LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelfs energiebedrijven kunnen hun factuur niet ontleden.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Tis weer bijzonder

Zelfs energiebedrijven kunnen hun factuur niet ontleden.

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Zelfs energiebedrijven kunnen hun factuur niet ontleden.
En niet alleen klanten en energiebedrijven worstelen hiermee, ook voor o.a. de belastingdienst was het een pittige opgave.

Zie een uitzending van De Rekenkamer.
Wat kost stroom?
http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/20 ... 5-02-2011/

Iedereen ontvangt de jaarnota voor de energie. We betalen hem gewoon en kijken misschien nog even of we iets terug krijgen. Er staan posten op als vastrecht en transport, maar wat moet je je daar bij voorstellen? Wat is nou eigenlijk 1 KwH (kilowattuur), wat kost dat en hoe komen ze aan die prijs?

Grappig is wel dat in bovenstaand citaat geschreven wordt: KwH,
terwijl het kWh moet zijn.
Zo ingewikkeld is energie. :wink:

Tis weer bijzonder.
Laatst gewijzigd door Tis weer bijzonder op 28 feb 2011 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

tennis

Re: Zelfs energiebedrijven kunnen hun factuur niet ontleden.

Ongelezen bericht door tennis »

Iedereen ontvangt de jaarnota voor de energie. We betalen hem gewoon en kijken misschien nog even of we iets terug krijgen. Er staan posten op als vastrecht en transport, maar wat moet je je daar bij voorstellen? Wat is nou eigenlijk 1 KwH (kilowattuur), wat kost dat en hoe komen ze aan die prijs?
Omdat de nota´s zo ingewikkeld zijn, kijkt de verbruiker alleen nog op het eindbedrag, of hij/zij nog moet bijbetalen.
Om een eindafrekening uit te pluizen, heb je meer als 2 uur nodig, want je moet steeds naar de tussentijdse wijzigingen van de energie boer letten.
Voor oudere mensen helemaal niet te lezen en te begrijpen!

Shine

Re: Zelfs energiebedrijven kunnen hun factuur niet ontleden.

Ongelezen bericht door Shine »

Had de uitzending gemist, maar wist er van.
Heb de afgelopen 2 dagen menig keer gekeken of hij al online stond. Helaas. Nu eindelijk mogen en kunnen zien.

Vermakelijk gewoon!

Allen berekenen kosten die ze niet kunnen uitleggen en/of herleiden.
"Hey, de optelsom klopt niet........... Hm, zo duidelijk is die rekening dus niet" en men buigt zich er weer over heen en braint zich suf! :-)

Wel vroeg ik me af:
In de centrale waar elektra wordt gemaakt, vertelde de meneer dat het maken van elektra altijd hetzelfde kost. Ik plaats ik mijn vraagtekend bij. Immers, voor het maken van elektra heeft hij grondstoffen nodig. Gas en steenkool. Lijkt me dat aan die grondstoffen ook wisselende prijskaartjes hangen. Dus dan kost het maken van Elektra toch niet steeds hetzelfde?! Zoals die meneer in de nuon centrale vertelde.

Verder: had men de energiebelasting een jaartje of 12 in het leven geroepen als prikkel zuiniger met energie om te gaan. Bleek dat in de praktijk toch niet te werken. Iederee krijgt nu gewoon die energiebelasting tot die 1ste verbruiksdrempel.

Belasting tarief:
Vreemd dat ze energie niet als 1ste levensbehoefte zien, maar een kapper wel.
Als de energie uitvalt (storing!) werkt niets meer en heerst er dikke paniek.
Dunkt me dat energie ook onder het 6% tarief zou moeten vallen.

Meterhuur:
Deze rekensom vind ik geweldig. Men kope een bakkelietmeter uit jaren '70 voor een habbekrats (90,- eurootjes) Heb er hier ook nog eentje hangen. Jaargang: 1964.
Wij betalen jaarlijks een eurootje of 20-40 aan meterhuur. Jarenlange vette winst voor het meterbedrijf.
Jammer trouwens dat de rekenkamer niet dieper op dit facet is ingegaan.
Waarom voor iets betalen wat al -tig keer afgeschreven is? Laat het meterverhuur bedrijf dit maar eens onderbouwen.

Jammer vond ik ook dat ze alléén de elektra onder de lope hebben genomen. Want ditzelfde verhaal speelt zich ook af ten aanzien van gas.

Maar het waren kostelijke en vermakelijke 30 minuten.

Gesloten