LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] voorschot nota 2X?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hans06

voorschot nota 2X?

Ongelezen bericht door hans06 »

Beste lezers,
via een landelijke actie,eigen huis enz las ik in mijn krant dat er collectief energie zou worden ingekocht,
voor de belangstellenden zou dat een stuk goedkoper zijn.
Welnu,huiverig zoals ik ben om zo maar over te stappen besloot ik het toch maar te wagen,en schreef mij in.De nieuwe leverancier(NEM)berichte mij dat gezien mijn contract bij de Nuon pas op 3 Dec 2012
opzegbaar was,zij vanaf die datum konden leveren,anders zou mij door de Nuon een boete worden opge
legt worden,en dat wilde men mij besparen.
Nou dat klonk goed.
Van de Nuon ontving ik het bericht(per brief)dat zij vanaf 3 Dec2012 niet meer de leveancier van energie waren.Mocht ik mij alsnog bedenken.........
Op 21-12-2012 werd er toch nog € 236-van mijn rekening afgeboekt( het zg maandelijkse termijn bedrag)
Ik liet het bedrag terugboeken,immers vanaf 3 Dec was ik geen klant meer van Nuon.
Op 27 Dec 2012 werd er door de Nem(de nieuwe leverancier)een termijn nota afgeboekt van € 220-
Moest ik nou twee maal termijn nota,s betalen?
De Nem verwees naar Nuon,de Nuon verwees naar de Nem.
klantenservice Nuon wegens drukte onbereikbaar.Uiteindelijk heb ik van de Nuon een aanmaning van
€ 236-gehad bij niet direct te betalen zou € 40-extra betaald moeten worden.
Ik vind dit niet kloppen,maar wat moet ik nou doen?
Een regeling treffen met de Nuon?ik ben gepensioneerd en ik vind dit een hoop geld.
graag Uw mening hoe ik moet oplossen.
met vriendelijke groeten,en dank voor Uw aandacht
hans06

harley68

Re: voorschot nota 2X?

Ongelezen bericht door harley68 »

Die energiemaatschappijen doen altijd raar. Ze incasseren allemaal een extra maand en als het goed is wordt dat dan verrekend met de jaarnota. Ik snap ook niet waarom het niet anders kan maar ze flikken het allemaal. Ik ben bang dat als je niet betaald het een gebed zonder einde wordt.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Het betreffen bij beide voorschotten, vanwaar de afrekening betaald wordt, als u minder voorschot betaald, kan het zijn dat de eindafrekening hoger uit valt, het betalen van voorschotten als de eindafrekening nog niet geweest is kan voor komen, dit wil niet zeggen dat u teveel betaald, het teveel betaalde van uw jaarafrekening krijgt u immers terug. Snap wel da dit bij elkaar behoorlijk veel is, om in de maand december opeens ruim 400 euro aan energie te betalen.

H.A.M. Burger
Contacteer:

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

Ik heb het idee dat de (alle?) energieleveranciers proberen om zoveel mogelijk geld te incasseren. Dat wordt eventueel bij de jaarnota wel weer terug betaald maar zo kunnen ze wel een jaar(?) lang gebruik maken van goedkoop geld. Er wordt immers geen rente over het te veel geïncasseerde geld uitgekeerd.
Pas daarom zelf je voorschotbedrag naar beneden aan, wanneer je zeker bent dat het te hoog is. Toen ik indertijd bij greenchoise was kon ik het termijnbedrag op een bepaald moment niet verder naar beneden aanpassen terwijl ik zeker wist dat het het te hoog was, en dat bleek ook aan het eind van het jaar. Op dat moment kwam bovenstaande gedachte bij mij boven.

Groet, Hamburger.

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Dit onderwerp is al zo vaak aan de orde geweest hier.
Lees anders even andere draadjes over energieleveranciers.

De door je oude leverancier geincaseerde termijnbedrag is hoogstwaarschijnlijk reeds in de eindafrekening meegenomen als zijde betaald. Als je dit bedrag storneert klopt je eindafrekening dus niet meer en moet je alsnog dit bedrag betalen. Zo moeilijk is het niet...

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Hetgeen u is overkomen gebeurd wel vaker. Hier doe je niets/weinig aan.
Oorzaak: je hebt te maken met factuurdatum en incasseerdatum.
De incasseer datum is de dag van de maand wat u ooit zelf aan Nuon hebt aangegeven. Bij u de 21ste van de maand.
De factuurdatum is de datum waarop de leverancier de termijn in rekening brengt. Dit kan begin van de maand zijn, maar ook eind van de maand.
Doordat de termijn bij u dus reeds gefactureerd is, dus klaarligt om te incasseren, krijg je dit soort situaties.

Het is niet verstandig dat u deze termijn hebt gestorneerd. Zoals mijn voorganger al schreef wordt deze in rekening gebrachte termijn meegenomen in de opmaak van uw aankomende eindfactuur van Nuon.
Advies: betaal deze termijn gewoon om meer ellende te voorkomen. Deze termijn is namelijk rechtmatig in rekening gebracht. Afhankelijk van uw verbruik kan het best zo zijn dat u iets terug gaat krijgen.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Normaliter wordt aan het begin van de maand de factuur gereedgezet c.q. gemaakt door het leveringsbedrijf. De incassodatum kan elders, mogelijk aan ’t eind van de maand, liggen. Zoals al in enkele reacties is vermeld dient u het termijnbedrag aan Nuon te betalen omdat dit bedrag ook in de eindafrekening wordt opgenomen en er vervolgens een verrekening plaatst, vindt met de eindstanden. Als u storneert dan blijft een voorschotbetaling open staan en bent u nog verplicht deze te betalen. Immers op de eindafrekening staat: De in rekening gebrachte voorschotten en niet de al reeds betaalde voorschotten.
Vreemd vind ik wel dat NEM al van de nieuwe maand een voorschot in rekening brengt, normaal gaat dat eerst de volgende maand in als alles administratief geregeld is.
Verder dient er bij overstappen en bij collectief inkopen opgelet te worden wie met de korting gaat lopen. Vaak komt de korting de instelling die collectief inkoop ten goede. Ook dient men erop te letten welk vastrecht er bij de nieuwe leverancier in rekening gebracht wordt, want met een iets goedkopere eenheidsprijs en een hoger vastrecht kan men toch nog duurder uit zijn.

Gesloten