LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energieverbruik normaal?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Vera1982
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2013 20:29

Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door Vera1982 »

Goedenavond,

Wij kregen in september een eindafrekening van Essent van 500 euro en zijn hiervan toch geschrokken. Ik ben gaan rondvragen hoe het kan dat het zo'n hoog bedrag is en ik hoor van meerdere kanten dat ons verbruik erg hoog is. Ik zou graag jullie mening willen horen.

Over 49 weken is het totaal verbruik 7901 kwh geweest. Over een heel jaar berekend Essent dat het 8232 kwh is. Waarvan ongeveer 5000 kwh daltarief (nacht/weekend) is.

Wij wonen met 2 volwassenen en 1 kind in een appartement van 85 m2. Wasmachine, droger, afwasmachine, al het gebruikelijke en een elektrische boiler van 120 liter. Deze boiler verwarmt zich op in de nacht. Ik denk dat daar het hoge nachtverbruik in zit.

Sinds september, nu ongeveer 1,5 maand verder, hebben we de droger niet meer gebruikt, dit om te kijken of ons energieverbruik omlaag is gegaa. Echter, op mijn berekeningen zouden we nu uitkomen op circa 8700 kwh per jaar. Ondanks dat we de droger niet meer gebruikt hebben.

Ik heb vanmiddag de boilerverhuurder gebeld om het energieverbruik van de boiler op te vragen. Dit is schijnbaar 11,5 kwh per opwarming, dit betekent dus een verbruik van 4200 kwh per jaar! Dit lijkt mij extreem veel. Mijn eerste vraag aan jullie: is dit normaal? En is er een bespaartip vanuit jullie kant?

Dan houden we nog wel 4000 kwh per jaar over, die dus ergens anders aan op moet gaan. De droger gebruik ik al niet meer, 1 wasje per dag draai ik. En de afwasmachine draait ook bijna iedere dag.
Verwarming loopt via stadsverwarming, dus die hoeven we ook niet mee te tellen.

Mijn tweede vraag: is dit verbruik, buiten de boiler, normaal voor ons gezin en appartement?

Ik hoor het graag als jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door sjohie »

Vera1982 schreef:Goedenavond,

Wij kregen in september een eindafrekening van Essent van 500 euro en zijn hiervan toch geschrokken. Ik ben gaan rondvragen hoe het kan dat het zo'n hoog bedrag is en ik hoor van meerdere kanten dat ons verbruik erg hoog is. Ik zou graag jullie mening willen horen.

Over 49 weken is het totaal verbruik 7901 kwh geweest. Over een heel jaar berekend Essent dat het 8232 kwh is. Waarvan ongeveer 5000 kwh daltarief (nacht/weekend) is.

Wij wonen met 2 volwassenen en 1 kind in een appartement van 85 m2. Wasmachine, droger, afwasmachine, al het gebruikelijke en een elektrische boiler van 120 liter. Deze boiler verwarmt zich op in de nacht. Ik denk dat daar het hoge nachtverbruik in zit.

Sinds september, nu ongeveer 1,5 maand verder, hebben we de droger niet meer gebruikt, dit om te kijken of ons energieverbruik omlaag is gegaa. Echter, op mijn berekeningen zouden we nu uitkomen op circa 8700 kwh per jaar. Ondanks dat we de droger niet meer gebruikt hebben.

Ik heb vanmiddag de boilerverhuurder gebeld om het energieverbruik van de boiler op te vragen. Dit is schijnbaar 11,5 kwh per opwarming, dit betekent dus een verbruik van 4200 kwh per jaar! Dit lijkt mij extreem veel. Mijn eerste vraag aan jullie: is dit normaal? En is er een bespaartip vanuit jullie kant?

Dan houden we nog wel 4000 kwh per jaar over, die dus ergens anders aan op moet gaan. De droger gebruik ik al niet meer, 1 wasje per dag draai ik. En de afwasmachine draait ook bijna iedere dag.
Verwarming loopt via stadsverwarming, dus die hoeven we ook niet mee te tellen.

Mijn tweede vraag: is dit verbruik, buiten de boiler, normaal voor ons gezin en appartement?

Ik hoor het graag als jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!
Even afhankelijk van hoe die boiler is ingesteld, kan het zo zijn dat die meer dan 1x/dag opwarmt, dus die 4200 kWh/jaar kon nog wel eens wat meer zijn. Sommige boilers hebben een minimum temperatuur, dus als je 's morgens veel warm water vraagt, kan hij in de middag ook al beginnen met opwarmen.

Het is wel wat aan de forse kant, maar als jullie stadsverwarming hebben, waar koken jullie dan op? Gas, of ook elektrisch?

Vera1982
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2013 20:29

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door Vera1982 »

Wij koken elektrisch, inductie.

Johan3
Berichten: 139
Lid geworden op: 13 jun 2006 19:39

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door Johan3 »

8232 kwh met 120 liter boiler en elektrisch koken, teken ik voor.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Ik heb vanmiddag de boilerverhuurder gebeld om het energieverbruik van de boiler op te vragen. Dit is schijnbaar 11,5 kwh per opwarming, dit betekent dus een verbruik van 4200 kwh per jaar! Dit lijkt mij extreem veel. Mijn eerste vraag aan jullie: is dit normaal? En is er een bespaartip vanuit jullie kant?
Mijn tweede vraag: is dit verbruik, buiten de boiler, normaal voor ons gezin en appartement?
Vraag 1: Stel dat de boiler dagelijks geheel moet opwarmen. Dan zouden 120 l water van ± 20 gr C naar bijvoorbeeld 85 gr C, als de boiler hierop in gesteld is, 65 gr C opgewarmd moeten worden. De berekening is dan als volgt:
120x65x1kCal=7.800 kCal. 860 kCal komen overeen met 1 kWh. Dus is er 7.800/860= 9 kWH nodig. En dit dan x 365 dagen = 3.300 kWh. Dus afhankelijk van het aantal liter water en de te verwarmen temperatuur (de boiler kan ook hoger ingesteld zijnen in de winter zal het temperatuurverschil van het water anders zijn) is dit normaal. Besparen moet op andere apparaten worden gezocht.
Vraag 2: Het verbruik, buiten de boiler, kan er mee door. Het ligt wel hoger dan het gemiddelde verbruik dat op ± 3.500 kWh ligt.
Misschien is de topic: "Gasverbruik bij douchen" interessant.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Johan3 schreef:8232 kwh met 120 liter boiler en elektrisch koken, teken ik voor.

Nou ik niet, zou dan gelijk verhuizen naar een woning met een Hr-ketel vandaar ons verbruik van 2000Kw/h en 500 M3 per jaar voor een gezin met 6 personen.

Gebruiker_99
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 okt 2013 12:25
Locatie: Amersfoort

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door Gebruiker_99 »

Schokkend! De laatste keer dat ik iets dergelijks heb gehoord was van een heel vuile boiler. Maar toevallig had dit adres ook een foute gasmeter. Als het geen foute meter is en geen vuile boiler dan is het een raadsel. Een lek, iets dat constant aan staat in- of buiten de woning?

En denk je nu aan overstappen, of hangt dat van hun reactie af? :?:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je electrisch kookt, dan gaat daar ook redelijk wat stroom aan op. En als je stadsverwarming hebt, dan heb je daar (en eventueel ook voor een vloerverwarming) waarschijnlijk ook een pomp etc. voor? Hoe oud is die verwarmngsinstalltie? Als zo'n pomp het hele jaar aan staat, kost je dat ook een paar honderd kwh per jaar. Je kunt daar eenvoudig een schakelaar tussen zetten, eventueel een automatsche die automatisch schakelt als het warmer moet worden.

En hoe oud is je wasmachine? Als die een beetje ouder is, is hij waarschijnlijk niet heel zuinig en dan zou je maar zo 5kwh per was kunnen besparen. Bij een wasje per dag, kun je dan dus tot bijna 2000 kwh per jaar besparen met een nieuwere en zuinige wasmachine.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

En hoe oud is je wasmachine? Als die een beetje ouder is, is hij waarschijnlijk niet heel zuinig en dan zou je maar zo 5kwh per was kunnen besparen. Bij een wasje per dag, kun je dan dus tot bijna 2000 kwh per jaar besparen met een nieuwere en zuinige wasmachine.[/quote]


Hier wassen we ook met oudere machine 12 jaar en o zo zuinig :D

Aansluiten op warmwaterkraan en een verbruik van 0.09 tot 0.15 Kw/h en 75 liter gas per wasbeurt :D

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het woordje 'waarschijnlijk' is zeker weggevallen toen jij mijn posting las...?

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door EnergieH »

Slobberbone

Ook jij zult binnen afzienbare tijd met nieuwe (slimme) meters van doen krijgen...
Ik voorzie dan niet alleen een cultuurschok maar ook een financiële tegenvaller van formaat...
Zo'n laag Gas verbruik kan echt niet...

Een woning met een Hr-ketel ons verbruik 2000 Kw/h en 500 m³ per jaar voor een gezin met 6 personen...

Afbeelding
Voorheen had ik een bovenlader...aangesloten op koud water...vanwege het spoelen...
Maar voorgevuld (met een doucheslang) met warm water (aantal °C naar keuze)...snelle start... en beter wasresultaat... :D
Laatst gewijzigd door EnergieH op 27 okt 2013 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door e-chec »

Doordat ik een slimme meter heb kan ik dagelijks mijn verbruiken bij OXXIO downloaden. Die verwerk ik in een spreadsheet. Zo heb ik inzicht in het verbruik elk uur van de dag. Overigens, ik hoef niet elke dag het overzicht aan te vullen. Een aanvulling kost - als je ingevoerd bent - ongeveer 1 of 2 minuten, of je nu een dag of een hele maand aanvult.

Het hier aangevoerde probleem is interessant. Ik wil daar ook graag eens naar kijken. Ik wil het verbruik van de wasmachine zien zoals dat door Liander en vervolgens OXXIO wordt vastgelegd.

Omdat ik zonnepanelen heb kan ik dat niet overdag doen. Een deel van de energie komt dan van de zonnepanelen en die energie neem ik dus niet van OXXIO af.

’s Nachts leveren de zonnepanelen – helaas – geen energie. Zoals gezegd, dat is jammer, maar het energieverbruik is in die tijd relatief constant en laag. Alleen de apparatuur, die 24 uur per dag doordraait, vraagt nog elektriciteit (telefoon, pomp van de CV, enz.). Alle lampen zijn uit, het huis is in rust.

Voor de eerste vijf uur was het verbruik van dinsdag t/m vrijdag in kWh als volgt :

..0-1.............1-2..............2-3..............3-4.............4-5

0,260..........0,202..........0,185..........0,200..........0,178
0,235..........0,222..........0,233..........0,221..........0,242
0,195..........0,192..........0,191..........0,197..........0,180
0,198..........0,193..........0,199..........0,191..........0,198

Gemiddeld ongeveer 0,2 kWh per uur. Als ik nu vannacht om 12 uur een was start en vervolgens naar bed ga, dan zie ik dinsdag op de download het uurverbruik boven 0,2 kWh. Ik moet dan 2 uur in de gaten houden want de was duurt ongeveer 1,5 uur.

Het kan overigens zijn dat ik pas woensdag de gegevens heb. In principe zijn de gegevens de volgende dag beschikbaar, maar dat lukt kennelijk niet altijd. Gisteren kon ik de gegevens van de maand oktober voor elektriciteit tot met vrijdag downloaden, maar die voor gas tot met donderdag. Vandaag zijn de gegevens voor gas van vrijdag wel beschikbaar, maar die van gisteren dus nog niet, ook niet voor elektriciteit.

Mogelijk duurt het dus even, maar ik zeg toe dat ik de meetresultaten hier doorgeef.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

EnergieH schreef:Slobberbone

Ook jij zult binnen afzienbare tijd met nieuwe (slimme) meters van doen krijgen...
Ik voorzie dan niet alleen een cultuurschok maar ook een financiële tegenvaller van formaat...
Zo'n laag Gas verbruik kan echt niet...

Een woning met een Hr-ketel ons verbruik 2000 Kw/h en 500 m³ per jaar voor een gezin met 6 personen...

Afbeelding
Voorheen had ik een bovenlader...aangesloten op koud water...vanwege het spoelen...
Maar voorgevuld (met een doucheslang) met warm water (aantal °C naar keuze)...snelle start... en beter wasresultaat... :D

Onze meter is pas 4 jaar oud dus zal nog wel ff meegaan :) Waarom klopt onze verbruik niet ? ik heb het maandelijks nagerekend en verbruik tussen de 20m3/25m3 per maand dat is dus wel zonder verwarming maar die is niet meer aan geweest sinds april dit jaar.

Wij hebben hier ook een bovenlader en is direct op de kraan aangesloten en met spoelen gaat de kraan naar koud :)

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door e-chec »

Gisteren zag ik dat twee bijdragen aan het door mij gestarte topic “Gasverbruik bij douchen” ineens verdwenen waren. Geen bericht, oorzaak volkomen onduidelijk.

Mogelijk vond de forumleiding de uitwisseling van vriendelijkheden tussen tenormin en mij wat Off Topic. Daar over nadenkend kan ik de juistheid van die beslissing wel inzien, maar het moet mij even van het hart, de uitwisseling van Off Topic onvriendelijkheden zie ik vaker gebeuren en die blijven dan staan.

Hoe het ook zij, na mijn voorgaande bijdrage aan dit topic wil ik toch ook graag nader ingaan op de problemen van TS. Inderdaad, een verbruik van 8100 kWh per jaar is hoog. Zelf verbruik ik ongeveer 3400 kWh. Maar ik moet daar direct aan toevoegen dat ik een combiketel gebruik voor warmwatervoorziening, geen elektrische boiler.

De berekening van H@rm@n van het elektriciteitsverbruik is correct, hoewel de temperatuurwaarden van 20 ºC en 85 ºC beide lichtelijk aan de hoge kant zijn. Maar laten we nu eens van die 85 ºC als boilertemperatuur uitgaan. Ik heb in bovengenoemd topic met veel plezier verwezen naar InfoNu en doe dat hierbij opnieuw:
http://financieel.infonu.nl/diversen/91 ... denkt.html .

Ik ben in bovengenoemd topic verder gegaan met rekenen. Het waterverbruik voor douchen gedurende 5 minuten is 40 liter. U bent met zijn drieën, dus dan zou u 120 liter verbruiken. Maar dat is niet 120 liter met een temperatuur van 85 ºC, de temperatuur van het water in uw boiler. U zou levend verbranden. Nee, u mengt warm water met koud water. Als het koude water een temperatuur van 20 ºC heeft en u moet het mengen met water van 85 ºC om mengwater van 40 ºC te krijgen, dan hebt u ongeveer 37 liter warm en 83 liter koud water nodig.

Van uw boilervulling van 120 liter gebruikt uw gezin voor dagelijks douchen dus 37 liter. Laten we de totale warmteverliezen per dag nu eens beschouwen als die van 3 liter water (ik heb geen indicatie wat het werkelijk is, het is een inschatting), dan verbruikt u 40 liter warm water voor het douchen.

Uit de berekening van H@rm@n blijkt dat u bij een dagelijks verbruik van 120 liter uit de boiler 3300 kWh verbruikt. Als u van de boilerinhoud 40 liter verbruikt, dan is uw elektriciteitsverbruik echter slechts 1100 kWh. Natuurlijk, de duur van de douchebeurt is van groot belang en ook de andere verbruiken aan warm water, hoewel die relatief klein zullen zijn. Als indicatie zou u 11 tot 1200 kWh voor warmwater uit de boiler kunnen aanhouden, mits u en uw gezin niet uitvoerig doucht.

Even nog iets anders. Begin eens om bijvoorbeeld een week lang zoveel mogelijk meteraflezingen te doen. U moet daartoe zeker gewoon lekker slapen ’s nachts, maar overdag met regelmaat de meter opzoeken. En zeker de aflezing doen als u moe naar bed gaat en als u uitgerust weer op staat.

Noteer ook wanneer u de grote stroomverbruikers (wasmachine, vaatwasser, en wat u zelf nog kunt bedenken) in- en uitschakelt. Na een week heeft u heel veel info, die u op dit forum kunt plaatsen. De vele enthousiaste lezers van dit topic zullen u dan graag helpen.

Vera1982
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2013 20:29

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door Vera1982 »

Bedankt voor alle reacties. Wij zijn 3, 5 jaar geleden in dit huis gaan wonen en hebben toen alles nieuw aangeschaft. Daarbij goed gelet op de zuinigheid van de wasmachine en koelkast. Ik zag trouwens wel dat de boiler lager gezet kan worden. Dat heb ik alvast maar gedaan. De meterstanden heb ik al om dd paar dagen bijgehouden, maar ik heb daar nog geen conclusies uit kunnen trekken. Ik heb al wel een kwh meter gekocht. Daar wil ik deze week ook eens wat metingen mee gaan doen.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door EnergieH »

Wikipedia zegt het volgende over Elektrische Boilers...In gebieden met hard water kan er kalkaanslag ontstaan op het verwarmingselement waardoor deze niet efficiënt meer is...
Een Boiler heeft een driefase aansluiting...en waarschijnlijk een stekker die niet in de energiemeter past...
Afbeelding

Afbeelding

Zelf heb ik deze energiemeter..€12,- bij de bouwmarkt...

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

EnergieH schreef:Wikipedia zegt het volgende over Elektrische Boilers...In gebieden met hard water kan er kalkaanslag ontstaan op het verwarmingselement waardoor deze niet efficiënt meer is...
Een Boiler heeft een driefase aansluiting...en waarschijnlijk een stekker die niet in de energiemeter past...
Afbeelding

Afbeelding

Zelf heb ik deze energiemeter..€12,- bij de bouwmarkt...
Ongetwijfeld zullen er boilers op drie phase zijn. Maar de normale "huis" boiler is een een phase boiler die een vermogen heeft tussen de 1000 Watt en de 3500 watt. Deze zijn zonder probleem op een aparte groep aan te sluiten. Ook zijn er boilers die d.m.v. een schakelaar op de boiler in te stellen zijn op twee verschillende vermogens. Verder was in het verleden een boiler, die gehuurd was van een energiebedrijf, aangesloten via een zogenaamd boilerkastje waardoor de boiler eerst in daluren (nachttarief) ingeschakeld werd. Had je overdag te weinig warm water dan kon de boiler handmatig ingeschakeld worden, maar wel in de piekuren (dagtarief).
De afgebeelde perilex stekker is een stekker voor de aansluiting van o.a. een fornuis en/of kookplaat.
En de afgebeelde "stopcontactmeter" is een prima apparaat voor het meten van individuele apparaten, zoals een was- droogautomaat, koel- diepvrieskast, verwarming van een waterbed en noem maar op.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door e-chec »

De controle van het elektriciteitsverbruik tijdens een wasbeurt is anders verlopen dan ik had verwacht. Daarbij spelen naar ik inschat meerdere factoren een rol.

De vrij kleine was had een temperatuur van 40ºC en duurde maar 59 minuten. Omdat ik om 11 uur 's avonds toch naar bed wilde, dacht ik slim te zijn door op dat tijdstip de wasmachine aan te zetten. Alle andere elektriciteitsverbruikers (computer, televisie, lampen, etc.) had ik juist uitgedaan of deed ik direct daarna uit.

Ik had verwacht het verbruik door de wasmachine te zien als een piekverbruik ruim boven 1 kWh. Ik zie op de avond van afgelopen zondag vanaf 9 uur echter de volgende uurverbruiken:

0,680.......0,659.......0,640.......0,508.......0,205.......0,189

Bij vergelijking van mijn dagverbruik in de grafiek op mijn.oxxio.nl met de gedownloade cijfers zie ik de afgelopen weken dat die steeds exact gelijk zijn. Alleen deze zondag (en ook gisteren) is er een verschil. De cijfers komen niet meer geheel overeen.

Ik vermoed (weet het beslist niet zeker) dat het volgende zich voordoet:
  • - De meting van het energieverbruik door Liander loopt niet exact op het volle uur. Was dat wel het geval geweest, dan zou er toch wel een uur met wat hoger energieverbruik zijn geweest;

    - De weergave in de OXXIO presentatie van de energiemetingen is door de overschakeling van zomertijd op wintertijd verstoord;

    - Het elektriciteitsverbruik van mijn wasmachine is veel geringer dan ik zelf verwachtte.
Reden om even te googelen met "Elektriciteitsverbruik wasmachine".
Ik vind dan http://www.greenem.nl/columns/2011/12/8 ... e-per-keer en zie daar dat het verbruik de laatste 20 jaar fors is gedaald, bij zuinige wasmachines tot ruim beneden 1 kWh per wasbeurt. Ik heb een ca. 6 jaar oude Miele. Dat zal dan wel zo'n zuinige wasmachine zijn.

Twee belangrijke dingen geleerd: Wasmachines zijn zuiniger dan ik dacht en het elektriciteitsverbruik ervan moet ik op en andere manier controleren.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

@ e-chec,

Een vrij kleine was in nooit zuinig, altijd een volle machine :o

Hang er een Cresta aan dan zie je het verbruik en ik ben zeer tevreden over mijn verbruik met een 12 jaar oude Miele en een verbruik van 0.09 tot 0.15 Kw/h per wasbeurt dat is zeer zuinig en redden machines nu ook nog niet ok er komt nog 75 liter gasverbruik bij maar dan nog :D

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door e-chec »

Bedankt Slobberbone, dat van die volle machine zal ik mijn vrouw onder de neus wrijven. :wink:

Gesloten