sjohie schreef:Ik ben benieuwd naar eventuele nieuwe inzichten, we kregen van de week de melding van de netbeheerder dat ze bij ons slimme stroom- en gasmeters komen installeren.
Wat de slimme meter mij geleerd heeft?
Eigenlijk helemaal niets. Ik ben altijd al met mijn verbruik bezig geweest. Zonder mijn elektrische boiler heb ik een jaarverbruik van ± 950 kW. Dat is bijna de helft van de ± 1.800 kW wat een 1 persoons huishouden zou mogen verbruiken. Keurig. Bij mij staat de modem/router van de PC bv niet altijd aan, die gaat pas aan als ik thuis ben. De tv nooit op de standby, maar altijd middels de fysieke aan/uit knop. Licht in de keuken alleen aan als ik daar ben. Hoeveel huizen zie je wel niet waar 's avonds de hele avond het licht in de keuken brandt. Als je al zo met je verbruik bezig bent is een slimme meter daarvoor een kansloze missie.
Van een gasmeter kan ik niets zeggen want ik heb blokverwarming.
Maar van de 3 punten die spelen bij de slimme meter, slaat de weegschaal voor alle drie zo langzamerhand wel negatief uit.
1. Energiebesparen zit er niet in;
2. Inzicht in mijn stroomverbruik is niet beter/meer dan wat ik al had;
3. En de privacy gevoeligheid van de gegevens komt in het gedrang als zomaar een partij als Enelogic inzage heeft in data van mijn slimme meter terwijl ik dat bewust heb aangegeven dat niet toe te staan.