LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veel fouten bij installatie zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
stefanhouterman

Veel fouten bij installatie zonnepanelen

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Hier een interessante berichtgeving voor mensen, die misschien niet het rendement van de geplaatste zonnepanelen hebben, anders dan verwacht.

http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/a ... elen.dhtml

stefanhouterman

Re: Veel fouten bij installatie zonnepanelen

MichielFRL schreef:
Ook worden panelen geplaatst op plekken waar dat eigenlijk zinloos is.
Zinloos is het nooit. Op het Tweakers forum zijn er genoeg welke panelen op noord hebben liggen en deze halen nog steeds een redelijk rendement. Het rendement is natuurlijk wel lager, maar elke kWh welke zelf opgewekt is hoeft niet uit het net te komen.
Uitgaan van 100% opbrengst is niet de juiste insteek.

Het rendement moet in verhouding staan, wat de investering was, anders heeft het toch geen nut.

stefanhouterman

MichielFRL schreef:
stefanhouterman schreef:Het rendement moet in verhouding staan, wat de investering was, anders heeft het toch geen nut.
Dat hangt er helemaal vanaf wat je doel is.
Sommigen willen gewoon het maximale aan kWh binnen harken en dan speelt het kostenplaatje een ondergeschikte rol.
Ga je voor efficiëntie, dan is de richting en vrij zicht natuurlijk wel van belang.
Aan de andere kant, panelen worden steeds goedkoper en wordt er gewekt met Solaredge of Tygo's dan kan het juist efficiënt zijn om de panelen op diverse richtingen te leggen en een kleinere omvormer te nemen welke dan efficiënter draait.

Vind je het niet zelf onzin?
Ik wil wel eens een investeerder zien, die graag verlies maakt.
Wat het doel is?
Zelf energie verwekken om deze te gebruiken, dat het kostenplaatje voor energie omlaag gebracht wordt.

Maar volgens het bericht is dit het geval omdat "Cowboys" volgens hun, niet weten hoe en wat.
iedereen wil zonnepanelen plaatsen.

stefanhouterman

MichielFRL schreef:@stefanhouterman
Nee dit is geen onzin.
De gemiddelde consument besteld inderdaad een 9 panelen setje en daarmee zijn ze klaar.
Er is echter ook een categorie "tweakers" welke andere eisen stellen. Van volledige onafhankelijheid van aan aansluiting, alles op elektriciteit, warmtepomp ipv CV en ga zo maar door. Dan heb je kWh nodig en niet zo weinig ook. Elke vierkante meter waar een paneel kan liggen wordt dan een neergelegd, optimaal of niet, is minder interessant. Het is maar net wat je doel is.

Met een volledige onafhankelijkheid, heb je niets aan 9 panelen, maar als de panelen niet goed geplaatst zijn, dan is het einde oefening.

Dat is wat in de link staat, dat de panelen vaak fout gemonteerd worden.

Nog een keer, ik denk niet dat iemand panelen gaat plaatsen, om dan nog geld moet bij leggen.
Waarom wordt er dan over de tijd gesproken, welke nodig is, om de investering terug verdient te hebben.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

waar heel veel mensen ook geen rekening mee houden, de terug verdien tijd van de panelen is langer als de gemiddelde tijd dat mensen nog in hun huis blijven wonen.
tegen de tijd dat je je investering terug gaat verdienen woon je misschien wel ergens anders.

stefanhouterman

kokka schreef:waar heel veel mensen ook geen rekening mee houden, de terug verdien tijd van de panelen is langer als de gemiddelde tijd dat mensen nog in hun huis blijven wonen.
tegen de tijd dat je je investering terug gaat verdienen woon je misschien wel ergens anders.
Juist en de terug verdien tijd, is ook meestal langer, dan van de bedrijven voorgeschoteld wordt.

stefanhouterman

MichielFRL schreef:
kokka schreef:waar heel veel mensen ook geen rekening mee houden, de terug verdien tijd van de panelen is langer als de gemiddelde tijd dat mensen nog in hun huis blijven wonen.
De verkoopwaarde van de woning ligt ook hoger :wink:

Denk je, dat dit zoveel uitmaakt?
Het is net zoals iets overnemen, dan zegt de koper haal het maar uit, ik hoef het niet. :wink:

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Het is net zoals iets overnemen, dan zegt de koper haal het maar uit, ik hoef het niet.
Als iets "spijkervast" zit hoort het in principe bij de opstal.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

MichielFRL schreef:
De verkoopwaarde van de woning ligt ook hoger :wink:
dat weet ik niet, ik geloof wel dat het een pre is bij het verkopen van het huis.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

Quote:
Ik wil wel eens een investeerder zien, die graag verlies maakt. Wat het doel is? Zelf energie verwekken om deze te gebruiken, dat het kostenplaatje voor energie omlaag gebracht wordt.
Unquote.

Natuurlijk is dit een doel, maar niet het enige. U gaat voorbij aan de milieudoelstelling, duurzaam zelf energie opwekken. Nu kunnen we natuurlijk weer een enorme discussie gaan houden hoe milieuonvriendelijk zonnecellen zijn en hoe ze het uitzicht van de overburen verpesten. Feit blijft dat voor iedere KWH elektriciteit die wordt opgewekt met zonnecellen, milieuvervuilende centrales die KWH niet hoeven te maken.
Verder is er bij het zelff opwekken van elektriciteit geen of nauwelijks transportverlies van de grote centrales naar de huisaansluitingen. Dit transportverlies is zo veel dat een centrale 3x zoveel moet produceren als er thuis verbruikt wordt. Als ik met mijn zonnecellen op de wat langere duur 1 Megawatt stroom heb opgewekt heeft die centrale 3 Megawatt niet milieuvervuilend hoeven te produceren. Natuurlijk is dit moeilijk in geld uit te drukken. Maar het milieuvriendelijk en duurzaam denken is een doelstelling die heel erg leeft anno 2015 en waar je met zonnecellen op je eigen dak ook in investeert.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

BreejKC schreef:Verder is er bij het zelff opwekken van elektriciteit geen of nauwelijks transportverlies van de grote centrales naar de huisaansluitingen. Dit transportverlies is zo veel dat een centrale 3x zoveel moet produceren als er thuis verbruikt wordt.
Kun je dat onderbouwen?
Volgens deze link bedragen conventionele transportverliezen 10%, terwijl dit volgens jou 66% is.

edit : en hier URL....
http://tweakers.net/nieuws/83883/japann ... sport.html
Tweakers schreef:Volgens schattingen die de onderzoekers aanhalen, zou de energie die verloren gaat bij transport van elektriciteit ruim tien procent van alle opgewekte elektriciteit bedragen.
Laatst gewijzigd door 16again op 07 dec 2015 07:24, 1 keer totaal gewijzigd.

stefanhouterman

BreejKC schreef:

Natuurlijk is dit een doel, maar niet het enige. U gaat voorbij aan de milieudoelstelling, duurzaam zelf energie opwekken. Nu kunnen we natuurlijk weer een enorme discussie gaan houden hoe milieuonvriendelijk zonnecellen zijn en hoe ze het uitzicht van de overburen verpesten. Feit blijft dat voor iedere KWH elektriciteit die wordt opgewekt met zonnecellen, milieuvervuilende centrales die KWH niet hoeven te maken.
Verder is er bij het zelff opwekken van elektriciteit geen of nauwelijks transportverlies van de grote centrales naar de huisaansluitingen. Dit transportverlies is zo veel dat een centrale 3x zoveel moet produceren als er thuis verbruikt wordt. Als ik met mijn zonnecellen op de wat langere duur 1 Megawatt stroom heb opgewekt heeft die centrale 3 Megawatt niet milieuvervuilend hoeven te produceren. Natuurlijk is dit moeilijk in geld uit te drukken. Maar het milieuvriendelijk en duurzaam denken is een doelstelling die heel erg leeft anno 2015 en waar je met zonnecellen op je eigen dak ook in investeert.

Mooie worden, maar niet de praktijk.

Maak eens en enquete, hoeveel mensen uit het ogenmerk panelen nemen, omdat ze iets goeds voor het milieu doen, dan kom je van een koude kirmes thuis.

Jou redenatie over transportverlies is het beste voorbeeld, hoe het de mensen voorgeschoteld wordt.

Simpel samengevat, iedereen, maar ook iedereen doet het om geld te sparen, om panelen te nemen.

In de uitzending van Radar is het duidelijk besproken, wie de dealers met klanten omgaan.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk dat Stefan's inschatting voor het overgrote deel van de mensen juist is. Het percentage mensen die het puur en alleen voor het milieu doen, is naar mijn inschatting erg klein.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

stefanhouterman schreef:
Wat het doel is?
Zelf energie verwekken om deze te gebruiken, dat het kostenplaatje voor energie omlaag gebracht wordt.
Een minder rendement kan nog altijd winstgevend zijn. Een zonnepaneel op het noorden kan nog altijd genoeg opleveren als de kosten-baten in balans zijn. Dat het rendement hoger zou zijn als je dat zelfde paneel op het zuiden zou zetten is niet zo relevant als je niet meer ruimte hebt om ze op het zuiden te monteren.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

stefanhouterman schreef:
Wat het doel is?
Een minder rendement kan nog altijd winstgevend zijn. Een zonnepaneel op het noorden kan nog altijd genoeg opleveren als de kosten-baten in balans zijn. Dat het rendement hoger zou zijn als je dat zelfde paneel op het zuiden zou zetten is niet zo relevant als je niet meer ruimte hebt om ze op het zuiden te monteren.

stefanhouterman

renewouters schreef:
stefanhouterman schreef:
Wat het doel is?

@Rene

Als je panelen niet op het zuiden, maar alleen op het noorden kan plaatsen, dan denk ik toch, dat je i.p.v. 10 jaar , 20 jaar nodig hebt, om de kosten baten weer in balans te krijgen.

krezie herrie

Ongelezen bericht door krezie herrie »

Heb zelf 24 panelen welke 4080 Watt maximaal kunnen leveren, op pal Oost liggen en die brengen gewoon meer dan 4000 kWh per jaar op. Dus dat gaat prima, op noord zal dat allicht minder zijn, maar er zijn gewoon meer factoren welke van belang zijn. Echt helemaal verkeerd zal je niet snel vinden denk ik. En heb ze dan ook met 6 jaar terug verdient, gerekend met 18 cent per kWh, daarna gratis stroom.

Gesloten