LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door C200K »

@Robin,

waar is het stroomverbruik van je ketel?!?!

Heb je geen vriezer?
Heb je geen afzuigkap?
Heb je geen TV?
Heb je geen radio?
Heb je geen decoder?
Heb je geen DVD-speler?
Heb je bijvoorbeeld een electriche tandenborstel of scheerapparaat.

Waar zijn je lampen. Denk hierbij dus aan de verlichting in je tuin of bij je voordeur en natuurlijk alle lampen die in huis aanstaan.

Dit tesamen met de oven en magnetron kan nog wel eens een behoorlijke verhoging opleveren.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door flappie »

controleer ook even of het een opgemeten stand of een geschatte stand is dit staat op je afrekening.

Binsky
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2006 17:13

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door Binsky »

Gelukkig heb ik die allemaal niet, ik doe al die dingen (behalve vriezen en tandenpoetsen) met mijn pc! :D De lampen kon ik niet meten, maar dat kan ook niet echt veel opleveren...Wat ik heb berekend is ook echt alles wat ik heb! :S

In mijn woonkamer een bolletje van 40W, en een van 15W. Ook een burolampje, halogeen, 20W. Worden allemaal minimaal gebruikt, ik stook veel kaarsjes. Als ik reken met 50W, 2 uur per avond, kom ik op 0.05*2*365 = 36.5 kWh per jaar, ik ga ervan uit dat mijn hoge inschatting van het pc verbruik dit soort kleine bijgebruikers wel opheft.

Verder nog 4 bolletjes van 40W, in keuken, douche, wc en slaapkamer. Die staan erg weinig aan, dus die heb ik verwaarloost.


Edit: Het gaat om de door mij opgegeven standen (met 20kWh erbij geschat.)

Edit2: Ik heb ondertussen de meter in de gaten gehouden, die gaf aan vandaag 4 kWh verbruik te hebben gemeten. Ik heb alles opgeteld wat ik verbruikt heb (ik had het toch zitten meten), en kwam uit op 3kWh! Dit lijkt me nog een te korte meting, dus ik kijk het nog even langer aan, maar wat mij betreft ziet het er steeds weer wat rooskleuriger uit! :D

Ik blijf rekenen, maar als deze afwijking echt zo sterk is, kom ik op een afwijking van 4/3 * 100 = 133% Dan zou mijn eindverbruik een stuk dichter in de buurt van mijn meting komen, maar nogmaals, dit was een te korte meting, of misschien heb ik inderdaad wel iets over het hoofd gezien...

daboss
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 sep 2006 18:45

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door daboss »

Dag Binsky,

Ik zit met een soortgelijk probleem en vraag me af of jij het financiele risico al hebt genomen om Nuon alles na te laten meten?
(die van 500-600 euro)



mvg, jasper

Binsky
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2006 17:13

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door Binsky »

Hoi daBoss, ik ben er nog steeds niet uit eigenlijk... Ik heb uitstel van betaling gekregen tot 18 oktober, en hou ondertussen nauwgezet de meterstanden bij... Ik ben bijna overtuigd, maar vind het nog steeds een te groot risico om te doen. Na een week had ik een afwijking van ongeveer 10% tussen wat ik gemeten heb en wat de meter aangaf, dus ik geef het niet op.

Volgens het Nuon is het maar in 2% van dit soort gevallen echt te wijten aan de meter, en ik geloof die cijfers wel. Dus zorg wel dat je het heel zeker weet als je besluit het ook/wel te doen!

Ergens hoop ik erop dat er een consumentenorganisatie bestaat die dit soort dingen wil financieren, maar ik heb die nog niet gevonden helaas. Het is natuurlijk van de zotte dat de klant het financiele risico moet dragen voor het uitsluiten van een kapotte meter! (ook al weet ik dat de apparatuur om te ijken nogal duur in het gebruik is, en dat ze dat mede daarom proberen te ontmoedigen dat iedereen hier meteen om vraagt.)

Succes!

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door C200K »

@Binsky,


misschien is dit al eerder gemeld: Een meter is kapot en telt echt totaal verkeerd, of doet 't goed. 10% Zal niet als "kapot" kunnen worden bestempeld. Jouw metingen zijn niet 100% adequaat, zelfs met jouw eigen marge blijft 't nog gissen.

Advies: Het laten ijken van dit apparaat zal jou dus veel geld kosten, niet doen dus!

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

C200K,

:arrow: Een kWh meter is volgens de IJkregeling defect als deze een afwijking heeft van meer dan 4%. Bron: Controlerapport Nuon Monitoring :!:

De door Binsky gemeten resultaten komen met zijn manier van meten ook bij niet betrouwbaar over.

:arrow: Bij een meter ijking heb je 3 optie's;
- Controle aan huis, kost 266,51 euro incl. BTW. Hierbij wordt de huidige meter d.m.v. een transportabele ijkmeter gecontroleerd.
- Interne ijking, kost 409,51 incl. BTW. Hier wordt de huidige meter afgenomen (en vervangen) en geijkt bij het ijklaboratorium van het Meetbedrijf Nuon Monitoring ijkbevoegd en ISO gecertificeerd)
- Externe ijking, kost 642,05 euro incl. BTW. Ook hier wordt de huidige meter afgenomen (en vervangen) en geijkt bij een gecertificeerd ijkbevoegde externe partij in Nederland.
Bron: Aanvraagformulier meterijking van het Nuon. :!:

Voor mijn kWH-meter heb ik een controle aan huis aangevraagd. Voordeel hiervan is dat deze manier het laagste financiële risico met zich meebrengt. Als de meter namelijk een hogere afwijking heeft dan 4% zullen zij de meter alsnog op een andere wijze laten ijken. Deze extra kosten zijn dan voor hen.

Succes,

Peter.

C200K
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 jun 2006 22:48

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door C200K »

@Peter.

Ik doel natuurlijk op het feit dat hij zelf nu 10 % meet, op basis daarvan zal de meter niet worden afgekeurd. Zijneigen metingen zijn gewoon niet goed genoeg.

Sorry voor mijn onduidelijke antwoord eerder.

Marssjo
Berichten: 254
Lid geworden op: 29 sep 2005 15:23

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door Marssjo »

@Binsky

Heb je een enkel of dubbeltarief kWh meter, dus alleen dag of dag én nacht-tarief? Bij dag en nachttarief is je vastrecht hoger maar nachtstroom is ong. de helft goedkoper dan dagstroom. Tip: als je dag en nachttarief hebt, gebruik dan een tijdklok voor je waterbed zodat deze alleen 's nachts en in het weekend kan verwarmen en gebruik je wasmachine dan ook alleen in het weekend. (Doe ik ook en heb daardoor een verbruik dag:nacht van 1:2) Verder vind ik je gemeten verbruik van je koelkast, waterbed en wasmachine aan de lage kant. Dit soort apparaten zou je eens gedurende een hele week moeten meten. Je koffiezetapparaat vervangen vind ik onzin, je gebruikt hem maar 4 keer in de week? Voor een bepaalde hoeveelheid water aan de kook te brengen is nou eenmaal een bepaalde hoeveelheid energie nodig(volgens: Q=m*c*dT ). Het warmhoudplaatje wordt aan/uitgeschakeld door een thermostaat dus kost wel iets aan energie. Alternatief is een apparaat waarbij de koffie gelijk in een thermoskan loopt, of nu zelf je koffie alstie klaar is gelijk in een kan doen. Hoeveel kost een nieuw apparaat ten opzichte van je besparing op electriciteit en hoelang doe je erover voordat je die investering hebt terugverdiend en dat voor maar 4 potten per week ?
Bij Conrad verkopen ze energieverbruiksmeters en verder zou je hier en daar nog een spaarlamp kunnen gebruiken.

Binsky
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2006 17:13

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door Binsky »

@Marssjo: Ik heb wel een dubbele meter, maar ik geloof dat ik maar een tarief betaal voor beide, dus daar kan ik helaas weinig voordeel uit halen. Wat betreft het koffiezet apparaat heb je natuurlijk gelijk, maar als ik het naast mijn wasmachine zet lijkt het nog steeds best veel! :p

@Peter: bedankt voor de info, ik denk dat ik uiteindelijk ook wel voor de eerste optie zal gaan, al was het alleen maar om het uit te sluiten. Ik kan dit soort dingen gewoon niet zomaar over me heen laten gaan, en neem het financiele risico maar voor lief... Ik heb nog een week om te beslissen.

@C200K: Daar heb je natuurlijk gelijk in, mijn eigen meting is niet genoeg om de meter echt stuk te kunnen noemen. Maar het geeft wel een redelijke indicatie.

Ik vraag me af waarom mijn meting als ontoereikend word ervaren, ik dacht dat ik een goede schatting heb kunnen maken? Ik heb alle stroomvreters een paar uur aan de meter gehad, en heb daar een gemiddeld verbruik van genomen. Ik heb ook hiervoor mijn waterbed en koelkast wat warmer/kouder ingesteld, zodat ik zeker wist dat ze ook echt aan het werk waren, dus het lijkt me dat ik daarmee redelijk in de buurt kwam. Ik wil dan ook graag horen waar het aan schort in mijn metingen, al was het alleen om dat ik nieuwsgierig ben! :D

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Binsky,

Misschien ga ik nu zitten muggeziften maar;

Je maakt vast wel eens schoon, stofzuiger. Piekbelasting van bepaalde apparaten bij inschakeling. Twee uur per avond lijkt mij erg weinig. De koelkast zal ook niet altijd hetzelfde verbruiken. enz

Het is een leuke indicatie in mijn ogen maar voor mij niet zuiver.

Als je toch zo'n e-verbruiksmeter (leenmeter) hebt, zet dan eens alle groepen in de groepenkast uit op één na. Trek vervolgens van de overgebleven groep alle stekkers uit het stopcontact. Doe in één van deze stopcontacten de leenmeter en hang hierachter een grote verbruiker. Laat deze verbruiker vervolgens een tijdje draaien, en nu komt het........
Kijk of het verbruik op de leenmeter overéénkomt met het verbruik wat je electrameter aangeeft.

Dan krijg je volgens mij een redelijke indicatie.

We horen wel hoe het afloopt.


Succes,

Peter

gerard88
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2006 13:17

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door gerard88 »

Een een tip voor de mensen die denken dat hun E meter te snel loopt. Ga naar de gamma toe en koop daar een tussenmeter. Deze meter kun je zelf (of een installateur) direct oplaatsen Ná de meter van het energiebedrijf. Op die manier weet je na al een paar dagen of er een verschil is. En het kost je maar een paar tientjes ;)

Overigens is het zo dat meters naar verloop van tijd door slijtage e.d. altijd een afwijking krijgen. Maar deze is bijna altijd in het voordeel van de klant.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door Henri42 »

Gerard,

Wat denk je van het de kosten voor het installeren van een tussenmeter ??? , volgens mij is het volgens de algemene voorwaarden verboden een tussenmeter te plaatsten ivm mogelijke door verkoop van stroom. :idea: :roll:

gerard88
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2006 13:17

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door gerard88 »

Ja dat mag mits je de eigenaar van de woning bent. Het netbeheerdersbedrijf is eigenaar tot en met de hoofdstop. Daarna is het je eigen apparatuur.

Ten overvloede: Een tussenmeter kan je heel makkelijk ZELF plaatsen. Mits je een beetje handig bent uiteraard. Kijk maar eens op google. Tal van mogelijkheden.

Raytje23
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 okt 2006 08:36

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door Raytje23 »

Ja ja haha, leuk hoor die Nuon.
Moet je eerste gedwongen je prive gegevens op internet zetten voordat ze je kunnen helpen. En met een beetje pech hebben ze je telefoonnummer niet in het systeem staan.
Loze beloftes je gaat toch als bedrijf serieus je klanten niet vragen om account en prive gegevens op het net te zetten?

Raytje23
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 okt 2006 08:36

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door Raytje23 »

Mail verzonden aan de Tweede Kamer, DTE, NMA, Consumentenbond en de Ombudsman

Geachte heer/mevrouw,

Energieonderneming Nuon stroopt al jarenlang de fora van Vara Kassa en Tros Radar af om met klagers, uit het zicht de medeforummers, in contact te komen.
Welke oplossingen daaruit rollen blijft voor alle lezers totaal onduidelijk.

(Lijkt wel of de gedupeerde klanten a.h.w. een spreekverbod krijgen.)Jammer dat ze klanten eerst een spreekverbod opleggen om vervolgens pleisters uit te delen (mogen we hopen).

Leuk initiatief maar moest eigenlijk overbodig zijn.
Paar centen uitgeven aan vakbekwaam personeel lost dat probleem ook op.

En dan nog dit: Je gaat toch niet je klanten vragen om privé-gegevens als klant- of contractrekeningnummer in het forum in internet te plaatsen? Mijns inziens is dit in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Graag verneem ik van u of u deze conclusie met mij deelt.

Met vriendelijke groet,

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Enorm hoge jaarafrekening? (Nuon)

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ook hier kopieer je weer gewoon je tekst en ga je niet op de inhoud van dit topic in:

zie: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=43647

Gesloten