LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geen meter door fraude

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mamoet
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 dec 2010 11:03

geen meter door fraude

Ongelezen bericht door mamoet »

Hallo,
Ik ben zo stom geweest om mijn garage uit te lenen voor een wietplantage. Ik ben gepakt en mijn meter is weggehaald. dit was in april 2008. Ik heb nu nog steeds geen meter. Ondertussen in de schuldsanering, maar Liander zegt dat ik eerst 60% van de rekening moet betalen. Ongeveer 4500,00 euro. Ik heb dit niet. heb iemand een oplossing voor mij. Ik ben ten einde raad. ik weet dat ik stom ben geweest!!!!

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Een meter mag door ieder erkend installateur geplaatst worden.
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... j_plaatsen

Dus dat zal het probleem niet zijn.

mamoet
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 dec 2010 11:03

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door mamoet »

Maar je mag toch zo maar niet een meter plaatsen????

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door tennis »

Tis weer bijzonder schreef:Een meter mag door ieder erkend installateur geplaatst worden.
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... j_plaatsen

Dus dat zal het probleem niet zijn.
De stroomvoorziening zou wel afgesloten zijn, dan kan een geplaatste meter ook geen stroom leveren!

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door dirkib »

Als je doorklikt op de link van Tis weer bijzonder (bij register meetbedrijven elektriciteit), is het niet dat iedere erkende installateur een meter mag plaatsen, maar slecht een handvol door Tennet erkende bedrijven. Waaronder de netwerkbeheerders.

Het probleem is niet de meter zelf, maar (zoals tennis zegt) het opnieuw verkrijgen van een elektriciteitsaansluiting. En blijkbaar wil Liander dat niet eerder verzorgen dan wanneer je je schuld aan hun gedeeltelijk hebt ingelost. Tja...... ik denk zelf dat dat onomkoombaar is.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door Shine »

U bent gepakt voor het plegen van fraude.
U bent daarom afgesloten.
U zult pas weer aangesloten worden als u aan de gestelde betalingsvoorwaarde voldoet. Het laten plaatsen van een nieuwe meter (door ander bedrijf) lost uw afgesloten zijn van elektriciteit echt niet op.
Tsja, tot die tijd wordt het voor u 'werken' met een zaklampje in uw garage.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

dirkib schreef:Als je doorklikt op de link van Tis weer bijzonder (bij register meetbedrijven elektriciteit), is het niet dat iedere erkende installateur een meter mag plaatsen, maar slecht een handvol door Tennet erkende bedrijven. Waaronder de netwerkbeheerders.
IEDERE installateur mag een meter plaatsen.
Sterker nog, zelf doen mag ook.
Een meter of meters mag men desgewenst ook nog zelf kopen, nieuw of 2e hands, i.p.v. eeuwenlang te huren van de netbeheerder.
Aangezien de starter van dit topic stelde: 'geen meter door fraude', gaf ik dáár antwoord op.
Wel goed lezen dames en heren medeforummers. :lol:

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door h@rm@n »

IEDERE installateur mag een meter plaatsen.
Sterker nog, zelf doen mag ook.
Een meter of meters mag men desgewenst ook nog zelf kopen, nieuw of 2e hands, i.p.v. eeuwenlang te huren van de netbeheerder.
Aangezien de starter van dit topic stelde: 'geen meter door fraude', gaf ik dáár antwoord op.
Wel goed lezen dames en heren medeforummers.
Ik kan er toch niets anders van maken "Tis weer bijzonder" dan dat er in de situatie van mamoet na fraudeleuze handelingen de elektriciteitsaansluiting afgesloten is en de kWh meter is meegenomen door het Netwerkbedrijf. En mamoet zal zich tot een gecertificeerd meetbedrijf (aangewezen door TenneT) moeten wenden alvorens hij weer een nieuwe meter krijgt. Normaliter gaat dit automatisch. Als hij zijn rekening betaalt zorgt het netwerkbedrijf voor de verdere afhandeling. Het gaat hier om de meter in de meterkast die de geleverde energie registreert door het Leveringsbedrijf. Zie de link van tennis en kijk ook eens op de site van TenneT:
http://www.tennet.org/transport_en_syst ... iteit.aspx
Laatst gewijzigd door h@rm@n op 07 dec 2010 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.

mamoet
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 dec 2010 11:03

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door mamoet »

Bedankt SHINE voor de opbeurende woorden!!!! Er bestaan ook mensen die door een ander in de problemen zijn gekomen door goed vertrouwen. Ik weet best dat het niet goed te spreken is wat ik gedaan heb, maar om een oordeel te hebben moet je het hele verhaal weten. ik wilde graag weten of iemand een oplossing wist of een deur kon openen voor mij. Ik ben een werkend mens die nu in de kou staat letterlijk en figuurlijk om eenvoudig de domheid om te goed van vertrouwen te zijn.
Bedankt voor jullie reacties

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Tennis heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Een meter of meters hoeven niet geplaatst te worden door de netbeheerder.
Nogmaals, ik gaf slechts antwoord op het feit dat er geen meter meer aanwezig was.

Verder geef ik geen advies, alhoewel er m.i. nog wel wegen zijn de 'straf' te ontlopen.
Uiteindelijk betaal ik namelijk in de tarieven dagelijks ook mee aan frauduleuze handelingen van anderen.
Ik voel me daarom niet zo erg geroepen ook nog mee te werken of te helpen aan het in stand houden van fraudeurs.
Zo'n iemand gaat maar naar advocaat, die zijn daar speciaal voor.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Misschien heb je je niet gerealiseerd dat, ook al heeft een ander het gedaan, jij aansprakelijk bent mamoet. Het probleem ligt nu in het feit dat je in de schuldsanering zit en het met een minimum aan inkomen moet doen. Hierdoor kun je een eventueel betalingsvoorstel/regeling om de rekening voor een deel en de rest met een aantal deelbetalingen te betalen natuurlijk niet doen. Ook een eventuele persoonlijke lening bij de bank is niet aan de orde voor jou. De enigste mogelijkheid die je hebt is om bij vrienden/familie te lenen om zo bij het Netwerkbedrijf een aanbetaling te doen met een aantal termijn betalingen. De termijn betalingen zal binnen een beperkte termijn voldaan dienen te worden.
Indien dit niet lukt vrees ik dat "wie zijn billen brandt, op de blaren moet zitten".

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Verder geef ik geen advies, alhoewel er m.i. nog wel wegen zijn de 'straf' te ontlopen.
Mijn inziens niet.
Uiteindelijk betaal ik namelijk in de tarieven dagelijks ook mee aan frauduleuze handelingen van anderen.
Het zal nu zo zijn dat het verschil tussen inkoop en verkoop mogelijk onder de noemer netverlies wordt geschoven. En dus zo wel in de kWh prijs wordt verrekend.
Ik voel me daarom niet zo erg geroepen ook nog mee te werken of te helpen aan het in stand houden van fraudeurs.
Zo'n iemand gaat maar naar een advocaat, die zijn daar speciaal voor.
Feitelijk heb je hier volkomen gelijk in "Tis weer bijzonder".

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

h@rm@n schreef:
Verder geef ik geen advies, alhoewel er m.i. nog wel wegen zijn de 'straf' te ontlopen.
Mijn inziens niet.
M.i. wel.
Het is een wat omslachtige manier, maar ik heb het vermoeden dat het uiteindelijk wel zal werken.
Ook al doen ze vaak voorkomen van wel, ook energiebedrijven zijn God niet. :mrgreen:

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

h@rm@n schreef:De enigste mogelijkheid die je hebt is om bij vrienden/familie te lenen om zo bij het Netwerkbedrijf een aanbetaling te doen met een aantal termijn betalingen.
Als dan alles buiten zijn medeweten of schuld is ontstaan, kan ie op zijn beurt de veroorzaker aansprakelijk stellen.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Het is een wat omslachtige manier, maar ik heb het vermoeden dat het uiteindelijk wel zal werken.
Ook al doen ze vaak voorkomen van wel, ook energiebedrijven zijn God niet.
Ik kan ook wel een suggestie doen, maar als volgens jou de energiebedrijven God niet zijn, ze zijn ook niet op hun achterhoofd gevallen.
Als dan alles buiten zijn medeweten of schuld is ontstaan, kan ie op zijn beurt de veroorzaker aansprakelijk stellen.
Maar ik vermoed dat het wel weer op de nodige problemen zal stuiten.
De veroorzaker aansprakelijk stellen zal moeilijk gaan. Normaal gesproken heeft deze aan mamoet huur betaald voor de garage en zijn dit geen doorsnee mensen.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Best wel een zielig verhaal eigenlijk.
Nou vooruit dan 1 tip, want eerlijk is eerlijk.
Ga ik die zielepoot toch nog een beetje helpen.
BTW over het vermeende verbruik (leveringsdeel) hoeft ie niet te betalen, conform een gerechtelijke uitspraak.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door tennis »

Tis weer bijzonder schreef:Tennis heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Een meter of meters hoeven niet geplaatst te worden door de netbeheerder.
Nogmaals, ik gaf slechts antwoord op het feit dat er geen meter meer aanwezig was.
Tis als betweter, weet wel waar de klepel hangt.
Stangen kan hij goed!
Eerst eens goed lezen, en dan schrijven.
Dit heeft tennis geschreven, en niets anders:
tennis schreef:De stroomvoorziening zou wel afgesloten zijn, dan kan een geplaatste meter ook geen stroom leveren!

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door Shine »

Wat doet Liander bij energiediefstal?
- Wij sluiten elektriciteit of gas af op het betreffende adres en verwijderen daarbij ook de meter.
- Wij doen aangifte bij de politie.
- Wij sturen een rekening waarop zowel de kosten als een schatting van de hoeveelheid gestolen energie staan.
Bron: http://www.liander.nl/liander/schade_co ... melden.htm
Nou vooruit dan 1 tip, want eerlijk is eerlijk.
BTW over het vermeende verbruik (leveringsdeel) hoeft ie niet te betalen, conform een gerechtelijke uitspraak.
@Tis weer bijzonder
Ik heb zitten zoeken, maar kan de/een betreffende uitspraak niet vinden.
Het enige wat ik kan vinden is dat er geen omzetbelasting over het netverlies gedeelte betaald hoeft te worden.
Zie uitspraak:
http://jure.nl/bm8505
http://jure.nl/bn9756
Kan de link naar de uitspraak geplaatst worden waarin staat dat er geen BTW betaald hoeft te worden?
Alvast dank!

Bedankt SHINE voor de opbeurende woorden!!!! Er bestaan ook mensen die door een ander in de problemen zijn gekomen door goed vertrouwen. Ik weet best dat het niet goed te spreken is wat ik gedaan heb, maar om een oordeel te hebben moet je het hele verhaal weten. ik wilde graag weten of iemand een oplossing wist of een deur kon openen voor mij.
@ Mammoet:
Ik oordeel niet. Ik vertel gewoon hoe het zit.
U vraagt om advies of plaatsing van een andere meter mogelijk is. Antwoord is nee. Om gegeven bekende redenen.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Shine, je hebt mail.
Zoals ik reeds meldde, ben ik niet van plan fraudeurs met gratis adviezen nóg verder te helpen.
Daarom geen verdere openbare info mijnerzijds via dit forum.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: geen meter door fraude

Ongelezen bericht door h@rm@n »

BTW over het vermeende verbruik (leveringsdeel) hoeft ie niet te betalen, conform een gerechtelijke uitspraak.
De factuur betreffende gestolen energie komt van het Netwerkbedrijf en zodoende wordt door het Netwerkbedrijf geen BTW in rekening gebracht. (Door het Leveringsbedrijf wordt enkel de geregistreerde energie geleverd). Of dit een advies is "Tis weer bijzonder" weet ik niet, want de BTW wordt niet gefactureerd. Bij een advies betreffende klant dacht ik meer aan hoe hij een nieuwe meter zou kunnen krijgen.

Gesloten