Vraagje.
Ik heb van nuon een broef gehad dat per 1 jan het tarief omhoog gaat.
Ik betaal per cyclus maart-april
oftewel jan/feb/mrt ga ik meer betalen. Echter ik geef mijn meterstand door medio april.
Hoe weet de Nuon nu wat ik verbruik in jan-feb-mrt? Of delen ze het gehele verbruik door 12, en dan maal 3 voor het verbruik jan/feb/mrt?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Energietarief omhoog hoe berekend?
Re: Energietarief omhoog hoe berekend?
Door te rekenen met percentages. (Bij gas met graaddagenmethodiek) 
En heb je een idee hoe die verdeelsleutel is?
Met een voorbeeld is waarschijnlijk beter uit te leggen.
Stel het verbruikersjaar loopt van 1 september tot en met 31 augustus het erop. Met de nieuwe en oude standen kun je dan simpel het jaarverbruik berekenen.
Bij elektriciteit is het verbruik van 1 september t/m 31 december 4/12 x jaarverbruik en je weet hoeveel elektriciteit aan het tarief van het ene en het andere jaar moet afrekenen.
Bij gas is de graaddagen methodiek van toepassing. Als de graaddagen bekend zijn over de afrekenperiode dan kun je het aantal graaddagen over de periode 1 september t/m 31 december delen door het totale aantal graaddagen en vervolgens vermenigvuldigen met het totale verbruikte hoeveelheid gas.
Stel over de gehele verbruiksperiode zijn 2800 graaddagen. Van 1 september t/m 31 december zijn bijvoorbeeld 1180 graaddagen. En het totale aantal verbruikte m3 gas is 2300 m3.
Dan wordt voor het eerste gedeelte van 1 september t/m 31 december 1180/2800 x 2300 = 969 m3 gas afgerekend en voor het andere 2300 – 969 = 1331 m3 gas, of (2800-1180) / 2800 x 2300 = 1331 m3 gas. (rekening houdende met de afrondingen)
Bedoel je dit?
Stel het verbruikersjaar loopt van 1 september tot en met 31 augustus het erop. Met de nieuwe en oude standen kun je dan simpel het jaarverbruik berekenen.
Bij elektriciteit is het verbruik van 1 september t/m 31 december 4/12 x jaarverbruik en je weet hoeveel elektriciteit aan het tarief van het ene en het andere jaar moet afrekenen.
Bij gas is de graaddagen methodiek van toepassing. Als de graaddagen bekend zijn over de afrekenperiode dan kun je het aantal graaddagen over de periode 1 september t/m 31 december delen door het totale aantal graaddagen en vervolgens vermenigvuldigen met het totale verbruikte hoeveelheid gas.
Stel over de gehele verbruiksperiode zijn 2800 graaddagen. Van 1 september t/m 31 december zijn bijvoorbeeld 1180 graaddagen. En het totale aantal verbruikte m3 gas is 2300 m3.
Dan wordt voor het eerste gedeelte van 1 september t/m 31 december 1180/2800 x 2300 = 969 m3 gas afgerekend en voor het andere 2300 – 969 = 1331 m3 gas, of (2800-1180) / 2800 x 2300 = 1331 m3 gas. (rekening houdende met de afrondingen)
Bedoel je dit?
Dat bedoel ik! Dankjewel Hoe kun je zien wat een graaddag is?
Wat ik jammer vind van de Nuon, is dat je niet in je jaaroverzicht ziet
april-dec verbruik X tarief
jan-maart verbruik X tarief
en dan je netbeheer etc. Je ziet gewoon een groot getal...Ze zeggen dat de rekeningen duidelijker zijn geworden, eigenlijk onduidelijker als je preccies wilt kijken of ze het wel goed berekend hebben
Wat ik jammer vind van de Nuon, is dat je niet in je jaaroverzicht ziet
april-dec verbruik X tarief
jan-maart verbruik X tarief
en dan je netbeheer etc. Je ziet gewoon een groot getal...Ze zeggen dat de rekeningen duidelijker zijn geworden, eigenlijk onduidelijker als je preccies wilt kijken of ze het wel goed berekend hebben
Elektriciteit gebruik je in donkere wintermaanden iets meer door lampen.
Gas is afhankelijk van buiten temperatuur.
Dus in Januari zul je meer gebruiken dan de periode Mei tot Augustus!
In deze maand Januari meer dan 4 zomer maanden!
Dat noemen we graad dagen!
Verder gaat ongeveer 100 m3 voor koken en de rest is voor verwarming.
Dit is een geaccepteerde methode.
Ze berekenen dus de vermoedelijk stand per 1 januari 2009 aan de hand van deze gegevens en voor en na 1 januari betaal je het juiste tarief voor de energie die je verbruikt.
Gas is afhankelijk van buiten temperatuur.
Dus in Januari zul je meer gebruiken dan de periode Mei tot Augustus!
In deze maand Januari meer dan 4 zomer maanden!
Dat noemen we graad dagen!
Verder gaat ongeveer 100 m3 voor koken en de rest is voor verwarming.
Dit is een geaccepteerde methode.
Ze berekenen dus de vermoedelijk stand per 1 januari 2009 aan de hand van deze gegevens en voor en na 1 januari betaal je het juiste tarief voor de energie die je verbruikt.
Een graaddagHoe kun je zien wat een graaddag is?
Om een maat te hebben die de invloed van de buitentemperatuur op het gasverbruik bepaalt, wordt uitgegaan van de etmaaltemperatuur.
Iedere graad Celsius, die de gemiddelde etmaaltemperatuur van de buitenlucht ligt onder de stookgrens van 18 graden Celsius, noemen we een graaddag. (De gemiddelde etmaaltemperatuur gemeten bij 16 weerstaions van het KNMI)
Is de gemiddelde etmaaltemperatuur 12 graden Celsius, dan zijn er in dat etmaal dus 6 graaddagen gerealiseerd. De gemiddelde etmaaltemperatuur is de gemiddelde buitentemperatuur berekend uit de uurlijkse waarneming. De temperatuurmeting voor het verzorgingsgebied in Limburg (lees Essent) vindt plaats op Maastricht Airport en wordt verzorgd door de KNMI.
De graaddagenmethode kent een viertal belangrijke toepassingen.
Deze zijn:
- de verwerking van tariefswijzingen op de afrekeningen zonder tussentijdse opname van de gasmeterstand;
- De verwerking van de diverse toeslagen op het gas zoals de calorische toeslag;
- Het corrigeren van verbruiken naar een normaal temperatuurniveau voor het vaststellen van een zo nauwkeurig mogelijk voorschotnota;
- Het schatten van verbruiken bij stilstand van de gasmeters.
De belangrijkste toepassing van de graaddagenmethode is die van verwerking van tariefswijzigingen op de jaarafrekening in situaties waarbij op het moment van de wijziging de gasmeterstand niet bekend is (tussentijdse tariefwijziging).
Elektriciteit gebruik je in donkere wintermaanden iets meer door lampen.
In de winter zal uiteraard de verlichting (en cv-pmp) meer verbruiken maar daar tegenover staat dat de diepvries en koelkast(en) in de zomer meer verbruiken. Bij het gasverbruik zal ongeveer op jaarbasis ± 250 m3 voor warm water en eventueel koken gebruikt worden. Natuurlijk afhankelijk van de gezinssamenstelling, douchen en/of bad nemen.