LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waarom GEEN prijsverschil tussen hard en zacht water?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bodejosm43

waarom GEEN prijsverschil tussen hard en zacht water?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik woon in een regio, waar nog steeds hard water uit de kraan komt, terwijl ik al jaren voor zacht water betaal. Ik ben best bereid voor het kwalitatief betere, zachte, water een hoger tarief te betalen, maar dan wil ik het ook geleverd krijgen.

De maatschappij die mij het water levert, houdt de mensen in de regio die het betreft, al jaren aan het lijntje, en beweert aan wettelijke voorschriften gebonden te zijn, en die houden volgens hen in, dat aan iedereen hetzelfde tarief in rekening moet worden gebracht.

Deze toestand zou pas over enkele jaren veranderen, dus al die tijd betaal ik het hoge tarief, terwijl ik mindere kwaliteit geleverd krijg. Ik ben het hier principieel mee oneens, en ben van mening dat er in feite sprake is van twee verschillende produkten, hard water en zacht water. Het kost me meer waspoeder, apparaten waar water aan te pas komt gaan eerder kapot of moeten regelmatig gerepareerd worden, dit zijn kosten die niemand mij vergoedt.

De Watermaatschappij werpt tegen dat het ook technisch onmogelijk is om twee tarieven te hanteren. Nou, ze kiezen dan wel voor het gemak het hogere tarief, waarom kan dat niet bijvoorbeeld een gemiddeld tarief zijn? Als hard water 1,80 per kuub kost, en zacht water 2,20 per kuub, waarom maken ze er dan geen 2 euro van?

Ik heb het gevoel te worden bedonderd, maar kan uiteraard voor mijn waterleverantie nergens anders terecht.
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 16 jul 2005 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

miraltje

Re: waarom GEEN prijsverschil tussen hard en zacht water?

Ongelezen bericht door miraltje »

waar haalt u die wijsheid vandaan dat zacht water beter zou zijn.

zacht water tast koperen/messing leidingen en appendages aan dmv putcorrosie.
wat op denduur lijd tot vervanging van leidingen en dergelijke

hierdoor komen koperdeeltjes in het water terecht en dat is schadelijk voor de natuur en de volksgezondheid.

koper valt onder zware metalen.

goed, voordelen zijn er ook je bent minder wasmiddel nodig en je hebt minder last van kalk aanslag.

hardwater zorgt voor een dun lage kalk in de leidingen, en hierdoor de leidingen en appendages "beschermd"tegen putcorosie
en hierdoor veel minder gevaar opleverd voor de volkgezondheid.

nadelen van hard water je bent meer wasmiddelnodig, en je hebt last van meer kalkaanslag.

vooral op langer termijn is zachtwater funest voor de drinkwater installatie

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Die wijsheid haal ik vandaan uit de voorlichting die de watermaatschappij en de overheid zelf geeft.

Op de tweede plaats: er is onderscheid, waarom wordt er anders voor gezorgd dat er zacht water voorhanden is, als het klopt wat jij zegt, dan heeft dat onderscheid toch ook geen nut?

Dat zacht water beter is voor mijn apparatuur, en dus ook voor mijn portemonnee, is een gegeven dat al jaren bekend is.

Kortom: wanneer het klopt van die koperen leidingen, waarom komt er dan tegenwoordig bijna overal zacht water uit de kraan?

miraltje

Ongelezen bericht door miraltje »

dit komt van de websit wmd een waterleiding maatschappij

hier staat zelf in dat het water niet onder een wettelijke lage hardheid mag komen!

De WMD maakt drinkwater van grondwater. Grondwater neemt allerlei stoffen op uit de bodem, waaronder calcium en magnesium. Deze stoffen bepalen de hardheid van water.

Duitse graden
In de bodem zit niet overal evenveel kalk. Hoe meer calcium en magnesium in de drinkwaterbronnen voorkomen, hoe harder het water is. De hardheid wordt uitgedrukt in zogenaamde Duitse graden (°D). De hardheid verschilt per gebied. In Nederland ligt de gemiddelde waterhardheid tussen de 8-12 °D.

0 - 4 ºD zeer zacht water
4 - 8 ºD zacht water
8 - 12 ºD gemiddeld
12 - 18 ºD vrij hard water
18 - 30 ºD hard water

Hoe hard is uw water?
De hardheid van het water verschilt per regio. De WMD kan u vertellen wat de hardheid van het water is in uw eigen woonplaats.

Gezondheid
Hard water is niet ongezond. Ons lichaam heeft juist calcium en magnesium nodig. Kalk is goed voor onze tanden en botten. Zeer zacht water is niet goed. Zeer zacht water kan de leidingen aantasten en koper uit de leiding opnemen. Een waterhardheid tussen de 5,5 en 8,5 °D is ideaal.

Centrale ontharding
Waterleidingbedrijven ontharden het water in de drinkwaterproductiestations. Bij het ontharden mag niet alle kalk uit het water worden gehaald (niet verder dan 5,6 °D). Dit heeft de overheid wettelijk bepaald. Bij centrale ontharding wordt ervoor gezorgd dat de hoeveelheid magnesium gelijk blijft.

Gesloten