LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

Beste Mensen,

Wie weet wat ik zou kunnen doen? Ik kreeg van mijn energieleverancier een eindafrekening. En ik mag blij zijn dat ik dit nu kan schrijven van kreeg bijna een hart stilstand.

Juli 2008 ben ik in dronten komen wonen. Mooie omgeving. Maar nu vind ik het echt niet leuk meer.

Nu had ik netjes mijn beginstand door gegeven met de stand 29062 echter is dat waarschijnlijk niet goed gegaan en hebben ze geschatte stand gebruikt en deze is 38740m3 een verschil van 322m3 in mijn nadeel. Nog niet zoveel aan de hand.

Maar dan komt de eindstand dat op 23 september 2009 is opgenomen en die was 33281m3 Een verbruik van 4.574m3. Moet bij betalen en maar liefst 2286,12 euro. Alleen voor gas daar zit dus geen Elektra bij in. Ik heb vandaag nog eens de meterstandopgenomen en die is 34169m3 dat houd dus in dat ik de afgelopen twee maanden alweer 888m3 heb verbruikt. U kunt natuurlijk wel na gaan dat ik mijn hart nog vast hou voor de komende winter.

Natuurlijk heb ik dan ook gelijk de woningbouw gebeld. En die hebben vandaag een herkend installateur gestuurd. Die heeft de gehele gas installatie in de woning na gekeken. En tot de gasmeter was er in de woning geen rare gebreken te vinden waar uit de hoge verbruik vandaan zou kunnen komen.

Omdat Liander de Netwerkbeheerder is heb ik Liander gebeld. Daar kreeg ik een mevrouw aan de telefoon. En heb mijn verhaal uitgelegd en dat ik graag de meter zou willen na laten kijken. Deze mevrouw vertelde mij dat als het niet aan de meter zou liggen dat ik dan al gauw op een rekening kon rekenen van boven de 400 euro. Omdat dit al heel veel geld voor mij is. Schrikt dat wel af maar omdat ik ook graag een oplossing wil. Vroeg ik aan deze mevrouw waardan deze Extreme gasverbruik vandaan kon komen. Deze mevrouw vroeg mij dan ook wat mijn verbruik vorig jaar dan was. Toen ik tegen deze mevrouw vertelde dat ik hier nog maar goed een jaar woonde en dat niet wist. Ook omdat ik in mijn vorige woning een blokverwarming had. Toen zei deze mevrouw maar dan kunt u toch ook niet zeggen dat u extreem heeft verbruikt! Nou sorry hoor als de gemiddelde huishouden in deze blok rond 1600 a 1800m3 zit dan vind ik mijn gasverbruik wel extreem verschillen. Toe zei deze mevrouw dat ik daar ook helemaal niet naar kon gaan kijken.

Toen ik ook nog eens aan deze mevrouw probeerde uit te leggen dat ik alleen woonde, 2x per week douchde, 1 a 2 keer per week de afwas deed. Na genoeg bijna nooit kookte en juist meer magnetron gebruikte. En als dan de zon hier schijnt dat die de heledag op de woonkamer schijnt. En dat dan de gehele dag geen verwarming aanslaat.

Maar ik totaal geen enkel redelijk woord met deze mevrouw kon praten heb ik dan ook maar gezet nou stuur nu maar gewoon iemand die de meter gaat na kijken. Dan zie ik wel weer verder.

Maar lekker voel ik mij hier niet bij. Want als ik al zo'n houding moet waarnemen hoe gaat dit dan met het Eiken van de meter? Is men dan wel zo eerlijk? Want ik heb hier geen verstand van dus kunnen zij mij alles wijs maken zonder dat ik in verweer kan. En ja wat ga ik de komende jaar dan weer krijgen? Sorry het zit mij heel hoog en heb maar weinig vertrouwen hier in.

Wat kan ik in godnaam doen. Ik ben echt ten einde raad. Want ik ben alleen en ken hier verder ook niemand die ook maar iets verstand zou hebben van dit soort dingen.

Groetjes Danielle.

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

Hoi,

Vervelende situatie voor je.
zoals je aangeeft had je een beginstand van 29062 en eindstand van 33281is een verschil van 4219 m3 en geen 4.574m3.
Wat voor soort ketel heb je, en is deze wel in orde? mischien te weinig water waardoor die dubbel zoveel gaat gebruiken om alles warm te krijgen?

Hoe dan ook laat de meter eiken desnoods een nieuwe plaatsen, daar heb je als afnemer recht op.
Daarnaast zou ik kijken naar dingen die extreem verbruiken.
Ben benieuwd wat er uit de eiking komt

Veel succes verder

Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

EagleOne2002 schreef:Hoi,

Vervelende situatie voor je.
zoals je aangeeft had je een beginstand van 29062 en eindstand van 33281is een verschil van 4219 m3 en geen 4.574m3.
Wat voor soort ketel heb je, en is deze wel in orde? mischien te weinig water waardoor die dubbel zoveel gaat gebruiken om alles warm te krijgen?

Hoe dan ook laat de meter eiken desnoods een nieuwe plaatsen, daar heb je als afnemer recht op.
Daarnaast zou ik kijken naar dingen die extreem verbruiken.
Ben benieuwd wat er uit de eiking komt

Veel succes verder
Ketel en gasfornuis gasleidingen zijn allemaal na gekeken. Was allemaal helemaal niet mis mee. Kon alleen nog maar aan de meter liggen. De installateur is dan ook ruim een uur bezig geweest om ook echt uit te sluiten dan het aan ergens anders aan zou kunnen liggen.

En het gaat ook echt alleen maar om de gasrekening hoor de Elektra moet nog komen.

Groetjes.

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

Heb je de vorige bewoner gevraagt wat die betaalde?
mischien heeft die nog gegevens van gasverbruik, en was die met meerdere.
Persoonlijk denk ik dat de meter naar de maan is.
ik gebruik met een gezin van 4 personen 2800m3 en we hebben het knus warm
hieronder een overzichtje van levering.
LEVERINGSTARIEVEN

Verbruikstarieven Gas

Levering per m3 € 0,28679
Regioopslag (regio 9) per m3 € 0,01369
Overheidstarieven

Energiebelasting per m3 € 0,18802
Vaste tarieven

Vastrecht per dag € 0,19
NETWERKTARIEVEN

Vaste tarieven

Vastrecht per dag € 0,36
Meterhuur per dag € 0,07
Misschien heb je hier wat aan,

Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

EagleOne2002 schreef:Heb je de vorige bewoner gevraagt wat die betaalde?
mischien heeft die nog gegevens van gasverbruik, en was die met meerdere.
Persoonlijk denk ik dat de meter naar de maan is.
ik gebruik met een gezin van 4 personen 2800m3 en we hebben het knus warm
hieronder een overzichtje van levering.
LEVERINGSTARIEVEN

Verbruikstarieven Gas

Levering per m3 € 0,28679
Regioopslag (regio 9) per m3 € 0,01369
Overheidstarieven

Energiebelasting per m3 € 0,18802
Vaste tarieven

Vastrecht per dag € 0,19
NETWERKTARIEVEN

Vaste tarieven

Vastrecht per dag € 0,36
Meterhuur per dag € 0,07
Misschien heb je hier wat aan,
Ik zou ook heel graag dat willen na gaan wat de vorige bewonner verbruikte maar dat kan ik niet aan hun vragen omdat ik niet weet waar die wonen en heb ook geen telefoonnummer. Ja Kloten.

De rekening opzicht is niet vreemd maar de verbruik is vreemd. Ja iedere deskundige die ik hier over heb gesproken. Weet mij te vertellen dat de meter niet goed meer is. Daar gaat het hier ook niet om. Zoal ik hier boven al heb geschreven gaat mij om de houding die de medewerkster van LIANDER de netwerkbeheerder dus de eigenaar van de Meter. Doet als of dit een heel normaal verbruik is. Ik heb buren in de blok gevraagt en die zitten allemaal rond de 1600 a 1800m3 per jaar. Allemaal de zelfde ketel.

Het gaat mij om wat is de Netwerkbeheerder tegen mij gaat zeggen dat er helemaal niets mis is met mijn meter! Wat dan? ik heb geen verstand van deze troep. En als ik dan ook nog eens uiteindelijk een geschillen commissie in moet schakelen. Ben ik Failliet Ik heb een kleine uitkering waar ik maar net van rond kan komen.

Gr.

Tuskar
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 jan 2007 21:00

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Tuskar »

Liander netwerken dan heb je ook te maken met Nuon-gas. Vraag bij Nuon het historisch verbruik op van de vorige bewoner.
Wanneer je de meter wilt laten eiken en er mankeert niets aan de meter, dan zijn de kosten voor jouw.
Kijk eerst eens hoe oud de meter is. Mijn meter geeft het volgende weer min = 0,04 m3 /h max 6 m3 /h jaar 1988 Nr 88279788, UGI Meters LTD London. UK 80 80192.
Je verbruik per dag aan gas over 2 maanden van 880 m3 is 14,5 m3 per dag.
Sluit alle gasafnames uit. Laat de CV ketel 10 minuten branden, reken dat x 6, dan weet ij wat de ketel in een uur aan gas verbruikt. Dus wel de kamerthermostaat zo hoog instellen dat deze 10 minuten volaan brand.
Je weet zelfwel hoeveel uur per dag de CV aan staat. Trek daar een periode af het op temp. hebben van de woonruimte. Dan weet wat de ketel aan gas verbruikt.

Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

Heel erg bedankt hier kan ik wat mee.

Ik heb vandaag dan opnieuw ook wel weer contact gezocht met Liander omdat ik echt met deze mevrouw toen geen fijn gesprek had gehad. Maar nu een andere aan de telefoon en super behandeld.

IK ga zeker jou meting doen. Dankje mocht ik het niet snappen zal ik alles hier neerzetten zou dat je misschien kunt helpen

gr. Danielle.

Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

Ik heb de meting gestart.

Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

gegevens meter: UGI TLD Londen Uk 80 80102 min 0,04m3/h max 6m3/h
1989 nr 89405395.

beginstand: 34180,256m3
Eindstand: 34180,574m3

start meting 15:20
einde meting 15:30

uitkomst 0,318 x 6 is 1,908

dit is de uitkomst.

Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

Tuskar schreef:Liander netwerken dan heb je ook te maken met Nuon-gas. Vraag bij Nuon het historisch verbruik op van de vorige bewoner.
Wanneer je de meter wilt laten eiken en er mankeert niets aan de meter, dan zijn de kosten voor jouw.
Kijk eerst eens hoe oud de meter is. Mijn meter geeft het volgende weer min = 0,04 m3 /h max 6 m3 /h jaar 1988 Nr 88279788, UGI Meters LTD London. UK 80 80192.
Je verbruik per dag aan gas over 2 maanden van 880 m3 is 14,5 m3 per dag.
Sluit alle gasafnames uit. Laat de CV ketel 10 minuten branden, reken dat x 6, dan weet ij wat de ketel in een uur aan gas verbruikt. Dus wel de kamerthermostaat zo hoog instellen dat deze 10 minuten volaan brand.
Je weet zelfwel hoeveel uur per dag de CV aan staat. Trek daar een periode af het op temp. hebben van de woonruimte. Dan weet wat de ketel aan gas verbruikt.
Maar goed hoe ga ik berekenen of ik iets vreemds ga zien? Want als je je termostaat op 22 heb staan. Want hij brand natuurlijk niet aan een gesloten. En de CV is de enigste die bij mij hoofdzakelijk gasverbruikt. Ik ben natuurlijk wel alleen en ben alle dagen thuis. en de afgelopen dagen heb ik gemiddeld 10,333 m3 per dag gebruikt.

gr. Danielle.

Toxopeus
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 okt 2009 11:18

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Toxopeus »

Ik zou eens naar de ketel laten kijken, misschien is het expansievat defect.

Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

Toxopeus schreef:Ik zou eens naar de ketel laten kijken, misschien is het expansievat defect.
Als u de gehele verhaal had gelezen... had u tot de conclusie kunnen komen.. Dat de gehele systeem tot de meter helemaal is na gekeken. Ook alle verwarmingsplaten en zelfs de ramen, muren enz. daar zijn ze gisteren ook echt heel lang mee bezig geweest.

Niets aan te vinden.

gr. Danielle.

Tuskar
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 jan 2007 21:00

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Tuskar »

Graag wil ik weten het type en merk ketel en het jaartal.
Verder: Hoeveel vertrekken worden er verwarmd.
Staat de thermostaat de gehele dag en avond op 22 graden.
Waar staat hij in de nacht op, welke temp.

Ik stook op 18,5 graden en heb 3 radiatoren aan 2 in de kamer en 1 werkkamer. In de nacht staat alles op nul bij geen vorst. Dit is van 11.00 uur tot en met 08.00 uur. En is het in de morgen nog 16 graden.
Gooi dan even mijn Delonghi LPG kachel aan en deze stookt de boel weer op naar 18,5 graad. 1 vulling gasfles kost 8 tot 10 euro en kan er een dikke maand op stoken. In de winter bij vorst, dan stookt hij mee, dus verstook ik minder aardgas. Bij koud voorjaar en najaar stook ik alleen LPG gas. Hierdoor kom ik op 200 m3 op jaarbasis. met een voorschot van 22 euro per maand. Aan LPG ben ik op jaarbasis een 65 euro kwijt. Krijg op het eind van het jaar rond de 60 euro terug. :D

Tuskar
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 jan 2007 21:00

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Tuskar »

Het volgende nog: Butaan/Propaan vulling kost 22 euro en LPG kost 8 tot 10 euro per vulling. Eigen fles en vullen bij een benzine /LPG station aan de weg. :D

Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

Tuskar schreef:Graag wil ik weten het type en merk ketel en het jaartal.
Verder: Hoeveel vertrekken worden er verwarmd.
Staat de thermostaat de gehele dag en avond op 22 graden.
Waar staat hij in de nacht op, welke temp.

Ik stook op 18,5 graden en heb 3 radiatoren aan 2 in de kamer en 1 werkkamer. In de nacht staat alles op nul bij geen vorst. Dit is van 11.00 uur tot en met 08.00 uur. En is het in de morgen nog 16 graden.
Gooi dan even mijn Delonghi LPG kachel aan en deze stookt de boel weer op naar 18,5 graad. 1 vulling gasfles kost 8 tot 10 euro en kan er een dikke maand op stoken. In de winter bij vorst, dan stookt hij mee, dus verstook ik minder aardgas. Bij koud voorjaar en najaar stook ik alleen LPG gas. Hierdoor kom ik op 200 m3 op jaarbasis. met een voorschot van 22 euro per maand. Aan LPG ben ik op jaarbasis een 65 euro kwijt. Krijg op het eind van het jaar rond de 60 euro terug. :D
Mijn termostaat staat ook snachts op 22 maar alle deuren wel dicht. De boven verdieping zijn ook alle deuren dicht en de radiatoren staan net een tikje open. Beneden 2 vertrekken worden verwarmt. boven zijn dat 3 vertrekken.

Merk ketel: Benraad
Type: BR 18T
Bouwjaar 1996

Het is een verbeterde rendementsketel.

Verder sta ik smorgens rond 8:00 uur of en ga meestal tussen 11:00 en 01:30 uur op bed.

En ja ik heb geen lpg of wat dan ook ja... ik heb gas uit de grond hahahhaha.

gr. Danielle.

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door AGGB »

Toe maar zeg, dag en nacht op 22graden stoken. wat een verspilling! Een tikkie terug, zou ik zeggen. Trek iets warms aan, dat bespaart altijd.
Het hele systeem is nagekeken tot de meter, dus ook de thermostaat? Als die een graad in nauwkeurigheid zou verschillen naar beneden, dan zou de verbruiksgrootte te verklaren zijn, want dan zou je continue op 23 stoken.
Je vergelijkt jezelf met de buren, die 1600-1800 m3 zouden verbruiken, maar staat daar de thermostaat ook continue op 22?
In elk geval, snel duidelijkheid gewenst! Als na ijking blijkt dat de meter niet fout was, dan zijn de ijkkosten voor jou, in het andere geval niet.

Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

AGGB schreef:Toe maar zeg, dag en nacht op 22graden stoken. wat een verspilling! Een tikkie terug, zou ik zeggen. Trek iets warms aan, dat bespaart altijd.
Het hele systeem is nagekeken tot de meter, dus ook de thermostaat? Als die een graad in nauwkeurigheid zou verschillen naar beneden, dan zou de verbruiksgrootte te verklaren zijn, want dan zou je continue op 23 stoken.
Je vergelijkt jezelf met de buren, die 1600-1800 m3 zouden verbruiken, maar staat daar de thermostaat ook continue op 22?
In elk geval, snel duidelijkheid gewenst! Als na ijking blijkt dat de meter niet fout was, dan zijn de ijkkosten voor jou, in het andere geval niet.
NOu die hebben de termostaat 20 graden staan. 2 graden verschil is geen meer dan 2000 kuub ... en snachts 4 graden verschil. is ook geen 2000 kuub verschil dat mijn broer heeft zijn termostaat continu op 20 staan en die zit nog rond 1800 kuub en die zijn huis tocht ook nog van alle kanten. Als je daar op de bank zit dat waai je bijna van de bank. En zijn huis is ook nog veel groter ook nog.

gr.

Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

AGGB schreef:Toe maar zeg, dag en nacht op 22graden stoken. wat een verspilling! Een tikkie terug, zou ik zeggen. Trek iets warms aan, dat bespaart altijd.
Het hele systeem is nagekeken tot de meter, dus ook de thermostaat? Als die een graad in nauwkeurigheid zou verschillen naar beneden, dan zou de verbruiksgrootte te verklaren zijn, want dan zou je continue op 23 stoken.
Je vergelijkt jezelf met de buren, die 1600-1800 m3 zouden verbruiken, maar staat daar de thermostaat ook continue op 22?
In elk geval, snel duidelijkheid gewenst! Als na ijking blijkt dat de meter niet fout was, dan zijn de ijkkosten voor jou, in het andere geval niet.
En daar bij hij heeft een gezin met 3 kinderen. Die elke dag in bad gaan. En veel koken enz.... ik kook helemaal bijna niet en douch 2x in de week de afwas doe ik 1 a 2x perweek.

RA RA RA hoe verklaar je dat dan? ook zijn ketel is een 18kw. pfffff hier zak mijn broek van af. Ja ik zou wel duurder uit zijn dan mijn buren. maar geen over de 2000 kuub dan kun je mij veel wijs maken maar dat niet.

Als je mee wilt praten moet je dat doen als je er ook verstand van hebt.

dag.

Voisin
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2009 12:58

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Voisin »

pfffff hier zak mijn broek van af.
Die kun je maar beter aanhouden met deze kou, je kunt beter de verwarming op een graad of 18 zetten voordat je gaat slapen.

Of een klokthermostaat kopen die kun je dan zo instellen dat het lekker warm is als je uit bed komt.

Nieuwdrontenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2009 12:10

Re: Gasverbruik van 4.574 m3 normaal? (LIANDER netwerk)

Ongelezen bericht door Nieuwdrontenaar »

Voisin schreef:
pfffff hier zak mijn broek van af.
Die kun je maar beter aanhouden met deze kou, je kunt beter de verwarming op een graad of 18 zetten voordat je gaat slapen.

Of een klokthermostaat kopen die kun je dan zo instellen dat het lekker warm is als je uit bed komt.
Hahha.. ik ga inderdaad wel eens kijken met 18 graden.. maar je kan mij niet wijs maken en helemaal niet dat iemand die alles met gas installatie stuk voor stuk te doen hebben allemaal zeggen ook al heeft u de verwarming dag en nog op 40 staan komt u hier nog niet aan. het gaat om een verschil van meer dan 2000 kuub. dat is een verschil van meer dan 50% terwijl de tabelen een verschil geven van 18%.

nou sorry dan zie ik hier wel een heel groot verschil ten opzichte van.

Gesloten