| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Was drogen: droger of waslijn?
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Even to the point: het gaat om het verdampen van water uit de was; dat is in beide gevallen hetzelfde hoeveelheid en vereist dezelfde hoeveelheid energie.Fin schreef: ↑01 nov 2019 08:07Ik heb de keuze tussen de was drogen aan de waslijn of in de droger.
Ik vraag mij af wat goedkoper is.
Als ik de was aan de waslijn wil laten drogen, moet ik een kamer van 3 X 3,5 m2 speciaal voor dit doel constant gaan verwarmen (CV).
We hebben 4 grote wassen (van +/- 7 kilo) per week.
Ik wil de afschrijvingskosten voor de droger buiten beschouwing laten.
Uitgaande van een gemiddeld energiezuinige droger.
Uitgaande van gemiddelde gas- en elektra tarieven.
Gas kost €0,70 per 32 MJ, elektrisch €0,25 per 3,6 MJ even uit gaande van tarieven hier. Gas is dus per energiehoeveelheid 3,1x goedkoper, even uitgaande van een ketelrendement van 100%
Neem je een warmtepompdroger met een COP van 3 dan speel je quitte, bij nog hogere COP is de warmtepompdroger goedkoper dan gas.
Techneut71
vindt dit leuk
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Ergens ophangen aan een rek of lijn, ventilator erop richten en aanzetten!
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Bedankt voor de reacties tot zover.
De was wordt niet droog zonder de ruimte te verwarmen; dat is een ervaringsfeit.
Na 5 dagen nog niet droog en dag 6 gaat het stinken.
De keuze is voor mij dus beperkt tussen verwarmd drogen aan de lijn of met een wasdroger.
De was wordt niet droog zonder de ruimte te verwarmen; dat is een ervaringsfeit.
Na 5 dagen nog niet droog en dag 6 gaat het stinken.
De keuze is voor mij dus beperkt tussen verwarmd drogen aan de lijn of met een wasdroger.
-
mh73
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Zo dan. Is er dan niet iets heel erg mis met de ventilatie van je huis? Als ik het eind van de middag ophang is het de volgende ochtend droog. Een spijkerbroek na een dag drogen.
Zou in dat geval voor de droger gaan.
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Belangrijkste factor bij het drogen is inderdaad de luchtvochtigheid, belangrijker dan de temperatuur. Als de was niet droog wordt, dan kan dus waarschijnlijk het vocht niet goed weg. De verwarming aanzetten helpt dan wel wat, maar het is niet ideaal. Dan zou ik ook eerder voor een wasdroger kiezen.
-
moederslink
- Berichten: 10351
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Bij mij is de was ook binnen 1 dag droog .
Misschien centrifugeert de wasmachine onvoldoende?
Een keertje extra centrifugeren ?
Misschien centrifugeert de wasmachine onvoldoende?
Een keertje extra centrifugeren ?
-
moederslink
- Berichten: 10351
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit een droger heb gehad, ook niet toen iedereen nog thuis woonde.
Ik hing het in het trapgat en de volgende dag kon ik de nagenoeg ongekreukte was strijken.
En nou is strijken ook nog eens mijn hobby
.
Ik hing het in het trapgat en de volgende dag kon ik de nagenoeg ongekreukte was strijken.
En nou is strijken ook nog eens mijn hobby
-
witte angora
- Berichten: 30774
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Maar is het geen idee voor je om de was in ieder geval 's nachts in de woonkamer te zetten? Daar is het sowieso al warmer dan in die onverwarmde slaapkamer. Ik heb hier gisteravond laat de was opgehangen, op twee van die droogrekken. Vanmorgen vanwege griep geen zin gehad om de boel te verplaatsen. Inmiddels is de boel al praktisch droog, terwijl het binnen niet warmer is dan 20 graden.
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Droogrekje rond de kachel? 
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Ja lach maar, ik heb nog zo'n houten rekje en ik zet hem ook weleens bij de kachel
Gemak dient de mens. Het liefst droog ik de was buiten. Ik was altijd in het weekend. Is het mooi droog weer, hang ik het buiten, maar als er regen dreigt of het is vochtig weer (zoals in het najaar) gaat alles in de droger en sommige dingen hang ik in de bijkeuken op. Ik heb geen zin om tegen de avond de nog vochtige was van buiten naar binnen te halen en alsnog in de droger te moeten stoppen.
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Pas maar op bij die kachel, kwamen vroeger heel veel branden door. Maar ik heb al zo’n 40 jaar een luchtdroger. Perfecte uitvinding. Was is binnen de kortste keren droog en zacht. en alle eventuele pluisjes en honden-of kattenharen zijn verdwenen.
En veel minder werk, plus de was is meteen van de vloer om zo maar te zeggen
En veel minder werk, plus de was is meteen van de vloer om zo maar te zeggen
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Je hebt gelijk.Lady1234 schreef: ↑01 nov 2019 16:35Pas maar op bij die kachel, kwamen vroeger heel veel branden door. Maar ik heb al zo’n 40 jaar een luchtdroger. Perfecte uitvinding. Was is binnen de kortste keren droog en zacht. en alle eventuele pluisjes en honden-of kattenharen zijn verdwenen.
En veel minder werk, plus de was is meteen van de vloer om zo maar te zeggen
Hoeslakens en blouses droog ik in de droger op de strijkstand en dan strijk- of kastdroog (niet zeer droog), hierdoor is het nog iets vochtig. De hoeslakens vouw ik dan op en hang ik nog even over de lijn in de bijkeuken en blouses ook, maar die ongevouwen, zodat het verder kan drogen. Alles is dan kreukvrij. Ik strijk nooit of het moet in de zomer dun katoen of linnen zijn.
Als je overigens nieuwe hoeslakens eenmaal gaat strijken, moet je ze altijd blijven strijken.
Wij hadden in de jaren '60 een bejaarde buurvrouw die streek ook nooit. Als ze de was binnenhaalde, vouwde ze alles netjes op en legde keurige stapeltjes onder de kussens van de eetkamerstoelen van haar en haar man en daar zaten ze de hele avond op tv te kijken. Daar kon geen strijkbout tegenaan.
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Sira schreef: ↑01 nov 2019 17:06Wij hadden in de jaren '60 een bejaarde buurvrouw die streek ook nooit. Als ze de was binnenhaalde, vouwde ze alles netjes op en legde keurige stapeltjes onder de kussens van de eetkamerstoelen van haar en haar man en daar zaten ze de hele avond op tv te kijken. Daar kon geen strijkbout tegenaan.
Over hygiënisch gesproken...
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Ik heb de keuze tussen de was drogen aan de waslijn of in de droger.
Ik vraag mij af wat goedkoper is.
Tsja, dat is natuurlijk de waslijn.
Ik lees in een reactie van je dat je was na 5 dagen nog niet droog is en op dag 6 gaat stinken. Dan zou ik als ik jou was het kostenoogpunt buiten beschouwing laten en heel snel een droger kopen.
Een tussenoplossing kan zijn dat je de was toch ophangt in het kamertje en een luchtdroger aanschaft. Die dingen ontvochtigen goed en het water wordt opgevangen in een bakje. Het verbruik is ongeveer 250W dus is te overzien en in de winter is de warmte die dat ding maakt een welkome besparing op je stookkosten.
Ik vraag mij af wat goedkoper is.
Tsja, dat is natuurlijk de waslijn.
Ik lees in een reactie van je dat je was na 5 dagen nog niet droog is en op dag 6 gaat stinken. Dan zou ik als ik jou was het kostenoogpunt buiten beschouwing laten en heel snel een droger kopen.
Een tussenoplossing kan zijn dat je de was toch ophangt in het kamertje en een luchtdroger aanschaft. Die dingen ontvochtigen goed en het water wordt opgevangen in een bakje. Het verbruik is ongeveer 250W dus is te overzien en in de winter is de warmte die dat ding maakt een welkome besparing op je stookkosten.
-
Komkommertijd
- Berichten: 5155
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Als je de was na 5 dagen niet droog is.... nooit meer op 400 toeren zetten met Centrifugeren... 1400 of 1600 en liefste 2x en dan is het geen 5 dagen maar 5 uren... maximaal...
Allen met dikke mist lukt het mijn ook niet, gewoon een paar uren wachten voor ik raam opende.
Of raam verder open als tekort ventilatie.
Allen met dikke mist lukt het mijn ook niet, gewoon een paar uren wachten voor ik raam opende.
Of raam verder open als tekort ventilatie.
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Handdoeken, theedoeken, sokken en ondergoed gaan hier in de wasdroger. De rest wordt opgehangen aan een droogrek in het trapgat en is meestal in een paar uur al droog.
Ik heb vanuit de woonkamer een trap naar de eerste verdieping. Een deur in de hal op de eerste verdieping open zetten en zowel beneden als boven een raam op de kierstand, geeft voldoende ventilatie om het vocht af snel te voeren. Maar, geen enkel huis is het zelfde en heeft goede ventilatie mogelijkheden. Wat voor de een werkt, hoeft niet voor een ander te werken, maar zes dagen natte was in huis, lijkt me een alles behalve gezonde situatie.
Ik heb vanuit de woonkamer een trap naar de eerste verdieping. Een deur in de hal op de eerste verdieping open zetten en zowel beneden als boven een raam op de kierstand, geeft voldoende ventilatie om het vocht af snel te voeren. Maar, geen enkel huis is het zelfde en heeft goede ventilatie mogelijkheden. Wat voor de een werkt, hoeft niet voor een ander te werken, maar zes dagen natte was in huis, lijkt me een alles behalve gezonde situatie.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
Bob Schurkjens
- Berichten: 9152
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Of gewoon in wasdroger komkommers bij 3 minuten kurkdroog Klaar Kees.
Garandeert!
Garandeert!
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
witte angora
- Berichten: 30774
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Maar, als het 4 wassen van 7 kilo per week zijn, en na 6 dagen is het nog niet droog... dan hangt er nog wel een en ander in die kamer te drogen.
Erthanax
en Komkommertijd
vinden dit leuk
Re: Was drogen: droger of waslijn?
Dan zou ik zeker mijn hoofd niet meer breken over de kosten van het verwarmen van een droogkamer of het gebruik van een droger.witte angora schreef: ↑02 nov 2019 18:32Maar, als het 4 wassen van 7 kilo per week zijn, en na 6 dagen is het nog niet droog... dan hangt er nog wel een en ander in die kamer te drogen.
-
moederslink
- Berichten: 10351
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Was drogen: droger of waslijn?
eerlijk gezegd kan ik me nauwelijks voorstellen dat de was na 5 dagen (!) nog steeds niet droog is
Centrifugeert de machine wel voldoende? Dat is ook in te stellen hè?
