Ik had 07-02-2013 nieuw contract (gas en elektriciteit) ondertekend. Omdat ik er na ongeveer 3 weken helemaal niets meer van hoor bel ik ze. Blijkt dat ik niet in het systeem sta Er is een storing geweest volgens klantenservice en dat zal dan waarschijnlijk de oorzaak zijn geweest. Excuus bla bla bla, hij biedt me zelfs nog een hogere korting aan en wilt het heel graag voor me in orde maken. Dus telefonisch een aanmelding/overeenkomst gemaakt.
Maar nu ik er over nadenk wil ik ervan af omdat ik meer problemen verwacht ( of dat terecht is weet ik niet) en daar geen zin in heb!
De vraag is nu: heb ik in dit geval 7 dagen bedenktijd waarin ik deze overeenkomst kan ontbinden???
Als je niet in het systeem stond zal je telefoontje van vandaag toch als uitgangsdatum voor de 7 dagen genomen worden?
Maar nu ik er over nadenk wil ik ervan af omdat ik meer problemen verwacht ( of dat terecht is weet ik niet) en daar geen zin in heb!
(3 weken na kunnen denken ?!?)
Lijkt mij wel,andere was toch niet aangemaakt,dus toen jij belde is er pas overeenkomst afgesloten..
Maar misschien?....je wilde het al...toen drie weken gewacht waarin je de tijd al had van...zal ik het dan we doen...
En dan bel je zelf en wil je er ineens vanaf?.....
Had je in die drie weken niet kunnen denken nou laat maar gaan.....?
Jolijn schreef:Als je niet in het systeem stond zal je telefoontje van vandaag toch als uitgangsdatum voor de 7 dagen genomen worden?
Op 7 febr. 2013 was het colportage dus had ik 8 dagen om de overeenkomst te ontbinden. Maar afgelopen dinsdag bel ik ze. Normaal gesproken heb je dan géén 7 dagen bedenktijd (al ik het goed heb?).
Maar omdat ik nu natuurlijk niet bel om een overeenkomst te sluiten maar om te vragen waarom ik geen bevestiging en meterstanden kaart heb ontvangen, is de vraag: heb ik in dit geval wel 7 dagen bedenktijd??
Je hebt het ondertekent schrijf je. Mag ik daaruit opmaken dat het gaat om deur tot deur verkoop?
Als je "ondertekende" aanvraag nog in de pijpleiding zit om verwerkt te worden, dan ben je te laat met annuleren. Bij de deur teken je een contract, hierbij heb je 8 dagen (wet op colportage) om te annuleren. Dus niet vanaf je de eerste brief ontvangt.
Je hebt vandaag gebeld om te vragen hoe het zat. Ze hebben je een nog scherper contract geboden. Da's mooi. Bij dit contract heb je een nieuwe annulering termijn van 7 werkdagen.
Als je het vanochtend afgesloten contract annuleert en de andere zit nog in de pijplijn dan ben je gebonden aan het eerste contract. Hiervoor ben je simpelweg te laat om te annuleren.
Uiteraard kun je altijd overstappen, of teruggaan naar je oude leverancier. Houdt er wel rekening mee dat je naar alle waarschijnlijkheid dan wel een boete moet betalen.
@weetnietveel meterstandenkaarten ontvang je meestal 2 weken voordat de levering bij de nieuwe leverancier start. Een gemiddelde overstap duurt zo'n 4 tot 8 weken. De eerste bevestigingsbrief ontvang je meestal binnen twee weken. Met een storing bij de leveranciers zoals nu zal deze eerste bevestigingsbrief wat langer duren.
Rozemarijntje rozemarijntje.. In die 3 weken had ik geen bedenkingen. Pas na het telefoongesprek met de klantenservice, waaruit blijkt dat ik niet in hun systeem sta. Ze weten van niets! Terwijl ik thuis met een medewerker het contract heb ondertekend. Ik ben nog door zijn leidinggevende gebeld om te controleren of ik alles goed ontvangen heb enz. dat contract ligt nu naast me.
Begrijp je het nu beter?
Jolijn schreef:Als je niet in het systeem stond zal je telefoontje van vandaag toch als uitgangsdatum voor de 7 dagen genomen worden?
Op 7 febr. 2013 was het colportage dus had ik 8 dagen om de overeenkomst te ontbinden. Maar afgelopen dinsdag bel ik ze. Normaal gesproken heb je dan géén 7 dagen bedenktijd (al ik het goed heb?).
Maar omdat ik nu natuurlijk niet bel om een overeenkomst te sluiten maar om te vragen waarom ik geen bevestiging en meterstanden kaart heb ontvangen, is de vraag: heb ik in dit geval wel 7 dagen bedenktijd??
Probeer het uit, zeg gewoon op, dan merk je aan hun antwoord wel of het kan. En zo niet, dan wil je het misschien toch weer wel, omdat je er nog weer even over hebt kunnen nadenken.
De volgende situaties vallen niet onder de regels van Koop op afstand:
U zoekt een bedrijf op in het telefoonboek en via de telefoon bestelt u iets bij dit bedrijf.
U koopt op afstand registergoed. Dit is een huis, grond of een bepaald schip.
U koopt uit een automaat bijvoorbeeld blikjes, sigaretten of een treinkaartje. Of u haalt een snack uit de muur.
U koopt iets nadat u via de telefoon een bod hebt gedaan op een (internet)veiling.
U geeft telefonisch opdracht voor een verbouwing
Voorbeelden van koop op afstand
U koopt producten of diensten via internet.
Soms heeft een gewone winkel ook een webwinkel. U koopt het product via de webwinkel en u ontmoet verder geen verkoper.
U koopt iets via een postorderbedrijf.
U bestelt iets met een bestelbon uit een krant of tijdschrift. Voor dit product staan er regelmatig advertenties in kranten of tijdschriften.
U bestelt iets per fax. Via de fax krijgt u soms aanbiedingen.
U bestelt iets via de telefoon. Er zijn regelmatig reclamespotjes voor deze manier van bestellen.
U wordt opgebeld met de vraag of u iets wilt kopen (telemarketing).
Energiefreak, dat contract van 3 weken geleden was inderdaad "deur aan deur verkoop" (colportage), dat hoeft niet geannuleerd te worden, want het bestaat in feite niet. Het stond niet in het computersysteem.
Dat was ook de reden dat ik geen bevestigingsmail en meterstand kaart had ontvangen!
Nu is er dus telefonisch een aanmelding geweest. Dit keer ging het wel goed, want vandaag 11.30 ontving ik de bevestiging en de meterstanden kaart.
Maar jij denk dus dat ik wél 7 dagen bedenktijd heb, ook al heb ik ze gebeld?
Dankjewel Jolijn. Ik ben nog niet helemaal overtuigd, want als je telefonisch bijv een pizza besteld heb je ook geen 7 dagen bedenktijd? Dus niet alle overeenkomsten die je telefonisch afsluit vallen onder koop op afstand.
weetnietveel schreef:Dankjewel Jolijn. Ik ben nog niet helemaal overtuigd, want als je telefonisch bijv een pizza besteld heb je ook geen 7 dagen bedenktijd? Dus niet alle overeenkomsten die je telefonisch afsluit vallen onder koop op afstand.
In mijn voorbeeld (Consuwijzer) staan voorbeelden van koop op afstand en van geen koop op afstand.
weetnietveel schreef:Dankjewel Jolijn. Ik ben nog niet helemaal overtuigd, want als je telefonisch bijv een pizza besteld heb je ook geen 7 dagen bedenktijd? Dus niet alle overeenkomsten die je telefonisch afsluit vallen onder koop op afstand.
In mijn voorbeeld (Consuwijzer) staan voorbeelden van koop op afstand en van geen koop op afstand.
Probeer het gewoon, dan weet je het.
Ja, jolijntje die heb ik toch net gelezen, maar daar staat: als je tel. iets bestelt valt dat onder koop op afstand, maar ik geloof toch niet dat als je een pizza besteld je je kunt beroepen op de 7 dagen bedenktijd. Dus er zijn uitzonderingen.
Natuurlijk kan ik die energieleverancier bellen, maar ik wilde eerst zelf weten of ik de overeenkomst ontbinden kan. En ik dacht dat iemand van hier me dit wel even met zekerheid kon vertellen.
Bij telefonische aankoop geldt de 7 dagen annuleringstermijn. Tenzij er een bandje is opgenomen waarin je zelf akkoord gaat met het afzien van de annuleringsperiode.
Bijvoorbeeld: Bij telefonische aanmelding van de I-pad actie van Oxxio moest je afzien van de annuleringsperiode. Dit werd keurig op het bandje vastgelegd. Als je nu zo'n soort bandje met ja hebt moeten beantwoorden dan heb je geen mogelijkheid tot annuleren.
Als je zeker weet dat de colportage niet meer in de pijplijn zit, of nog verwerkt kan worden. Dan kun je dit contract gewoon annuleren. Zonder opgaaf van reden.
Voor alle producten die je via het internet, de telefoon of de post aanschaft, geldt een zogenoemd herroepingsrecht. Nadat je via PrizeWize een energiecontract hebt afgesloten, krijg je binnen 2 weken een welkomstbrief van je nieuwe energieleverancier. Vanaf het moment dat deze brief op je deurmat belandt, heb je 7 werkdagen wettelijke bedenktijd om dit nieuwe energiecontract te accepteren of te weigeren.
Wanneer je het energiecontract weigert, hoef je geen reden op te geven of een boete te betalen. Wanneer de energieleverancier niet of onvolledige informatie heeft verstrekt, dan wordt je herroepingsrecht automatisch verlengd tot 3 maanden. Wanneer de energieleverancier de informatie te laat opstuurt, maar wel binnen 3 maanden, dan gaat je herroepingsrecht in op het moment dat je de informatie ontvangt.
In je welkomstbrief staat aangegeven hoe je de overeenkomst kunt herroepen. Vaak is dit schriftelijk per post of per e-mail.
Ik heb bovenstaande gevonden op www.prizewize.nl gevonden. Ik neem aan dat dit ook voor verkoop aan de deur zo werkt. Vanaf het moment dat je post hebt ontvangen heb je zeven werkdagen om, zonder opgaaf van reden, op te zeggen.
Succes
Laatst gewijzigd door smartjean op 21 feb 2014 07:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Probeer het gewoon, dan weet je het.
Ja, jolijntje die heb ik toch net gelezen, maar daar staat: als je tel. iets bestelt valt dat onder koop op afstand, maar ik geloof toch niet dat als je een pizza besteld je je kunt beroepen op de 7 dagen bedenktijd. Dus er zijn uitzonderingen.
@weetjenietje. Je kunt die pizza bij koop op afstand lezen maar ook hier:
De volgende situaties vallen niet onder de regels van Koop op afstand:
U zoekt een bedrijf op in het telefoonboek en via de telefoon bestelt u iets bij dit bedrijf.
Energiefreak schreef:Bij telefonische aankoop geldt de 7 dagen annuleringstermijn. Tenzij er een bandje is opgenomen waarin je zelf akkoord gaat met het afzien van de annuleringsperiode.
Bijvoorbeeld: Bij telefonische aanmelding van de I-pad actie van Oxxio moest je afzien van de annuleringsperiode. Dit werd keurig op het bandje vastgelegd. Als je nu zo'n soort bandje met ja hebt moeten beantwoorden dan heb je geen mogelijkheid tot annuleren.
Als je zeker weet dat de colportage niet meer in de pijplijn zit, of nog verwerkt kan worden. Dan kun je dit contract gewoon annuleren. Zonder opgaaf van reden.
Energiefreak dankjewel. Je verhaal is duidelijk. Ik heb gewoon 7 dagen bedenktijd. Ik zal maandag nog wel voor de zekerheid bij deze energieleverancier informeren of het 1ste contract (via deur aan deur verkoop) daadwerkelijk niet meer bestaat.
De colportage wet kent een bedenktermijn van acht dagen die in gaan op het moment dat er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. De wet koop op afstand kent een bedenktermijn van zeven werkdagen. De discussie hier gaat over het laatste, terwijl van het eerste spraken is.
Nee alfatrion.
7 febr 2013 heb ik een contract getekend bij deze leverancier (dat was colportage, deur aan deur verkoop).
26 febr. 2013 bel ik die leverancier en dan blijkt dat ze er helemaal niets van af weten. Ik sta niet in het systeem. Dus 26 febr. telefonisch een nieuwe overeenkomst aangegaan. Vandaag bevestiging gekregen.
weetnietveel schreef:Dus 26 febr. telefonisch een nieuwe overeenkomst aangegaan. Vandaag bevestiging gekregen.
Oke. Als de verkoper systematisch op deze manier overeenkomsten sluit dan is de bedenktermijn van 7 werkdagen van toepassing. Als het incidenteel heeft plaats gevonden niet.