LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Frivius/Essent ellende

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Johnnydegroot

Frivius/Essent ellende

Ongelezen bericht door Johnnydegroot »

Via een kennis, om hem te helpen, heb ik een contract afgesloten bij Frivius, eigenlijk gewoon Essent, maar met een adres in Dokkum.

Op een gegeven moment is de ellende begonnen, wat een administratieve ramp moet het daar zijn! Ik schrijf dit uit m'n hoofd, dus data kunnen in de praktijk wat afwijken, maar dat is ook bijzaak. In maart 2006 ontving ik twee enveloppen van Frivius. De eerste die ik openmaakte was een herinnering voor de nota van maart met het verzoek om die voor eind januari te betalen! Ja, u leest het goed, ik moest twee maanden eerder betalen dan dat de nota was verzonden. De betreffende nota van maart zat overigens in de tweede envelop.

Eerlijk is eerlijk, één telefoontje was voldoende om de zaak recht te zetten, maar later in het jaar gebeurde iets soortgelijks.

In februari 2007 liep het huurcontract van mijn kantoorruimte af, en dus werd ook de energielevering opgezegd. Dat is allemaal keurig schriftelijk bevestigd.
Op 7 maart ontving ik een afrekening. Echter geen goede. De einddatum was verkeerd, de meterstanden klopten geen beiden, dus gereageerd. Wel stonden op deze afrekening de door mij gedane betalingen vermeld. Die heb ik verder niet gecontroleerd omdat de meterstanden toch niet klopten.

Als reactie ontving ik op 5 april een termijnnota voor de maand april met een heel ander voorschotbedrag, waarbij de foutieve afrekening gewoon als openstaand bedrag stond vermeld. In de tussentijd heb ik overigens geen herinnering of aanmaning ontvangen. Teruggefaxt met de mededeling dat het contract per 15 februari beëindigd was.

Op 7 mei kwam de volgende termijnnota. Niets mee gedaan. Op 5 juni ontving ik een herinnering en die heb ik weer netjes met de mededeling van opzegging op de fax gezet.

Op 6 juni kwam de volgende termijnnota. Ook gelijk weer op de fax gezet.

Op 26 juni kreeg ik een brief met de mededeling dat de meterstanden van de netwerkbeheerder waren ontvangen en dat ik binnenkort de eindafrekening kon verwachten.

Op 5 juli kwam inderdaad de beloofde eindafrekening, maar ik moest opeens 8x zoveel bijbetalen! De vermelde meterstanden leken nergens naar en klopten weer niet. De bedragen die ik betaald zou hebben (ik betaalde per maand) waren opeens kwartaalbedragen en ongeveer 25% van wat ik eerder per maand betaalde. In eerste instantie heb ik maar even niets gedaan, en ongeveer een week later kreeg ik een brief met de mededeling dat ik een correctie op de eindafrekening zou ontvangen. Begin augustus zou ik de nieuwe afrekening krijgen.

Augustus kwam en ging, september, oktober kwam en ging, en warempel op 23 november ontving ik een brief van Frivius. Een 1e betalingsherinnering. Toen heb ik gelijk een email gestuurd dat ik die nota nooit heb ontvangen (wat ook echt zo is!) en dat ik toch eerst wel even een specificatie wil zien voordat ik uberhaupt tot betaling over ga.

Op 27 november kreeg ik per email de nota met datum 6 augustus. Dat verbaasde mij, want normaal gesproken wachten ze geen 4 maanden voor het versturen van de 1e herinnering. Ik kan het niet hard maken, maar er klopt duidelijk iets niet.

Deze nota was warempel iets lager dan de vorige. Maar nog steeds veel te hoog. En weer kloppen de meterstanden niet. Ze komen wel steeds dichter in de buurt, maar het lijkt op deze manier wel een gokspelletje met meterstanden. Voor het juiste getal onder de 10 krijg je een gehaktbal, bij Frivius (Essent) krijg je voor het juiste getal onder den 100.000 een goede afrekening :)

Even verder gekeken. Ik heb nu al die tijd helemaal niets betaald. 504 verbruiksdagen zonder ooit een cent te hebben betaald. Dat geloven ze toch zelf niet. Uitgaande van de bedragen die ik per maand betaald heb zou ik niet eens bij hoeven betalen, maar geld terugkrijgen!

Ook wordt er opeens verwezen naar een Vorige factuur met een negatief bedrag. Die heb ik ook nog nooit gezien, :( maar dat maakt me natuurlijk wel uitermate nieuwsgierig.

Het hele verhaal maar weer op de mail gezet en afwachten ...

Wordt misschien ooit vervolgd, maar 4 maanden tussen twee reacties schijnt normaal te zijn bij Essent.

mikebmw02

Re: Frivius/Essent ellende

Ongelezen bericht door mikebmw02 »

een contract afgesloten bij Frivius, eigenlijk gewoon Essent
Frivius is geen Essent, maar een dochtertje van Eneco.
Misschien dat u het vastrecht van Essent bedoeld, maar dat is
regio gebonden en vastgelegd.

Johnnydegroot

@mikebmw02

Je hebt helemaal gelijk, het moet idd Eneco zijn.

Met Essent heb ik het enige probleem dat we op twee adressen binnen dezelfde regio een verschillend vastrecht betalen. Daar heb ik een vraag over gesteld en wacht al 7 maanden op antwoord.

Kalffje

Ongelezen bericht door Kalffje »

Enkele jaren geleden kwam ik alleen te staan. Een nieuw huis, nieuwe leveranciers van telefoon, internet, kabel en energie.
Omdat het bedrijf Eneco een dochtermaatschappij heeft genaamd Frivius, een bedrijf dat de baten gebruikt voor ontwikkeling in Friesland was dat een logische keuze.
Een jaar later kreeg ik een andere woning toegewezen, dus ik kon de ‘noodwoning’ met een blij gemoed achter mij laten.
Frivius een mail gestuurd met mijn niuewe gegevens, de verhuisdatum en het verzoek mij op mijn nieuwe adres ook te leveren, en inderdaad, in de nieuwe woning was alles al, telefoon, internet, kabel, energie.
Enekel maanden later kreeg ik een verzoek van Nuon/Liander om maar eens een energieleverancier te selecteren. Telefonisch contact gezocht met Nuon/Liander, want ik had toch een leverancier?
Niet dus.
Prima, als Frivius dan niet wilde leveren dan een andere leverancier gezocht, klaar. Er zijn er genoeg die wel willen leveren. Daarmee was voor mij de Frivius-kous af.
Niet dus.
Afgelopen juli wordt ik op mijn mobiele nummer gebeld door een mevrouw van een bedrijf genaamd Cannock Chase uit Den Haag, Of ik mijn adresgegevens even wilde geven? Dat wilde ik niet. Pas bij navraag vertelde de mevrouw waar het om ging, zij had een vordering van Frivius en dat diende terstond betaald te worden. Ik heb de dame mijn adresgegevens gegeven onder uitleg van het voorgaande, en haar verzocht dat de vordering op schrift te stellen en in een brief naar mij toe te sturen.
Niet dus.
Enkele weken later weer telefoon. Cannock Chase. Of ik wel even heel snel wilde betalen. Ik heb verteld dat ik nog geen bericht had gehad van Cannock Chase.
‘Dat zal wel, dat zegt iedereen, ‘aldus de zeer professionele reactie van de dame. Het gesprek werd nogal intimiderend, en dus heb ik het afgerond.
Inderdaad kwam er later een brief van Cannock Chase, een kopie van de brief die volgens hen naar mij was gestuurd:
“... van onze cliënte ontvingen wij facturen welke nog niet waren opgenomen in de eerder door ons genoemde hoofdsom...”
Het ging om een voorshotbedrag over een maand dat ik al lang en breed was verhuisd, en twee ophogingen, wat dat dan ook maar moge zijn. Daaroverheen kwamen nog rente en incassokosten à € 150,-.
Ik heb contact opgenomen met Frivius, uitgelegd wat het probleem was en natuurlijk het verhuisbericht ingesloten.
Daarop zou zo spoedig mogelijk worden gereageerd.
Niet dus.
Vandaag krijg ik weer een telefoontje van Cannock Chase, zeer intimiderend van toon. Opnieuw uitgelegd wat er aangaande mijn verhuizing is gebeurd, dat ik niet eerder een brief heb gehad van CC en dat ik contact heb opgenomen met Frivius om de zaak op te helderen. Ik had volgens CC niets meer met Frivius te maken, ik had uitsluitend met CC te doen.
Daarna heb ik gevraagd om een specificatie van de door CC gevorderde bedragen, de specificatie die ik dus niet heb ontvangen.
‘Dat zegt u nu wel, en dat zei u de vorige keer ook, maar u heeft de brief wel gekregen’ aldus de o zo vriendelijk heer van CC.
Uiteindelijk vertelde heer mij waar het om ging, het betrof onder meer een vordering uit 2006. Echter in 2006 was ik nog geen cliënt!
Dus ik meld dat bij de ‘heer’ van CC, en die zegt doodleuk dat dat dan wel een typefoutje zal zijn en dat het bedrag gewoon moet worden betaald. Overigens was het bedrag wat deze heer meldde hetzelfde als het bedrag op de kopie van de brief van CC, alleen waren er totaal andere data.
Dus ik heb kopieën opgevraagd van de vordering van Frivius en de kopieë van de volgens CC aan mij gestuurde corrspondentie.
Ik heb mijnheer meereder malen verteld dat ik niet van intimiderende taal gediend ben en dat indien er geen bewijzen worden overgelegd ik de zaak zal gaan voorleggen aan mijn rechtsbijstandsverzekering, mijnheer werd redelijk agressief in zijn gesprek, liet mij niet uitspreken en ik heb het gesprek afgebroken toen de ‘heer’ nogal bedreigend werd, want daarvan ben ik niet gediend.

Johnnydegroot

Goeie actie! Hou je poot stijf.

Nog een paar tips:
- Ze kunnen alleen bewijzen dat je iets hebt ontvangen als ze het aangetekend opsturen;
- Communiceer zoveel mogelijk per email, en vraag leesbevestigingen. Voordeel van email met leesbevestigingen (of reacties) is dat je in ieder geval iets zwart op wit hebt, en het kost je geen cent;
- Stuur per ommegaande een aangetekende klachtenbrief met het hele verhaal naar de directie van CC en vermeld, indien mogelijk dat je een kopie hebt gestuurd naar je rechtsbijstandverzekeraar, en de eventuele klachteninstantie van de betreffende beroepsgroep;
- Heb je ergens iets van het verzoek van Nuon/Liander om een leverancier te kiezen zwart op wit?
- Er zijn richtlijnen voor de incassokosten die in rekening mogen worden gebracht als jij nalatig zou zijn geweest. Dat is, als het om een maand achterstand gaat, dus echt bij lange na geen 150,-! Je kunt ze er dus op wijzen dat ze zelf hun boekje nogal te buiten gaan;

Eigenlijk hoef je dat laatste niet te doen. Jij hebt netjes je verhuizing gemeld bij Frivius, dus de verdere belabberde afhandeling is hun probleem. Daar kunnen ze jou echt geen kosten voor in rekening brengen. Door hun nalatigheid heb je juist helemaal niets met die CC te maken, maar die kunnen inderdaad nogal intimiderend overkomen. Daarom zou ik ook zeker een onderbouwde klacht indienen bij klachtencommissies en een aangetekende brief naar de directie sturen.

Dit bedrijf is ook de incassant van veel gemeenten. Blijkbaar heeft onze overheid er geen enkel probleem mee dat de burgers als oud vuil behandelt worden, als ze maar betalen. Onder het motto 'Samen leven, samen ...' :evil:

Gesloten