LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wederom over NUON jaarafrekening.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
carlosvdw

Wederom over NUON jaarafrekening.

Ongelezen bericht door carlosvdw »

Kan iemand mij antwoord geven op de volgende vraag. Kan het nergens vinden namelijk. Ben de voorwaarden ook al nagelopen.

Een jaarafrekening, daarmee is toch het voorgaande jaar (en jaren) afgerekend of kan Nuon 3 jaar later er nog op terug komen?

Let wel, uiteraard zijn er tussendoor meterstanden opgenomen EN doorgegeven.

Ron58

Re: Wederom over NUON jaarafrekening.

Ongelezen bericht door Ron58 »

Een jaarafrekening, daarmee is toch het voorgaande jaar (en jaren) afgerekend of kan Nuon 3 jaar later er nog op terug komen?
Vlak voor ik twee jaar geleden verhuisde is de normale jaarafrekening gemaakt, op de dag dat ik de vorige woning opleverde heb ik de standen doorgegeven en er is een eindafrekening gemaakt.
Een half jaar later werd ineens de jaarafrekening van het jaar ervoor weer teruggedraaid, voordat deze in de bus lag had Nuon het bedrag wat ik destijds terug kreeg al van mijn rekening geplukt, ik had op dat moment geen idee waar het om ging.
Ze bleken de verkeerde factuur gepakt te hebben, het moest de eindafrekening zijn, ook daar had ik iets op terug gekregen en dat werd gelijk met die andere van mijn rekening geplukt, nog steeds voordat ik ook maar een enkel berichtje gekregen had.

Er is een nieuwe eindafrekening met andere (lagere) standen gemaakt waarop ik nog wat terug zou krijgen. Kennelijk heeft de nieuwe bewoner ook de meter opgenomen met een foute stand. Nuon bellen had ik geen zin in, met alle afrekeningen, debiteringen en crediteringen had ik inmiddels 7 facturen, geen medewerker die nog begrijpt wat je probeert uit te leggen. Omdat de fout in mijn voordeel uitpakte ik het maar zo gelaten. Het ging ook maar om enkele tientallen euro's, niets schokkends.

Het blijkt dus dat jaarafrekeningen en eindafrekeningen helemaal niet heilig zijn.
Wat ook opvalt is dat als Nuon denkt iets van jou te krijgen, ze dit binnen 24 uur van je rekening plukken, nog voor je een factuur gezien hebt. Het weer terugbetalen van die ten onrechte geïncasseerde bedragen doen ze zeven weken over.

Oke, lang antwoord, maar waar het op neer komt is dat Nuon dus gewoon terugkomt op eerdere afrekeningen.
Ook als (ze denken dat) er in het verleden een maandvoorschot niet voldaan is komen ze er op terug, dat is meerdere keren gebleken op dit forum.

Bankafschriften en facturen (van alles) bewaar ik minstens 5 jaar, ook al is dat wettelijk misschien anders.
Met telebankieren kun je er voor kiezen geen papieren afschriften meer te ontvangen, maar bij mijn bank kan ik dan niet eens meer de wettelijke termijn terugkijken, lekker handig als je ooit eens iets moet bewijzen. :lol:

Ali Bensalah

Re: Wederom over NUON jaarafrekening.

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Bankafschriften en facturen (van alles) bewaar ik minstens 5 jaar, ook al is dat wettelijk misschien anders.
Even de hoogtepunten uit de link:
wettelijk 5 jaar (geld voor contracten voor 14/7/2004)
voor contracten afgesloten na 14 juli 2004: 2 jaar
en minimaal 1 keer per 3 jaar daadwerkelijk een meteropname door energiebedrijf.

Gesloten