LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] energie verbruik meten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
screwdriver
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2006 12:30

energie verbruik meten

Ongelezen bericht door screwdriver »

Ik ben sinds kort verhuisd naar een nieuwe eensgezinswning. Zoals altijd heb ik daarbij het energieverbruik dagelijks bijgehouden. Nu blijkt het gemiddelde dag verbruik rond de 25kwh te liggen. Dat vind ik nogal hoog aangezien je dan rond de 9000kwh per jaar zou komen te zitten. Hierbij hou ik al veel rekening met het dagelijks gebruik en zet ik alles uit wat niet nodig is op dat moment.

Het is erg lastig om te achterhalen waar dat door komt aangezien je anders alle groepen uit moet zetten gedurende een dag. En dan per groep moet proberen te achterhalen waardoor dit veroorzaakt wordt.

In onze vorige woning lag het jaar verbruik tussen de 4 en 4500 kwh met groetendeels dezelfde apparatuur.

Is er iemand die een goeie tip heeft om dit op een betere manier na te kijken? Ik wil de meter nog niet na laten kijken aangezien dat een hoop geld kost als blijkt dat die gewoon goed functioneert.

Bedankt,

Nyoman
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jan 2006 16:28

Re: energie verbruik meten

Ongelezen bericht door Nyoman »

In de dump bv. een kwh-meter kopen, een steker en stopcontact eraan en kan je per wandcontactdoos controleren wat daar het verbruik is, 'stroomvreters' vallen zo door de mand.
Kijk anders bv. bij wildkamp.com 39.50 voor een kwh-meter die zichzelf terug betaald.
Aan de andere kant, apparaten niet in stand-by mode houden, gewoon uitschakelen, daartussen zitten apparaten die in deze mode nog behoorlijk verbruiken.

screwdriver
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 apr 2006 12:30

Re: energie verbruik meten

Ongelezen bericht door screwdriver »

Nyoman bedankt voor je reaktie.

Die meter heb ik inderdaad gekocht, maar het is erg lastig om voor alle apparaten/stopcontacten een individuele metting te doen. Ik ben er al wel mee begonnen om voor de toegangkelijke stopcontacten een meeting te doen. De CV/combi ketel is er in ieder geval 1 die veel verbruikt (2kwh per dag).

Ik denk dat ik uiteindelijk per dag een groep aan/uit moet zetten om te bepalen waar het meeste verbruik in zit.

Nogmaals bedankt!

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: energie verbruik meten

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Kijk ook eens op www.consumentenenergie.nl

Het is welliswaar gesponsord door Nuon (en niet iedereen vind Nuon tof), maar daar kun je drie weken lang een meter lenen. Ben je er klaar mee, dan zoek je een vriend of vriendin die 'm ook wil gebruiken en geef je 'm door.

Is echt de moeite en leuk. Ik weet nu wat mijn computerbende vreet en niet te vergeten de wasmachine en koelkast :shock:

Nyoman
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jan 2006 16:28

Re: energie verbruik meten

Ongelezen bericht door Nyoman »

Ik moest even zoeken naar m'n rekening, mijn verbruik van 19/3-2004 t/m 1/4-2005 was 3970 kwh.
Een dubbelbovenhuis met cv, 1 pc continue aan en 1 regelmatig. Zoon veel met een ps2, wasmach./koelkast/vriezer/tv enz.
Wel hebben waar mogelijk spaarlampen zitten. 9000 kwh is dan echt wel veel ja, die 4500 van je vorige woning komt beter in de buurt.
Clean gerekend lijkt het of je nu het dubbele gebruikt wat me wat onwaarschijnlijk lijkt.
gr. N

timefa
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:21

Re: energie verbruik meten

Ongelezen bericht door timefa »

1 KWh (het opgenomen vermogen per uur) is erg veel.
Trek om te controleren alle stekkers uit de wandcontactdozen en schakel alle verlichting uit zodat u er zeker van bent dat er absoluut niet wordt verbruikt.
Indien uw KWh-meter dan als nog verbruik registreert wordt het tijd om uw verhuurder en energieleverancier te waarschuwen.

theplug
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2006 19:32

Re: energie verbruik meten

Ongelezen bericht door theplug »

[quote]De CV/combi ketel is er in ieder geval 1 die veel verbruikt (2kwh per dag).

In de regel zit er op de cv-ketel een instelling om de pomp of 10 minuten te laten draaien na warmtevraag of continu te laten draaien.
Het lijkt mij dat het laatste bij jouw het geval is.
Normaal gebruikt een pomp iets van 80 watt dus 24 x 80 is ongeveer 2 Kw.

Het kan zomaar zijn dat je met het omzetten van een schakelaartje dit kan veranderen.

succes

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: energie verbruik meten

Ongelezen bericht door chat »

Je kunt zelf de meter ook ijken wel niet zo nauwkeurig maar dat haalt zo`n verschil er zeker uit.
Neem een verbruiker waarvan je zeker weet dat die konstant vermogen opneemt, bv. een elektrisch kacheltje. zet alles maar dan ook alles wat elektra verbruikt uit en haal alle stekers uit het stopcontact en alle velichting uit. ( de schijf van de meter mag dan ook niet meer draaien) Neem de standen op. laat de kachel 1 of 2 uur aan met de termostaat op de hoogste stand zodat hij aanblijft. als de kachel 2 uur aan staat zal de meter 4 kw meer aangeven als de kachel 2 kw is. bij jou meter (als die werkelijk zoveel afwijkt) dan ongeveer 7 of 8 kw meer aangeven.

Op de meter als het er 1 met schijf is kun je met meer geduld ook het aantal omwentelingen tellen. op de meter is aangegeven met hoeveel omwentelingen er 1 kw verbruikt is dit duur een half uur bij een kachel van 2 kw. dan wel voor de na de tijd noteren zodat je kunt controleren of dit klopt.

Ps. let ook op de stand van de kachel elke stand heeft zijn eigen vermogen en worden meestal wel weer gegeven.

Gesloten