LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen en nog een oude meter, wel of niet overstappen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
stefanhouterman

Re: Zonnepanelen en nog een oude meter, wel of niet overstappen?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

bprosman schreef:
Natuurlijk heeft niemand iets aan de meterstanden, dat is toch iedereen duidelijk, het gaat toch om andere gegevens
Het grappige is, de meeste tegenstanders zijn tegenstanders uit emotie of omdat ze anderen nablaten en het systeem niet snappen. Zie bovenstaand citaat : "het gaat toch om andere gegevens" , een slimme meter stuurt helemaal GEEN "andere gegevens" dan je meterstanden :? .

Kijk, en zo praten wij langs een af.
Ik zeg nergens, dat de slimme meter andere gegevens verstuurt, maar dat via de slimme meter een inbreuk in de privacy KAN gebeuren.
Nog een keer, zolang niet bewezen is, dat dit niet het geval is, is het voor mij onveilig.

Lees, dat zijn dan alles nablaters! :wink:

http://www.veit.nl/584680-neem-geen-sli ... r-onveilig

http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/01/3 ... ig-1461039

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Als je goed leest , lees je dat het een "lek" was in de SITES, ofwel jouw beroemde "Mijn... ". Daar kon je inloggen en de postcode / huisnummer van je buren of kennissen inzien omdat je identiteit niet gecontroleerd werd. Dat is inmiddels gedicht en heeft niets met de slimme meter te maken. Ook jouw handmatig ingevulde gegevens stonden daar.
Ook kassa gezien, neem geen slimme meter, kost je vaak meer geld en inbrekers kunnen zien wanneer je thuis bent.
NRC zit er wat dichter bij :
Een lek in energiemeters Bij de invoering van ‘slimme energiemeters’ is lang gesproken over privacyrisico’s. Toch kon een inbreker in theorie zien wie niet thuis was.

In theorie dus...

stefanhouterman

bprosman schreef:
Ook kassa gezien, neem geen slimme meter, kost je vaak meer geld en inbrekers kunnen zien wanneer je thuis bent.
NRC zit er wat dichter bij :
Een lek in energiemeters Bij de invoering van ‘slimme energiemeters’ is lang gesproken over privacyrisico’s. Toch kon een inbreker in theorie zien wie niet thuis was.

In theorie dus...
Ik kan niet begrijpen, dat mensen van dit soort dingen de ogen sluiten.
Het zijn feiten.
Veel dingen die theoretisch zijn, kunnen ook in de praktijk.

Een quote die in het straatje past, is te weinig, daarom hier nog een uit dezelfde link.
Wat betreft privacy zijn deze apps weer minder aantrekkelijk. Internetdiensten lezen je meter voortdurend uit. Je gegevens over je energieverbruik zijn dus op ieder moment bekend bij bedrijven die de diensten aanbieden, zoals Slimmemeterportal.nl. De data kunnen mogelijk in handen komen van hackers, die zo precies kunnen zien wanneer je van huis bent.

Verder bestaat het risico dat bedrijven die de gratis apps aanbieden je gegevens doorverkopen aan adverteerders. Gegevens over energieverbruik kunnen namelijk veel verklappen over een huishouden. Tweeverdieners zonder kinderen zullen ’s ochtends vroeg twee keer flink wat gas verbruiken tijdens het douchen en na 9.00 uur vaak niets meer. In tijden waarin bedrijven in ‘big data’ een nieuwe inkomstenbron zien, is dat interessante informatie.

Met de intrede van de slimme meter en daaraan te koppelen gadgets wordt de burger dus opnieuw een stukje transparanter voor bedrijven én de overheid. Zo mogen ook opsporingsdiensten de gegevens soms opvragen. Nu al zijn er gemeenten die waterverbruik controleren op adressen van mensen in de bijstand, om te kijken of er wel zoveel mensen wonen als opgegeven. Precies vanwege dit soort privacykwesties kregen burgers de keuze om zelf te bepalen of ze wel een slimme meter willen. Niet gek dus om daar over na te denken voordat de installateur voor de deur staat.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Internetdiensten lezen je meter voortdurend uit. Je gegevens over je energieverbruik zijn dus op ieder moment bekend bij bedrijven die de diensten aanbieden, zoals Slimmemeterportal.nl. De data kunnen mogelijk in handen komen van hackers, die zo precies kunnen zien wanneer je van huis bent.
Ook dit klopt niet, Internetdiensten lezen je meter helemaal niet uit. Er is er maar één die je meter uitleest en dat is je netbeheerder. Vervolgens kun je wel allerlei (vage/gratis) apps toestemming geven om die gegevens bij je netbeheerder uit te lezen, maar ook dat is je eigen keuze.
In tijden waarin bedrijven in ‘big data’ een nieuwe inkomstenbron zien, is dat interessante informatie.
Nou vertel.... welk groot privacyrisico loop ik hier....
Nu al zijn er gemeenten die waterverbruik controleren op adressen van mensen in de bijstand, om te kijken of er wel zoveel mensen wonen als opgegeven.
Prima toch ? Iedere onterecht betaalde uitkering betaal ik als belastingbetaler aan mee.
Zo ook de opsporing van wietplantages.

stefanhouterman

bprosman schreef:
Internetdiensten lezen je meter voortdurend uit. Je gegevens over je energieverbruik zijn dus op ieder moment bekend bij bedrijven die de diensten aanbieden, zoals Slimmemeterportal.nl. De data kunnen mogelijk in handen komen van hackers, die zo precies kunnen zien wanneer je van huis bent.
Ook dit klopt niet, Internetdiensten lezen je meter helemaal niet uit. Er is er maar één die je meter uitleest en dat is je netbeheerder. Vervolgens kun je wel allerlei (vage/gratis) apps toestemming geven om die gegevens bij je netbeheerder uit te lezen, maar ook dat is je eigen keuze.
In tijden waarin bedrijven in ‘big data’ een nieuwe inkomstenbron zien, is dat interessante informatie.
Nou vertel.... welk groot privacyrisico loop ik hier....

Weet ik niet, welke info de bedrijven krijgen. Misschien worden ook hier de gegevens door verkocht, wat al vaker gebeurd.
Nu al zijn er gemeenten die waterverbruik controleren op adressen van mensen in de bijstand, om te kijken of er wel zoveel mensen wonen als opgegeven.
Prima toch ? Iedere onterecht betaalde uitkering betaal ik als belastingbetaler aan mee.
Zo ook de opsporing van wietplantages.
Natuurlijk prima, bent het met jou eens, maar het punt is er al weer, als er door de gemeentes toegang naar de gegevens zijn, is het ook door andere mogelijk.
Dus met andere woorden, hoeveel ANDERE hebben nog toegang tot de gegevens?
Dat is wat ik altijd aan zeggen/schrijven ben.

In feite wil ik niet meer reageren, want zoals al geschreven, is het een Neverendig story.

Ik reageer dan met ROOD.

Michelle_L
Contacteer:

Ongelezen bericht door Michelle_L »

Ja, je gegevens worden gekocht, gebruikt en alles. Maar denk je echt dat je niet beïnvloed wordt? Het nieuws, de winkels en alles. Allerlei gegevens worden opgeslagen en gebruikt. Heb je een AH bonus kaart? Die houden ook bij wat je koopt. Ze geven zelfs aan dat ze kijken naar jou persoonlijke inkopen en sturen dan gericht reclame naar je toe.

Hoe erg is dit uiteindelijk dat iemand weet hoeveel energie je verbruikt? Als jij 2x zoveel gas als je buurman verbruikt krijg je misschien een advertentie van een isoleringsbedrijf? Tja, daar kan je misschien ook alleen je voordeel meedoen.

Jaydeem

Ongelezen bericht door Jaydeem »

Van mij mag deze discussie gesloten worden..... leuk dat jullie een discussie met elkaar aangaan, maar er wordt weinig on-topic gereageerd.

Groeten

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Gesloten op verzoek van topicstarter

Gesloten