LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorschotnota Oxxio, ADVIES SVP !!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
MVK

Voorschotnota Oxxio, ADVIES SVP !!

Ongelezen bericht door MVK »

Op advies van familie hebben wij in augustus 2005 ons telefonisch aangemeld als afnemer van electra en gas van Oxxio. (3 jarig contract). We betrokken dit van Eneco Energie.

Per 04-10-2005 betrekken we ook daadwerkelijk stroom van Oxxio.
Op 14 oktober ontvingen wij de voorschotnota (per maand). Hier werden we redelijk pissig van omdat ie naar onze mening veel te hoog is.

Gas volgt per 1 november 2005

Alvorens echt stampij te gaan maken, zouden we graag volledigheidshalve willen weten of wij toevallig een fout hebben gemaakt. Wie wil meerekenen ?

Aldus:

Geschat verbruik dit jaar 3626 kW voor hoog verbruik en 5138 kW voor laag gebruik. Dit is juist.

Kosten electra (3 jaar vast tarief aug 2005, www.oxxio.nl)

3626 kW * 0.0738 = 267.60 euro
5138 kW * 0.0417 = 214.26 euro
----------
481. 86 euro inclusief BTW

Aan belasting:
3626 + 5138 = 8764 kW * 0.0832 = 729.16 € inclusief BTW

Totaal 1211.02 € (481.6 + 729. 16). De heffingskorting laten we hierbij maar buiten beschouwing. Andere lasten zijn er niet. Vastrecht is alreeds betaald. Overige kosten zijn op rekening van Eneco.

Conclusie:
Ons Voorschotbedrag per maand zou moeten zijn : 100.92 €.
Er wordt echter 159.27 € per maand in rekening gebracht.

Dat is 58.30 teveel per maand ofwel 703.30 € per jaar :?

Wanneer onze gedachtengang juist is, zit Oxxio dus fout.

KORTOM: Klopt onze berekening ??????

Bij voorbaat dank

MVK

PS: Gisteren hebben we reeds een brief verstuurd richting Oxxio, maar op basis van wat we hier gelezen hebben lijkt dit vergeefse moeite te zijn.

flappie

Re: Voorschotnota Oxxio, ADVIES SVP !!

Ongelezen bericht door flappie »

er wordt gekeken naar het verbruik van de afgelopen jaren hierop wordt het voorschot bedrag gebasseerd.

MVK

er wordt gekeken naar het verbruik van de afgelopen jaren hierop wordt het voorschot bedrag gebasseerd.
Hi flappie,

Ook die vlieger gaat niet op, helaas
Jaarverbruik deze periode: 8764 (5138 + 3626)
Jaarverbruik vorige periode: 9889
Jaarverbruik 2 periodes terug: 9164

Dit scheelt circa 12 % en kan derhalve de stijging van 60 % in voorschotkosten niet verklaren :? .
Overigens staat er in mijn contract dat Oxxio mij een bevestiging van de switch zal doen toekomen onder vermelding van mijn historische verbruiksgegevens en het daarop gebaseerde bedrag dat maandelijks als voorschot wordt geincasseerd.
En wat zijn deze aan mij vermelde historische verbruiksgegevens ?
Laag: 5138 kW
Hoog: 3626 kW

Kortom 60 % te hoog.

Mijn zwager die indirect Oxxio aanbeveelt/de opperde de suggestie dat wellicht ook het voorschot aan gas al is ingecalculeerd en in het voorschotbedrag is verwerkt. Dan zou het bedrag reeel zijn.

Maar hoe ziet de huidige specificatie van de voorschotnota er uit ?

Naamgeving: "Overzicht van uw gevens voor levering door Oxxio"
Vervolgens persoonlijke gegevens.
En dan de knaller:

Stroom aansluiting. Derhalve geen GAS dus :?
Vandaar deze posting. Wellicht een misverstand. Daarom wacht ik het antwoord van Oxxio effe af.

flappie

gas switch gebeurd 1x per maand dat is bij alle leveranciers zo.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een 3-jarig wurgcontract van OXXIO. Waar ben je aan begonnen!

Ik neem aan dat ze je handtekening al hebben?

Dien een klacht in bij OXXIO met het verzoek het termijnbedrag te verlagen (per brief en per e-mail).

OXXIO zal daar niet op ingaan.

Vervolgens dien je na 30 dagen een geschil in via www.sgc.nl

Om iets van je teveel betaalde geld terug te krijgen zul je dat de komende 3 jaar elk jaar moeten herhalen. OXXIO reageert namelijk nooit op klachten en heeft overal schijt aan. Betaal je niet dan krijg je wél heel snel incassobureau Intrum Justitia op je dak die zal dreigen met afsluiting.

Bedank je zwager maar alvast hartelijk....

MVK

Bob Schurkjens
OXXIO zal daar niet op ingaan.

Vervolgens dien je na 30 dagen een geschil in via www.sgc.nl
Hi Bob,

Ik ga vooralsnog van een misverstand uit, maar dat neemt niet weg dat ik niet bij de pakken neer ga zitten in geval van 'geen antwoord van Oxxio zijde' . Anders had ik niet zo snel een klacht ingediend (schriftelijk en per email). Dit oa ivm voorwaarden www.sqc.nl.

Mvg MVK

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik wens je sterkte. Ben ervaringsdeskundige met OXXIO. Dit bedrijf maakt alleen fouten die in hun voordeel zijn. Gek hè?

reintje vitesse

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Oxxio rekent een veel te hoog maandbedrag. Deed dat ook bij ons en bij telefonische navraag zeiden ze dat we het teveel betaalde wel terug zouden krijgen bij de jaarafrekening. Het zijn oplichters, jaarafrekening komt 6 maanden te laat en na veel gebel onzerzijds en dan kun je nog 3 maanden wachten voor ze het storten om vervolgens ondanks hun belofte het maandbedrag te verlagen toch weer het hoge maandbedrag af te schrijven. Kortom: Oplichters eerste klas en gauw naar een ander overstappen.

Ribo

Ongelezen bericht door Ribo »

Bij verandering energieleverancier (switch) is de nieuwe leverancier verplicht de stamgegevens te raadplegen. De stamgegevens bevat o.a. het het jaarverbruik van afgelopen paar jaar. Hier zal het nieuw voorschot uit voort moeten komen. dit zal in de praktijk niet of nauwelijks mogen afwijken van je oude voorschot bij je vorige leverancier.
Mochten ze wel een veel te hoog bedrag afschrijven dan kun je dat binnen 30 dagen terug laten boeken bij je eigen bank.
Daarna zul je gewoon handmatig het juiste (ongeveer gelijk met je oude voorschot) bedrag over moeten maken.
Ook even brief sturen naar je nieuwe leverancier. Waarschijnlijk zullen ze hier niet op in gaan en je bedreigen met incassobureau Intrum Justitia. Niets van aaantrekken. Klacht indienen bij DTE .

een bedrijf die zich daar o.a. schuldig aanmaakt is Energiedirect BV
Grote boeven zijn het !

radarblad

Ongelezen bericht door radarblad »

Ik heb ook de nodige problemen met Oxxio. Zit nu 2 jaar bij die club. Ik kreeg afgelopen maand de eindafrekening 2004. Moest Eur.820,-- bijbetalen. Ondanks het feit dat ik al het hele jaar om de eindafrekening 2004 vroeg. Volgens hen was mijn voorschotbedrag ook in orde. Het bedrag wilden zij binnen 2 weken van mijn rekening afschrijven. Zij dreigden ook meteen met een incassobureau, terwijl ik nooit een achterstand in betaling had. Volgens jaar maart ga ik direct terug naar de Eneco. Slecht bedrijf, slecht opgeleid personeel.
Ik zou zo spoedig mogelijk overstappen. Volgens de deskundige van de consumentenbond scheelt het vaak maar een paar tientjes. En om voor een paar tientjes zoveel ellende op je hals te halen.

flappie

Ik neem aan dat je meterstanden op de rekening kloppen indien dit niet zo is kan je het beste dit met bewijs opsturen.

Een geldig bewijs is meestal je factuur van je netbeheerder. Deze geeft namelijk de standen door aan de leverancier via berichtenverkeer.

MVK

Geplaatst op 22 Okt 2005 20:45 door Ribo

Bij verandering energieleverancier (switch) is de nieuwe leverancier verplicht de stamgegevens te raadplegen. De stamgegevens bevat o.a. het het jaarverbruik van afgelopen paar jaar. Hier zal het nieuw voorschot uit voort moeten komen. dit zal in de praktijk niet of nauwelijks mogen afwijken van je oude voorschot bij je vorige leverancier.
Mochten ze wel een veel te hoog bedrag afschrijven dan kun je dat binnen 30 dagen terug laten boeken bij je eigen bank.
Daarna zul je gewoon handmatig het juiste (ongeveer gelijk met je oude voorschot) bedrag over moeten maken.

Dat ik vooralsnog niet reageer, heeft mede te maken met het feit dat ik ook ben geswitched met gas. Deze vindt - overeenkomstig de regels -per 1/11.05 plaats. Ik weet dus niet of mijn voorschotnota ook gas bevat of enkel electra. Wanneer het zowel gas als electra is, heb ik er vrede mee. Wanneer ik 2 nota's krijg (gas en electraverbruik) met een substantieel hoger bedrag dan waarvoor ik nu word aangeslagen (middels voorschotnota), dan word ik - denk ik - zeer boos. De 5 % lagere kosten worden dan terugverdient door rente over te hoge voorschotten. Dat is niet netjes en daar moet dan iets aan gedaan worden.

Ribo, je suggestie kost trouwens geld (door je bank in rekening gebracht aan mij / jou).

We zullen zien.

Mvg MVK

Bodosan

Ongelezen bericht door Bodosan »

Salut
Misschien niet de verwachte reactie, maar als aleengaande kreeg ik ook nog wel eens een wat hoge maandschatting, dan belde ik op en dan was het een maand later geregeld. De laatste keer was het verschil niet zo groot en belde ik met enige aarzeling; ik kreeg toen een prima jongeman aan de lijn die mij met goede argumenten wist te overtuigen in dit geval de maandnota niet te verlagen, en ik (zeker gezien de ontwikkelingen) ben niet rauwig zijn goede advies opgevolgd te hebben. Verlagen kan ook link zijn. Wat ik eigenlijk wil zeggen is kan je dat daar niet via de telefoon regelen? Dit was (is) allemaal ook bij zo'n enge club Nuon bij naam. Het verbaast me hogelijk dat dat via Oxxio zo moeizaam moet??
Bodosan

irene47

Ongelezen bericht door irene47 »

Sinds jan. 2005 ben ik overgestapt van Nuon naar Oxio voor kookgas en stroom.
De eerste rekening voor kookgas was 79 euro veelste hoog dus.
Na heel veel bellen en aangetekende brieven werd het in mei verlaagd naar 10 euro.
Daar kreeg ik netjes een brief over.
Vanaf mei tot en met okt krijg ik iedere maand brieven van interim justitia voor een bedrag van 79 euro die ik dus niet betaal.
Heb inmiddels de rekening geblokkeerd en maak zelf iedere maand de
10 euro over.
Ik zal blij zijn als de 2 jaar voorbij zijn en ik terug kan naar deNuon.

Irene

irene47

Ongelezen bericht door irene47 »

Bij mij had Oxio de fout gemaakt om mij ook aan te slaan voor stadsverwarming.
Terwijl ik alleen maar kookgas afneem bij Oxio en voor de stadsverwarming bij de Nuon zit.
Goedkoper zijn ze niet ben nu met alles duurder uit dan vorig jaar toen in nog voor alles bij de Nuon zat.
Ik moet wel eerlijk zeggen nadat ik in maart een boze brief had gestuurd naar het hoofdkantoor ik het teveel betaalde geld binnen een
week op mijn rekening had.
Ik kan alleen adviseren om de rekening te blokkeren en het bedrag wat
er betaald moet worden dan maar zelf te storten.

Ribo

Ongelezen bericht door Ribo »

Beste MVK,
Mijn voorschot nota was voor400% gestegen
Betaalde ik in juni 2005 volgens de stamgegevens nog voor 1000m3 gas per jaar. Een maand later (juli2005) na de switch naar Energiedirect BV was dat 4000m3 p.jr.. Niks mis mee dat ik het voorschotbedrag heb laten terug boeken !!!!!!!

NVK: je bent waarschijnlijk nog niet bekent met de 'enrgieleveranciers bv' in Nederland. Het is een grote chaos !!!!

flappie

De gegevens komen altijd van Netbeheerders vandaan. Dus vandaar dat je van de leverancier een hoger bedrag hebt gekregen.

MVK

Ribo schreef:

Beste MVK,
Mijn voorschot nota was voor400% gestegen
Betaalde ik in juni 2005 volgens de stamgegevens nog voor 1000m3 gas per jaar. Een maand later (juli2005) na de switch naar Energiedirect BV was dat 4000m3 p.jr.. Niks mis mee dat ik het voorschotbedrag heb laten terug boeken !!!!!!!
Hi Ribo, begrijp mij niet verkeerd. Iedere voorschotnota die middels maandelijks automatische incasso niet redelijkerwijze in overeenstemming is met de historische verbruiksgegevens (in Kwh en m3 en die geregistreerd staat bij de netwerkbeheerders) is m.i. een onrechtmatige incasso. En dan sta jij dus volledig in je gelijk. (Wellicht kan je mij in de toekomst wat nader advies geven in deze. Indien relevant)

Ik heb zelf alvast ons electraverbruik in KW van de afgelopen 10 jaar in kaart gebracht. Op basis van dit overzicht valt te concluderen dat Oxxio onrechtmatig bezig is wanneer het alleen de electranota betreft.
Ribo schreef:

NVK: je bent waarschijnlijk nog niet bekent met de 'enrgieleveranciers bv' in Nederland. Het is een grote chaos !!!!
Neen, dat was ik inderdaad nauwelijks. Maar een mens leert snel en sommigen kunnen niet tegen onrecht cq onbeschoftheid. Effe afwachten nog

Mvg MVK

MVK

Flappie schreef:
De gegevens komen altijd van Netbeheerders vandaan. Dus vandaar dat je van de leverancier een hoger bedrag hebt gekregen.
Oxxio kreeg mijn gegevens van de netwerkbeheerder en die gegevens kwamen overeen met de eindafrekening na de switch 'Eneco / Oxxio '. Ondanks die gegevens rekent men 60 % meer in de voorschotnota's. Dat is 3- 5 % rente op jaarbasis. Dus niets voordeliger. Daarnaast heb ik het gevoel dat Oxxio weleens een tekort aan cash kan hebben door al dat administratieve gestumper.

Hoe verklaar je dit Flappie ?

Mvg MVK
Laatst gewijzigd door MVK op 05 nov 2005 02:50, 1 keer totaal gewijzigd.

flappie

te kort aan cash is het zeker niet aangezien oxxio is overgenomen door britisch gas zoals je kan lezen in de media.

Verder zijn bij alle leveranciers de tarieven gestegen door een hogere inkoop op de beurs. Dit betekend dus ook hogere prijzen bij een flexibel contract. Verder moet je ook kijken naar wat je totaal kwijt bent.

Gesloten