Dit stond vandaag in het Eindhovens dagblad. Essent WIST dus dat de rekeningen in het noorden niet klopte!'Er zijn ook foute nota's verstuurd met voorschotten die niet kloppen.' Dat was eerst het geval in het noorden van het land. In Brabant had Essent die problemen niet verwacht, maar ook daar zijn foute nota's verstuurd.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] eindafrekening essent
Re: eindafrekening essent
Ach, als een groot gedeelte daarvan de rekening gewoon betaalt is dit winst, het imago van Essen is toch al kl...., dus om hun goede naam hoeven ze ook niet te denken.Dit stond vandaag in het Eindhovens dagblad. Essent WIST dus dat de rekeningen in het noorden niet klopte!
Deze extra opbrengsten compenseren weer de verliezen die ze lijden bij klanten waar ze al een half jaar niet van incasseren omdat ze geen jaarafrekening kunnen produceren. (zoals bij ons)
Essent heeft vanaf mei/juni 2003 geen voorschot meer ingehouden.Zij hadden zo bleek uit telefonisch contact grote problemen met de verrekeknig van warmte(stadswarmte)enz.Zij wisten dus dat ze een achterstand aan het opbouwen waren,maar informeerden niemand om daar op bedacht te zijn.Veel mensen schrikken zich dus nu helemaal de pleuris omdat niet iedereen maandelijk gaat kijken of automatische incasso's wel daadwerkelijk worden geincasseerd.Overigens is de helpdesk van Essent op een enkele uitzondering na volstrekt onbekwaam en men gooit als het te moeilijk wordt gewoon de hoorn op de haak.Ze moeten daar eens flink voor geschoffeerd worden en op z'n minst aanbieden op individuele basis betalingregelingen te willen treffen.
eindafrekening essent gaf een meerverbruik van ca, 900 cub.m. gas aan terwijl wij eind april al nagenoeg gestopt zijn met stoken, half mei op vakantie zijn gegaan. Bij thuiskomst in het mooie weer in Nederland vielen en pas eind september weer de verwarming 's avonds wat omhoog zetten. Wij geen kouwkleumen zijn. De thermostaat staat in stookseizoen bijna altijd op 19° max. Hoe kan er dan zoveel meer gas verbruikt zijn? Wordt er gas eleverd met een lagere calorische waarde, waardoor er meer gestookt moet worden om dezelfde wamte te krijgen??
Evenzo een hoger verbruik aan elelektra van ca. 200 kw, terwijl er door het mooie weer veel buiten geleefd werd tot laat in de avond; er geen gebruik gemaakt werd van een airco. Allemaal vraagtekens.
Gevolg is een verhoging van de maandlasten met € 25,- (= € 300 op jaarbasis).
Als essent gas koopt in het buitenland met een lagere calorische waarde, dan dient ook de prijs per cub.m. omlaag te gaan.
Evenzo een hoger verbruik aan elelektra van ca. 200 kw, terwijl er door het mooie weer veel buiten geleefd werd tot laat in de avond; er geen gebruik gemaakt werd van een airco. Allemaal vraagtekens.
Gevolg is een verhoging van de maandlasten met € 25,- (= € 300 op jaarbasis).
Als essent gas koopt in het buitenland met een lagere calorische waarde, dan dient ook de prijs per cub.m. omlaag te gaan.
Zelf heb ik nog geen afrekening gekregen, maar als ik eea goed begrijp worden de afrekeningen later verstuurd dan voorgaande jaren.
Dit betekent dus dat er stookmaanden worden toegevoegd en die kosten natuurlijk veel meer gas (in de 1e 2 maanden van dit jaar heb ik ruim 1/3 van mijn jaarverbruik gehad). De voorschotten zijn hier destijds natuurlijk niet op afgestemd. Dan is het dus logisch dat er bijbetaald moet worden. Het is wel vervelend als je daar geen rekening mee hebt gehouden.
Ik ga er wel vanuit dat de meterstanden kloppen en dat er geen inferieur gas is geleverd (maar dat schijnt niet te kunnen volgens de deskundigen).
Wat in deze situatie natuurlijk niet fair zou zijn is het nieuwe voorschot op deze hoge afrekening te baseren. Dit betekent dan gewoon dat je teveel betaald en aan het eind bij de volgende afrekening geld terugkrijgt.
Dit betekent dus dat er stookmaanden worden toegevoegd en die kosten natuurlijk veel meer gas (in de 1e 2 maanden van dit jaar heb ik ruim 1/3 van mijn jaarverbruik gehad). De voorschotten zijn hier destijds natuurlijk niet op afgestemd. Dan is het dus logisch dat er bijbetaald moet worden. Het is wel vervelend als je daar geen rekening mee hebt gehouden.
Ik ga er wel vanuit dat de meterstanden kloppen en dat er geen inferieur gas is geleverd (maar dat schijnt niet te kunnen volgens de deskundigen).
Wat in deze situatie natuurlijk niet fair zou zijn is het nieuwe voorschot op deze hoge afrekening te baseren. Dit betekent dan gewoon dat je teveel betaald en aan het eind bij de volgende afrekening geld terugkrijgt.
Hiervoor gaf ik een verklaring voor hoger gasverbruik.
Maar wat betreft electriciteit heb ik geen verklaring voor mijn meterstanden.
De laatste 3 jaar had ik een gemiddeld verbruik van 11,9 kwh per dag.
Over de afgelopen 12 maanden is dat maar liefst gestegen naar 13,4 kwh per dag.
Hoe dat kan daar heb ik dan weer geen idee van.
Kan er wel zoiets als inferieure stroom geleverd worden?
Maar wat betreft electriciteit heb ik geen verklaring voor mijn meterstanden.
De laatste 3 jaar had ik een gemiddeld verbruik van 11,9 kwh per dag.
Over de afgelopen 12 maanden is dat maar liefst gestegen naar 13,4 kwh per dag.
Hoe dat kan daar heb ik dan weer geen idee van.
Kan er wel zoiets als inferieure stroom geleverd worden?
Ook nog even een reactie op Essent. Wij hebben 7 pogingen gedaan om Essent duidelijk te maken wat onze eindstand was. Dit is helaas nog steeds niet overgekomen. Wij hadden dus dit jaar geen hoge eindafrekening (ze hebben een stand geschat die niet eens in de buurt komt). De rest van onze buurbewoners hebben de schrik van het jaar gekregen toen zij (met de juiste meterstanden) afrekingen ontvingen. Varierend van 300 tot 800!! euro bijbetalen... Dit is toch niet mogelijk??
Er moet hier toch iets aan te doen zijn.
Er moet hier toch iets aan te doen zijn.
nog steeds zit ik te wachten op een duidelijke afrekening van 2002,
in dat jaar had ik een veel te hoog verbruik van de stadsverwarming doordat er een defect was aan mijn warmtemeter.Op de afrekening stond een bedrag van bijna €1000,-- wat binnen enkele dagen van mijn rekening zou worden afgeschreven die rekening heb ik gelijk geblokkeerd, en heb een regeling met Essent getroffen.
Na diverse schriftelijke protesten en vele telefoontjes heeft Essent uiteindelijk mij in het gelijk gesteld(augustus 2003). Uiteraard heb wel iedere maand betaald aan de getroffen regeling. Toen ik vroeg of dan het inmiddels teveel betaalde geld teruggestort kreeg was dat niet mogelijk en werd e.e.a verrekend met de komende afrekening(2003).
Op 20-1-2004 heb ik netjes mijn meterstanden doorgegeven, tot mijn verbazing krijg ik van Essent het verzoek nogmaals mijn stand door te geven deze zou niet kloppen.
Dit is een vreemde zaak want toen ik vorig jaar moest bij betalen kreeg ik geen verzoek. Het is dus duidelijk dat indien de afrekenig ten gunste van Essent is je niets hoort maar indien het ten ongunste van Essent is je gelijk een brief krijgt om opnieuw de standen door te geven.
ESSENT IS ZEER ONKLANTVRIENDELIJK!!!!!!!!!!!!!
in dat jaar had ik een veel te hoog verbruik van de stadsverwarming doordat er een defect was aan mijn warmtemeter.Op de afrekening stond een bedrag van bijna €1000,-- wat binnen enkele dagen van mijn rekening zou worden afgeschreven die rekening heb ik gelijk geblokkeerd, en heb een regeling met Essent getroffen.
Na diverse schriftelijke protesten en vele telefoontjes heeft Essent uiteindelijk mij in het gelijk gesteld(augustus 2003). Uiteraard heb wel iedere maand betaald aan de getroffen regeling. Toen ik vroeg of dan het inmiddels teveel betaalde geld teruggestort kreeg was dat niet mogelijk en werd e.e.a verrekend met de komende afrekening(2003).
Op 20-1-2004 heb ik netjes mijn meterstanden doorgegeven, tot mijn verbazing krijg ik van Essent het verzoek nogmaals mijn stand door te geven deze zou niet kloppen.
Dit is een vreemde zaak want toen ik vorig jaar moest bij betalen kreeg ik geen verzoek. Het is dus duidelijk dat indien de afrekenig ten gunste van Essent is je niets hoort maar indien het ten ongunste van Essent is je gelijk een brief krijgt om opnieuw de standen door te geven.
ESSENT IS ZEER ONKLANTVRIENDELIJK!!!!!!!!!!!!!
Ik doe zelf de standen wekelijks noteren.
deze zet ik in een exel bestand zodat je zelf ong kunt uitrekenen wat je moet bijbetalen of terug krijgt.
Kom je nooit voor verassingen te staan.
Normaal krijg ik jaarlijks terug,alleen dit jaar moet ik bijbetalen,dit omdat er sinds dit jaar leverings & transportkosten worden berekent.
deze zet ik in een exel bestand zodat je zelf ong kunt uitrekenen wat je moet bijbetalen of terug krijgt.
Kom je nooit voor verassingen te staan.
Normaal krijg ik jaarlijks terug,alleen dit jaar moet ik bijbetalen,dit omdat er sinds dit jaar leverings & transportkosten worden berekent.
Die betaalde je altijd al, alleen zaten ze bij de prijs in en zag je er niets van, de energieleveranciers zijn nu verplicht dit apart te vermelden i.v.m. de liberalisering, je betaalt aan leverancier a de energiekosten en aan leverancier b de kosten voor het netwerk (transport).omdat er sinds dit jaar leverings & transportkosten worden berekent.
Of ze hier gebruik (misbruik) van maken om de prijzen even te verhogen weet ik niet, mij is al een half jaar niets meer berekend, kennelijk hebben ze geld zat.
In Nederland is men blijkbaar gewend om bedrijven die daar om vragen een automatische incasso machtiging te geven.
Banken en bedrijven praten ons maar aan dat het "veel gemak" met zich meebrengt en je hebt er geen omkijken naar.
Terecht, hele hordes mensen weet nu niet meer wat ze uiteindelijk hebben gemachtigd en hoe ze het terug kunnen draaien.
Daarom een goede raad aan al degene met te hoge- of spook nota:
Trek die machtigingen in en laat ze maar een acceptgirokaart sturen.
Zo wordt je veel bewuster met je geld en als je +/- 1x per week eens even door je afschriften bladert en acceptgiro's invuld, weet je ook waar het blijft.
Bedrijven als KPN die een echte rekening sturen met de acceptgiro, bewaren!
Tenminste 1 jaar.
Essent deed dit in het verleden ook.
Nu niet meer, waarom?, het was best makkelijk om de rekeningen te bewaren.
Ideaal om je eindafrekening te controleren.
En als je belt krijg je niet Essent aan de lijn maar een medewerker van een call-center die namens Essent standaard antwoorden geeft.
Dus laat zien dat je eigen baas bent over eigen bank of Giro rekening en kijk uit met machtigen.
Banken en bedrijven praten ons maar aan dat het "veel gemak" met zich meebrengt en je hebt er geen omkijken naar.
Terecht, hele hordes mensen weet nu niet meer wat ze uiteindelijk hebben gemachtigd en hoe ze het terug kunnen draaien.
Daarom een goede raad aan al degene met te hoge- of spook nota:
Trek die machtigingen in en laat ze maar een acceptgirokaart sturen.
Zo wordt je veel bewuster met je geld en als je +/- 1x per week eens even door je afschriften bladert en acceptgiro's invuld, weet je ook waar het blijft.
Bedrijven als KPN die een echte rekening sturen met de acceptgiro, bewaren!
Tenminste 1 jaar.
Essent deed dit in het verleden ook.
Nu niet meer, waarom?, het was best makkelijk om de rekeningen te bewaren.
Ideaal om je eindafrekening te controleren.
En als je belt krijg je niet Essent aan de lijn maar een medewerker van een call-center die namens Essent standaard antwoorden geeft.
Dus laat zien dat je eigen baas bent over eigen bank of Giro rekening en kijk uit met machtigen.
Wat een commotie over ESSENT.
Deze dienstverlener weet niet wat een klant is,want de op allerlei wijze openstaande kanalen voor communicatie werken niet-noch de telefoon wordt beantwoord,noch reactie op de gezonden e-mails van enkele maanden terug ,wordt ontvangen.
Bezoek aan het hoofdkantoor is wel toegestaan,doch de vriendelijke medewerkster geeft aan,dat zij eigenlijk geen klanten op deze plaats mag ontvangen,daar dit veel geld kost voor essent en zij meer klanten kan helpen aan de telefoon,die door de geweldige drukte niet wordt opgenomen.
Essent heeft m.i. een paar problemen
1
Facturering.Alle gekochte energiebedrijven moeten in een facturerings systeem worden ondergebracht,wat hun niet lukt.
2
mentaliteit van de leiding -gevenden is die van de ouderwetse ,monopolistische stijl.Klanten dienen hun mond te houden,wij bepalen wel wat onze klanten moeten doen.
Ik betrek overigens geen gas van deze club.
Een advies:kies een andere dienstverlener per 01-07-2004,want dan gaat het proces qua verbetering sneller bij Essent[/b]
Deze dienstverlener weet niet wat een klant is,want de op allerlei wijze openstaande kanalen voor communicatie werken niet-noch de telefoon wordt beantwoord,noch reactie op de gezonden e-mails van enkele maanden terug ,wordt ontvangen.
Bezoek aan het hoofdkantoor is wel toegestaan,doch de vriendelijke medewerkster geeft aan,dat zij eigenlijk geen klanten op deze plaats mag ontvangen,daar dit veel geld kost voor essent en zij meer klanten kan helpen aan de telefoon,die door de geweldige drukte niet wordt opgenomen.
Essent heeft m.i. een paar problemen
1
Facturering.Alle gekochte energiebedrijven moeten in een facturerings systeem worden ondergebracht,wat hun niet lukt.
2
mentaliteit van de leiding -gevenden is die van de ouderwetse ,monopolistische stijl.Klanten dienen hun mond te houden,wij bepalen wel wat onze klanten moeten doen.
Ik betrek overigens geen gas van deze club.
Een advies:kies een andere dienstverlener per 01-07-2004,want dan gaat het proces qua verbetering sneller bij Essent[/b]
ik ben ontzettend boos op essent heb een eindafrekening van1600euro gehad kan niet kloppen heb herhaalde malen hier over gebeld geschreven ze geven geen gehoor hoe ik aan zo n hoge rekening kom ze dreigen sls je niet betaald word je afgesloten ik heb de consumentenbond nu ingeschakelt en radar hier over gemailt en bij kassa enbij www.sgc.nl wat denkt essent wel niet dat we gekken zijn of als gekken laten behandelen er moet wat aangedaan worden dat wou ik even kwijt[/b]
In augustus 2003 kregen wij een nieuwe meter omdat de ander defect was.Geen probleem zei de monteur ze pakken het gemiddelde van voorgaande jaren en altijd in uw voordeel. In januari 2004 kwam de jaarafrekening eindelijk. Ik moest bijbetalen, terwijl we in afgelopen jaren gemiddeld 297,- euro terugkregen. Dus in 2003 zouden wij voor 320 euro meer verbruikt hebben ( na die lange hete zomer !!!!!! dat ik een droogmolen gekocht heb). Ik ga hier dus niet mee akkoord en bel elke maandag met Essent.[/b]
NUON
Hopelijk mag deze klacht ook ?
In 2002 verhuist naar Rotterdam ( dec.) komende van Brummen
( geld.) eindafrekening gehad van NUON in dec. Tot dan gaat het goed.!
Overgegaan naar ENECO ook goed gegaan.
Maar nu: Krijg ik in jan. 2004 van incasso vanuit den Haag ( jurista )als ik ff een rekening wil betalen van voorschot jan. 2003 NUON terwijl ik daar niet meer woonde ( Brummen ) Kontact gezocht werd mij verteld dat NUON hiervoor opdracht had gegeven. Nuon gebeld ( call center )
Moet je bij incasso wezen wij hebben het uit handen gegeven wilden niet eens luisteren dat ik toen daar niet eens woonde. Weer incasso gebeld zeggen ze dood leuk dat ik maar moet bewijzen dat het niet terecht is.
Maar nu wil het geval bewaar ik de papieren 1 jaar en net die heb weggegooid begin jan 2004. Zeg ik natuurlijk niet maar vraag kunt U mij betrefende nota toestuuren zeggen ze moet je bij NUON zijn.
Bel weer NUON zeggen ze dood leuk U heeft het ontvangen zelfs 2 herinneringen en daar mee basta. Ondanks doorstuuren van post door PTT moet je nog voor betalen ook heb ik deze nooit ontvangen. Wat nu IK weet het niet Laat maar voorkomen zeg ik dan.
Niet lachen m,n vrouw heeft zelf op call-center NUON gewerkt maar moest geheimhoudings plicht ondertekenen en weet hoe het er aan toe gaat maar kan het niet gebruiken.
Het gaat om een bedrag van 165 euro reakties welkom
Hopelijk mag deze klacht ook ?
In 2002 verhuist naar Rotterdam ( dec.) komende van Brummen
( geld.) eindafrekening gehad van NUON in dec. Tot dan gaat het goed.!
Overgegaan naar ENECO ook goed gegaan.
Maar nu: Krijg ik in jan. 2004 van incasso vanuit den Haag ( jurista )als ik ff een rekening wil betalen van voorschot jan. 2003 NUON terwijl ik daar niet meer woonde ( Brummen ) Kontact gezocht werd mij verteld dat NUON hiervoor opdracht had gegeven. Nuon gebeld ( call center )
Moet je bij incasso wezen wij hebben het uit handen gegeven wilden niet eens luisteren dat ik toen daar niet eens woonde. Weer incasso gebeld zeggen ze dood leuk dat ik maar moet bewijzen dat het niet terecht is.
Maar nu wil het geval bewaar ik de papieren 1 jaar en net die heb weggegooid begin jan 2004. Zeg ik natuurlijk niet maar vraag kunt U mij betrefende nota toestuuren zeggen ze moet je bij NUON zijn.
Bel weer NUON zeggen ze dood leuk U heeft het ontvangen zelfs 2 herinneringen en daar mee basta. Ondanks doorstuuren van post door PTT moet je nog voor betalen ook heb ik deze nooit ontvangen. Wat nu IK weet het niet Laat maar voorkomen zeg ik dan.
Niet lachen m,n vrouw heeft zelf op call-center NUON gewerkt maar moest geheimhoudings plicht ondertekenen en weet hoe het er aan toe gaat maar kan het niet gebruiken.
Het gaat om een bedrag van 165 euro reakties welkom
Als je een bewijs hebt dat je er niet meer woonde, b.v. een opleveringsformulier van de oude woning, misschien zal zelfs een verklaring van de huidige bewoner dat je er niet op die datum niet meer woonde ook genoeg zijn, dan zou ik het gewoon voor laten komen.
Heb ookeen veel te hoge rekening gehad ,wat was er nu aan de hand ze zeiden dat ikmijn meterstand niet had op gestuurd maar heb nooit een kaartje gehad nu hadden ze het geschat op7000 eenheden meer dat is voor bijna 2 jaar .
Moest 300 euro bijbetalen heb het zelf uitgerekend met de goede meterstandenen kwamop 600 terug.
Ze zouden nu een nieuwe rekening opmaken maar duurt inmiddels al 3 weken,ja nu moeten ze betalen dan zijnze niet zo vlug.
Moest 300 euro bijbetalen heb het zelf uitgerekend met de goede meterstandenen kwamop 600 terug.
Ze zouden nu een nieuwe rekening opmaken maar duurt inmiddels al 3 weken,ja nu moeten ze betalen dan zijnze niet zo vlug.
Wat hebben jullie allemaal geluk!
Wij hebben van Essent geld teruggekregen en moeten MEER voorschot betalen!!! DUS: Zo kan het ook bij Essent!!!
Wij hebben van Essent geld teruggekregen en moeten MEER voorschot betalen!!! DUS: Zo kan het ook bij Essent!!!
Ook wij zijn geconfronteerd met een absurd hoge eindnota van meer dan 400 euro (excl. nieuwe voorschot). We zouden maar liefst 34% meer gas verbruikt hebben.
In de pers geeft Essent tot op heden 2 mogelijke oorzaken:
1. Door de hete zomer is er meer gedoucht en dus springt de ketel meer aan. Dit is bij ons in ieder geval niet het geval aangezien ons waterverbruik in dezelfde periode met ruim 20% is gedaald.
2. Verschil in opnamedata zodat er een maand extra in rekening is gebracht. Ook dit is nonsens aangezien wij op exact dezelfde data dit jaar als vorig jaar de standen hebben doorgegeven. Opmerkelijk is wel dat we in januari maar liefst 3 verzoeken van Essent hebben ontvangen om de stand door te geven, terwijl we deze op 4 januari al hadden doorgegeven. Hun administratieve systeem deugt van geen kanten.
Voorlopig hebben we onze automatische overboeking van de bijbetaling terug laten boeken, onze automische maandelijkse incasso ingetrokken en een klacht ingediend, zonder overigens de illussie dat dit veel zal uithalen.
Ik hoop dat veel klanten dezelfde acties ondernemen, zodat er wellicht bij Essent iemand wakker wordt als ze zien dat het % klanten met een automatische incasso drastisch afneemt.
Wie volgt ons voorbeeld??
In de pers geeft Essent tot op heden 2 mogelijke oorzaken:
1. Door de hete zomer is er meer gedoucht en dus springt de ketel meer aan. Dit is bij ons in ieder geval niet het geval aangezien ons waterverbruik in dezelfde periode met ruim 20% is gedaald.
2. Verschil in opnamedata zodat er een maand extra in rekening is gebracht. Ook dit is nonsens aangezien wij op exact dezelfde data dit jaar als vorig jaar de standen hebben doorgegeven. Opmerkelijk is wel dat we in januari maar liefst 3 verzoeken van Essent hebben ontvangen om de stand door te geven, terwijl we deze op 4 januari al hadden doorgegeven. Hun administratieve systeem deugt van geen kanten.
Voorlopig hebben we onze automatische overboeking van de bijbetaling terug laten boeken, onze automische maandelijkse incasso ingetrokken en een klacht ingediend, zonder overigens de illussie dat dit veel zal uithalen.
Ik hoop dat veel klanten dezelfde acties ondernemen, zodat er wellicht bij Essent iemand wakker wordt als ze zien dat het % klanten met een automatische incasso drastisch afneemt.
Wie volgt ons voorbeeld??
Ook wij schrikken elk jaar als de eindafrekening van Essent op de deurmat valt, voor het eerst dit jaar geen bijbetaling, maar toch een reactie van mij, wat bleek bij onze afrekening dar wij alleen duurtarief verbruikt hebben, dat is heel vreemd, afgelopen jaren hebben wij altijd twee tarieven gehad en nu maar een, wat bleek afgelopen jaar hadden wij inderdaad nog twee tarieven ook op de jaarafrekening afgelopen jaar maar we hebben alleen, ja zelfs over het goedkoop tarief duur betaald, zou binnen zes weken een rectie krijgen, ze zijn alleen vergeten erbij te vertellen welk jaar, dus ik wacht niet zo heel lang meer en ga ook hulp zoeken bij de consumentenbond en roep een ieder op dat ook te doen, samen zijn we sterker!!!