| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waarom nog een vast energiecontract afsluiten?
Waarom nog een vast energiecontract afsluiten?
Gisteren viel de jaarnota van de NLE in de bus. In de verwachting dat ik geld terug zou krijgen opende ik de envelop.
Op basis van de meterstanden en de tarieven van mijn "vaste" energiecontract met NLE had ik immers uitgerekend dat ik minder verbruikt heb en daardoor geld zou mogen terug verwachten.
Helaas, helaas. Het tegenovergestelde blijkt het geval. Ik mag bijbetalen. Daarom heb ik mij toch maar eens verdiept in de energienota en geprobeerd wijs te worden uit alle kostenposten. Blijkbaar kan ook energie niet op een eenvoudige manier inzichtelijk gemaakt worden. Naast de geleverde energie betaal je ook voor het transport oftewel netbeheerkosten (logisch), een regiotoeslag (geen onderdeel van het transport??), Energiebelasting (21%?) en Opslagkosten voor duurzame energie
.
Uiteindelijk heb ik toch maar de klantenservice gebeld om te vragen waarom mijn vaste contract variabel is.
Een vast energiecontract betreft alleen de geleverde energie zo kreeg ik te horen. Wanneer de Nederlandse overheid of de netwerkbeheerder besluit om hun tarieven aan te passen, worden deze verhogingen (of verlagingen, want dat is theoretisch ook mogelijk) gewoon doorberekend aan de klant.
Nu zijn deze variabele kosten bijna de helft van mijn contract. Ik vraag mij dus oprecht af wat het beste is. Volgende keer maar gewoon een variabel contract afsluiten voor een zo kort mogelijke looptijd of mij toch maar weer voor langere tijd binden aan één leverancier?
Als iemand een objectief antwoord heeft hoor ik het graag.
Op basis van de meterstanden en de tarieven van mijn "vaste" energiecontract met NLE had ik immers uitgerekend dat ik minder verbruikt heb en daardoor geld zou mogen terug verwachten.
Helaas, helaas. Het tegenovergestelde blijkt het geval. Ik mag bijbetalen. Daarom heb ik mij toch maar eens verdiept in de energienota en geprobeerd wijs te worden uit alle kostenposten. Blijkbaar kan ook energie niet op een eenvoudige manier inzichtelijk gemaakt worden. Naast de geleverde energie betaal je ook voor het transport oftewel netbeheerkosten (logisch), een regiotoeslag (geen onderdeel van het transport??), Energiebelasting (21%?) en Opslagkosten voor duurzame energie
Uiteindelijk heb ik toch maar de klantenservice gebeld om te vragen waarom mijn vaste contract variabel is.
Een vast energiecontract betreft alleen de geleverde energie zo kreeg ik te horen. Wanneer de Nederlandse overheid of de netwerkbeheerder besluit om hun tarieven aan te passen, worden deze verhogingen (of verlagingen, want dat is theoretisch ook mogelijk) gewoon doorberekend aan de klant.
Nu zijn deze variabele kosten bijna de helft van mijn contract. Ik vraag mij dus oprecht af wat het beste is. Volgende keer maar gewoon een variabel contract afsluiten voor een zo kort mogelijke looptijd of mij toch maar weer voor langere tijd binden aan één leverancier?
Als iemand een objectief antwoord heeft hoor ik het graag.
Re: Waarom nog een vast energiecontract afsluiten?
Tsja, als mijn glazen bol zou werken dan zou ik weten wat wijs zou zijn...
Maar het is bij wel meer zaken, zoals bijvoorbeeld een verbouwing, gebruikelijk dat je alleen het 'basisbedrag' afspreekt en dat wijzigingen in bv. de BTW, tussen de offerte en de uitvoering, later nog worden verrekend. Bovendien wordt bij de meeste energiebedrijven en overstap-sites ook duidelijk aangegeven dat alleen dat basisbedrag (dus de prijs van de stroom zelf) vast staat.
Maar het is bij wel meer zaken, zoals bijvoorbeeld een verbouwing, gebruikelijk dat je alleen het 'basisbedrag' afspreekt en dat wijzigingen in bv. de BTW, tussen de offerte en de uitvoering, later nog worden verrekend. Bovendien wordt bij de meeste energiebedrijven en overstap-sites ook duidelijk aangegeven dat alleen dat basisbedrag (dus de prijs van de stroom zelf) vast staat.
Re: Waarom nog een vast energiecontract afsluiten?
Het antwoord van NLE is niet helemaal juist. U betaalt aan NLE zowel voor uw verbruik als vaste leveringskosten. Ten aanzien van het verbruik heeft u mogelijk een vaste prijs afgesproken voor elektriciteit en/ of licht. Het kan dus zijn dat u voor een van de twee echter een variabel tarief hebt gehad. Ten aanzien van de vaste leveringskosten zou het kunnen zijn dat deze tijdens het contract wel zouden zijn gestegen. Of u heeft gewoon meer verbruikt dan u had gedacht
Los van dit alles staan de netbeheerkosten van bijvoorbeeld Liander, de energiebelasting Belastingdienst (te innen door NLE) en de opslag duurzame energie Belastingdienst (te innen door NLE). Deze kosten zijn bij iedere energiemaatschappij hetzelfde en kunnen inderdaad dalen of stijgen, deze daling of stijging worden bepaald door de netbeheerder of door de overheid.
En loont het om vast contract af te sluiten meerdere jaren achter elkaar? Dat hangt er vanaf, als de prijzen stijgen dan hebt u een voordeel, dalen de prijzen.... Bij eenjarige contracten heb je ook nog een welkomstpremie. Dit varieert meestal tussen de 100,- en 250,-. Als je elk jaar overstapt na een andere maatschappij krijg je dus mogelijk elk jaar een korting. Het kan zijn dat deze korting wordt verrekend in het maandbedrag of achteraf wordt overgemaakt. Wat dan voordeliger is, naar mijn weten 1 jarige contracten met een hoge welkomstpremie.
Los van dit alles staan de netbeheerkosten van bijvoorbeeld Liander, de energiebelasting Belastingdienst (te innen door NLE) en de opslag duurzame energie Belastingdienst (te innen door NLE). Deze kosten zijn bij iedere energiemaatschappij hetzelfde en kunnen inderdaad dalen of stijgen, deze daling of stijging worden bepaald door de netbeheerder of door de overheid.
En loont het om vast contract af te sluiten meerdere jaren achter elkaar? Dat hangt er vanaf, als de prijzen stijgen dan hebt u een voordeel, dalen de prijzen.... Bij eenjarige contracten heb je ook nog een welkomstpremie. Dit varieert meestal tussen de 100,- en 250,-. Als je elk jaar overstapt na een andere maatschappij krijg je dus mogelijk elk jaar een korting. Het kan zijn dat deze korting wordt verrekend in het maandbedrag of achteraf wordt overgemaakt. Wat dan voordeliger is, naar mijn weten 1 jarige contracten met een hoge welkomstpremie.
Re: Waarom nog een vast energiecontract afsluiten?
Snuffel 1 schreef:
Kijk bij het kiezen van een energieboer goed naar de vast recht prijs die gehanteerd wordt want die kan gigantisch verschillen.
Dit is vooral het geval als je een "gratis" Tablet of Laptop e.d. erbij krijgt.Die betaal je meestal zelf via verhoogd vastrecht .
gr Henk
Kijk bij het kiezen van een energieboer goed naar de vast recht prijs die gehanteerd wordt want die kan gigantisch verschillen.
Dit is vooral het geval als je een "gratis" Tablet of Laptop e.d. erbij krijgt.Die betaal je meestal zelf via verhoogd vastrecht .
gr Henk
Re: Waarom nog een vast energiecontract afsluiten?
Tip, ga naar een vergelijkingssite. Als u daar u uw verbruik, postcode en uw huidige energiemaatschappij invult dan rolt de beste er uit. Eventueel kan u dan de recensies lezen, vervolgens uw gegevens invullen en klaar. Kijk wel even naar de looptijd van uw huidig contract.
Bij mij is het van de vijf keer een keer fout gegaan omdat de nieuwe energiemaatschappij gelijk mijn oude ging opzeggen en dat had ik niet aangegeven. Dit werd vervolgens wel teruggedraaid waardoor er niets aan het handje was. Leverde wel wat heen en weer gebel op, maar er zijn vergelijkingssites die je daar dan ook weer mee willen helpen, is namelijk ook in hun belang dat energiemaatschappijen zich aan de afspraken houden.
Maar inderdaad: http://www.consumentenbond.nl/campagnes ... t/4639485/ iPad air 1008 euro vastrecht in drie jaar tegenover 360,- in 3 jaar zonder iPad.
Bij mij is het van de vijf keer een keer fout gegaan omdat de nieuwe energiemaatschappij gelijk mijn oude ging opzeggen en dat had ik niet aangegeven. Dit werd vervolgens wel teruggedraaid waardoor er niets aan het handje was. Leverde wel wat heen en weer gebel op, maar er zijn vergelijkingssites die je daar dan ook weer mee willen helpen, is namelijk ook in hun belang dat energiemaatschappijen zich aan de afspraken houden.
Vaste leveringskosten zijn niet de grootste kostenpost maar verschillen inderdaad behoorlijk van elkaar. Van 58,- tot 162,- bij 1 jarig contract.snuffel1 schreef:Kijk bij het kiezen van een energieboer goed naar de vast recht prijs die gehanteerd wordt want die kan gigantisch verschillen.
Volgens mij is Oxxio hiermee gestopt, geen idee of er ook anderen zijn.henk51 schreef: Dit is vooral het geval als je een "gratis" Tablet of Laptop e.d. erbij krijgt.Die betaal je meestal zelf via verhoogd vastrecht .
Maar inderdaad: http://www.consumentenbond.nl/campagnes ... t/4639485/ iPad air 1008 euro vastrecht in drie jaar tegenover 360,- in 3 jaar zonder iPad.
