Mijn ouders (beiden rond de 80 jaar) ontvingen vorig jaar een jaarnota van 2002: ruim 1250 bijbetalen. Er was dat jaar niets bijzonders gebeurd, eigenlijk minder gasgebruik door ziekenhuis, minder koken e.d. Ze hadden de jaren ervoor jaarlijks ongeveer hetzelfde gasgebruik gehad en nu opeens was dat verbruik meer dan VERDRIEVOUDIGD!
Wel hadden we gas geroken, omstreeks eind oktober, een erkende installateur constateerde een lek aan de keukengeiser. Dit kan de oorzaak niet geweest zijn heeft deze mijheer aangegeven. De leidingen zijn toen afgeperst (wat dat is weet ik niet, maar het bleek razend belangrijk te zijn, ontdekten we na vele vele telefoontjes en brieven). enfin, we hebben geprotesteerd en we moesten maar controleren op nachtgebruik. Aangetekend verstuurd. Geen resultaat. (april 2003). Er werd geld afgeschreven 1488 euro(1282 euro en nieuw termijnbedrag) en, weer teruggestord, mijn ouders verhuisden naar een verzorgingsflat in april. In juni werd de meter geijkt. Op de rekening van Essent, Toch ontvingen mijn ouders een rekening van 747,56 euro (schrik). Die hoeven we uiteindelijk niet te betalen (na vele vele telefoontjes, we wachten nog wel op de schriftelijke bevestiging daarvan). De meter was goed.
Ondertussen kregen we geregeld aanmaningen en er waren vele vele telefoontjes nodig om dat telkens weer recht te zetten.
De geschillencommissie is erbij gehaald in juni. Om een eindeloos verhaal in te korten: vorige week hebben mijn ouders 1900 euro in een depot moeten storten tot de uitspraak.
Wat moet je ermee? Hoe kunnen mijn ouders dat bedrag aan gas hebben gebruikt? Kijkt Essent dan helemaal niet om wat voor klanten het gaat (30 jaar gewoond, altijd ouderwets keurig op tijd betaald) en de ijking van de meter was al meer dan de helft van het bedrag dat betaald zou moeten worden. En al die energieverspilling en telefoonkosten en port en noem maar op, dat wordt toch allemaal (ook voor hen) veel duurder? Is het een principezaak? Is er dan helemaal niemand die gewoon nadenkt? Mijn moeder heeft zich heel druk om de zaak gemaakt. En denkt nu dat ze het geld (haar spaargeld) kwijt is. Wij zijn er ook bang voor.
Essent, waar ben je mee bezig?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] essent
Re: essent
Dat is in deze tijd niet meer het geval, al deze bedrijven werpen een barriere op, genaamd callcentre, daar zitten mensen die alleen standaard zaken kunnnen behandelen middels een vraag en antwoordlijstje, als ze te veel tijd nemen om iets uit te zoeken worden ze op hun vingers getikt door hun slavendrijverIs er dan helemaal niemand die gewoon nadenkt?
Misschien iets overdreven, maar in grote lijnen komt het daad denk ik wel op neer.
Wat ik nu altijd mis in alle klachten over hoge bijbetalingen: is de meterstand de voorgaande jaren daadwerkelijk opgenomen of is deze door het energiebedrijf geschat?
Het is ons ook een keer gebeurt dat we een hoge rekening kregen doordat er een paar jaar geschat was en er in dat jaar gewerkt werd met een echt opgenomen stand.
Op dat moment woonden we in dit huis een jaar of 4 en hadden we de beginstand genoteerd, dus deze en de eindstand op die laatste afrekening waren correct, door dan het "ineens" hogere verbruik om te rekenen naar een gemiddelde per jaar zag het hele plaatje er heel anders uit.
Kort gezegd, als er bij je ouders ook een fors aantal jaren geschat is en de voorschotten die jaren ook aan de lage kant geweest zijn krijgen ze bij een werkelijke meteropname ineens een forse inhaalslag.
Misschien kun je op de rekeningen van voorgaande jaren nazien of er dus echt geschat is, want volgens mij mogen ze die inhaalslag maar voor een beperkt aantal jaren doen.
Re: essent
Als de meter verder goed is valt essent niets te verwijten
Men is zelf verantwoordelijk voor alles wat er achter de meter zit.
Ik ga ervan uit dat men bij Essent zelfs nog wel nuttige adviezen wil geven over energie besparing maar verder zul je toxh zelf de vinger aan de pols moeten houden.
Is zowieso al heel netjes dat ze de meter op hun kosten hebben laten ijken.
Wat Ron aangeeft, een te lage schatting van het voorgaande jaarverbruik, zou natuurlijk wel kunnen.
De energiebedrijven moeten minimaal 1 x per 3 jaar zelf de meterstand opnemen om dit soort dingen niet uit de hand te laten lopen.
Men is zelf verantwoordelijk voor alles wat er achter de meter zit.
Ik ga ervan uit dat men bij Essent zelfs nog wel nuttige adviezen wil geven over energie besparing maar verder zul je toxh zelf de vinger aan de pols moeten houden.
Is zowieso al heel netjes dat ze de meter op hun kosten hebben laten ijken.
Wat Ron aangeeft, een te lage schatting van het voorgaande jaarverbruik, zou natuurlijk wel kunnen.
De energiebedrijven moeten minimaal 1 x per 3 jaar zelf de meterstand opnemen om dit soort dingen niet uit de hand te laten lopen.