LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Correctieverzoek WoonEnergie / DAS

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
visscher1988

Correctieverzoek WoonEnergie / DAS

Ongelezen bericht door visscher1988 »

Mijn moeder zit in een erg vervelende situatie die ik voor haar probeer op te lossen, omdat zij het allemaal niet meer snapt.

Voor de eindafrekening van 2012 heeft zij aan WoonEnergie verkeerde meterstanden doorgegeven, waardoor er veel bijbetaald moest worden voor het gas (er was een veel hogere meterstand doorgegeven dan daadwerkelijk het geval was). Hoewel zij onder bewind stond, en nog steeds staat, was niemand zich ervan bewust dat er iets niet klopte. Helaas kon de rekening niet betaald worden en heeft WoonEnergie haar in juli 2013 helemaal afgesloten. Er is toen weer een eindafrekening gekomen, waarop WoonEnergie de meterstanden heeft gegokt (dus heeft doorberekend vanaf de verkeerde meterstanden van eind 2012). Hier kwam ook weer een groot bedrag uit dat ze moest bijbetalen. Bij elkaar een flinke schuld. (Ik snap overigens niet dat de bewindvoerder dit alles niet onder controle heeft gekregen.)
Mijn moeder is toen klant geworden bij RobinEnergie en waarschijnlijk hebben ze de eindmeterstanden van WoonEnergie als beginmeterstanden voor RobinEnergie gebruikt. Hier is ze ook geen klant meer, want sinds 1 oktober 2013 woon ik bij mijn moeder in en ik heb mijn energieleverancier (EnergieDirect) meegenomen. Deze heeft wél de juiste meterstanden ontvangen.

Toen ik hoorde van het grote bedrag dat open stond en betaald moest worden, ben ik erachter gekomen dat eind 2012 een verkeerde meterstand is doorgegeven en dat daardoor de rest van het hele verhaal niet meer klopt.

7 augustus 2013 heb ik bij WoonEnergie een correctieverzoek ingediend met de huidige meterstanden (waarvan de meterstand gas nog steeds lager was dan op de eindafrekening van 2012). En 27 augustus 2013 heb ik een correctieverzoek naar RobinEnergie gestuurd (hier nog steeds niks over gehoord).

De openstaande factuur bij WoonEnergie kon 'stil gelegd' worden als de bewindvoerder van mijn moeder contact met ze opnam, dit verzoek mochten wij niet zelf indienen. Helaas is de bewindvoerder hier schriftelijk achteraan gegaan en was het te laat. Het openstaande bedrag is door WoonEnergie naar DAS doorgestuurd (terwijl ze wisten van de situatie). DAS wil alleen maar een betalingsregeling en mocht er een correctie komen, dan wordt dit van het openstaande bedrag afgetrokken.

Ongeveer drie weken geleden hebben we weer met WoonEnergie gebeld om te vragen hoe het correctieverzoek ervoor staat. Die vertelden ons dat het probleem bij de netwerkbeheerder ligt en dat het verzoek daar naar doorgestuurd was. Dat moesten ze/we weer afwachten. Na nog steeds geen bericht te hebben gekregen, hebben we gisteren een e-mail gestuurd naar WoonEnergie over de stand van zaken van het correctieverzoek en vandaag kregen we de volgende reactie:

Geachte mevrouw,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
De door u gevraagde verbruiks-correctie is reeds toegekend door de netbeheerder. Gezien uw huidige leverancier verantwoordelijk is voor de standen is de correctie aan hen toegekend.
Wij verzoeken u om u tot uw huidige leverancier te wenden voor het uitkeren van deze correctie.
Misschien heeft u nog vragen. Neem dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet

Ik weet niet of we het bericht goed snappen, maar wat moeten we hier nu mee? Het openstaande bedrag is namelijk veroorzaakt bij WoonEnergie en die willen dat geld zien, of ja DAS wil dat nu. Als hun die correctie nou doorvoeren, wordt het openstaande bedrag (wij denken aanzienlijk) verminderd en kan het betaald worden = probleem opgelost! Toch?

Hopelijk heb ik het duidelijk uitgelegd en kan iemand me advies geven, want ik weet niet meer wat ik moet doen en bij wie ik moet zijn. Ik voel me verantwoordelijk hiervoor, omdat de bewindvoerder ook niet veel lijkt te doen/ te bereiken. :? Bedankt alvast!

WoonEnergieService

Re: Correctieverzoek WoonEnergie / DAS

Ongelezen bericht door WoonEnergieService »

Beste visscher1988,

Wat vervelend om te horen dat uw moeder geconfronteerd is met hoge afrekeningen met onjuist verbruik.

We begrijpen dat dit een erg verwarrende situatie is omdat RobinEnergie ook de verkeerde meterstanden hanteert.

Graag willen we u hiermee helpen en dit probleem oplossen. Hiervoor hebben we het klantnummer of de adresgegevens van uw moeder nodig. Wilt u deze e-mailen naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

Suze
WoonEnergie

choocomell

Ongelezen bericht door choocomell »

overstappen naar budgetenergie, ik had ook verkeerde standen ingevoerd waarna ik gebeld met meneer volgens mij klopt dit niet zoveel kunt u niet verbruikt hebben volgens mij. Vond ik wel zo aardig ipv een dikke rekening te sturen.

visscher1988

Suze, nog bedankt voor de reactie. Helaas lees ik het nu pas, excuses hiervoor!

Het was en is nog steeds een drama. Gelukkig bleek dat RobinEnergie wel de juiste meterstanden heeft opgenomen. Er ligt dus alleen een probleem bij WoonEnergie.

Even kort samengevat de stand van zaken tot nu toe:

08-08-2013 een correctieverzoek ingediend bij WoonEnergie, met de melding dat 2 eindafrekeningen niet klopten en we de rekeningen na de correctie pas kunnen betalen (het was zonder de correctie abnormaal hoog). Het zou volgens hun 6 - 8 weken duren tot het afgehandeld zou zijn.

In deze tussentijd heeft WoonEnergie toch de totale factuur naar het incassobureau DAS doorgestuurd, terwijl ook bekend was dat mijn moeder onder bewindvoering staat.

23-10-2013 eindelijk een reactie van WoonEnergie (in de tussentijd vaak gebeld + e-mails gestuurd over de stand van zaken, maar het verzoek was telkens nog in behandeling). Het enige wat ze zeiden was dat de netbeheerder de verbruiks-correctie heeft toegekend en dat we maar naar de huidige leverancier moesten om deze correctie uitgekeerd te krijgen (de reactie van de huidige leverancier was dat dat nergens op sloeg, aangezien hun de juiste beginstanden hebben gekregen en er bij hun geen problemen zijn. WoonEnergie heeft immers (veel te veel) op de eindafrekening in rekening gebracht).

24-10-2013 weer gebeld met WoonEnergie. Er werd gezegd dat het correctieverzoek buiten het termijn van 3 maanden viel, waardoor hun niks meer konden betekenen en wij dus bij RobinEnergie of de huidige leverancier moesten zijn. Let wel! Wij hebben het correctieverzoek binnen de 3 maanden ingediend, de datum waarop hun het 'afgehandeld' hadden viel buiten de 3 maanden en dit telde (hoe krom).
Wij uitgelegd dat we de andere leveranciers benaderd hebben en beiden zeggen niks te kunnen betekenen daarin, omdat er bij hun geen problemen waren/zijn. Uiteindelijk na een vermoeiend gesprek (weer alles uit moeten leggen) tot het punt gekomen dat WoonEnergie de correctie gaat doorvoeren op de 2 eindafrekeningen (hé hé, konden ze dat niet gelijk doen?).
Het 'grappige' is, het moet wel weer helemaal opnieuw in behandeling genomen worden en dit kan weer 6 - 8 weken duren (de eerste keer duurde het ook veel langer dan 8 weken)!! :cry:

To be continued...

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan het beste een geschil aanspannen bij de Geschilencommissie Energie en Water, www.sgc.nl

Ik spreek uit ervaring. Je kan de kwestie dan het snelst oplossen. Procedure is gratis bij gelijk.

visscher1988

Bedankt, dit kende ik niet, ik ga het in ieder geval even bekijken!
Laatst gewijzigd door visscher1988 op 25 nov 2013 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.

DASwebcare
verified

Ongelezen bericht door DASwebcare »

Beste visscher1988,

We hebben je bericht gezien. Zou je het incasso kenmerk, de incasso vestiging van DAS en je privégegevens naar [email protected] willen sturen.
Dan kunnen wij het intern uitzoeken en doorgeven aan de behandelaar van DAS incasso.

Met vriendelijke groet,

Het webcare team van DAS

visscher1988

Bedankt voor uw reactie, ik heb jullie een e-mail gestuurd!

Gesloten