LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalen voor meter dubbel tarief

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
petrahoofddorp

Betalen voor meter dubbel tarief

Ongelezen bericht door petrahoofddorp »

Aangezien ik meestal in het weekend was en de afwasmachine altijd in de nacht draait leek het me een goed idee om dag/nachttarief aan te vragen.

Bellen naar RWE, vriendelijk geholpen.
Zij verwezen mij door naar Liander, beheerder van het netwerk.

Aldaar moet je bellen met een 0900 nummer voor 10ct per min.
(heb ik omzeilt hoor)

Daar komt mijn verbazing;
Mijn meter ziet er heel modern uit, is digitaal.
Maar om een dag/nacht/weekend tarief te kunnen gebruiken moet er
iets geinstalleerd worden

kosten 126,00 €

Ik viel bijna om van verbazing.
Moet wel heel wat jaren wassen om er voordeel uit te halen.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit oké is.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Kan ik hier iets mee of tegen doen?

groetjes Petra

tennis

Re: Betalen voor meter dubbel tarief

Ongelezen bericht door tennis »

Als een dubbele meter geplaatst moet worden is het voor jou rekening.

Van enkel- naar dubbeltarief en v.v.
Als je van enkel naar dubbeltarief wilt, en er is in huis geen dubbele meter geïnstalleerd, dan moet er een nieuwe meter geïnstalleerd worden. De kosten daarvan liggen rond de 100 euro. Zit die dubbele meter wel in je huis, dan kun je bij de meeste energieleveranciers zonder kosten overstappen. Datzelfde geldt als je besluit van dubbel- naar enkeltarief te gaan.
Er zijn echter enkele netwerkbeheerders die altijd een tarief in rekening brengen; dat geldt o.a voor Delta en NRE netwerkbeheer. Daar bent u voor een omzetting altijd rond de 100 euro kwijt.

Bron:
Kassa

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

De kosten voor dubbeltarief is inderdaad al jaren zo.
Het was van uw leverancier netjes geweest als ze u hierover had geinformeerd.
Je komt met dit soort zaken altijd voor een kosten-baten plaatsje te staan.
Bij huis, tuin en keuken gebruik is een dubbeltelwerk niet meer rendabel. Dat wil zeggen, als u het zelf moet realiseren.
Indien het al in de woning aanwezig is, dan is het verstandig eerst een goede rekensom te maken alvorens het om te zetten naar enkel tarief.

Ter aanvulling:
Mocht u verhuizen en uw nieuwe woning heeft twee telwerken actief, dan neemt u dat gewoon standaard over.

Aan u mijn advies: blijf lekker op enkeltarief wassen, drogen enzo meer. De investering die u moet doen in combi met de tariefstellingen haalt u er bij lange na niet uit.

tennis

Shine schreef:De kosten voor dubbeltarief is inderdaad al jaren zo.
Het was van uw leverancier netjes geweest als ze u hierover had geinformeerd.
Je komt met dit soort zaken altijd voor een kosten-baten plaatsje te staan.
Bij huis, tuin en keuken gebruik is een dubbeltelwerk niet meer rendabel. Dat wil zeggen, als u het zelf moet realiseren.
Indien het al in de woning aanwezig is, dan is het verstandig eerst een goede rekensom te maken alvorens het om te zetten naar enkel tarief.

Ter aanvulling:
Mocht u verhuizen en uw nieuwe woning heeft twee telwerken actief, dan neemt u dat gewoon standaard over.

Aan u mijn advies: blijf lekker op enkeltarief wassen, drogen enzo meer. De investering die u moet doen in combi met de tariefstellingen haalt u er bij lange na niet uit.

Ok, mijn advies is anders.
Als je alle activiteiten, dus wassen, drogen, afwasmachine enz. in de daluren doet, spaar je het wel uit.
Dit moet natuurlijk gezien worden, over vele jaren, en niet kortstondig.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Beste Petra, voor het hele land geldt dat als uw meter geschikt is voor dubbeltarief (2 telwerken), de aanpassing gratis is. Moet er een nieuwe meter geplaatst worden dan zijn de kosten hiervoor € 105,67. Dit geldt bij Enexis en lijkt mij redelijk. Echter het is geen vetpot.

Shine

@ H@rm@n:
Helaas is dat niet zo wat u zegt.
Ook al is de meter geschikt, als u van enkel naar dubbeltarief wilt overstappen, zijn hier kosten aan verbonden. En die bedraagt inderdaad ongeveer 125,-.
Voor de netbeheerder betreft het slechts een kleine handeling, maar voor die handeling moet de consument betalen.
Niets meer of minder.

h@rm@n

Betalen voor meter dubbel tarief; geldt bij Enexis:
Van enkel naar dubbel tarief (piek en dal tarief) of van dubbel naar enkel tarief
De manier van aanvragen is verschillend voor als u in Brabant en Limburg of in de rest van Nederland woont. Voor Brabant en Limburg geldt dat de aanvraag via http://www.huisaansluitingen.nl gedaan moet worden. Voor de rest van Nederland kunt u contact opnemen met onze klantenservice of via de mail. Voor het hele land geldt dat als uw meter geschikt is voor dubbeltarief, de aanpassing gratis is. Moet er een nieuwe meter geplaatst worden dan zijn de kosten hiervoor € 105,67.
Ik kan er echt niets anders van maken Shine, zo staat het op de site :) .

Let op. Als u wisselt van tariefsoort moet u zelf uw leverancier op de hoogte brengen. Dit vind ik wel weer vreemd.

Shine

@ H@rm@n:
Ik zie het ja. Bij enexis.
http://www.enexis.nl/site/helpcentrum/i ... bbeltarief
Ik raak nu serieus verward.
Ik ga dit toch nog eens telefonisch navragen bij Enexis, want ik weet echt niet beter dan dat hier te allen tijden kosten aan verbonden zitten.
Als het namelijk gratis is (indien je meter hiervoor geschikt is) dan is het voor heel veel nederlanders eigenlijk best interessant (mits je je gedrag aanpast).

Ik koppel het resultaat volgende week terug.

Ik weet dat Liander kosten (omstreeks 125,-) vraagt voor aansluiting van dubbeltarief, waarbij het er niet toedoet of de meter wel/niet geschikt is.

h@rm@n

Let op. Als u wisselt van tariefsoort moet u zelf uw leverancier op de hoogte brengen.
Waarschijnlijk dat het hierdoor komt dat bij een meter die 2 telwerken heeft en jezelf met het leveringsbedrijf contact op moet nemen er geen kosten zijn voor Enexis. Want het leveringsbedrijf moet nu 2 telwerken afrekenen (hoog en laag) dat nu gesommeerd volgens het enkeltarief wordt afgerekend.

troubleshooter

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Ja ja, een dubbele tariefmetere. Wij dachten er voordeel bij te hebben tot dat de buren gingen klagen over de herrie als gevolg van het snachts wassen.

tennis

troubleshooter schreef:Ja ja, een dubbele tariefmetere. Wij dachten er voordeel bij te hebben tot dat de buren gingen klagen over de herrie als gevolg van het snachts wassen.
Ja, en waar is het advies voor de TS? :?:

sprint

Ongelezen bericht door sprint »

vogels schreef:
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit oké is. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik hier iets mee of tegen doen?
Dat is al 10 - 20 jaar zo dat je voor een dubbeltariefmeter moet betalen. Dit staat overigens ook vermeld op de sites van energieleveranciers.

Aan jou de keuze of je het geld er voor over hebt.
Netwerkkosten zijn voor een dubbeltariefmeter niet hoger dan een enkeltariefmeter. Zou ook wel een beetje gek zijn als je met je dubbeltariefmeter voor enkeltarief afgerekend wil worden.

sprint

Ongelezen bericht door sprint »

h@rm@n schreef:
Let op. Als u wisselt van tariefsoort moet u zelf uw leverancier op de hoogte brengen.
Waarschijnlijk dat het hierdoor komt dat bij een meter die 2 telwerken heeft en jezelf met het leveringsbedrijf contact op moet nemen er geen kosten zijn voor Enexis. Want het leveringsbedrijf moet nu 2 telwerken afrekenen (hoog en laag) dat nu gesommeerd volgens het enkeltarief wordt afgerekend.
Waarschijnlijk is een aaname.

De achterliggende reden van het zelf doorgeven van een tariefwissel is bijvoorbeeld de volgende: Een energieleverancier kan het verbruik 1 keer per 2 jaar afrekenen. Een jaarafrekening over twee jaar dus.

Als je in deze periode van tarief wisselt kan het voorkomen dat de leverancier van de tariefwijziging nog niet op de hoogte is omdat deze tariefwissel niet door de netbeheerder aan de leverancier is gecommuniceerd. Dit gebeurt namelijk maar 1 keer per jaar.

Met andere woorden: je geeft de tariefwissel op 1 juni 2009 door aan de netbeheerder. De jaarstand geef je op 1 februari 2010 door. Hierop kan een jaarafrekenig volgen. Als de netbeheerder de tariefwijziging na de jaaropname van 2010 doorgeeft is de leverancier nog niet van de tariefwissel op de hoogte en zal je dus niet voor het juiste tarief afgerekend worden.

CaptainSlow

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Als je alle activiteiten, dus wassen, drogen, afwasmachine enz. in de daluren doet, spaar je het wel uit.
Wij hebben de dubbele meter juist afgeschaft, we hadden er vrijwel geen voordeel meer aan.
Wassen, afwassen, drogen en waterbed verwarmen, allemaal (50-55 % van het totaal verbruik) in laagtarief en toch maar een 75 euro uitsparen.
We hadden het er niet meer voor over om ons daar op aan te passen.

Onlangs heb ik, omdat dit onderwerp vaker voorbij komt op dit forum, nog eens een voorbeeldberekening laten doen op ons verbruik van destijds en nu varieerde het "voordeel" bij diverse leveranciers tussen de 15 en 30 euro.

Naar mijn idee heeft de dubbele meter door de andere tarieven (dagstroom is duurder dan de normale prijs voor enkel tarief), geen zin meer als je niet minimaal 60% in het laagtarief weet te krijgen. Je tv, pc, magnetron, oven en veel andere verbruikers gebruik je nu eenmaal het meest op de duurdere tijdstippen. Meer dan 55% konden wij echt niet halen, en dat voor die paar tientjes??

tennis

CaptainSlow schreef:
Wij hebben de dubbele meter juist afgeschaft, we hadden er vrijwel geen voordeel meer aan.
Wassen, afwassen, drogen en waterbed verwarmen, allemaal (50-55 % van het totaal verbruik) in laagtarief en toch maar een 75 euro uitsparen.
We hadden het er niet meer voor over om ons daar op aan te passen.

Onlangs heb ik, omdat dit onderwerp vaker voorbij komt op dit forum, nog eens een voorbeeldberekening laten doen op ons verbruik van destijds en nu varieerde het "voordeel" bij diverse leveranciers tussen de 15 en 30 euro.

Naar mijn idee heeft de dubbele meter door de andere tarieven (dagstroom is duurder dan de normale prijs voor enkel tarief), geen zin meer als je niet minimaal 60% in het laagtarief weet te krijgen. Je tv, pc, magnetron, oven en veel andere verbruikers gebruik je nu eenmaal het meest op de duurdere tijdstippen. Meer dan 55% konden wij echt niet halen, en dat voor die paar tientjes??
@CaptainSlow
Ik weet niet, waar je zich moet aanpassen bij een dubbele meter.

En paar tientjes verdienen, hoef voor jou ook niet, want blijkbaar heb je er genoeg van!
Ander openen hier een topic, als de leverancier te veel berekend heeft, en je maken een paar tientjes niets uit.
Wat een verdraaide wereld!

tennis

Je hoef toch niet op te letten.
Ieder huishouden heeft toch een vast patroon, met wassen enz.
Veel mensen werken overdag, dus gaan zij ook avonds pas hun werkzaamheden doen. Dan kan het ook op een dubbele meter.
Wat is er dan zo verkeerd aan?

CaptainSlow

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

@CaptainSlow
Ik weet niet, waar je zich moet aanpassen bij een dubbele meter.

En paar tientjes verdienen, hoef voor jou ook niet, want blijkbaar heb je er genoeg van!
Ander openen hier een topic, als de leverancier te veel berekend heeft, en je maken een paar tientjes niets uit.
Wat een verdraaide wereld!
Natuurlijk pas je je aan, het wordt een sport zo veel mogelijk rekening te houden met de tijden waarin het voordeliger is, als je 's morgens een volle wasmand hebt wacht je tot het lage tarief in gaat. Met een enkele meter had je hem direct aangezet.
Verder reageer ik niet op de kritiek dat een leverancier "te veel" berekent, er moet nu eenmaal een monteur komen die de enkele meter wisselt voor een dubbele, maar op de vraag of die wissel sowieso wel zinvol is, gezien de te behalen besparing.
Toen wij aan de dubbele meter begonnen, konden we 200 euro per jaar besparen, door verhogen van tarieven en verschuiven van tijden waarop het laagtarief inging is dit voordeel (voor de klant althans) steeds minder geworden.
Voor die paar tientjes zet ik de was liever aan wanneer de wasmand vol is dan in bed te liggen met een draaiende wasmachine boven je hoofd, of te wachten tot het weekend.
Voor TS duurt het, als die er nu aan begint, waarschijnlijk een jaar of drie voor de investering (kosten wissel meter) enige winst op gaat leveren, en dan nog is het voordeel gering, want met alleen wassen en drogen in het weekend kom je er niet.
Waarom een goed bedoeld advies uit eigen ervaring, waar dit forum toch voor bedoeld is, meteen afgekraakt moet worden als "verdraaide wereld" is mij dus een raadsel.
Je hoef toch niet op te letten.
Ieder huishouden heeft toch een vast patroon, met wassen enz.
Veel mensen werken overdag, dus gaan zij ook avonds pas hun werkzaamheden doen. Dan kan het ook op een dubbele meter.
Wat is er dan zo verkeerd aan?
Dat het nachttarief om 23.00 uur ingaat, niet als je thuiskomt, en je na 23.00 uur voor eigen nachtrust en die van de buren geen was meer aanzet.
Dus alles wat je doet voor die tijd doet, is juist duurder omdat het dagtarief behoorlijk opgekrikt wordt.

tennis

Dat het nachttarief om 23.00 uur ingaat, niet als je thuiskomt, en je na 23.00 uur voor eigen nachtrust en die van de buren geen was meer aanzet.
Dus alles wat je doet voor die tijd doet, is juist duurder omdat het dagtarief behoorlijk opgekrikt wordt.
Er is natuurlijk een verschil, waar je woont!

De tijden voor het piek- en daltarief zijn afhankelijk van het netwerkbedrijf in uw regio. Vrijwel alle netwerkbedrijven schakelen op daltarief van 23 uur tot 7 uur op doordeweekse dagen, in het weekend (vrijdagavond 23 uur tot maandagochtend 7 uur) en op erkende feestdagen. 'NRE Netwerk' en 'Inframosane' hanteren een daltarief van 21 uur tot 7 uur (plus weekend en feestdagen). Op de overige tijden is het piektarief van toepassing.

energie1984

Ongelezen bericht door energie1984 »

Even de enige en echte procedure betreft de kosten die een tariefswissel met zich meebrengen:

Van enkel(met 1 telwerk) naar dubbeltarief kost dit eenmalig ongeveer 110 euro (dit moet fysiek aangepast worden)
van enkel (2 telwerken waarvan 1 stil staat) naar dubbeltarief kost eenmalig 110 euro (ook dit moet fysiek aangepast worden)
Van enkel (met 2 telwerken die beiden draaien) naar dubbeltarief kost niets (dit is een administratieve aanpassing voor de netbeheerder.

Van dubbeltarief naar enkeltarief kost nooit iets want dit blijft een administratieve aanpassing.

Op het gebied van netwerkkosten maakt het qua prijs neits uit of er gebruik gemaakt wordt van enkeltarief of dubbeltarief.

energie1984

Ongelezen bericht door energie1984 »

tennis schreef:
Er is natuurlijk een verschil, waar je woont!

De tijden voor het piek- en daltarief zijn afhankelijk van het netwerkbedrijf in uw regio. Vrijwel alle netwerkbedrijven schakelen op daltarief van 23 uur tot 7 uur op doordeweekse dagen, in het weekend (vrijdagavond 23 uur tot maandagochtend 7 uur) en op erkende feestdagen. 'NRE Netwerk' en 'Inframosane' hanteren een daltarief van 21 uur tot 7 uur (plus weekend en feestdagen). Op de overige tijden is het piektarief van toepassing.
Dit is niet netbeheerder gebonden maar regio gebonden, Enexis hanteert bijvoorbeeld voor de noordelijke provincies 23.00-07.00 en voor brabant en limburg 21.00 - 07.00.

Gesloten