LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Heffing ODE een feit miv 2013
Heffing ODE een feit miv 2013
De overheid heeft besloten om de extra heffing 'Opslag Duurzame Energie' met ingang van januari 2013 in te voeren. Inmiddels maakt 38% overheidskosten deel uit van de totale energieprijs die wij krijgen. (18% = netbeheer en 44%= leverancier)
Het is natuurlijk te zot voor woorden dat de politiek op deze manier een nieuwe extra melkkoe heeft gevonden.
Zie: http://pol-prod-cm.wegener.nl/cmlink/2. ... /1.3567181
Bedragen van deze heffing ode:
0,0013 elektra per kwh
0,0028 gas per m3
Overigens zal deze nieuwe in hetleven geroepen heffing de komende jaren steeds gaan stijgen.
Als klap op de vuurpijl hebben netbeheerders hun tarieven ook mogen verhogen. En hiermee wordt de prijsdaling van energieleveringsprijs januari 2013 zo goed als teniet gedaan.
Dit even ter info.
Als je gaat vergelijken tussen leveranciers zorg dan dat ze de eenheidsprijzen benoemen incl btw,energiebelasting én de ode. Anders ga je namelijk appels met peren vergelijken.
Het is natuurlijk te zot voor woorden dat de politiek op deze manier een nieuwe extra melkkoe heeft gevonden.
Zie: http://pol-prod-cm.wegener.nl/cmlink/2. ... /1.3567181
Bedragen van deze heffing ode:
0,0013 elektra per kwh
0,0028 gas per m3
Overigens zal deze nieuwe in hetleven geroepen heffing de komende jaren steeds gaan stijgen.
Als klap op de vuurpijl hebben netbeheerders hun tarieven ook mogen verhogen. En hiermee wordt de prijsdaling van energieleveringsprijs januari 2013 zo goed als teniet gedaan.
Dit even ter info.
Als je gaat vergelijken tussen leveranciers zorg dan dat ze de eenheidsprijzen benoemen incl btw,energiebelasting én de ode. Anders ga je namelijk appels met peren vergelijken.
Re: Heffing ODE een feit miv 2013
Wat dacht je dan...........dat ze de burgers ooit een prijsverlaging zouden geven die ook echt zoden aan de dijk zet
Dat is een utopie
Dat is een utopie
We hebben één van de meest stabiele energienetten ter wereld, en dat blijft niet vanzelf in de lucht. En als we even de wellus/nietus discussie over CO2 links laten liggen, blijven we nog steeds het feit tegen komen dat de fossiele brandstoffen opraken, en we dus ook richting een duurzamer energiebeleid toe zullen moeten.
Dat kost vele miljarden, en ik persoonlijk vind het fijner om dat wat uit te smeren, en niet te wachten tot aan het laatste moment..
Dat kost vele miljarden, en ik persoonlijk vind het fijner om dat wat uit te smeren, en niet te wachten tot aan het laatste moment..
Precies. Eindelijk eens een keer een overheidsmaatregel waaruit blijkt dat men een beetje verder kijkt dan de eerstvolgende opiniepeiling.sjohie schreef:We hebben één van de meest stabiele energienetten ter wereld, en dat blijft niet vanzelf in de lucht. En als we even de wellus/nietus discussie over CO2 links laten liggen, blijven we nog steeds het feit tegen komen dat de fossiele brandstoffen opraken, en we dus ook richting een duurzamer energiebeleid toe zullen moeten.
Aanvullende info
http://www.energieleveranciers.nl/nieuw ... aangenomen
Als tegenhanger en toch een beetje als discussiepunt inbrengende:
Je bent als consument al energie-, klimaat- en millieubewust. Daarom heb je leveringscontracten van 100% schone energie. Zowel elektra als gas. Deze producten zijn bij alle leveranciers in eenheidsprijs duurder. Maar dat heb je er graag voor over. Je beschiuwt dit als een soort van heffing. Maar nu word je toch wat dubbel gepakt door deze nieuw ingevoerde extra heffing. Het zou me niet verbazen als dit een van de redenen gaat zijn dat menig consument nu niet meer voor schone energie kiest bij de leverancier of zijn bestaand product om gaat zetten naar reguliere energie (gemakshalve even vieze energie noemende). Het wordt voor de gemiddelde burger allemaal te duur. Want het is niet alleen energie wat de klok slaat. Talloze dagelijkse kosten, belastingen en dies meer stijgen door de crisis.
Zou je dan juist de consument moeten aanmoedigen en zij die kiezen voor 100% schone energie leveringscontracten moeten belonen door de eenheidsprijze van deze producten goedkoper te maken? Daarmee stimuleer je ook de consument om voor schone energie te kiezen. Hoort hier niet meer een samenspel tussen beiden te zijn?
Ik kan in mijn denken fout zitten. Dat hoor ik dan graag.
http://www.energieleveranciers.nl/nieuw ... aangenomen
Als tegenhanger en toch een beetje als discussiepunt inbrengende:
Je bent als consument al energie-, klimaat- en millieubewust. Daarom heb je leveringscontracten van 100% schone energie. Zowel elektra als gas. Deze producten zijn bij alle leveranciers in eenheidsprijs duurder. Maar dat heb je er graag voor over. Je beschiuwt dit als een soort van heffing. Maar nu word je toch wat dubbel gepakt door deze nieuw ingevoerde extra heffing. Het zou me niet verbazen als dit een van de redenen gaat zijn dat menig consument nu niet meer voor schone energie kiest bij de leverancier of zijn bestaand product om gaat zetten naar reguliere energie (gemakshalve even vieze energie noemende). Het wordt voor de gemiddelde burger allemaal te duur. Want het is niet alleen energie wat de klok slaat. Talloze dagelijkse kosten, belastingen en dies meer stijgen door de crisis.
Zou je dan juist de consument moeten aanmoedigen en zij die kiezen voor 100% schone energie leveringscontracten moeten belonen door de eenheidsprijze van deze producten goedkoper te maken? Daarmee stimuleer je ook de consument om voor schone energie te kiezen. Hoort hier niet meer een samenspel tussen beiden te zijn?
Ik kan in mijn denken fout zitten. Dat hoor ik dan graag.
Ik zou als overheid nog wat meer inzetten op het verminderen van de energieconsumptie, en bijvoorbeeld A+++ apparaten een beetje subsidiëren. Verder zou ik een deel van deze inkomsten ook willen gebruiken voor kernonderzoek, zowel voor 4e generatie kernspiltsingscentrales voor de korte en middellange termijn, en het ultieme lange termijn doel, kernfusie.
Daarnaast zou ik beginnen met het bij wet verplicht plaatsen van douches met warmtewisselaars in alle nieuwbouw woningen, en ook zonneboilers, en zonnepanelen voor de stroom.
Daarnaast zou ik beginnen met het bij wet verplicht plaatsen van douches met warmtewisselaars in alle nieuwbouw woningen, en ook zonneboilers, en zonnepanelen voor de stroom.
De belasting op energie (energiebelasting en btw) maakt een aanzienlijk deel uit van de totale energiekosten. De elektriciteitsprijs voor huishoudens bestaat voor ongeveer 29% uit belasting. Voor de gasprijs is dit ongeveer 38% belasting.
Met de energiebelasting wil de overheid stimuleren dat u minder energie verbruikt. Essent heeft de opdracht om de energiebelasting te incasseren en af te dragen aan de belastingdienst.
Ter compensatie ontvangt een afnemer heffingskorting.
De heffingkorting energiebelasting is een vast bedrag per elektriciteitsaansluiting dat in mindering wordt gebracht op de verschuldigde energiebelasting. De vermindering bedraagt € 318,62 (exclusief btw) per verbruiksperiode van 12 maanden. Voor objecten zonder verblijfsfunctie geldt een verlaagde heffingskorting van € 119,62 (exclusief btw). Is de verbruiksperiode korter of langer, dan verrekenen we de heffingskorting.
Dit "moet" wel in de redeneringen meegenomen worden
Met de energiebelasting wil de overheid stimuleren dat u minder energie verbruikt. Essent heeft de opdracht om de energiebelasting te incasseren en af te dragen aan de belastingdienst.
Ter compensatie ontvangt een afnemer heffingskorting.
De heffingkorting energiebelasting is een vast bedrag per elektriciteitsaansluiting dat in mindering wordt gebracht op de verschuldigde energiebelasting. De vermindering bedraagt € 318,62 (exclusief btw) per verbruiksperiode van 12 maanden. Voor objecten zonder verblijfsfunctie geldt een verlaagde heffingskorting van € 119,62 (exclusief btw). Is de verbruiksperiode korter of langer, dan verrekenen we de heffingskorting.
Dit "moet" wel in de redeneringen meegenomen worden
@h@rm@n
Die heffingskorting is er al jarenlang en hierin maakt het niet uit of iemand wel/niet schone energie afneemt.
Ik begrijp daarom ook niet goed wat je bedoeld met 'moet in wel in redenering meegenomen worden'.
Mijn redenering heeft betrekking op de ODE en de achterliggende gedachte in combinatie met het stimuleren van de consument om te kiezen voor schone energie, of te blijven kiezen voor schone energie ondanks dat de eenheidsprijzen voor deze producten duurder zijn. Een consument die al voor schone energie heeft gekozen betaald dus al meer, maar krijgt als bonus ook nog de ODE er over heen. Afijn, zie mijn redenering voordat ik nogmaals in herhaling val.
Ik zag liever een samenspel tussen deze 2. Volgens mij bereik je dan meer het doel.
Die heffingskorting is er al jarenlang en hierin maakt het niet uit of iemand wel/niet schone energie afneemt.
Ik begrijp daarom ook niet goed wat je bedoeld met 'moet in wel in redenering meegenomen worden'.
Mijn redenering heeft betrekking op de ODE en de achterliggende gedachte in combinatie met het stimuleren van de consument om te kiezen voor schone energie, of te blijven kiezen voor schone energie ondanks dat de eenheidsprijzen voor deze producten duurder zijn. Een consument die al voor schone energie heeft gekozen betaald dus al meer, maar krijgt als bonus ook nog de ODE er over heen. Afijn, zie mijn redenering voordat ik nogmaals in herhaling val.
Ik zag liever een samenspel tussen deze 2. Volgens mij bereik je dan meer het doel.
@ Shine, ik bedoel dat er energiebelasting ingevoerd wordt dat via een heffingskorting (althans een compensatie voor een deel, afhankelijk van je verbruik) weer terug betaald wordt waardoor de "verhoging" wel mee valt.
En bij mijn leverancier betaal ik al jaren hetzelfde voor groene stroom tov grijze stroom. Alleen voor groen gas moet per m3 meer betaald worden .
En bij mijn leverancier betaal ik al jaren hetzelfde voor groene stroom tov grijze stroom. Alleen voor groen gas moet per m3 meer betaald worden .
-
Weer een updateje: Per 1 juli gaan de energietarieven weer omlaag en deze keer is er geen sprake van een verhoging van de belasting. Deze keer dus wel direct voordeel voor de eindgeberuiker:
http://www.energieleveranciers.nl/nieuw ... per-1-juli
Nou, woeptiedoe, ~20 euro/jaar op een gemiddelde energierekening, dát zet zoden..jeffrey-willems schreef:Weer een updateje: Per 1 juli gaan de energietarieven weer omlaag en deze keer is er geen sprake van een verhoging van de belasting. Deze keer dus wel direct voordeel voor de eindgeberuiker: