Voor de eindafrekening van 2012 heeft zij aan WoonEnergie verkeerde meterstanden doorgegeven, waardoor er veel bijbetaald moest worden voor het gas (er was een veel hogere meterstand doorgegeven dan daadwerkelijk het geval was). Hoewel zij onder bewind stond, en nog steeds staat, was niemand zich ervan bewust dat er iets niet klopte. Helaas kon de rekening niet betaald worden en heeft WoonEnergie haar in juli 2013 helemaal afgesloten. Er is toen weer een eindafrekening gekomen, waarop WoonEnergie de meterstanden heeft gegokt (dus heeft doorberekend vanaf de verkeerde meterstanden van eind 2012). Hier kwam ook weer een groot bedrag uit dat ze moest bijbetalen. Bij elkaar een flinke schuld. (Ik snap overigens niet dat de bewindvoerder dit alles niet onder controle heeft gekregen.)
Mijn moeder is toen klant geworden bij RobinEnergie en waarschijnlijk hebben ze de eindmeterstanden van WoonEnergie als beginmeterstanden voor RobinEnergie gebruikt. Hier is ze ook geen klant meer, want sinds 1 oktober 2013 woon ik bij mijn moeder in en ik heb mijn energieleverancier (EnergieDirect) meegenomen. Deze heeft wél de juiste meterstanden ontvangen.
Toen ik hoorde van het grote bedrag dat open stond en betaald moest worden, ben ik erachter gekomen dat eind 2012 een verkeerde meterstand is doorgegeven en dat daardoor de rest van het hele verhaal niet meer klopt.
7 augustus 2013 heb ik bij WoonEnergie een correctieverzoek ingediend met de huidige meterstanden (waarvan de meterstand gas nog steeds lager was dan op de eindafrekening van 2012). En 27 augustus 2013 heb ik een correctieverzoek naar RobinEnergie gestuurd (hier nog steeds niks over gehoord).
De openstaande factuur bij WoonEnergie kon 'stil gelegd' worden als de bewindvoerder van mijn moeder contact met ze opnam, dit verzoek mochten wij niet zelf indienen. Helaas is de bewindvoerder hier schriftelijk achteraan gegaan en was het te laat. Het openstaande bedrag is door WoonEnergie naar DAS doorgestuurd (terwijl ze wisten van de situatie). DAS wil alleen maar een betalingsregeling en mocht er een correctie komen, dan wordt dit van het openstaande bedrag afgetrokken.
Ongeveer drie weken geleden hebben we weer met WoonEnergie gebeld om te vragen hoe het correctieverzoek ervoor staat. Die vertelden ons dat het probleem bij de netwerkbeheerder ligt en dat het verzoek daar naar doorgestuurd was. Dat moesten ze/we weer afwachten. Na nog steeds geen bericht te hebben gekregen, hebben we gisteren een e-mail gestuurd naar WoonEnergie over de stand van zaken van het correctieverzoek en vandaag kregen we de volgende reactie:
Geachte mevrouw,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
De door u gevraagde verbruiks-correctie is reeds toegekend door de netbeheerder. Gezien uw huidige leverancier verantwoordelijk is voor de standen is de correctie aan hen toegekend.
Wij verzoeken u om u tot uw huidige leverancier te wenden voor het uitkeren van deze correctie.
Misschien heeft u nog vragen. Neem dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet
Ik weet niet of we het bericht goed snappen, maar wat moeten we hier nu mee? Het openstaande bedrag is namelijk veroorzaakt bij WoonEnergie en die willen dat geld zien, of ja DAS wil dat nu. Als hun die correctie nou doorvoeren, wordt het openstaande bedrag (wij denken aanzienlijk) verminderd en kan het betaald worden = probleem opgelost! Toch?
Hopelijk heb ik het duidelijk uitgelegd en kan iemand me advies geven, want ik weet niet meer wat ik moet doen en bij wie ik moet zijn. Ik voel me verantwoordelijk hiervoor, omdat de bewindvoerder ook niet veel lijkt te doen/ te bereiken.