LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom wel overstappen ?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Energieverkoper

Waarom wel overstappen ?

Ongelezen bericht door Energieverkoper »

Beste lezers,

Ik volg al jaren op de voet de berichten op dit forum. Het is mij duidelijk dat niet alle forumgebruikers een duidelijk beeld hebben bij de particuliere energiemarkt.

Daarom wil ik in een aantal regels eea. ophelderen.

(Over mij: ik ben al jaren medewerker bij een energieleverancier in Nederland, en kom in contact met veel mensen die net als sommige van u de energiemarkt niet transparant vinden.)

Voor 2004 waren er 3 grote leveranciers in Nederland (Essent, Nuon, Eneco) en een aantal locale kleinere leveranciers.
Sindsdien is de markt opengebroken en heeft iedereen een vrij keus gekregen. De liberalisering van de Energiemarkt. Dit houdt in dat iedere leverancier een aanbod mag doen voor de klant en dat de klant zelf op een aanbod mag ingaan.

Een energierekening is opgebouwd uit:
Leveringstarief Elektra
Vaste leveringskosten Elektra
Leveringstarief Gas
Vaste Leveringskosten Gas

Diverse belastingen
Netbeheerkosten
De reden dat ik belastingen niet specificeer, is dat deze bij alle leveranciers gelijk zijn.
Het zelfde geldt voor Netbeheerkosten (Liander, Enexis, Stedin, etc.).

Dan blijft over Leveringstarieven en Vaste leveringskosten.

Vaste leveringskosten kun je ook wel vertalen als abonnementskosten. Een vast bedrag dat wordt betaald per dag van het contract. Deze kosten kunnen verschillen per leverancier.

Leveringstarieven zijn de tarieven die worden betaald voor de eenheidsprijs van stroom en gas.

Wanneer je een vergelijking tussen twee leveranciers wilt maken zijn alleen laatste twee benodigd om obectief te kunnen vergelijken. Hieronder een vergelijking tussen twee klanten en twee leveranciers.
Voorbeeld: (inclusief belastingen en BTW)

Leverancier A:
KwH stroom: 20 ct
M³ gas : 65 ct
Vaste leveringskosten: 3,50 per maand, per product

Leverancier B:
KwH stroom: 18 ct
M³ gas : 60 ct
Vaste leveringskosten: 8,00 per maand, per product

Klant X verbruikt: (ongeveer €100 in de maand)
2800 KwH
800 M³

Klant Y verbruikt: (ongeveer €200 in de maand)
5200 KwH
2300 M³

(E = Elektra, G = Gas, VL = Vaste Leveringskosten)
Klant X betaalt:
Leverancier A: E: €560 + G: €520 + VL €84 = €1164
Leverancier B: E: €504 + G: €480 + VL €172 = €1156

Klant Y betaalt:
Leverancier A: E: €1040 + G: €1495 + VL €84 = €2619
Leverancier B: E: €936 + G: €1380 + VL €172 = €2488
Conclusie:
Bij een hoger verbruik kunnen de verschillen enorm toenemen tussen leveranciers, je kunt er veel baat bij hebben om je tarieven voor een lage prijs vast te zetten voor 1 of meerdere jaren. Vaste leveringskosten hebben weinig invloed op de totaal rekening.
Bij een lager verbruik maakt het niet zoveel uit of je nu juist lagere vaste leveringskosten hebt, of lagere tarieven. Het verschil tussen leveranciers is vaak niet zo groot.

Waarom overstappen?

Leveranciers geven klanten vaak een incentive om over te stappen. Dit in de vorm van een korting op de tarieven, een cadeaukaart, of een cashback aan het einde van het jaar.
Op het moment dat een klant is binnengehaald met een korting dient deze vaak een contract van 1 of meerdere jaren te nemen. Zo verdient de leverancier de korting terug aan de klant.

Wanneer je niet overstapt, ontvang je geen of weinig korting (denk aan 5%-25% korting op stroom acties welke gemiddeld 10-50 euro oplevert).
Wanneer je wel overstapt, kun je een aanbod verwachten dat €150 tot €400 bespaart in een jaar op basis van een verbruik tussen €20,- en €300 in de maand (in combinatie met een incentive).

Weetjes:
¤ Vast contract? Veel leveranciers nemen de overstapkosten over voor particuliere contracten
¤ Wist je dat iedereen met een KVK-nummer in aanmerking kan komen voor een zakelijk contract? Regels zijn iets anders, maar de tarieven vele malen aantrekkelijker.
¤ Energieverkoper/website niet transparant? Alle leveranciers zijn nu verplicht om een Aanbod op maat mee te geven.

(Edit: per ongeluk een link naar aanbod op maat gepost van een niet onafhankelijke website, hierbij de link naar de uitleg van ACM https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... consument/ )
Laatst gewijzigd door Radar op 16 aug 2016 11:28, 6 keer totaal gewijzigd.
Reden: link naar commerciele site

simone719
Contacteer:

Re: Waarom wel overstappen ?

Ongelezen bericht door simone719 »

Dank je je wel voor de heldere en uitgebreide uitleg mbt energie vergelijken en overstappen https://simpelswitch.nl/ . Overstappen loont dus!

Gesloten