LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dreigende Boete Essent.
Dreigende Boete Essent.
Soms heb ik het "ongeluk" dat mijn inkomen nog niet binnen is.
Mijn energierekening wordt dan afgeschreven en dan kan het gebeuren, dat de bank dit geld weer terugboekt, omdat ik dan even boven mijn limiet
sta
En binnen een week krijg ik dan een acceptgiro, dat als ik niet meteen binnen een week betaal ik een boete van € 15 ga krijgen.
Omgekeerd kan dit wel eens anders uitpakken, want als je dan geld tegoed hebt kun je wachten
Ik heb nog nooit achterstanden gehad. NB! hooguit een paar dagen
Ik vind het onsympathiek, dat je dan meteen met een boete wordt bedreigt
Hoe denkt u hierover
knorry
Mijn energierekening wordt dan afgeschreven en dan kan het gebeuren, dat de bank dit geld weer terugboekt, omdat ik dan even boven mijn limiet
sta
En binnen een week krijg ik dan een acceptgiro, dat als ik niet meteen binnen een week betaal ik een boete van € 15 ga krijgen.
Omgekeerd kan dit wel eens anders uitpakken, want als je dan geld tegoed hebt kun je wachten
Ik heb nog nooit achterstanden gehad. NB! hooguit een paar dagen
Ik vind het onsympathiek, dat je dan meteen met een boete wordt bedreigt
Hoe denkt u hierover
knorry
Re: Dreigende Boete Essent.
@knorry
En je hebt je energiebedrijf netjes opgebeld om uitstel te vragen, neem ik aan?
Als je niets van je laat horen en je rekening (die je per maand moet betalen) te laat betaalt, krijg je een herinnering en/of een boete. Als je niets van je laat horen, weet de begunstigde partij niet wat er aan de hand is en ziet alleen dat de betaling uitblijft.
Daarnaast kun je ook vragen om een andere betaaldatum. Als het bijv. beter uitkomt dat je de 2de betaalt ipv de 24ste lijkt me dat te regelen.
Ik snap best dat je niet op een verhoging van het bedrag zit te wachten maar dat is nu eenmaal de consequentie van te laat betalen! Mijn vraag is dan.... door wie wordt de boete veroorzaakt???
Cora
En je hebt je energiebedrijf netjes opgebeld om uitstel te vragen, neem ik aan?
Als je niets van je laat horen en je rekening (die je per maand moet betalen) te laat betaalt, krijg je een herinnering en/of een boete. Als je niets van je laat horen, weet de begunstigde partij niet wat er aan de hand is en ziet alleen dat de betaling uitblijft.
Daarnaast kun je ook vragen om een andere betaaldatum. Als het bijv. beter uitkomt dat je de 2de betaalt ipv de 24ste lijkt me dat te regelen.
Ik snap best dat je niet op een verhoging van het bedrag zit te wachten maar dat is nu eenmaal de consequentie van te laat betalen! Mijn vraag is dan.... door wie wordt de boete veroorzaakt???
Cora
@coramora
Ik weet niet hoe het met nuon zit maar eneco weigert om de vervaldatum 2 dagen op te schorten,mits je een incasso afgeeft! Dan kan het wel...
Selectief,klantonvriendelijk. De keuze zou mogelijk moeten zijn met *en* zonder incasso. (maar ze willen je dwingen machtiging af te geven,ammenooitniet )
Ik weet niet hoe het met nuon zit maar eneco weigert om de vervaldatum 2 dagen op te schorten,mits je een incasso afgeeft! Dan kan het wel...
Selectief,klantonvriendelijk. De keuze zou mogelijk moeten zijn met *en* zonder incasso. (maar ze willen je dwingen machtiging af te geven,ammenooitniet )
@Angeleyez
Ik zou niet weten of het bij nuon of essent wel kan. Feit is dat het systeemtechnisch dus mogelijk is. Anders zou het met een incasso ook niet kunnen. Het is inderdaad wel vreemd en redelijk klantonvriendelijk om eisen te stellen aan een datum terwijl het voor HUN KLANT beter uitkomt.
Ik betaal trouwens wel gewoon automatisch. Als ik het niet eens ben met de afschrijving, kan ik het namelijk altijd terug laten boeken.
Ik zou niet weten of het bij nuon of essent wel kan. Feit is dat het systeemtechnisch dus mogelijk is. Anders zou het met een incasso ook niet kunnen. Het is inderdaad wel vreemd en redelijk klantonvriendelijk om eisen te stellen aan een datum terwijl het voor HUN KLANT beter uitkomt.
Ik betaal trouwens wel gewoon automatisch. Als ik het niet eens ben met de afschrijving, kan ik het namelijk altijd terug laten boeken.
Huh, nooit achterstanden gehad, maar tegelijkertijd lees ik:Ik heb nog nooit achterstanden gehad. NB! hooguit een paar dagen
wel -met regelmaat- betaal achterstanden gehad, maar dan van hooguit een paar dagen.
Hoe je het ook wendt of keert, dan is er sprake van een betaalachterstand die vaker dan eens voorkomt cq is voorgekomen, waarbij het aantal dagen van verstrijken er niet toe doet.
Inderdaad, is het waar, dat ik heel weinig een betalingsachterstand heb van een paar dagen , maar dezelfde dag, dat mijn inkomen binnen is, betaal ik direct per internet via de bank.
Dit is voor het eerst gebeurd in 2007 en dit was mijn 2de keer dit jaar
Het gaat mij om het principe, dat je meteen bedreigd wordt.
Dat komt mij erg onsympathiek over, omdat ik nog zo ben ingesteld
EERST mijn lasten en dan mijn lusten.
Verder kan ik de vervaldatum NIET veranderen, dus vandaar, maar in ieder geval bedankt voor de tip.
knorry
Dit is voor het eerst gebeurd in 2007 en dit was mijn 2de keer dit jaar
Het gaat mij om het principe, dat je meteen bedreigd wordt.
Dat komt mij erg onsympathiek over, omdat ik nog zo ben ingesteld
EERST mijn lasten en dan mijn lusten.
Verder kan ik de vervaldatum NIET veranderen, dus vandaar, maar in ieder geval bedankt voor de tip.
knorry
Ik kan me goed voorstellen dat de brief onvriendelijk overkomt. Alleen is dit natuurlijk een standaard brief die wordt verzonden.
Niet voor iedere klant wordt een aparte brief geschreven en verstuurd.
Bij u is er geen sprake van onwelwillendheid, maar bij sommige mensen wel. Vandaar dat er gewoon één standaard brief wordt verstuurd. Ik zou het "dreigement" daarom ook langs me heen laten gaan.
Voor wat betreft de betalingsdatum en Nuon. Daar kun je elke willekeurige dag van de maand hanteren. Als het u beter uitkomt om op de 17de te betalen ipv de 12de, dan is één belletje genoeg. Tenminste, dat was een half jaar geleden nog zo. (als reactie op coramora)
Niet voor iedere klant wordt een aparte brief geschreven en verstuurd.
Bij u is er geen sprake van onwelwillendheid, maar bij sommige mensen wel. Vandaar dat er gewoon één standaard brief wordt verstuurd. Ik zou het "dreigement" daarom ook langs me heen laten gaan.
Voor wat betreft de betalingsdatum en Nuon. Daar kun je elke willekeurige dag van de maand hanteren. Als het u beter uitkomt om op de 17de te betalen ipv de 12de, dan is één belletje genoeg. Tenminste, dat was een half jaar geleden nog zo. (als reactie op coramora)
Mits u middels automatische incasso betaald.betalingsdatum en Nuon. Daar kun je elke willekeurige dag van de maand hanteren
Ja, maar zowel Coramora (die niet zeker wist hoe het bij Nuon zat) als Knorry, de topicstarter hadden het over een automatische incasso
Vandaar dat ik dat er niet bij noemde
Vandaar dat ik dat er niet bij noemde
-
Zoals al gezegd: de brief is automatisch verstuurd. De tekst is zakelijk en vrij dreigend, maar dat komt omdat de bedrijven door schade en schande wijs zijn geworden: niet iedereen is zo netjes met betalen en schuldbewust als u. Een brief waarin gevraagd wordt of je "alsjeblieft genegen zou zijn mogelijk de nota te willen betalen, als het u goed uitkomt" wordt in 99 van de 100 gevallen genegeerd. Jammer dat het zo moet, maar het kan schijnbaar niet anders.