hallo,
Ik heb een koopapartement waarin op de verwarmingen verdampingsmeters zijn geinstalleerd. Ik heb een aantal vragen over dit systeem.
Ik heb een open haard, wanneer ik die opstook zal er meer vloeistof verdampen. Heeft het stoken van de open haard ook invloed op digitale meters op de verwarming? hoeveel invloed zou het stoken van de open haard zowieso hebben?
Door de open haard wordt het bijvoorbeeld 1graad warmer in de ruimte, maar de verdampers zitten op een verwarming die wel 50 a 70 graden warm worden. Hoe warm wordt de vloeistof in de verdampers en wat zijn de eigenschappen van die vloeistof?
Iemand heeft mij eens gezegd dat ik in een koop appartement recht heb op meting bij binnenkomst in het appartement weet daar iemand iets vanaf?
Ik zit eraan te denken om mijn verwarming af te laten sluiten en over te stappen op een elektrische verwarming, heeft iemand wat dat betreft tips of ervaringen?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] verdampingsmeters
Re: verdampingsmeters
De vloeistofmeters zijn volgens mij redelijk ouderwets. Ik had ze jaren geleden ook, maar ze zijn op een gegeven moment vervangen door electronische meters omdat de vloeistof onder invloed van zonlicht al verdampt.
Er wordt wel gezegd dat ze hier rekening mee houden, maar ik heb het nooit helemaal vertrouwd.
De electronische meter lijkt mij betrouwbaarder, al weet ik niet exact hoe het systeem in elkaar zit. Of er dus invloed is van bv een open haard weet ik niet, het lijkt me wel dat het systeem gevoelig is voor omgevingstemperatuur.
Er wordt wel gezegd dat ze hier rekening mee houden, maar ik heb het nooit helemaal vertrouwd.
De electronische meter lijkt mij betrouwbaarder, al weet ik niet exact hoe het systeem in elkaar zit. Of er dus invloed is van bv een open haard weet ik niet, het lijkt me wel dat het systeem gevoelig is voor omgevingstemperatuur.
-
Chanmaster
De verdampingsmeter zijn niet meer van deze tijd. U geeft aan in een koopapartment te zijn gaan wonen, waarschijnlijk met een stijgleiding waarop de beneden en/of bovenburen tevens zijn aangesloten.
Dan kunt u geen individueel meetsysteem aanspreken.
U kunt wel eisen dat de verdampingsmeters vervangen worden maar in principe maakt het geen verschil. Het betreffen niet ijkbare meetsystemen welke onnauwkeurig zijn en zelf verdampen op gevelwarmte als gevolg van zonnewarmte.
Dan kunt u geen individueel meetsysteem aanspreken.
U kunt wel eisen dat de verdampingsmeters vervangen worden maar in principe maakt het geen verschil. Het betreffen niet ijkbare meetsystemen welke onnauwkeurig zijn en zelf verdampen op gevelwarmte als gevolg van zonnewarmte.
-
Lieske1958
Als het goed is bestaat er een Vereniging van Eigenaren.Iemand heeft mij eens gezegd dat ik in een koop appartement recht heb op meting bij binnenkomst in het appartement weet daar iemand iets vanaf?
Ik zit eraan te denken om mijn verwarming af te laten sluiten en over te stappen op een elektrische verwarming, heeft iemand wat dat betreft tips of ervaringen?
Zij zorgen er normaal gesproken voor dat, als iemand verhuist, er een TussenTijdse Registratie plaats vindt. Vraag aan de VvE of dat is geregeld.
Electronische meter reageren alleen op de warmte die de verwarming afgeeft.
Electrisch verwarmen zou ik niet doen. Mijn zusje deed dat 2 jr geleden ook, 's avonds met een simpel kacheltje van 2000 Watt. Ze mocht bij de volgende jaarrekening flink bijbetalen.
Hoe ver (of hoe dicht bij) zitten je meter t.o.v. de open haard ???
Lieske
er heeft een tussentijdse registratie plaatsgevonden in februari, daarna in juni de eind registratie. In juli kreeg ik de rekening, daarin stond dat het verbruik geschat was omdat er geen bruikbare meetwaarden beschikbaar waren. Later hoorde ik dat de vloeistof die er bij mij in zat van het jaar ervoor was, en daarmee niet geldig volgens hun.
Ik weiger te betalen voor iets dat op een schatting is gebaseerd.
De verdampers zitten niet in direct zicht van de open haard. ze zitten 2 meter verderop om de hoek.
Ik wil eigenlijk eens vragen om iemand van het bedrijf van die verdampingsmeters om mij met berekeningen te laten zien wat de invloed is van het stoken van een open haard.
Wat is de nauwkeurigheid van het systeem, gaat dat om 10, 1 of 0,1 % afwijking. Ik beschik wel over de kunde om zoiets te berekenen maar niet over de gegevens.
Ik weiger te betalen voor iets dat op een schatting is gebaseerd.
De verdampers zitten niet in direct zicht van de open haard. ze zitten 2 meter verderop om de hoek.
Ik wil eigenlijk eens vragen om iemand van het bedrijf van die verdampingsmeters om mij met berekeningen te laten zien wat de invloed is van het stoken van een open haard.
Wat is de nauwkeurigheid van het systeem, gaat dat om 10, 1 of 0,1 % afwijking. Ik beschik wel over de kunde om zoiets te berekenen maar niet over de gegevens.
-
Chanmaster
de verdampingsmeters kennen geen nauwkeurigheid. daarom heten ze ook KOSTENVERDEELMETERS.
Het totale verbruik wordt op deze wijze over alle appartementen verdeeld.
Het totale verbruik wordt op deze wijze over alle appartementen verdeeld.