| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Uitstel plaatsen slimme meter
Uitstel plaatsen slimme meter
In maart hebben we zonnepanelen laten plaatsen. Onze huidige meter is niet geschikt voor het registreren van de opgewekte energie. We hebben dus een afspraak gemaakt met Liander voor het plaatsen van een slimme meter. Dat kon ruim 3 weken later. Helaas kregen we toen te horen dat er geen nieuwe meter geplaatst kon worden, omdat we een vooroorlogs huis hebben. Dan moet er eerst een sanering plaatsvinden. Een afspraak hiervoor maken op korte termijn lukt helaas niet. Liander is de enige die dit kan/mag (laten) doen. Ze zeggen dat het nog maanden kan duren. Ik heb al verschillende keren gebeld, maar kan geen afspraak maken. Eerst zeiden ze dat we teruggebeld zouden worden voor een afspraak, maar ineens weten ze nergens van. Ondertussen wekken we veel energie op met dit heerlijke zonnige weer en onze 16 panelen. Fijn voor Liander, maar niet voor ons. Wij gebruiken vooral ‘s avonds energie. En daar moeten we nog gewoon voor betalen. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Wij zouden graag willen weten of we het plaatsen van een andere meter kunnen bespoedigen. We zijn totaal afhankelijk van Liander en die laat het afweten.
Re: Uitstel plaatsen slimme meter
Met 16 panelen en een oude meter?? Beter kan toch niet, die meter zal nu toch als een gek terugdraaien, dus bij de afrekening krijgt u geld terug.
Niet elke oude meter kan terugdraaien.Spacestar schreef:Met 16 panelen en een oude meter?? Beter kan toch niet, die meter zal nu toch als een gek terugdraaien, dus bij de afrekening krijgt u geld terug.
https://www.zonnepanelen.net/meters-teruglevering/
Dan ben ik een gelukkige bezitter, hopelijk heeft @Ellenvis ook deze Landis & Gyr meter, anders is inderdaad goed balen.
Oja, mijn woning is ruim 300jaar oud.
- Bijlagen
-
- Landis&Gyr-meter.jpg (25.13 KiB) 4798 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door Spacestar op 05 mei 2018 16:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gaat dit over asbest?Ellenvis schreef:Helaas kregen we toen te horen dat er geen nieuwe meter geplaatst kon worden, omdat we een vooroorlogs huis hebben. Dan moet er eerst een sanering plaatsvinden.
Is er toch wel iets verandert in de afgelopen 300 jaar, u bent inmiddels al van de kaarsen af naar ik begrijp, of brandt u die nog wel met Kerstmis.Spacestar schreef:Dan ben ik een gelukkige bezitter, hopelijk heeft @Ellenvis ook deze Landis & Gyr meter, anders is inderdaad goed balen.
De vooruitgang staat voor niets.
Helaas kan onze meter niet terugdraaien, anders was het idd geen probleem geweest;)
Wat moet er dan gesaneerd worden, voordat er een nieuwe meter geplaatst kan worden?
Wie heeft de panelen geïnstalleerd ? Die heeft u niet geïnformeerd voor de installatie ?
-
De Tegenpartij
De nieuwste generatie omvormers hebben een z.g. "limiter" mogelijkheid. Die kijkt of je zelf de energie verbruikt of dat het terug loopt in het net. Bij teruglopen in het net slaat ie het op in accu(s) om het aan te spreken op het moment dat jij weer genoeg verbruikt.
Misschien is dat een optie ?
Misschien is dat een optie ?
Het ‘saneren’ heeft niet met asbest te maken maar met een gietijzeren (?) verzegeld kastje, dat onder onze huidige meter zit. Daar kan en mag kennelijk niet zomaar een nieuwe meter boven geplaatst worden. Dat er een nieuwe meter moest komen was ons keurig gemeld. De extra aanpassing van het kastje is geen enorme klus, net als het plaatsen van een nieuwe meter, maar heeft voor Liander geen prioriteit. En deze waardeloze service van Liander was door niemand van te voren verwacht-wees gewaarschuwd!
-
sylvesterb
Had je gewoon kunnen verwachten. Liander (en andere energie netwerk beheerders) hebben een probleem met de aanleg van nieuwe meters, ze komen hiervoor gewoon personeel te kort. Ik snap heel goed dat als Liander moet kiezen tussen een woning zonder stroom en een woning die gewoon stroom heeft zij voor de eerste kiezen. Waarom denkt u zelf prioriteit te hebben? Je hebt de aanvraag gewoon te laat gedaan en je niet goed vooraf laten informeren wat de gevolgen zijn voor je meter. Het is eigenlijk heel netjes dat Liander in deze situatie geen aansluitkosten berekend.Ellenvis schreef:De extra aanpassing van het kastje is geen enorme klus, net als het plaatsen van een nieuwe meter, maar heeft voor Liander geen prioriteit. En deze waardeloze service van Liander was door niemand van te voren verwacht-wees gewaarschuwd!
Wel grappig te lezen, voor de eerste keer een klacht over iemand die juist een slimme meter wil
. Normaal is het andersom "ik wil m weigeren" 
-
stofzuigertje
Voor 2020 moeten alle meters en eventueel de kast van hun dus hun eigendom onderkant aangepast worden!
Dus binnen 2 jaren komt jou meter aan de beurt.
De wasmachine en vaatwasser kun je overdag laten draaien als het mooi weer is en je aan het werk bent via ingebouwde timer of schakelklok....
Jammer maar ze mogen zo gratis stroom pakken.
Voor deze 2 jaren is opslag niet rendabel helaas....
Ook kun je dagelijks de koelkast en vriezer uitzetten tussen 4.00 en 9.00 uur en dan gaat deze zodra de zon ook in de winter maanden weer aanwezig is gelijk gebruiken wat is opgewekt.
Het plaatsen van slimme op oude kast mag wel maar willen ze niet!
Ik zou de geleverde overdag stroom via schakelklokken gaan gebruiken en gewoon nog korte tijd wachten.
Zodra jou straat aan de beurt is en in 2020 moet iedereen er een hebben...
Toevallig is jou straat later aan de beurt maar over enkele maanden is niet uitgesloten!
Voor eerder een meter plaatsen is extra rij werk dan hele straat dus extra kosten... en of je die terug haalde?
Gewoon proberen minder in avond/nacht gebruiken en door de genoemde koelkast, wasmachine truck haal je veel terug zonder te leveren!
Dus binnen 2 jaren komt jou meter aan de beurt.
De wasmachine en vaatwasser kun je overdag laten draaien als het mooi weer is en je aan het werk bent via ingebouwde timer of schakelklok....
Jammer maar ze mogen zo gratis stroom pakken.
Voor deze 2 jaren is opslag niet rendabel helaas....
Ook kun je dagelijks de koelkast en vriezer uitzetten tussen 4.00 en 9.00 uur en dan gaat deze zodra de zon ook in de winter maanden weer aanwezig is gelijk gebruiken wat is opgewekt.
Het plaatsen van slimme op oude kast mag wel maar willen ze niet!
Ik zou de geleverde overdag stroom via schakelklokken gaan gebruiken en gewoon nog korte tijd wachten.
Zodra jou straat aan de beurt is en in 2020 moet iedereen er een hebben...
Toevallig is jou straat later aan de beurt maar over enkele maanden is niet uitgesloten!
Voor eerder een meter plaatsen is extra rij werk dan hele straat dus extra kosten... en of je die terug haalde?
Gewoon proberen minder in avond/nacht gebruiken en door de genoemde koelkast, wasmachine truck haal je veel terug zonder te leveren!