LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vermoede over verkeert kWh verbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.

Verbruik eenpersoonshuishouden?

0 - 1.000 kWh
0
Geen stemmen
1.000 - 2.000 kWh
2
40%
2.000- 3.000 kWh
2
40%
4,000 - 5.000 kWh
1
20%
5.000 of meer
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 5

gghordijk

Vermoede over verkeert kWh verbruik

Ongelezen bericht door gghordijk »

Hoi,

Ik heb het idee dat mijn energiebedrijf (Nuon) veel te hoge verbruiken berekend.

Ik krijg een eindafrekening van 4.614 kWh uur voor een eenpersoonshuishouden (2-kamer appartement). Bij het na rekenen van al mijn apparaten met gegevens van de Nuon website kom ik uit op ongeveer 2.500 kWh. Ook uit e-mailberichten van Nuon komt naar voren dat het verbruik van een eenpersoonshuishouden tussen de 2.500 en 3.500 kWh moet liggen.

De eindafrekening is in mijn ogen daarom ook veel te hoog. Nuon biedt mij aan de meter te laten eiken voor 450 euro!!. Als er een afwijking wordt geconstateerd dan wordt dit vergoed en de afgelopen 24 maanden opnieuw berekend.

Nu zou ik het volgende willen weten. Wat is het verbruik van eenpersoonshuishoudens ongeveer?

En wat kan ik doen? Moet ik in gaan op het aanbod van Nuon of kan ik een goedkopere manier vinden. Een onafhankelijke monteur of zo, heeft iemand daar ervaring mee? Is hier wetgeving voor?

Ik hoor het graag,

Alvast bedankt,
Gerard.

Gast

Re: Vermoede over verkeert kWh verbruik

Ongelezen bericht door Gast »

weet je zeker dat het niet aan de bijvoorbeeld (oude) koelkast ligt?
En zijn de standen vorig jaar opgenomen of geschat?

Je kan natuurlijk in boekjes van apparaten lezen wat het normale verbruik moet wezen, maar naar mate deze ouder worden gaan ze ook meer verbruiken.

Maar als je zeker weet dat de meter te snel loopt, moet je 'm laten eiken.
Ik kan je niet vertellen wat je normaal met een 2 kamer app. kwijt bent, dat ligt helemaal aan de bouw van je app. (isolatie etc. hoe je verbruikt etc)

Gast

Ik woon in een huis uit 1939 , geen dubbelglas geen cv en geen isolatie.
ons gasverbuik ca 1000 m3 jaar en elektra 2800 kwh

wij zijn met twee personen en in de zomermaanden (de minste energie verbruik maanden op de camping).

Energie slurpers
wasmachine,wasdroger,waterkoker en als het koud is (onder nul) een elektrische olieradiator van 1kw
in de ruimten redelijk veel spaarlampen.

Tips
begin eens met het wekelijks opmemen van de meterstanden en zet deze uit in een grafiek.
dat kan bv met dit gratis programma

http://home.wanadoo.nl/houb/energie.htm

Sjakie09

Ongelezen bericht door Sjakie09 »

Nuon bied je aan de meter te laten ijken? wil je wel even helder zeggen dat nuon duidelijk uitlegt dat ijken tot 1 van de laatste opties behoord vanwege de hoge kosten. DANKU

Kritiek ok, maar wees wel volledig.

gghordijk

Ongelezen bericht door gghordijk »

Bedankt voor de reacties.

Natuurlijk ben ik bewust van "slurpers", maar vind een verdubbeling van het verbruik wel erg aan de hoge kant. Verder is het ijken van de meten een laatst optie (ook vanwege de kosten).

Ik vroeg me echter ook nog af of er geen monteur kan komen kijken of er misschien apperaten stroom lekken (meer verbruiken dan normaal). Of de er misschien ergens wordt afgetapt, heeft iemand ervaring met een monteur die dat heeft gedaan of kan doen? hoeveel kost dat?

@Sjakie09: Wat voor opties heb jij dan nog meer ingedachten?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik gebruik in mijn uppie in een kleine eensgezinswoning 1500 kWh per jaar. Dat gebruik is al jaren constant. Als je een electrische boiler hebt voor warm water dan ligt dit gebruik aanzienlijk hoger. Zou het daar aan liggen?

Een electrische boiler gebruikt circa 5 kWh per dag, dus dat is op zichzelf al zo'n 1500 kWh per jaar. In je uppie zou je dan al 3000 kWh uitkomen.

Kijk je oude jaarrekeningen eens na en kijk of er rare veranderingen zijn op te merken.

harrie112

Ongelezen bericht door harrie112 »

In onze 4 kamer eengezinswoning uit 1981 gebruiken we met twee personen 2800KWh per jaar. Verwarming met een CV ketel koken op gas + magnetron en geen boiler. Wel zoveel mogelijk spaarlampen want we willen niet in het donker zitten. Een CV combi-ketel trekt overigens ook al 200KWh per jaar heb ik gemeten met een losse elektriciteitsmeter er tussen. Om een beter overzicht te krijgen noteer je maandelijks alle meterstanden. Sinds januari dit jaar hebben we 8 zonnepanelen van 150 Watt piek (gratis aktie vorig jaar). Daar ben ik dus heel blij mee want ze hebben tot nu 1150 KWh opgeleverd. Meten = weten zou ik zeggen en dat kun je per apparaat ook doen met een tussenmeter die je voor 12,50 bij de Gamma kunt kopen.

Gast

Wij zitten met het zelfde probleem. in onze buurt hebben we allemaal een nieuwe meter gekregen en die loop 2x zo hard als normaal wij verbruiken al jaren 2300 kw en nu komen we op 5000 kw ook wij moeten de meter dan maar laten ijken maar bij ons koste het eerst tussen de 200 en 600 euro na nog eens gebelt te hebben kost het 200 euro maar wie zegt mij wie er gelijk heeft?

Mohawkmarcje

Ongelezen bericht door Mohawkmarcje »

Een gemiddeld verbruik is er eigenlijk niet, hoogstens een redelijke indicatie. De verbruiken die ik hier zie op dit forum lijken me OK. Echt hoge verbruiken komen niet 'opeens' uit de lucht vallen. Eneco hanteert bv. voor een eenpersoons huishouden 2.000 kWh & 1.500 m3 gas p/jr, voor een gezin 3.000 kWh & 2.000 m3 p/jr.

Warmte cq stadsverwarming is weer een andere zaak. Erg lastig te meten. Stadsverwarming is, alle mooie verhalen ten spijt, zeer zeker DUURDER dan 'normaal' gasverbruik om te stoken.

Verouderde apparatuur kan debet zijn aan hoge(re) verbruiken. Aftappen moet je kunnen zien via draden die vanaf je meter lopen. NB: Gas aftappen kan niet, tenzij het gedaan is door imand die echt heel handig is. Maar de gemiddelde klusser blaast waarschijnlijk het halve huizenblok op als hij aan de gasleidingen knoeit.

Vraag of de meterstanden in voorgaande jaren is geschat. Als dat zo is dan ben je aan het bijbetalen voor meerdere jaren.

Meterijking is inderdaad de laatste oplossing. Meters zijn over het algemeen vrij onverwoestbare degelijke dingen, maar goed: alles kan een keer kapot gaan. Een meterijking gebeurt door een onafhankelijk bedrijf en de kosten zijn op basis van ongelijkheid oftewel: als de meter in orde is draait de klant voor de kosten op, als de meter defect blijkt te zijn draait de netwerkbeheerder voor de kosten op. de kosten zijn ongeveer € 200,- à € 300,-.

Een tip is om alle apparatuur in huis uit te schakelen en na een kwartiertje te kijken of de meter nog doorloopt. Als dat zo is dan is er iets mis. Mocht je n vermoeden hbben, nem dan contact op met de storingsdienst van je energiebedrijf (vaak een gratis nummer).

Groeten, Marc.

Gast

Een tip is om alle apparatuur in huis uit te schakelen en na een kwartiertje te kijken of de meter nog doorloopt. Als dat zo is dan is er iets mis. Mocht je n vermoeden hbben, nem dan contact op met de storingsdienst van je energiebedrijf (vaak een gratis nummer).
geeft alleen aan of je ergens een stiekeme verbruiker hebt (al dan niet illegaal). Een versleten draaischijf meter haal je er alleen uit door er een vaste - bekende - belasting aan te hangen en na een bepaalde tijd de meter op te nemen.

harrie112

Ongelezen bericht door harrie112 »

Om alle onzekerheden uit te sluiten, ga je meter controleren. Kijk even bij Controleer zelf uw elektriciteitsmeter. Ja, dat kun je heel eenvoudig zelf doen en bespaar dan de onnodige kosten voor ijken door je leverancier. De meting is niet super nauwkeurig (wel binnen 1%) maar een grote afwijking zie je echt wel. Controleer ook even of de meter stilstaat als je alles hebt uitgeschakeld. Gewoon even doen toch?

Gast

Als je wilt controleren of de meter doorloopt zonder dat je stroom verbruikt, dan schakel je toch gewoon alle stoppen uit? In dat geval MOET de meter blijven stilstaan.
Maar dat is geen indicatie voor een correcte meter. Wat je moet doen is, nadat je geconstateerd hebt dat de meter dan blijft stilstaan, alle stoppen weer aanzetten, maar terwijl alle (ALLE!!) apparaten uit staan, vervolgens weer een tijdje wachten en daarna zou je een apparaat van bijvoorbeeld 200wh eraan moeten hangen, een uur aanzetten en controleren of de meter inderdaad keurig 200wh is toegenomen.

Witter

Ongelezen bericht door Witter »

Jammer dat de poll zo ruim is genomen; het scheelt nogal of je 2000 of 3000Kwh verbruikt. Op basis van deze poll valt er nog niet zoveel uit af te lezen, maar het is ook moeilijk om zoiets op te stellen, omdat de gezinnen ook heel divers zijn (vaak thuis, of juist niet, kinderen, altijd een computer/tv aan of niet, etc.)

k.veldhuizen

Ongelezen bericht door k.veldhuizen »

ook wij hebben problemen met een verkeerde berekening van het aantal verbruikte kwh.
echter hebben ENECO als energiebedrijf.
wij hebben thuis alles bijgehouden voor onze eigen administratie en daaruit blijkt dat wij een verbruik hadden(maart2003-februari2004) van 2626kwh.(wij hebben een vierpersoonshuishouden)
ENECO brengt echter bijna 4000kwh in rekening!!
echter volgens ENECO hebben zij nooit een opgave gehad van onze meterstand en hebben zij dus geschat(wij hebben de stand wel degelijk doorgegeven via internet).
ik ben nu al bijna een jaar bezig om hun aan hun verstand te peuteren dat de eindnota NIET juist is.
wij hebben hun al meermalen brieven met bewijsstukken gestuurd waaruit blijkt dat zij fout zitten.
zij blijven gewoon voet bij stuk houden dat we gewoon moeten betalen!!maar iets wat niet in orde is en niet klopt ga ik toch niet betalen!!!
ik ben op dit moment echt ten einde raad,mede omdat wij zojuist weer een e-mail hebben ontvangen dat we dienen te betalen.
ik zou dus wel wat advies kunnen gebruiken!!want bij ENECO maakt het dus blijkbaar niet uit of je wel of geen bewijsstukken in handen hebt.

Mohawkmarcje

Ongelezen bericht door Mohawkmarcje »

Welke standen zijn geschat: de nieuwe standen of de voorgaande standen? Als de nieuwe standen zijn geschat kun je heel simpel een correctie aanvragen. Als de voorgaande standen geschat zijn, dan blijkt je verbruik dus hoger en dan kan je op een verbruik van 4000 kWh komen.
En wat zijn de bewijzen die je presenteert? Het kan voor Eneco inderdaad niet overtuigend zijn, hoe logisch het wellicht voor jezelf ook in elkaar steekt.

P.Heyen

Ongelezen bericht door P.Heyen »

Ik ben in het bezit van een enermet meter.
Geinstaleerd in 1999 en sindsdien een verbruik van eerst 4000 kwh naar gemiddeld 9500 kwh de afgelopen jaren.
Zelf ben ik E-Monteur en ben al twee maanden aan het meten, gemiddeld jaar verbruik berekend kom ik uit op 3500kwh.
Essent is eindelijk na een hoop gebel nu de meter aan het controleren.
Inmiddels zijn ze al drie keer aan huis geweest, momenteel hangt er een apparaat in de kast om spanningspieken te meten.
Volgende week word er beslist of de meter herijkt word.
Zal me verbazen als ze niets vinden....wordt vervolgd.

pebbie

Ongelezen bericht door pebbie »

Ook wij verbruiken veel stroom vind ik (bijna 5000 kwh p/j voor 2 pers), heb nu bij Conrad een kw-meter besteld (25 euro) en dat overal aangehangen. Tis even puzzelen en rekenenen maar je kunt op die manier wel je jaarverbruik globaal berekenen. Iedere week de standen bij houden en erbij melden als er iets bijzonders is geweest (bv 5 x de droger aan ipv 2 keer, of paar uur zonnebanken e.d.). het mooie hiervan is dat je tegelijkertijd wat energiebewuster wordt en de meter daardoor vaak al wat naar beneden gaat.

jaapjagt

Ongelezen bericht door jaapjagt »

Hallo K Veldhuizen

Ik heb een soortgelijk probleem maar dan met de Nuon na een overstap van de Shell terug naar de Nuon. De Nuon neemt een totaal verkeerd geschatte beginstand aan en berekent mij voor 3 maanden stroom wat ik normaal in een jaar gebruik. En schat mij voor 2005 in op 10,000 kWh en een maandtermijn van 270 euro (!!) En ze weigeren dan in te zien dat ze fout zitten. Ik behoor minstens 150 euro terug te krijgen van de Nuon, maar krijg het NIET.
EN als je dan geirriteerd voor de zoveelste keer opbelt en daar tegen een muur van onbegrip aanloopt, hangen ze nog op ook.

Probeer je verhaal aan deze gasten te slijten, daar zijn ze voor:

http://www.ejure.nl/exturls/dossier_id= ... /show.html

Stichting geschillencomissie, gewoon doen, heb ik ook gedaan. (ik wacht ook nog steeds)

[/b]

Gast

Als je je meter wil laten EIKEN, moet je bij een meubelmaker zijn. Je kan beter je meter laten IJKEN, dat geeft een beter resultaat.

Gast

En bovenstaandeheeft bijdehandjes gegeten of zijn het beidehandjes ??

Gesloten