LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DEVO, DuurzameEnergieVeenendaalOost, 50% duurder uit!!!!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Beka

DEVO, DuurzameEnergieVeenendaalOost, 50% duurder uit!!!!

Ongelezen bericht door Beka »

In 2011 viel ons oog op een woning in de nieuwbouw wijk Veenendaal-Oost. Mede door de energiezuinigheid van de woning en de gehele wijk, het comfort van de woning en het ontwerp hebben we uiteindelijk deze woning aangeschaft. In december 2011 zijn wij ons nieuwe huis ingetrokken.
In de diverse gesprekken met de aannemer en de makelaar voorafgaand aan de koop van het huis werd nadrukkelijk aangegeven dat deze woningen zeer energie zuinig zijn en dat deze kosten enorm omlaag gingen ten opzichte van onze situatie in de oude woning. Dat werd in de brochure en op de website van DEVO nog eens bevestigd. Dit sprak ons enorm aan zeker omdat wij uit een woning kwamen welke niet zo goed was geïsoleerd. In dezelfde brochure en op uw website staat tevens dat DEVO garandeert dat de energiekosten 15% goedkoper zijn dan in een vergelijkbare woning waar op aardgas wordt gestookt. Zeer positief verhaal en daarbij waren de nieuwe buurt en de woning zelf allemaal goede vooruitzichten voor onze toekomst.

In oktober ontvingen wij onze jaar afrekening en tot onze grote verbazing viel deze rekening veel hoger uit dan was verwacht. Het stroom verbruik was gelijkwaardig als in onze oude woning echter bleek het warmwater verbruik een enorm hoog bedrag te zijn. Het bedrag komt ruim € 600,= hoger uit ten opzichte van ons oude huis. Dat is bijna 50% meer. De nieuwe woning is een 2-onder-1 kap is echter rekening houdend met de veel betere isolatie, het water welke al 30C® is als het naar boven wordt gepompt en dat de bovenste verdieping niet verwarmd wordt kan je een goede 1 – op – 1 vergelijking maken. De inhoud van beide woningen is gelijkwaardig. Daar komt nog eens bij dat ons oude huis veel “verspilling van warmte” had doordat dit huis niet goed was geïsoleerd en we daar ook op de zolderverdieping over een verwarming beschikte die geregeld aangezet werd. Ook werd daar op gas gekookt terwijl in de nieuwe woning inductie wordt gekookt.

Naar onze mening is het verbruik veel te hoog. Dat kan meerdere oorzaken hebben:
* De meter voor het warme water heeft een storing waardoor het een fout verbruik weergeeft
* Er zit ergens “lekkage” waardoor het verbruik hoger is dan de werkelijkheid
* De voorgespiegelde kosten en daarbij de garantie dat het verbruik (en dus ook de kosten) 15% goedkoper zijn kloppen niet. Uiteindelijk zijn de kosten 50% HOGER!

Dit is voor ons geen acceptabele situatie. Mede doordat er sprake is van een monopolie positie en we geen andere keuze van aanbieder hebben, het warmteverbruik zo absurd hoog is en we op deze manier noodgedwongen met hogere maandlasten zitten en de kosten van deze manier van verwarmen totaal niet in de buurt komt van een op gas gestookte woning.

Zijn er meer mensen die deze ervaring met DEVO (DuurzameEnergieVeenendaalOost) hebben? Wij horen het graag.

stofzuigertje

Re: DEVO, DuurzameEnergieVeenendaalOost, 50% duurder uit!!!!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een vers gebouwde woning heeft nog veel bouw vocht wat je droog moet stoken.
Het eerste jaar is daarom meestal hoger verbruik.

Ook de Latex op plafond of behang met plaksel waar lijm in zit.
Gezien de maand waarop je de woning kreeg, in de zomer met deuren open laten drogen is voordeliger maar dat was in Uw geval niet mogelijk.

Verder dien je een nieuw energie zuinige woning goed te gebruiken.
Vaak hebben ze een ventilatie systeem met warmte terugwin unit en bij ramen open ontregel je alles en zal het juist extra kosten.

Dus is Uw gebruik wel aangepast aan de zuinige woning met juist gebruik of laat je nog steeds ramen op een kier staan?

Vraag eens of je het wel goed gebruikt en overleg met buren, want bewoners die het voor het eerst kregen zonder enige ervaring moet je wel uitleg geven.

En het warme water, is er geen Zonneboiler maar stadsverwarming gebruikt?
Een Zonne Boiler met Vacuüm buizen is vaak een goede oplossing voor gratis warme douche,
slechts 1 malige hoge kosten met aanschaf en vrijwel onderhoudsvrij!

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Dag Beka,

U geeft uitgebreide informatie, maar het is wel zo handig voor de forumbezoekers, die u om hun mening vraagt, om iets meer te vertellen over de energievoorziening in uw woning. Niet iedereen is bekend met Veenendaal, laat staan met de energievoorziening in de wijk Veenendaal Oost.

Op de website van DEVO heb ik gezien dat de wijk is voorzien van een collectieve voorziening van warmte via een warmtepompsysteem. In de koude periode van het jaar zorgt het systeem voor de warmtevoorziening, in de warme tijden voor koeling. Het is mij niet duidelijk waar het warmtapwater vandaan komt. Dat komt naar ik verwacht van een elektrische boiler.

Dan uw verhaal zelf. U zegt veel meer energie verbruikt te hebben dan u had verwacht. Ik ben het helemaal eens met de opmerkingen van stofzuigertje over het hoge verbruik in een pas opgeleverde woning. Dat verbruik kan heel aanzienlijk zijn.

In het topic “Eneco-warmtepomp/vloerverwarming” meldt Slobberbone dat een nieuwbouwwoning wel 15.000 liter water kan bevatten. Het is mij niet bekend of deze hoeveelheid juist is, maar dat er veel water uit een nieuwbouwhuis moet verdampen is duidelijk. Als dat, zoals in uw geval, maar in beperkte mate via natuurlijke ventilatie kan, kost dat een aanzienlijke hoeveelheid energie waar u voor moet betalen.

U geeft aan dat u in een 2 onder 1 kap woont. Dan is het heel interessant om te weten hoeveel energie de buren en wellicht ook andere bewoners van min of meer op dezelfde datum opgeleverde 2 onder 1 kap woningen hebben verbruikt. Springt uw verbruik er uit, dan is er wellicht echt een probleem. Is dat niet het geval, dan is dit hoge warmteverbruik mogelijk eenmalig en gaat u betere tijden tegemoet.

Verder, geheel off topic, zoals Shine dat noemt:

Het is frappant dat op geheel verschillende websites soms dezelfde spelfout voorkomt. Op de website van DEVO kwam ik op pagina http://www.devo-veenendaal.nl/tarieven/ de zin “Het verbuik van koeling wordt niet gemeten” tegen. Op de Energievergelijker van de Consumentenbond zie je, bij welke leverancier je ook kijkt, bij aanklikken van “bekijk details” rechts bij de informatie over gas “Tarief bij verbuik < 5000 m3 (incl. regiotoeslag)”. En, weliswaar niet op een website, maar toch, op het display van mijn Ford heeft men het over “Verbuik .. L/ 100 km”. Niet aan te passen volgens de garage.

Slordig, maar het komt vaker voor. Let eens op hoe vaak het woord “onstaat” een t achter de n tekort komt. Met een spellingscontrole of door zo nu en dan toch ook zelf eens naar de eigen website te kijken is zoiets eenvoudig te vermijden.

Beka

Ongelezen bericht door Beka »

Hartelijk bedankt voor de reacties.

advjor

Ongelezen bericht door advjor »

Ieder voordeel heb ze nadeel, er wordt je belooft N.M.D.A. met15% bonus, voor de mensen die niet in een van de prachtwijken zitten met eigen energievoorziening N.M.D.A. staat voor Niet Meer Dan Anders.
Je krijgt een woning met zwembad 15000 liter water, zou kunnen toch? En nu klagen, om een en ander uit te leggen en je weet simpel is het moeilijkst, moet ik eerst wat meer weten.
Waar staat bij jou Anders voor? Anders dan vroeger, vroeger ging je zaterdags in bad en als je in een grote
stadwoonde misschien ook nog één keer in de week naar het badhuis.
Maar DEVO moet je nageven dat hun PR goed is, er is veel te vinden over Veenendaal-Oost, alleen nog even
verder zoeken. Je plaatste het artikel in januari, ben je al bij de buren wezen vragen en zijn het linkse of rechtse buren en is het een koop of huurwoning?

NijsKei

Ongelezen bericht door NijsKei »

Dag Beka,

Dit is een heel late reactie omdat ik pas op dit forum zit.
Ik vind dat je aan de voorgaande reacties weinig of niets hebt.
Het lijkt er zelfs op dat je bij voorbaat bent veroordeeld.
Ik weet beter en jij nu misschien ook. Er zijn heel veel problemen met Devo.
Er is zelfs een Facebook pagina aan gewijd. Onrecht in oost heet de pagina.
Ik ben met net zo een probleem bezig met Devo en met mij vele anderen.
We hebben onze krachten gebundeld en gaan het probleem met Devo aanpakken.
Mocht er nog iemand problemen met Devo hebben ga dan naar de FB pagina.
U wordt er vast en zeker wijzer van en er staan ook mensen klaar om u te helpen.

Groet,

NijsKei

e-chec

Dag NijsKei,

Welkom op het forum. Ik hoop dat u er plezier aan gaat beleven.

Tot nu toe is dat zo te zien niet het geval. U vindt dat Beka aan voorgaande reacties niets heeft en dat hij/zij bij voorbaat veroordeeld is.

Ik ben dat totaal niet met u eens. Ik vind dat Beka helemaal niet veroordeeld is. Goed, er wordt scherp gereageerd en gevraagd, maar dat is nodig om duidelijkheid te krijgen en in mijn beleving is van veroordeling absoluut geen sprake.

Stofzuigertje wijst erop dat door de grote vochtinhoud van een nieuwe woning er eerst veel water moet worden verdampt. Dat kost extra energie. Hoeveel ? Dat weet ik ook niet. Het zal veel afhangen van de temperatuur en de vochtigheidsgraad van de lucht in de periode direct na de oplevering van de woning. Het eerste jaar na de bouw is daardoor niet representatief.

Het is heel goed mogelijk dat DEVO het energieverbruik te gunstig heeft weergegeven. Wat dat betreft moeten harde gegevens worden aangedragen. In de topic-start heeft Beka dat naar mijn mening nog niet gedaan. Als hij/zij zichzelf en buurtgenoten een goede dienst wil bewijzen moeten ook de verbruiksgegevens van de navolgende periode worden aangedragen en getoetst aan normale verbruiken in vergelijkbare periodes.

Wellicht kan Beka daarover nog iets nader melden. Met concrete aanvullende cijfers, beoordeeld door ter zake deskundige personen, levert Beka een heel waardevolle bijdrage aan wijkbewoners in Veenendaal.

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet deskundig. Maar er zijn ongetwijfeld veel bouwkundigen, die het energieverbruik in de jaren na de oplevering van een woningbouwproject goed kunnen beoordelen.

Ik wens Beka en u veel succes daarmee.

Groeten,

e-chec

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

DEVO, DuurzameEnergieVeenendaalOost, 50% duurder uit!!!!

Ze noemen het toch niet voor niets duurzaam?

e-chec

Hallo Bob,

Inderdaad, het eerste jaar zegt Beka 50 % meer gas te hebben verbruikt dan de door Devo voorspelde hoeveelheid.

Maar of dat nu extreem veel, normaal of weinig is, is mij niet bekend. De voorspelling van 15 % minder geldt mogelijk voor de situatie na enkele jaren. Nogmaals, ik weet dat niet. Het lijkt mij interessant als een vakdeskundige daar zijn kennis over toont en de huiseigenaren in Veenendaal-Oost verder helpt.

e-chec

NijsKei

Hallo e-chec,

We zijn natuurlijk al meer dan een jaar verder sinds Beka de klacht hier op radar heeft geplaatst. Het zou zo maar kunnen dat Beka niets meer mee krijgt van deze woorden wisseling. Dat is jammer want er zijn heel veel ontwikkelingen rond DEVO. Binnen enkele weken verwacht ik nieuwe ontwikkelingen rond de problemen met de energie leverancier uit Veenendaal-Oost. Ik vind de reactie van stofzuigertje zinloos. Het is echt niet zo dat als je de muren en plafonds in huis schildert dat dan je energie verbruik omhoog gaat. De benodigde energie in een nieuwbouw woning is in het eerste jaar niet 50% meer door droogstoken. Er is heelaas niet veel te vinden op internet over dit onderwerp. De opmerkingen van advjor daar heeft ook niemand iets aan. Radar is er om consumenten te helpen en dat gebeurd niet als iedereen er maar loze kreten op plaatst. Beka is ook gelijk afgehaakt en ik kan me voorstellen waarom.

NijsKei.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Het klinkt meer als een structureel probleem aldaar, als ik bijgevoegd artikel (februari 2014) lees.

http://www.veenendaalsekrant.nl/lokaal/ ... 65861.html

Als bewoner ben je er mooi klaar mee. Sterkte hiermee en ik hoop dat er spoedig concrete oplossingen plaatsvinden!

e-chec

Het artikel, waar Shine naar verwijst, is jammer genoeg vooral gericht op de gemeenteraadsverkiezingen, maar geeft ook enige achtergrondinformatie.

Ik weet niet meer van Veenendaal-Oost dan dat het (gezien de naam) aan de Arnhemse kant van Veenendaal moet liggen. Ik heb dus geen enkel belang bij het probleem. Maar behalve naar de oplossing van het energieprobleem ben ik ook benieuwd naar de oorzaak. Is er voldoende technische kennis met doorslaggevende stem bij het ontwerp van de bouw betrokken geweest, of zijn de beslissingen genomen door juristen en economen?

Het oprichten van een klein lokaal energiebedrijf doet aan dat laatste denken.

NijsKei

Inmiddels is mijn case voor de geschillencommissie behandeld en ik wacht ongeduldig op de uitspraak. Een lid van de commissie was zo brutaal om te zeggen dat we nu waarschijnlijk heel zuinig omspringen met energie, want dat doen de meeste mensen nadat ze een hoge afrekening hebgen gahad. Zelfs de leden van de geschillencommissie veroordelen je duscal bij voorbaat. Dit is echt te gek voor woorden en helemaal omdat ik helemaal geen hoge jaarafrekening heb gehad. Mij werd gevraagd of ik alles wat ik zei kon bewijzen en dat terwijl de vertegenwoordiger van Devo openlijk zat te liegen. Ik heb de commissie hierop gewezen maar dat was niet relavant en toen was de tijd om.Vond dit wel een leuke test om te kijken hoe (on)partijdig de geschillencommissie is. We gaan het zien aan de uitspraak die niet zoals normaal over 4 weken is maar zeker 6 weken zal duren.

Gesloten