Op een gegeven moment is de ellende begonnen, wat een administratieve ramp moet het daar zijn! Ik schrijf dit uit m'n hoofd, dus data kunnen in de praktijk wat afwijken, maar dat is ook bijzaak. In maart 2006 ontving ik twee enveloppen van Frivius. De eerste die ik openmaakte was een herinnering voor de nota van maart met het verzoek om die voor eind januari te betalen! Ja, u leest het goed, ik moest twee maanden eerder betalen dan dat de nota was verzonden. De betreffende nota van maart zat overigens in de tweede envelop.
Eerlijk is eerlijk, één telefoontje was voldoende om de zaak recht te zetten, maar later in het jaar gebeurde iets soortgelijks.
In februari 2007 liep het huurcontract van mijn kantoorruimte af, en dus werd ook de energielevering opgezegd. Dat is allemaal keurig schriftelijk bevestigd.
Op 7 maart ontving ik een afrekening. Echter geen goede. De einddatum was verkeerd, de meterstanden klopten geen beiden, dus gereageerd. Wel stonden op deze afrekening de door mij gedane betalingen vermeld. Die heb ik verder niet gecontroleerd omdat de meterstanden toch niet klopten.
Als reactie ontving ik op 5 april een termijnnota voor de maand april met een heel ander voorschotbedrag, waarbij de foutieve afrekening gewoon als openstaand bedrag stond vermeld. In de tussentijd heb ik overigens geen herinnering of aanmaning ontvangen. Teruggefaxt met de mededeling dat het contract per 15 februari beëindigd was.
Op 7 mei kwam de volgende termijnnota. Niets mee gedaan. Op 5 juni ontving ik een herinnering en die heb ik weer netjes met de mededeling van opzegging op de fax gezet.
Op 6 juni kwam de volgende termijnnota. Ook gelijk weer op de fax gezet.
Op 26 juni kreeg ik een brief met de mededeling dat de meterstanden van de netwerkbeheerder waren ontvangen en dat ik binnenkort de eindafrekening kon verwachten.
Op 5 juli kwam inderdaad de beloofde eindafrekening, maar ik moest opeens 8x zoveel bijbetalen! De vermelde meterstanden leken nergens naar en klopten weer niet. De bedragen die ik betaald zou hebben (ik betaalde per maand) waren opeens kwartaalbedragen en ongeveer 25% van wat ik eerder per maand betaalde. In eerste instantie heb ik maar even niets gedaan, en ongeveer een week later kreeg ik een brief met de mededeling dat ik een correctie op de eindafrekening zou ontvangen. Begin augustus zou ik de nieuwe afrekening krijgen.
Augustus kwam en ging, september, oktober kwam en ging, en warempel op 23 november ontving ik een brief van Frivius. Een 1e betalingsherinnering. Toen heb ik gelijk een email gestuurd dat ik die nota nooit heb ontvangen (wat ook echt zo is!) en dat ik toch eerst wel even een specificatie wil zien voordat ik uberhaupt tot betaling over ga.
Op 27 november kreeg ik per email de nota met datum 6 augustus. Dat verbaasde mij, want normaal gesproken wachten ze geen 4 maanden voor het versturen van de 1e herinnering. Ik kan het niet hard maken, maar er klopt duidelijk iets niet.
Deze nota was warempel iets lager dan de vorige. Maar nog steeds veel te hoog. En weer kloppen de meterstanden niet. Ze komen wel steeds dichter in de buurt, maar het lijkt op deze manier wel een gokspelletje met meterstanden. Voor het juiste getal onder de 10 krijg je een gehaktbal, bij Frivius (Essent) krijg je voor het juiste getal onder den 100.000 een goede afrekening
Even verder gekeken. Ik heb nu al die tijd helemaal niets betaald. 504 verbruiksdagen zonder ooit een cent te hebben betaald. Dat geloven ze toch zelf niet. Uitgaande van de bedragen die ik per maand betaald heb zou ik niet eens bij hoeven betalen, maar geld terugkrijgen!
Ook wordt er opeens verwezen naar een Vorige factuur met een negatief bedrag. Die heb ik ook nog nooit gezien,
Het hele verhaal maar weer op de mail gezet en afwachten ...
Wordt misschien ooit vervolgd, maar 4 maanden tussen twee reacties schijnt normaal te zijn bij Essent.