| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] wel of niet overstappen
wel of niet overstappen
Elk jaar speelt het wel een paar keer door m'n hoofd: moet ik overstappen naar een goedkopere energieleverancier?
Wat anderen goedkoper zijn, is vaak/altijd de welkomstpremie. Prima, gewoon na een jaar over naar de volgende aanbieder. Maar dit zijn meestal energieleveranciers die hier op dit forum bij grote regelmaat voorbijkomen, en dat is vaak geen goed teken.
Ik ben een klein verbruiker: 2.000 kWh per jaar en geen gas.
Welkomstpremie is ± 70 euro.
Welke beren ik op de weg denk tegen te komen:
- wordt het contract gelijk aan mijn gegevens die ik invul, of bepaalt de leverancier mijn voorschot?
- als ik na korte tijd melding maak dat ik mijn contract niet ga verlengen, hoe sterk sta ik dan dat ik mijn welkomstgeschenk alsnog krijg?
- en mijn teveel betaalde voorschot?
Je staat ergens natuurlijk machteloos als burger geld van een bedrijf terug te krijgen.
Wat anderen goedkoper zijn, is vaak/altijd de welkomstpremie. Prima, gewoon na een jaar over naar de volgende aanbieder. Maar dit zijn meestal energieleveranciers die hier op dit forum bij grote regelmaat voorbijkomen, en dat is vaak geen goed teken.
Ik ben een klein verbruiker: 2.000 kWh per jaar en geen gas.
Welkomstpremie is ± 70 euro.
Welke beren ik op de weg denk tegen te komen:
- wordt het contract gelijk aan mijn gegevens die ik invul, of bepaalt de leverancier mijn voorschot?
- als ik na korte tijd melding maak dat ik mijn contract niet ga verlengen, hoe sterk sta ik dan dat ik mijn welkomstgeschenk alsnog krijg?
- en mijn teveel betaalde voorschot?
Je staat ergens natuurlijk machteloos als burger geld van een bedrijf terug te krijgen.
-
Michelle_L
Re: wel of niet overstappen
Als je je contract uit dient heb je recht op je welkomst premie (Bron)- als ik na korte tijd melding maak dat ik mijn contract niet ga verlengen, hoe sterk sta ik dan dat ik mijn welkomstgeschenk alsnog krijg?
Het voorschot wordt meestal tijdens de jaarafrekening/eind-afrekening terug gestort of u moet bij betalen.
Bij de meeste vergelijkers kan je een precies verbruik invullen. Aan de hand hiervan worden de geschatte kosten doorberekent. Het voorschot bedrag wordt uiteindelijk berekent aan de hand van je energieverleden. Die krijgt de nieuwe energieleverancier van jouw vorige leverancier. Bij een verhuizing wordt het verleden van de vorige bewoners gebruikt en bij een nieuwe woning aan de hand van het energielabel.
Als je je zoveel aantrekt van de beren op de weg, dan zou ik blijven zitten waar je zit... Maar in de praktijk valt het allemaal reuze mee. Natuurlijk zullen er ook wel fouten worden gemaakt, maar er zijn miljoenen huishoudens met allemaal een energieaansluiting. Dus ook als maar een heel klein deel daarvan problemen heeft en de kans op problemen heel klein is, dan zal er toch nog een best grote groep mensen problemen hebben. En die hoor je altijd, niet de mensen bij wie het gewoon goed gaat.
Zelf stap ik regelmatig over en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Ik heb wel een paar bedrijven waar ik sowieso geen zaken mee wil doen, misschien dat dat ook wel uitmaakt.
Als je één keer wil overstappen en daar dan zou willen blijven, dan zou ik vooral ook kijken naar het tarief dat je zonder promoties, dus ná het eerste jaar, zou krijgen. Al zal het bij jouw verbruik weinig uitmaken. Ik zou daarom eerder gewoon kijken welke een leuke aanbieding heeft.
Zelf stap ik regelmatig over en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. Ik heb wel een paar bedrijven waar ik sowieso geen zaken mee wil doen, misschien dat dat ook wel uitmaakt.
Als je één keer wil overstappen en daar dan zou willen blijven, dan zou ik vooral ook kijken naar het tarief dat je zonder promoties, dus ná het eerste jaar, zou krijgen. Al zal het bij jouw verbruik weinig uitmaken. Ik zou daarom eerder gewoon kijken welke een leuke aanbieding heeft.
Hallo Harm,
Ik stap elk jaar over van leverancier.
Ik zat eerst bij Essent, nu tot januari EnergieDirect en ga daarna naar Electrabel.
Dit doe ik via GASLICHT.COM echt zeer eenvoudig.
Ik heb nu stadsverwarming vanaf januari ivm verhuizen.
En heb ook op basis van 2.000 kwh gerekend.
EnergieDirect kwam per telefoon met een aanbod van 330 euro per jaar.
Via Gaslicht.com was tot vorige week Qurrent het goedkoopste met 240 euro per jaar.
Tot dit weekend Electrabel kwam met een grote welkomstpremie.
Daar ga ik nu 166 euro betalen met een contract van 1 jaar.
Ik heb ook even gekeken wat als ik nou 2500 kwh ga verbuiken.
Dan bleef in mijn geval Electrabel op dit moment nog de goedkoopste.
Overstap naar Essent en EnergieDirect is vlekkenloos verlopen.
Naar Electrabel is even afwachten. Maar daar heb ik alle vertouwen in.
Heel veel succes met maken van een beslissing.
Laat even weten waar je op uitgekomen ben..
Ben ik stiekem wel benieuwd naar..!
Ik stap elk jaar over van leverancier.
Ik zat eerst bij Essent, nu tot januari EnergieDirect en ga daarna naar Electrabel.
Dit doe ik via GASLICHT.COM echt zeer eenvoudig.
Ik heb nu stadsverwarming vanaf januari ivm verhuizen.
En heb ook op basis van 2.000 kwh gerekend.
EnergieDirect kwam per telefoon met een aanbod van 330 euro per jaar.
Via Gaslicht.com was tot vorige week Qurrent het goedkoopste met 240 euro per jaar.
Tot dit weekend Electrabel kwam met een grote welkomstpremie.
Daar ga ik nu 166 euro betalen met een contract van 1 jaar.
Ik heb ook even gekeken wat als ik nou 2500 kwh ga verbuiken.
Dan bleef in mijn geval Electrabel op dit moment nog de goedkoopste.
Overstap naar Essent en EnergieDirect is vlekkenloos verlopen.
Naar Electrabel is even afwachten. Maar daar heb ik alle vertouwen in.
Heel veel succes met maken van een beslissing.
Laat even weten waar je op uitgekomen ben..
Ben ik stiekem wel benieuwd naar..!
Heb inmiddels ook via gaslicht.com voor een overstap naar Electrabel gekozen. Ging heel erg makkelijk.
Wel de algemene voorwaarden (12 blz), productvoorwaarden (2 blz) en voorwaarden actiekorting (1 blz) goed gelezen.
Gezien de hoogte van de welkomstpremie blijf ik sceptisch of dit allemaal wel goed gaat komen. In mijn geval als kleinverbruiker zonder gas praat je over een korting van bijna 55%. Waarbij Electrabel al in basis al meer dan 10% goedkoper was dan Essent.
In die laatste partij ben ik eigenlijk wel heel erg teleurgesteld. Meer dan 20 jaar klant waarvoor men in al die jaren niets "extra's" gedaan heeft. Daar had ik wat meer van verwacht. Ben dan wel geen "grote" klant maar wel eentje die nooit een betalingsachterstand heeft gehad.
Ach, soms gaan dingen zo.
Prima, loyaliteit houdt een keer op. Je praat gewoon over keiharde euro's. Dat is de realiteit.
Wel de algemene voorwaarden (12 blz), productvoorwaarden (2 blz) en voorwaarden actiekorting (1 blz) goed gelezen.
Gezien de hoogte van de welkomstpremie blijf ik sceptisch of dit allemaal wel goed gaat komen. In mijn geval als kleinverbruiker zonder gas praat je over een korting van bijna 55%. Waarbij Electrabel al in basis al meer dan 10% goedkoper was dan Essent.
In die laatste partij ben ik eigenlijk wel heel erg teleurgesteld. Meer dan 20 jaar klant waarvoor men in al die jaren niets "extra's" gedaan heeft. Daar had ik wat meer van verwacht. Ben dan wel geen "grote" klant maar wel eentje die nooit een betalingsachterstand heeft gehad.
Ach, soms gaan dingen zo.
Prima, loyaliteit houdt een keer op. Je praat gewoon over keiharde euro's. Dat is de realiteit.
Laatst gewijzigd door Harm.calc op 10 nov 2015 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
stefanhouterman
Er is nog een optie, als je tevreden met je energieboer bent.
Laat je een offerte maken, meestal zijn de prijzen anders, dan op de website staan.
Niet tevreden, dan niet akkoord gaan, vaak krijg je een beters prijs aangeboden.
Laat je een offerte maken, meestal zijn de prijzen anders, dan op de website staan.
Niet tevreden, dan niet akkoord gaan, vaak krijg je een beters prijs aangeboden.