LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] REACTIE VAN EVOLTA!!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
studex
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jul 2004 19:35

REACTIE VAN EVOLTA!!

Ongelezen bericht door studex »

iK HEB EVOLTA EEN VRAAG GESTUURD EN KREEG HET VOLGENDE ANTWOORD TERUG :

Geachte heer ,

Hierbij ons antwoord op de door u gestelde vraag:

Allereerst hartelijk dank voor uw reactie.

U vraagt terecht wanneer wij de jaarnota gaan versturen. Wij kunnen ons voorstellen dat u ongeduldig wordt, te meer daar wij eerder hebben aangegeven de nota omstreeks deze tijd al te hebben verstuurd. Wij begrijpen uw vraag. Toch vragen wij u om nog iets meer geduld.

Om aan te geven dat wij hard voor u bezig zijn, en hopend op nog iets meer geduld, schetsen wij graag wat er bij ons de laatste maanden achter de schermen heeft gespeeld. Voor u als klant is dit uiteraard allemaal niet merkbaar geweest, en dat is maar goed ook. Toch hierbij een korte schets.

- Faillissement EnergyXS
Augustus vorig jaar viel plotseling onze hoofd toeleverancier om. Iets waar de gehele branche inclusief de toezichthouder niet op was voorbereid.

- Rechtzaak netbeheerders
Dit kwam tot uitdrukking in het gebrek aan regelgeving. Enkele nebeheerders vonden het redelijk om reeds betaalde bedragen nogmaals bij consumenten in rekening te brengen. Hier heeft Evolta een stokje voor gestoken door een van die netbeheerders aan te klagen. De rechter verbood de dubbele facturatie.

- Geschil met curatoren
Na het faillissement wilde Evolta snel de nota's versturen. De curatoren van het failliete EnergyXS dachten hier anders over (zij wilden de klanten zelf gaan factureren) en blokkeerden de zaak. Hoewel Evolta hierover goede afspraken met EnergyXS (toen nog niet failliet) had gemaakt, bleven zij de zaak toch blokkeren. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een schikking.

- Onderhandelingen met netbeheerders
Omdat Evolta de transportkosten voor de netbeheerders int, heeft Evolta ook toestemming nodig van de netbeheerders om nota's te versturen. Omdat de netbeheerders ook hun schade wilden schikken met Evolta duurde dit proces lang. Uiteindelijk heeft hier een schikking plaatsgevonden.

- Completeren van data
De data die we toen hadden was voor een deel niet compleet. Reden hiervoor was de gebrekkige switchdata uitwisseling in de jaren 2002 en 2003. Dit leidde ertoe dat van vele klanten de data nodig om te factureren (standen, metertype, aansluitwaarden) of bij netbeheerders, de landelijke energiewisseldienst (Energie Clearing House) gewoon niet aanwezig was. Deze data moest met terugwerkende kracht bij netbeheerders worden opgevraagd.

- Gereed maken van en inlezen data in systemen
Eenmaal de data compleet, rollen de nota's er nog niet zo 123 uit. Zeer complexe IT systemen moesten worden gereed gemaakt om 2 leveringsperiodes (voor en na het faillissement) in 1x te factureren en historische data met terugwerkende kracht in het systeem te verwerken.

- Opvragen meterstanden
Alle meterstanden hoort Evolta officieel van de netbeheerders door te krijgen. De doorgekregen data bleek echter vaak, inconsistent, tegenstrijdig, fout, omgedraaid of afwezig. Daarom heeft Evolta besloten
zelf meterstanden bij de klant op te vragen en op basis van deze meterstanden de nota voor klanten op te maken. Heeft u de oproep voor de meterstanden nog niet gehad, dan zal deze zeer spoedig volgen.

- Samengevat
Evolta, alsmede alle andere betrokken partijen in de energiebranche inclusief de toezichthouder hebben de consequenties van het EnergyXS debacle verkeerd ingeschat. Evolta heeft mede door het initieren van een rechtzaak en het maken van afspraken met netbeheerders een cruciale rol gespeeld de positie van de consument nu en in de toekomst aanmerkelijk te verbeteren. Echter, dit neemt niet weg, dat wij reeds meerdere malen een schatting hebben gegeven van wanneer de nota zou komen, maar wij hebben er hierbij naast gezeten. Wij kunnen ons voorstellen dat u ongeduldig wordt en uw jaarnota liefst z.s.m. ontvangt.

Een heel team van Evolta medewerkers is met de nota's bezig, iedere dag, de hele dag. Wij kunnen u nu zeker toezeggen dat ruim 90% van ons klantenbestand voor het eind van de zomer een nota heeft ontvangen. Om dit waar te maken is het echter cruciaal dat ons nota team zich op het structurele proces kan concentreren. Daarom is besloten voor individuele gevallen geen uitzonderingen te maken (deze dus niet te versnellen).

Het enige wat wij wel kunnen doen is aanbieden versneld de meterstanden door te geven en zodoende de betreffende klant eerder het afrekenproces in te zetten, zodat de nota eerder wordt verstuurd, binnen het reguliere proces.

Wij hopen hiermee e.e.a. toch bevredigend te hebben verklaard. Wij verzekeren u dat wij al het mogelijke in onze invloedsfeer doen om z.s.m. uw nota te versturen.

Met vrindelijke groet,
Evolta BV

Anke van Oort
Team Manager Jaarnota's



===========================

P.S.: Voor de volledigheid hieronder nogmaals de door u gestelde vraag:

---------------------------

Geachte Relatie ,



Ondanks het feit dat evolta negatief in het nieuws wordt gebracht bij Tros Radar , natuurlijk is de vraag voor vele klanten van evolta,waaronder mezelf , wanneer zij een eindafrekeing/jaarafrekening krijgen .

Natuurlijk krijgen vele een standaard antwoord van evolta terug maar alles zal natuurlijk wel tot de bodem uitgezocht worden hoe het allemaal werkelijk in elkaar zit.



Ik vertrouw erop u hiermee er voldoende te hebben geinformeerd en dat ik een reactie van uw kant kan verwachten , teken ik



Met vriendelijke groeten
Laatst gewijzigd door studex op 04 aug 2004 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

cajofa

Re: REACTIE VAN EVOLTA!!

Ongelezen bericht door cajofa »

Ik heb vandaag ook een vraag gestuurd naar evolta en kreeg precies zo`n zelfde mail, lekker standaard dus.

Kijk maar onder draadje ,heeft er iemand een jaarafrekening van evolta gehad?

studex
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jul 2004 19:35

Re: REACTIE VAN EVOLTA!!

Ongelezen bericht door studex »

Ik betaal wel lekker goedkoop,ik wacht wel af.
Ze zijn verplicht de klanten jaarafrekeningen te sturen en dat binne de gesteld termijn.En niet na 6 maanden!!

Gesloten