LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Enexis wil ineens stroom afsluiten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Broodje met beleg

Enexis wil ineens stroom afsluiten

Ongelezen bericht door Broodje met beleg »

Beste,

Mijn huis staat sinds 2014 leeg. Er woont niemand en er is niemand ingeschreven op dit adres. Zelf woon ik in Australië. De vorige bewoners waren huurders en toen zij uit huis gingen, hebben ze alles netjes opgezegd en afgerond.

Nu gaat mijn broer tijdelijk in het huis wonen dus heeft hij een nieuw energie contract afgesloten. Deze gaat op 10-nov-2015 in. Tot die tijd zal het huis gewoon nog leeg staan. Intussen is er ook een vergroting van de meterkast aangevraagd.

Echter wilt Enexis nu ineens de stroom afsluiten omdat er geen energie leveranciers bekend is. Ik heb gezegd dat er niemand woont (er is nog steeds niemand ingeschreven en het huis is niet bewoonbaar) en dat per 10-06-2015 het energie contract ingaat en er vanaf dan iemand komt wonen.

De energiemaatschappij geeft aan dat er een spoedprocedure in werking gezet kan worden, maar dat kan 2 weken duren... Enexis geeft me maar een paar dagen...

Erg vervelende situatie, maar ik vind het zeer storend om af- en aansluitkosten te gaan betalen voor niets. Is er iets wat ik hiertegen kan doen? Ik heb namelijk ook ergens gelezen dat Enexis tussen 1 oktober en 1 april geen stroom en gas mag afsluiten, klopt dit?

Barre Barry

Re: Enexis wil ineens stroom afsluiten

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Broodje met beleg schreef: Erg vervelende situatie, maar ik vind het zeer storend om af- en aansluitkosten te gaan betalen voor niets. Is er iets wat ik hiertegen kan doen? Ik heb namelijk ook ergens gelezen dat Enexis tussen 1 oktober en 1 april geen stroom en gas mag afsluiten, klopt dit?
Ja klopt, mits er iemand woont en die persoon zich heeft aangemeld bij de schuldhulpverlening.

Michelle_L
Contacteer:

Ongelezen bericht door Michelle_L »

[quote="Broodje met beleg"]Beste,

per 10-06-2015 het energie contract ingaat en er vanaf dan iemand komt wonen.

/quote]

Laten we aannemen dat je 10-11-2015 bedoelt? Maar ja, ze mogen iemand afsluiten als er geen leverancier gemeld is. Als je dit aangeeft kunnen ze je uit coulance het afwachten. Ik denk dat het goedkoper voor je is om de energiemaatschappij te vragen om het energie contract zo snel mogelijk in te laten gaan ipv te wachten tot 10 november en de startdatum van je contract zo snel mogelijk bekend maken bij Enexis. Misschien helpt het.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je huurder 1 maand eerder aanmeld is er iemand bekend die gaat betalen.
Alleen vast recht en 0 gebruik mag.

Je kunt de extra vaste kosten voor deze maand vergoeden en dat lijkt me de makkelijkste manier om van dit dreigen met afsluiten te voorkomen.
Maar 1 maand vaste kosten en ik zou dan gelijk een andere aanbieder nemen, beetje wraak!

Als je huurder vandaag nog ergens een contract afsluit is het voordelig opgelost, en die paar weken.... zelfs minder als maand dus neem die weg.

Je had leegstand moeten melden en vermoedelijk is daar iets fout gegaan!
Afsluiten hoeft niet, leegstand melden wel....

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

stofzuigertje schreef:Als je huurder 1 maand eerder aanmeld is er iemand bekend die gaat betalen.
Alleen vast recht en 0 gebruik mag.

Je kunt de extra vaste kosten voor deze maand vergoeden en dat lijkt me de makkelijkste manier om van dit dreigen met afsluiten te voorkomen.
Maar 1 maand vaste kosten en ik zou dan gelijk een andere aanbieder nemen, beetje wraak!

Als je huurder vandaag nog ergens een contract afsluit is het voordelig opgelost, en die paar weken.... zelfs minder als maand dus neem die weg.

Je had leegstand moeten melden en vermoedelijk is daar iets fout gegaan!
Afsluiten hoeft niet, leegstand melden wel....
Enexis is de netbeheerder, en daar heb je geen keuze in. :wink: Energieleverancier kan je uiteraard wel vrij kiezen. Maar Enexis is niet aan het burgertje pesten, die moeten (oa ivm bestrijding illegale hennepkwekerijen) na een X periode de energie afsluiten voor een leeg pand, dat bedenken ze niet zelf.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Oom al is de woning niet bewoond, er dient te allen tijden een energieleveringscontract te zijn.
M.a.w. toen de huurders er uit gingen, had er op uw naam (u bent eigenaar van de woning) leveringscontract afgesloten moeten worden. De kosten voor het netbeheer en levering lopen namelijk gewoon door, hoe gering de afname ook zal zijn. U had dan een voorschotbedrag bedrag betaald overeenkomstig leegstand bedrag.
U kunt dit gedoe voorkomen door nadat de huurders er uit waren gegaan een afsluitings procedure op te starten. Uw meters worden dan verzegeld zodat er geen verbruik/afname plaats kan vinden.

Omdat er geen leverancier bekend is, mag er afgesloten geworden. De regel niet afsluiten in de winter gaat voor u niet op. U voldoet niet aan de geldende voorwaarden.
Punt is dat de netbeheerkosten nu ook niet zijn betaald gedurende die leegstand periode.

Een spoedaanmelding proberen te regelen en lukt dit niet, hebt u botte pech. Dit valt niet de netbeheerder of de leverancie te verwijtn maar uzelf.

Gesloten