| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Brandblokken of gas stoken?
Brandblokken of gas stoken?
Hallo,
Momenteel stook ik in de avonduren 5 brandblokken van 0,99 euro; verder is het overdag koud in huis, vandaag zelfs 13,5 graden.
Ik vind het eigenlijk alleen belangrijk dat het warm is in mijn woonkamer.
Heeft iemand enig idee of het goedkoper is om gas te stoken, i.p.v. de brandblokken?
Of juist een combinatie ervan?
Met de centrale verwarming heb ik het graag op 22 graden.
En mocht gas goedkoper zijn, tot hoeveel graden zouden jullie dit terugdraaien 's nachts?
Momenteel stook ik in de avonduren 5 brandblokken van 0,99 euro; verder is het overdag koud in huis, vandaag zelfs 13,5 graden.
Ik vind het eigenlijk alleen belangrijk dat het warm is in mijn woonkamer.
Heeft iemand enig idee of het goedkoper is om gas te stoken, i.p.v. de brandblokken?
Of juist een combinatie ervan?
Met de centrale verwarming heb ik het graag op 22 graden.
En mocht gas goedkoper zijn, tot hoeveel graden zouden jullie dit terugdraaien 's nachts?
-
witte angora
Re: Brandblokken of gas stoken?
Geen idee wat wel of niet goedkoper is. Maar als je hout brandt, hoe doe je het dan met de afvoergassen? Wat wel of niet goedkoper is, is lastig te bepalen. Je zou ook een Zibro kachelje kunnen overwegen voor de woonkamer. Neem er dan een met een dubbele kop; dan is de verbranding vollediger en beter.
Gas terugdraaien is een kwestie van een paar graden. Anders kost het meer energie om de boel weer warm te stoken als dat je bespaart door het af te laten koelen.
Gas terugdraaien is een kwestie van een paar graden. Anders kost het meer energie om de boel weer warm te stoken als dat je bespaart door het af te laten koelen.
Ja, vraag me eerst af (goedkoop of niet) inderdaad: hoe is de afvoer van de rook geregeld. Want dat dit, zonder enige nadere beschrijving, zo poepie gevaarlijk overkomt, zou ik dat toch graag eerst willen weten.
Als je iedere avond € 5,00 verstookt en overdag heb je maar 13,5 graden, kan je het zelf uitrekenen, wat het stoken per maand kost.Momenteel stook ik in de avonduren 5 brandblokken van 0,99 euro; verder is het overdag koud in huis, vandaag zelfs 13,5 graden.
Dan zit je op €150.00 per maand.
Ik heb met de verwarming geen € 150.00 per maand nodig om te stoken en dan is het overdag ook nog lekker 20 graden in huis.
22 graden zoals je wenst, is dan ook aan de hoge kant, behalve, als je ziek bent en warmte nodig hebt.
Wat de rookafvoer met het topic te maken heeft, ontgaat mij helaas?
tenormin schreef:Ja, vraag me eerst af (goedkoop of niet) inderdaad: hoe is de afvoer van de rook geregeld. Want dat dit, zonder enige nadere beschrijving, zo poepie gevaarlijk overkomt, zou ik dat toch graag eerst willen weten.
Bedankt voor de reacties.
De afvoer van de rook van de houtkachel, gaat via het rookkanaal.
De buis van de houtkachel zit voor een deel nog in mijn woonkamer, dus straalt ook warmte uit.
Bovendien is de wand van het rookkanaal in mijn grote slaapkamer ook warm, en dat is ook wel lekker.
Ik vind inderdaad 5 euro per dag aan brandblokken best prijzig, helemaal als ik het hierdoor alleen in de avond warm heb, en niet overdag.
Ik zal eens kijken wat het oplevert, als ik 's nachts de centrale verwarming op 16 graden laat staan, en maximaal tot 20 graden overdag laat oplopen, en dan in de avond nog 2 brandblokken stook, zodat het iets van 25 graden wordt, aangezien de temperatuur moeilijk te regelen is via de houtkachel.
De afvoer van de rook van de houtkachel, gaat via het rookkanaal.
De buis van de houtkachel zit voor een deel nog in mijn woonkamer, dus straalt ook warmte uit.
Bovendien is de wand van het rookkanaal in mijn grote slaapkamer ook warm, en dat is ook wel lekker.
Ik vind inderdaad 5 euro per dag aan brandblokken best prijzig, helemaal als ik het hierdoor alleen in de avond warm heb, en niet overdag.
Ik zal eens kijken wat het oplevert, als ik 's nachts de centrale verwarming op 16 graden laat staan, en maximaal tot 20 graden overdag laat oplopen, en dan in de avond nog 2 brandblokken stook, zodat het iets van 25 graden wordt, aangezien de temperatuur moeilijk te regelen is via de houtkachel.
[quote]Wat de rookafvoer met het topic te maken heeft, ontgaat mij helaas?[quote]
Dat het u ontgaat, okay, maar als er alleen maar staat: 5 brandblokken per avond en verder geen enkele info over hoe de afvoer geregeld is; bedenk dat dat antwoord dus later kwam (en ik niet de enige was die zich dat afvroeg). Ik dacht logischerwijs eerst waar de dampen van de houtblokken bleven. U heeft een uitgebreider antwoord kunnen lezen; eerder dan ik.
Dan komt men op een eensluidende conclusie: is duurder dan gewoon de cv aanzetten. M.a.w. verkeerde zuinigheid.
Dat het u ontgaat, okay, maar als er alleen maar staat: 5 brandblokken per avond en verder geen enkele info over hoe de afvoer geregeld is; bedenk dat dat antwoord dus later kwam (en ik niet de enige was die zich dat afvroeg). Ik dacht logischerwijs eerst waar de dampen van de houtblokken bleven. U heeft een uitgebreider antwoord kunnen lezen; eerder dan ik.
Dan komt men op een eensluidende conclusie: is duurder dan gewoon de cv aanzetten. M.a.w. verkeerde zuinigheid.
Is er dan een temperatuur van 20 graden niet voldoende in de kamer, want 25 graden vind ik wel aan de hoge kant?Ik zal eens kijken wat het oplevert, als ik 's nachts de centrale verwarming op 16 graden laat staan, en maximaal tot 20 graden overdag laat oplopen, en dan in de avond nog 2 brandblokken stook, zodat het iets van 25 graden wordt, aangezien de temperatuur moeilijk te regelen is via de houtkachel.
Dat het u ontgaat, okay, maar als er alleen maar staat: 5 brandblokken per avond en verder geen enkele info over hoe de afvoer geregeld is;
Als TS de CV gebruikt staat ook niet specifiek bij, dat er een afvoer is.
Als er een kachel wordt gebruikt, dan is er ook een afvoer.
Ik denk niet dat TS zo stom is om de brandblokken in een vuurkorf in de kamer te stoken.
Natuurlijk heb ik een rookkanaal om de rook af te voeren, anders zou ik mijzelf vergassen in mijn woonkamer.
Deel bericht verwijderd door de Moderator i.v.m. off topic gaan
Maar nog eens mijn vraag, waarom 25 graden?
Maar nog eens mijn vraag, waarom 25 graden?
scirocco
Het gaat natuurlijk niet alleen om de afvoer (rookkanaal)...toevoer (ventilatiebalans) is net zo belangrijk...
Even terug naar de vraag brandblokken of gas...Dan ga ik voor houtblokken stoken en houtopslag in de woonkamer...

Uw houtkachel stoken met hout samen met bruinkool briketten is de oplossing. Hierdoor doet u twee tot drie maal zo lang met uw kostbare houtvoorraad. Briketten zijn zeer voordelig in gebruik en geschikt om de kachel of haard te laten branden gedurende de nacht, of als u overdag aan het werk bent, zodat het vertrek niet afkoelt. Ook makkelijk als de ruimte even warm genoeg is en u de kachel niet uit wil laten gaan. Door de langzame verbranding en de gloeiende werking blijft de kachel lang warm, brand-gloeitijd tot 12 uur!
Het gaat natuurlijk niet alleen om de afvoer (rookkanaal)...toevoer (ventilatiebalans) is net zo belangrijk...
Even terug naar de vraag brandblokken of gas...Dan ga ik voor houtblokken stoken en houtopslag in de woonkamer...

Uw houtkachel stoken met hout samen met bruinkool briketten is de oplossing. Hierdoor doet u twee tot drie maal zo lang met uw kostbare houtvoorraad. Briketten zijn zeer voordelig in gebruik en geschikt om de kachel of haard te laten branden gedurende de nacht, of als u overdag aan het werk bent, zodat het vertrek niet afkoelt. Ook makkelijk als de ruimte even warm genoeg is en u de kachel niet uit wil laten gaan. Door de langzame verbranding en de gloeiende werking blijft de kachel lang warm, brand-gloeitijd tot 12 uur!
Laatst gewijzigd door EnergieH op 06 dec 2013 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.
EnergieH schreef:scirocco
Even terug naar de vraag brandblokken of gas...Dan ga ik voor houtblokken stoken en houtopslag ,in de woonkamer...
En deze kosten?
Ik denk dat ik ook wel kan leven met 20 graden.
Maar door de houtkachel ben ik 's avonds gewend aan hoge temperaturen.
Ik kies ervoor om voorlopig als ik naar bed ga, de cv te laten staan op 16 graden, en als ik thuis ben, zet ik hem op 20 graden, en zie wel hoe dit bevalt.
Maar door de houtkachel ben ik 's avonds gewend aan hoge temperaturen.
Ik kies ervoor om voorlopig als ik naar bed ga, de cv te laten staan op 16 graden, en als ik thuis ben, zet ik hem op 20 graden, en zie wel hoe dit bevalt.
Zou 17 graden financieel voordeliger uitkomen 's nachts, als ik hem overdag en 's avonds op 20 graden zet, i.p.v. 16 graden 's nachts?
Jij hoeft niet voor een ander te betalen of te beslissen. En je hoeft ook niet alles mede te delen. Zie Kletscorner.elewen schreef:IN GELD UITGEDRUKT MAAKT HET PRAKTISCH NIETS UIT MAAR HET IS BINNEN DAN WEL BEHAGELIJKER.
tenormin, laat deze forum(D)Trol maar l*llen. Nog te dom om zelf te sch**ten.tenormin schreef:Jij hoeft niet voor een ander te betalen of te beslissen. En je hoeft ook niet alles mede te delen. Zie Kletscorner.elewen schreef:IN GELD UITGEDRUKT MAAKT HET PRAKTISCH NIETS UIT MAAR HET IS BINNEN DAN WEL BEHAGELIJKER.
@Sciroccoscirocco schreef:Zou 17 graden financieel voordeliger uitkomen 's nachts, als ik hem overdag en 's avonds op 20 graden zet, i.p.v. 16 graden 's nachts?
Elewen is een trol.
overdag 20 graden, en s´nachts 16 of 17 graden zo is mijn instelling.
@Scirocco
Met een digitale thermostaat, kan je de verwarming instellen op de gewenste temperatuur en de tijd, waar het moet ingaan.
Met een digitale thermostaat, kan je de verwarming instellen op de gewenste temperatuur en de tijd, waar het moet ingaan.
Algemeen
Leuke HoutKachelCv Site gevonden...
http://www.zonnecollectoren-zonnepanele ... els_cv.htm
Een gewone openhaard heeft een rendement van ongeveer 10% ...90% verdwijnt dus in de buitenlucht... Op hout stoken is weliswaar co2 neutraal maar dat kan natuurlijk beter...
Een CV Hoog Rendement Houtkachel haalt wel een rendement van 80%...
Een gewone openhaard heeft een rendement van ongeveer 10% ...90% verdwijnt dus in de buitenlucht... Op hout stoken is weliswaar co2 neutraal maar dat kan natuurlijk beter...
EnergieH schreef:Algemeen
En wat kosten de houtblokken nu, waar je het over had in het bericht van 06 dec 2013 18:58
Was leuk om te horen, om een vergelijking met de brandblokken te maken?
-
witte angora
Of een speksteenkachel, die hebben ook een zeer hoog rendement, zowel door het materiaal als door de opbouw.