LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco - nieuw contract - niet kredietwaardigheid

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
zeilerd

Eneco - nieuw contract - niet kredietwaardigheid

Ongelezen bericht door zeilerd »

Helaas, ook ik heb een aanvaring met Eneco.

Op 1 juli 2010 ben ik verhuisd naar mijn nieuwe huis. Dit huis heeft stadsverwarming dat via Eneco loopt, dus het leek mij logisch om ook electriciteit alhier af te nemen. Na het aanvragen van EcoStroom 3 jaar vast ontving ik tot mijn grote verbazing van Eneco het bericht dat er in mijn geval omstandigheden zijn waardoor ze een zekerheidsstelling van EUR 400 willen hebben. Ik ben hier uiteraard meteen ingedoken, want begrijp niet waar dit vandaan komt en voel er weinig voor om zo veel geld in de bodemloze Eneco put te storten.

Van Eneco hoor je natuurlijk (bijna) niks. Gelukkig heeft iemand via de achterdeur kunnen checken hoe e.e.a. in elkaar zit; inmiddels heb ik begrepen dat Eneco bij EDR creditservices de kredietwaardigheid van mogelijke nieuwe klanten checkt. Dit bedrijf brengt op basis van gegevens die over mij, over de vorige bewoner en over de buurt advies uit en geeft aan of de nieuwe klant kredietwaardig, of niet-kredietwaardig is. Er is mij nooit gevraagd of dit EDR creditservices deze check uit mag voeren. Is iemand hier mee bekend? Mag dit zomaar? Welke gegevens zijn hen bekend en strookt dit met de privacywetgeving?

Het komt er op neer dat het EDR niet-kredietwaardigheid heeft aangegeven voor mij. Hiervoor woonde ik in een studentenhuis, waarbij energie door de huisbaas werd afgerekend, dus er stond geen energiecontract op mijn naam. Dit is dus de eerste keer dat ik een energiecontract af wil sluiten. Ik heb geen BKR registratie, en het is mij niet bekend dat er openstaande vorderingen zijn. Mochten die er wel zijn kan ik die onmiddellijk voldoen. Kortom: ik begrijp niet waar dit vandaan komt!

Inmiddels heb ik bij EDR een her-analyse aangevraagd. Onder opgave van kopie paspoort, kopie loonstrook, en kopie bankafschrift waaruit blijkt dat mijn salaris op die bepaalde rekening gestort wordt zal opnieuw worden bepaald of ik kredietwaardig ben. Dit duurt vervolgens tot 10 werkdagen! Ik hoop dat Stedin (netwerkbeheerder) niet intussen mijn electriciteit af sluit...

Heeft iemand ervaring met deze gang van zaken? Is hier iets tegen te doen / wat kan ik doen om dit proces te versnellen of heeft iemand bruikbare tips?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Bob Schurkjens

Re: Eneco - nieuw contract - niet kredietwaardigheid

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op dit energieforum heb ik hier nog nooit iets over gelezen. Ik zou gewoon geen electriciteit bij Eneco afnemen, want er zijn genoeg alternatieven. 400 euro vooruitbetalen zou ik al helemaal niet doen. Privacygevoelige informatie waarmee kwaadwillenden identiteitsfraude http://nl.wikipedia.org/wiki/Identiteitsfraude kunnen plegen inleveren bij EDR om te hopen op een energiecontract? Ik zou er niet over peinzen!!!!!! Ik vraag me ook af of dit door de beugel kan.

Ik zou kiezen uit een leverancier die een voldoende scoort in onderstaand lijstje. Zo kun je problemen al aardig voorkomen. Zelf zit ik al een paar jaar bij Dong en dat bevalt uitstekend. http://www.energieleveranciers.nl/energ ... nergie_all Overbodig om te zeggen dat je in elk geval met een grote boog om OXXIO en NLenergie moet lopen, hoe goedkoop ze ook beloven te zijn.

Daarnaast is een driejaarscontract zeker af te raden, tenzij je graag zo duur mogelijk uit wil zijn!

PS. Door wat te googelen zag ik dat MAIN-Energy ook EDR inschakelt voor deze checks. Wat volgens mij heel bedenkelijk is, is dat consumenten zo op basis van hun postcode worden uitgesloten.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Ik ben met stomheid geslagen. Ook ik had nog nbooiit van EDR gehoord.
Even wat door hun site zitten snuffelen en ik stel vast dat: ze eigenlijk een incassobureau zijn en vervolgens er een databank op na houden met tal van gegevens van u en ik!? Waar ze vervolgens die gegeven vandaan plukken is werkelijk een raadsel en acht ik grensoverschrijdend.

Overigens lees ik ook dat TS een schrijven of telefoontje van EDR gehad zou moeten hebben toen Eneco bij hun een kredietwaardigheid verzoek betreffende TS indiende. Ik maak op dat TS dit niet heeft gehad.

Zie:
"Als wij een verzoek voor informatie over een consument ontvangen wordt deze hiervan altijd vooraf schriftelijk door ons in kennis gesteld."

Zie: http://www.edrcreditservices.nl/index.p ... &Itemid=85

Als Ts nog nooit met incasso te maken heeft gehad, zal TS dus ook nooit met EDS te maken hebben gehad. Het is dan ook een raadsel hoe EDR bepaalt dat TS wel/niet kredietwaardig zou zijn.
Sowieso had ik nooit een kopie van mijn loonstrook of wat maar ook naar EDR gestuurd. Laat EDR éérst maar eens GOED naar TS onderbouwen waarop zij hun conclusie baseren dat TS (in dit geval) niet geaccepteerd kan worden. Alleen een foute postcode, dus buurt? Kom nou toch! Dat mag helemaal niet. Het zegt namelijk totaal niets over iemands persoonlijke daadwerkelijke kredietwaardigheid. Op alleen postcode en vorige bewoners gebaseerde gegevens mag helemaal niet een dergelijk advies uitgesproken/gegeven worden.
Zie deze link eens en bekijk de voorbeeld rapporten eens.
Link: http://www.edrcreditservices.nl/index.p ... &Itemid=90

Ook ik vraag me af of EDR hier niet grensoverschrijdend te werk gaat. Lijkt me zinnig om dit eens bij CBP en/of de politiek neer te leggen.

Ik ga iig een brief naar deze organisatie sturen met het verzoek of en zoja welke informatie zij over mij bezitten. Ik heb namelijk RECHT om dit te weten.
Iedere burger kan dit verzoek overigens insturen. Ze moeten je dat dan ook geven.
En hebben ze dat, dan eis ik dat ze mijn gegevens uit hun database halen.
Ik heb nooit iets met EDR te maken gehad en wens daarom ook niet bij hun geregistreerd te staan. Punt uit.
Het moet verdorie niet gekker worden.
Ik kan hier verhipte boos om worden.

Zeilerd, laat je weten wat EDR als reactie heeft gestuurd? Enne, wijs ze er dan ook even fijntjes op dat EDR zich NIET aan hun spelregels heeft gehouden.
(Zie bovenstaande dat zij je vóóraf informeren!!)

zeilerd

Ongelezen bericht door zeilerd »

Wat is MAIN-energy? Het zou me niks verbazen als alle energie leveranciers deze EDR-check doen. Ik heb me toch eens wat verder verdiept in andere energieleveranciers en overweeg inmiddels een andere.

Ook ik heb gezien dat ze de eigen 'spelregels' niet opvolgen, maar heb besloten dat ik me hier pas écht druk over ga maken als ik een her-analyse heb gekregen & een contract heb afgesloten.

Hier is absoluut het laatste nog niet over geschreven. Ik wil ook verwijderd worden uit deze database en anderen waarschuwen voor deze belachelijke onwettige praktijken!

Eneco mdw

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste Zeilerd,

In uw bericht op dit forum lees ik dat u een aantal vragen heeft over de kredietcontrole die Eneco uitvoert. Ook heeft u vragen over de waarborgsom die Eneco van u vraagt. U bent het niet eens met de uitslag van de kredietcontrole en u heeft daarom een heranalyse aangevraagd bij het EDR. De heranalyse neemt enige tijd in beslag. U hoopt dat de netbeheerder Stedin uw energietoevoer in de tussentijd niet afsluit.

Graag ontvang ik uw contactgegevens zodat we inhoudelijk op uw vragen kunnen reageren. Ook beoordeel ik graag uw persoonlijke situatie opnieuw. Wanneer u dat op prijs stelt, vraag ik u om uw contactgegevens samen met het onderwerp van dit forum, te mailen naar [email protected]. Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco

evdbeek99

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Ik las het onderstaande bericht en wil hier toch even op reageren.

Wordt het uberhaupt gemeld dat er een controle plaats vindt? Als dat niet zo is vind ik dit een slechte onwikkeling. Ik als klant zou graag de keuze willen hebben of ik deze controle aceepteer of dat ik toch liever naar een andere leverancier ga.

Bij het BKR weet ik waar ik aan toe ben.

5 jaar lang blijven de gegevens bewaard.
Ik krijg melding van een BKR notering
Ik wordt weer uitgeschreven als mijn lening wordt beeindigd.

En dit systeem? Ik ben dr in iedergeval geen voorstander van dat mij gegevens maar overal en nergens worden bewaard en waneer dat een bedrijf dat uitkomt het tegen mij kan gebruiken.
Eneco mdw schreef:Beste Zeilerd,

In uw bericht op dit forum lees ik dat u een aantal vragen heeft over de kredietcontrole die Eneco uitvoert. Ook heeft u vragen over de waarborgsom die Eneco van u vraagt. U bent het niet eens met de uitslag van de kredietcontrole en u heeft daarom een heranalyse aangevraagd bij het EDR. De heranalyse neemt enige tijd in beslag. U hoopt dat de netbeheerder Stedin uw energietoevoer in de tussentijd niet afsluit.

Graag ontvang ik uw contactgegevens zodat we inhoudelijk op uw vragen kunnen reageren. Ook beoordeel ik graag uw persoonlijke situatie opnieuw. Wanneer u dat op prijs stelt, vraag ik u om uw contactgegevens samen met het onderwerp van dit forum, te mailen naar [email protected]. Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Eneco mdw,

Waneer krijgt men die borg weer terug dan ?
Neem aan naar een aantal maanden.

Gesloten