Ik heb onlangs zoals waarschijnlijk zeer veel Nederlanders een brief gekregen van de Nuon met daarin de (zoveelste) prijsverhoging.
Het vreemde was dat er reeds in de jaarafrekening rekening is gehouden met de stijging van de energieprijzen, REB, etc. Wij hadden namelijk minder gas/electriciteit verbruikt dan vooraf begroot. Tevens betrekken wij de electriciteit niet meer van de Nuon, maar van een andere partij. In de jaarafrekening staat letterlijk:
"Het lijkt misschien vreemd dat uw nieuwe termijnbedrag omhoog gaat, terwijl u over de afgelopen periode geld terugkrijgt. Dat komt omdat uw nieuwe termijnbedrag is gebaseerd op uw geschatte verbruik, het aantal producten en de *verwachte* prijzen in de komender periode"
Als ik ons geval als voorbeeld neem:
oude termijnbedrag: €110,37
na jaarafrekening: €126,52 (14,6% verhoging)
nieuwe voorstel: €139,32 (10,1% verhoging t.o.v. jaarafrekening, 26,2% t.o.v. oude termijnbedrag)
De energieprijzen volgens de Nuon
oud nieuw verschil
----- --------- -----------
gas 0,234077 0,2675 14,2%
REB gas 0,139435 0,1494 7,1%
Dus een maximale verhoging van 14,2% lijkt me gerechtvaardigd. Na een kort telefoontje met de Nuon klantenservice is mijn maandtermijn aangepast tot €126,52.
Misschien iets om effe te checken.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verhoging tarieven Nuon (d.d. feb. 2005)
Re: Verhoging tarieven Nuon (d.d. feb. 2005)
Wat wil je nou eigenlijk hier mee duidelijk maken?
heel simpel
het is mogelijk je termijnbedrag te verlagen en dus (als het tegenzit) een hoge jaarnota te krijgen waar je dan geen betalingsregeling over mag treffen en waardoor je dus bij een incassoburo terecht komt
:/
ja goed idee
ik ben het met je eens dat de kosten voor de energielevering in nederland enorm zijn verhoogt.
meer denk even na voordat je mensen slacht advies geeft
het is mogelijk je termijnbedrag te verlagen en dus (als het tegenzit) een hoge jaarnota te krijgen waar je dan geen betalingsregeling over mag treffen en waardoor je dus bij een incassoburo terecht komt
:/
ja goed idee
ik ben het met je eens dat de kosten voor de energielevering in nederland enorm zijn verhoogt.
meer denk even na voordat je mensen slacht advies geeft
Geplaatst op 21 Feb 2005 11:28 door NUONklant
--------------------------------------------------------------------------------
Maak je niet zo druk, Ikkes. Dat je bij Nuon werkt betekent nog niet dat je altijd maar moet doemdenken. Niet iedereen vertoont dom kuddegedrag, er zijn ook mensen met gezond verstand. En onder die laatste categorie schaar ik ook de topicstarter.
Ik doe het zelf als volgt:
- Ik laat NUON het nieuwe termijnbedrag bepalen
- Ik schroef vervolgens dat bedrag met 25% terug
- Dat bedrag zet ik zelf apart op mijn spaarrekening
Ik trek daar dus rente van en kom er niet mee in de problemen. In ieder geval niet meer dan door 100% van het termijnbedrag aan Nuon te betalen. Laat mij eens weten in welk opzicht dit niet goed zou zijn, anders dan voor de hoogte van de bankrekening van Nuon?
--------------------------------------------------------------------------------
Maak je niet zo druk, Ikkes. Dat je bij Nuon werkt betekent nog niet dat je altijd maar moet doemdenken. Niet iedereen vertoont dom kuddegedrag, er zijn ook mensen met gezond verstand. En onder die laatste categorie schaar ik ook de topicstarter.
Ik doe het zelf als volgt:
- Ik laat NUON het nieuwe termijnbedrag bepalen
- Ik schroef vervolgens dat bedrag met 25% terug
- Dat bedrag zet ik zelf apart op mijn spaarrekening
Ik trek daar dus rente van en kom er niet mee in de problemen. In ieder geval niet meer dan door 100% van het termijnbedrag aan Nuon te betalen. Laat mij eens weten in welk opzicht dit niet goed zou zijn, anders dan voor de hoogte van de bankrekening van Nuon?