LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] weer een electra meter op hol?
weer een electra meter op hol?
hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum.
ook wij hebben een naheffing gekregen: bijna 1800 euro bijbetalen!
de eneco meter geeft bijna 2x zoveel aan als hetvorige jaar, terwijl we
voor mijn gevoel wel meer verbruiken: wassen en drogen omdat we een tweeling hebben gekregen, maar zoveel kan dat toch niet schelen?
een paar jaar terug kregen wij ook een extraatje te betalen van 700 euro, ook onverklaarbaar volgens ons, want de 2 jaren daarna was alles weer op normaal niveau.
een monteur van eneco heeft me toen verteld dat de meter bij stroomstoring in uitzonderlijke gevallen doorkan draaien, maar ik begrijp op dit forum dat dit eigenlijk niet mogelijk is. In mijn regio zijn verhoudingsgewijs veel stroomstoringen, vooral tot een paar jaar geleden geweest.
de tips over laten testen van de installatie en de meter ga ik uitproberen, want dit is wel een beetje te gek.
ik hoop dat de medewerker dit leest.....
groeten Roy
ook wij hebben een naheffing gekregen: bijna 1800 euro bijbetalen!
de eneco meter geeft bijna 2x zoveel aan als hetvorige jaar, terwijl we
voor mijn gevoel wel meer verbruiken: wassen en drogen omdat we een tweeling hebben gekregen, maar zoveel kan dat toch niet schelen?
een paar jaar terug kregen wij ook een extraatje te betalen van 700 euro, ook onverklaarbaar volgens ons, want de 2 jaren daarna was alles weer op normaal niveau.
een monteur van eneco heeft me toen verteld dat de meter bij stroomstoring in uitzonderlijke gevallen doorkan draaien, maar ik begrijp op dit forum dat dit eigenlijk niet mogelijk is. In mijn regio zijn verhoudingsgewijs veel stroomstoringen, vooral tot een paar jaar geleden geweest.
de tips over laten testen van de installatie en de meter ga ik uitproberen, want dit is wel een beetje te gek.
ik hoop dat de medewerker dit leest.....
groeten Roy
-
Re: weer een electra meter op hol?
Met name de wasdroger is een grote energieslurper.
Zoek de specificaties eens op (ook van de wasmachine) en dan kan je aan de hand van de verbruiksgegevens en de toegenomen frequentie van het verbruik al zien hoeveel je extra zou moeten verbruiken t.o.v het vorige jaar zonder baby's
Zoek de specificaties eens op (ook van de wasmachine) en dan kan je aan de hand van de verbruiksgegevens en de toegenomen frequentie van het verbruik al zien hoeveel je extra zou moeten verbruiken t.o.v het vorige jaar zonder baby's
..dit zijn de meterstanden:
afschrift 2005: 3034 Kwh.
afschrift 2006: 8785 Kwh.
elke dag een wasje, en maximaal 3 of 4x een droogbeurt per week, allebei meestal in het goedkope tarief. drogen doen we meestal op rekjes.
(irritante dingen trouwens)
maar als dit het verklaard, dan ga ik met de hand wassen.
afschrift 2005: 3034 Kwh.
afschrift 2006: 8785 Kwh.
elke dag een wasje, en maximaal 3 of 4x een droogbeurt per week, allebei meestal in het goedkope tarief. drogen doen we meestal op rekjes.
(irritante dingen trouwens)
maar als dit het verklaard, dan ga ik met de hand wassen.
Laatst gewijzigd door royboy op 08 aug 2006 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ga die specificaties wel opzoeken trouwens, bedankt voor de tip Ali!
die kleintjes zijn van januari 2005, dus in dat jaar tellen ze ook bijna een half jaar mee.
die kleintjes zijn van januari 2005, dus in dat jaar tellen ze ook bijna een half jaar mee.
4 a 5000 kwh meer alleen aan wassen en drogen is wel bizar veel en zal zeker niet de oorzaak zijn van deze extreme toename.
Er moet meer aande hand zijn dan alleen dit.
Ik heb in een eerder bericht wel eens aangegeven hoe je zelf middels een vaste verbruiker de meter kunt controleren, ik weet niet of je dit al gevonden hebt?
Er moet meer aande hand zijn dan alleen dit.
Ik heb in een eerder bericht wel eens aangegeven hoe je zelf middels een vaste verbruiker de meter kunt controleren, ik weet niet of je dit al gevonden hebt?
Bedankt Chat,
ik heb het nog niet gevonden, maar ik kan me voorstellen: alles uit de stopcontacten trekken en de vriezer en koelkast een uurtje aanlaten en dat vergelijken met de specificaties van de apparaten?
dat moet redelijk betrouwbaar zijn!
ik heb het nog niet gevonden, maar ik kan me voorstellen: alles uit de stopcontacten trekken en de vriezer en koelkast een uurtje aanlaten en dat vergelijken met de specificaties van de apparaten?
dat moet redelijk betrouwbaar zijn!
Je kunt zelf de meter ook ijken wel niet zo nauwkeurig maar dat haalt zo`n verschil er zeker uit.
Neem een verbruiker waarvan je zeker weet dat die konstant vermogen opneemt, bv. een elektrisch kacheltje. zet alles maar dan ook alles wat elektra verbruikt uit en haal alle stekers uit het stopcontact en alle velichting uit. ( de schijf van de meter mag dan ook niet meer draaien) Neem de standen op. laat de kachel 1 of 2 uur aan met de termostaat op de hoogste stand zodat hij aanblijft. als de kachel 2 uur aan staat zal de meter 4 kw meer aangeven als de kachel 2 kw is. bij jou meter (als die werkelijk zoveel afwijkt) dan ongeveer 7 of 8 kw meer aangeven.
Op de meter als het er 1 met schijf is kun je met meer geduld ook het aantal omwentelingen tellen. op de meter is aangegeven met hoeveel omwentelingen er 1 kw verbruikt is dit duur een half uur bij een kachel van 2 kw. dan wel voor de na de tijd noteren zodat je kunt controleren of dit klopt.
Ps. let ook op de stand van de kachel elke stand heeft zijn eigen vermogen en worden meestal wel weer gegeven. En wees er zeker van dat werkelijk alles uit is behalve het kacheltje.
Als alles uit is moet de draaischijf stil staan en zal de rode markering van de schijf naar voren gaan verplaatsen na een paar minuten tot een kwartier.
Neem een verbruiker waarvan je zeker weet dat die konstant vermogen opneemt, bv. een elektrisch kacheltje. zet alles maar dan ook alles wat elektra verbruikt uit en haal alle stekers uit het stopcontact en alle velichting uit. ( de schijf van de meter mag dan ook niet meer draaien) Neem de standen op. laat de kachel 1 of 2 uur aan met de termostaat op de hoogste stand zodat hij aanblijft. als de kachel 2 uur aan staat zal de meter 4 kw meer aangeven als de kachel 2 kw is. bij jou meter (als die werkelijk zoveel afwijkt) dan ongeveer 7 of 8 kw meer aangeven.
Op de meter als het er 1 met schijf is kun je met meer geduld ook het aantal omwentelingen tellen. op de meter is aangegeven met hoeveel omwentelingen er 1 kw verbruikt is dit duur een half uur bij een kachel van 2 kw. dan wel voor de na de tijd noteren zodat je kunt controleren of dit klopt.
Ps. let ook op de stand van de kachel elke stand heeft zijn eigen vermogen en worden meestal wel weer gegeven. En wees er zeker van dat werkelijk alles uit is behalve het kacheltje.
Als alles uit is moet de draaischijf stil staan en zal de rode markering van de schijf naar voren gaan verplaatsen na een paar minuten tot een kwartier.
-
5000 kw is inderdaad wel behoorlijk wat.
Ik kom voor onze eigen droger tussen de 600 en 900kwh per jaar uit bij die frequentie. (2800Wh met een droogtijd van zo'n 70 a 90 minuten).
Maar goed. Chat heeft je ook een mooie tip aan de hand gedaan.
Laat nog effe weten wat straks je conclusies zijn!
Ik kom voor onze eigen droger tussen de 600 en 900kwh per jaar uit bij die frequentie. (2800Wh met een droogtijd van zo'n 70 a 90 minuten).
Maar goed. Chat heeft je ook een mooie tip aan de hand gedaan.
Laat nog effe weten wat straks je conclusies zijn!
bedankt Ali en Chat,
ik ga er deze week mee aan de slag en laat het weten!
ik ga er deze week mee aan de slag en laat het weten!
@Royboy,
vergeet de volgende zaken niet:
Vaker gebruik van magnetron i.v.m. opwarmen flesjes,
vaker gebruik van magnetron i.v.m. flesjes reiniging,
vaker gebruik van een waterkoker,
meer licht op kamers die eerst niet zo vaak werden gebruikt,
vaker de kachel aan, m.n. in het begin de kachel waarschijnlijk hoger,
gebruik van babyfoon's,
licht aan op bijvoorbeeld de overloop de gehele nacht,
's nachts eruit waarbij lampen worden aangezet,
wassen, tja wassen, mijn ervaring met slechts 1 dochter (15 maanden): wassen echt 4 keer zoveel.
Tot slot: Toevallig een aquarium gekocht of vijver gemaakt!?!?!
vergeet de volgende zaken niet:
Vaker gebruik van magnetron i.v.m. opwarmen flesjes,
vaker gebruik van magnetron i.v.m. flesjes reiniging,
vaker gebruik van een waterkoker,
meer licht op kamers die eerst niet zo vaak werden gebruikt,
vaker de kachel aan, m.n. in het begin de kachel waarschijnlijk hoger,
gebruik van babyfoon's,
licht aan op bijvoorbeeld de overloop de gehele nacht,
's nachts eruit waarbij lampen worden aangezet,
wassen, tja wassen, mijn ervaring met slechts 1 dochter (15 maanden): wassen echt 4 keer zoveel.
Tot slot: Toevallig een aquarium gekocht of vijver gemaakt!?!?!
Er zal inderdaad meer zijn maar meer dan een verdubbeling
Enige echte boosdoener die echt voor een grote toename kan zorgen is een elektrisch kacheltje op een slecht geisoleerde kamer, maar die moet dan wel bijna 24 uur per dag aan staan.
Enige echte boosdoener die echt voor een grote toename kan zorgen is een elektrisch kacheltje op een slecht geisoleerde kamer, maar die moet dan wel bijna 24 uur per dag aan staan.
hallo c200k,
zoals gezegd, de tweeling heeft voor 2005 ook 6 maanden meegedaan!
heb je dan ook zo'n toename van stroomverbruik tot bijna 3x dan normaal? (zie meterstanden hierboven)
geen vijver, geen aquarium ik hou het er op dat er ergens iets niets goed gaat. ik heb wel een kacheltje, maar gebruiken we als nood verwarming, hiermee ga ik de test met de meter doen.
deze heeft wel eens aangestaan en ik weet ongeveer wanneer en hoelang. als dat het is gaat ie bij het grof vuil (zie meterstanden hierboven)
zoals gezegd, de tweeling heeft voor 2005 ook 6 maanden meegedaan!
heb je dan ook zo'n toename van stroomverbruik tot bijna 3x dan normaal? (zie meterstanden hierboven)
geen vijver, geen aquarium ik hou het er op dat er ergens iets niets goed gaat. ik heb wel een kacheltje, maar gebruiken we als nood verwarming, hiermee ga ik de test met de meter doen.
deze heeft wel eens aangestaan en ik weet ongeveer wanneer en hoelang. als dat het is gaat ie bij het grof vuil (zie meterstanden hierboven)
@Royboy,
het waren maar gedachten van mij!! Ik wil niemand veroordelen of aanvallen.
Overigens; dat extra verwarmingkje, hoeveel watt staat er op het apparaat. Het kan goed zijn dat deze de grote boosdoener is. Ik heb hier een hele kleine verwarming liggen (gebruik ik in de winter voor de auto), dit apparaat is nog geen 30*20*10 en verbuikt 1500 watt.
het waren maar gedachten van mij!! Ik wil niemand veroordelen of aanvallen.
Overigens; dat extra verwarmingkje, hoeveel watt staat er op het apparaat. Het kan goed zijn dat deze de grote boosdoener is. Ik heb hier een hele kleine verwarming liggen (gebruik ik in de winter voor de auto), dit apparaat is nog geen 30*20*10 en verbuikt 1500 watt.
ik begrijp het hoor, alleen iedereen die ik er over spreek begint over de wasmachine en droger vanwege die kleintjes maar als dat zoveel Kwh gebruikt dan zou ik het eerder gezien hebben.(hoop ik)
dat kacheltje is 2000w en heeft wel een paar keer aangestaan.
Ik moet even kijken wanneer ik die test doe, want een uurtje zonder stroom valt niet mee hier!
dat kacheltje is 2000w en heeft wel een paar keer aangestaan.
Ik moet even kijken wanneer ik die test doe, want een uurtje zonder stroom valt niet mee hier!
Misschien een hele stomme vraag maar kunnen gasmeters ook op hol slaan? Mijn eindafrekening is € 1667,- waarvan €745,- aan GAS! Ik bedoel, KOM OP ZEG! Vorig jaar was mijn verbruik 600-en-nog-wat m3 en nu meer dan 2000 m3!!! Heeft iemand antwoord op mijn vraag? Zo nee, heeft iemand €1667,- voor mij? (WAT?! Ik kan 't toch altijd proberen?:oops: ?
Ja net zoals mensen en paarden slaan die meters ook op hol....ik had vorig jaar 2300 m3 verbruikt en nu 750m3 etc. ik laat de rekening controleren door meneer de Groot
welk energiebedrijf en wie is de Groot ?
OJA?! Enig idee hoe ik kan bewijzen dat t aan de meter ligt? Iemand ervaring en/ of wijs advies? De 23e zal Eneco, zonder pardon, €1667,- van m'n rekening afschrijven... Natuurlijk kan ik een regeling treffen, maar dan graag een regeling voor dat wat ik werkelijk aan gas heb verbruikt P.s. wie is Meneer de Groot??? @ Marjal
600 nog wat? 699?
Dan is het 5% verschil met vorig jaar, dat zal niet aan je meter liggen, mischien aan de langere koudere periode begin dit jaar.
Dan is het 5% verschil met vorig jaar, dat zal niet aan je meter liggen, mischien aan de langere koudere periode begin dit jaar.
Answer @ Chat; ik bedoel dat het aantal verbruikte kuub voorgaande jaren rond de 600 lag en nu zou ik in een jaar tijd meer dan 2000 kuub hebben verbruikt. Dat is dus geen 5%, maar bijna 350% En ja, het was een lange, koude winter, maar dat was die daarvoor ook en mijn 'stook-gedrag' is daarom niet zoveel anders geweest...