Als particulier heb ik zonnepanelen aangeschaft, waarbij teruggave van btw mogelijk is na ongeveer 4/5 maanden.
Bij navraag na 5 maanden blijkt dat de verschuldigde BTW als klein ondernemer eerst wordt afgetrokken.
Zonneplan, de leverancier van de panelen bevestigd dat ze vooraf hadden moeten vragen of ik een BTW nummer had en is in die zin nalatig.
Ik wil de BTW die de belastingdienst aftrekt verhalen bij Zonneplan. Hoe pak ik dit aan?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] zonnepanelen en BTW
-
Dan_Veluwe
Re: zonnepanelen en BTW
Ik zou even een afspraak maken met degene met wie de aanschaf is geregeld, een verkopen van Zonneplan [ ik ken dat bedrijf niet].
Leg aan deze persoon uit wat het probleem is. Jij bent maar een particulier en zij een [groot?] bedrijf. Zeg dat het niet eerlijk is dat jij nu geld misloopt omdat zij een - voor hen- basis gegeven, niet hebben afgestemd met jou. Stel voor dat zij een credit nota sturen voor de BTW en jou de btw netto terug betalen. De kans is klein dat ze direct ja zeggen. Maar met een dergelijke vriendelijke benadering [ niet gelijk aangetekende brieven of zelfs een advocaat], kan zo iemand ook wel waarderen. Hoe lander je in gesprek blijft, hoe beter. Accepteer desnoods tot 60% netto. Ga je namelijk de juridische weg op, dan kun je het ook verliezen. Dan moet je de kosten van de tegenpartij ook nog betalen. In deze zaak sta je denk ik redelijk sterk, dus verleizen zul je niet snel. Je moet ook overwegen wat het je waart is. Een geschil kost tijd, geld, energie en stress. Is het dat je waard ?
Probeer dit eerst. Lukt het niet, dan zien we wel verder.
Succes,
Dan
Leg aan deze persoon uit wat het probleem is. Jij bent maar een particulier en zij een [groot?] bedrijf. Zeg dat het niet eerlijk is dat jij nu geld misloopt omdat zij een - voor hen- basis gegeven, niet hebben afgestemd met jou. Stel voor dat zij een credit nota sturen voor de BTW en jou de btw netto terug betalen. De kans is klein dat ze direct ja zeggen. Maar met een dergelijke vriendelijke benadering [ niet gelijk aangetekende brieven of zelfs een advocaat], kan zo iemand ook wel waarderen. Hoe lander je in gesprek blijft, hoe beter. Accepteer desnoods tot 60% netto. Ga je namelijk de juridische weg op, dan kun je het ook verliezen. Dan moet je de kosten van de tegenpartij ook nog betalen. In deze zaak sta je denk ik redelijk sterk, dus verleizen zul je niet snel. Je moet ook overwegen wat het je waart is. Een geschil kost tijd, geld, energie en stress. Is het dat je waard ?
Probeer dit eerst. Lukt het niet, dan zien we wel verder.
Succes,
Dan
Je probleem ontgaat me geheel.noordmdi schreef:Als particulier heb ik zonnepanelen aangeschaft, waarbij teruggave van btw mogelijk is na ongeveer 4/5 maanden.
Bij navraag na 5 maanden blijkt dat de verschuldigde BTW als klein ondernemer eerst wordt afgetrokken.
Zonneplan, de leverancier van de panelen bevestigd dat ze vooraf hadden moeten vragen of ik een BTW nummer had en is in die zin nalatig.
Ik wil de BTW die de belastingdienst aftrekt verhalen bij Zonneplan. Hoe pak ik dit aan?
Je kunt gewoon via het stappenplan van de belastingdienst (klik https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nnepanelen) belasting terug vragen. Je dient in het eerste jaar van aanschaf aangifte te doen en kunt daarna vrijstelling krijgen omdat het btw bedrag dat je moet betalen onder de aangifte norm zal zitten.
Dat werkt zo:
- Omdat je energie opwekt als je zonnepanelen hebt en deze verkoopt aan het energiebedrijf, en natuurlijk als soort verkapte subsidie, vind de overheid dat je een ondernemer mag zijn (want is niet verplicht aangezien het om zeer kleine omzetten gaat).
- Als ondernemer mag je de btw aftrekken van spullen die je aanschaft. In dit geval de panelen, alle toebehoren en installatiekosten.
- Je moet je dan wel als ondernemer registreren bij de Belastingdienst. LET OP: NIET bij de KVK.
- Als ondernemer moet je btw betalen over de verkopen (in dit geval de energie) die je doet.
- Het saldo moet je betalen of krijg je terug (negatief saldo)
- Blijft het positief saldo onder 1350 euro dan hoef je dit niet af te dragen. Je moet hiervoor wel apart vrijstelling vragen of aangifte doen.
Stel je hebt een installatie gekocht en betaald hierover 900 euro btw. In het jaar van aanschaf gaat de BD uit van een standaard opbrengst per zonnepaneel ook al is die in de loop van het jaar (zelfs op 31 december) geinstalleerd. Je betaalt dus BTW voor het hele jaar. Dit standaard bedrag (forfait) kun je op de bovenstaande site vinden. Stel hieruit komt dat je 125 euro BTW moet betalen. Je kunt dan 775 euro van de BD terug vorderen aan btw. Het volgende jaar zou je 125 euro btw moeten betalen aan btw, echter dit blijft onder de aangifte norm en dus mag je het te betalen bedrag op 0 euro stellen.
Er valt niets aan te pakken want u bent zelf nalatig geweest. U kunt e.e.a. alsnog uitvoeren. Een andere zonnepaneelleverancier vat het mooi samen:noordmdi schreef:Ik wil de BTW die de belastingdienst aftrekt verhalen bij Zonneplan. Hoe pak ik dit aan?
3 stappen voor aftrek van BTW zonnepanelen
Hoe vorder ik de BTW zonnepanelen terug? Volg onderstaande stappen. Het is vrij eenvoudig.
BTW zonnepanelen teruggave berekenen. U kunt als particulier BTW terug ontvangen van uw investering in zonnepanelen. Het gaat hierbij om 21% BTW over het materiaal en installatiekosten. U mag namelijk gezien worden als ondernemer. Dit betekent dat u de BTW over de investering mag terugvragen, maar BTW moet betalen over de opgewekte stroom. Echter, de BTW over de opgewekte stroom is een heel laag bedrag zodat u hiermee onder de kleineondernemersregeling valt. Deze BTW hoeft u in de opvolgende jaren niet te betalen, mits u de juiste weg volgt.
BTW zonnepanelen, het 3 stappen-plan
Stap 1: Meld u aan als ondernemer bij de belastingdienst en vraag direct ontheffing van administratieve verplichtingen voor het jaar na aanschaf.
Vul het formulier Opgaaf zonnepaneelhouders van de belastingdienst in. Geef bij punt 3 aan dat u vanaf volgend jaar ontheffing van administratieve verplichtingen wenst. U heeft zich dan als ondernemer aangemeld en tegelijkertijd afgemeld voor administratieve verplichtingen in de jaren na aanschaf. Let op: in het jaar dat u de zonnepanelen heeft aangeschaft dient u wel de administratieve verplichting uit te voeren.
Stap 2: Ontvangst bevestiging van de belastingdienst
Binnen een aantal werkdagen ontvangt u van de belastingdienst een bericht dat u als ondernemer bent aangemerkt. Een aantal dagen later ontvangt u van de belastingdienst de gebruikersnaam en toegangscode om uw aangifte van BTW te verzorgen.
Stap 3: Aangifte doen van BTW
Met de gebruikersnaam en toegangscode kunt u nu aangifte doen van omzetbelasting. de belastingdienst geeft aan voor welke termijnen u de aangifte dient te verzorgen. met de aangifte(s) vordert u de BTW op uw investering terug. In sommige gevallen ontvangt u van de belastingdienst een aangifteformulier waarna u de aangifte schriftelijk doet. U moet in het jaar van de aanschaf van de zonnepanelen wel BTW gaan betalen over de opgewekte stroom, maar dat is bijna een te verwaarlozen bedrag. De belastingdienst heeft hiervoor zogenaamde forfaits opgesteld zodat u niet hoeft te berekenen hoeveel kWh u precies heeft opgewekt en hoeveel BTW het hier betreft
Bovenstaande stappenplan is niet compleet. Volg de aanwijzingen op de site van de Belastingdienst.
Nogmaals, er is niks waarvoor de leverancier aansprakelijk is. Spaar je dus de moeite om er een zaak van te maken.
Nogmaals, er is niks waarvoor de leverancier aansprakelijk is. Spaar je dus de moeite om er een zaak van te maken.