LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge rekening verwarming en warmwater

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Sprietje

Hoge rekening verwarming en warmwater

Ongelezen bericht door Sprietje »

Hallo allemaal,

Heel graag zou ik jullie iets willen vragen.
Het gaat over de stadsverwarming bij familieleden die momenteel zelf niet in de mogelijkheid zijn om op internet hier een vraag te stellen.

In huis hebben zij stadsverwarming.
Sinds vorig jaar december is de teller waar de GJ op wordt bijgehouden 70 tikken omhoog gegaan.
Dit is heel erg veel en dat ondanks dat de verwarming niet hoger staat als 16/17 graden omdat de teller anders nog hoger zou uitvallen en het warmwaterverbruik is ook heel beperkt (10 minuten onder de douche per dag en verder beperkt waterverbruik), ook geen apparatuur in huis die warmwater verbruikt.
Per jaar betalen ze 107 euro per maand en dat komt uit op een bedrag van 12x107 euro=1284,00
1 GJ is 20 euro en voor 70 GJ zou dat dan toch op 70x20=1400,00 uitkomen?
Er wordt ook vastrecht gerekend van ongeveer 250 euro staat op de rekening van vorige jaren.
Nu zeggen familieleden dat ze een rekening van wel over de duizend euro moeten gaan betalen of misschien wel een paar duizend euro.
Ik heb zelf ook eens zitten rekenen (maar ik heb er geen verstand van, misschien doe ik het wel fout) en ik kom uit op 1400,00-1284,00=116,00 en daarbij zou dan toch nog het bedrag vastrecht en het BTW bedrag van 19% komen?

Ik zou heel graag aan jullie willen vragen of het klopt dat ze echt meer als duizend euro of duizenden euro's zouden moeten bij betalen of dat het daar onder zal zitten.
Ik kom zelf onder de duizend euro uit maar misschien doe ik het wel fout.

De meter schijnt onverklaarbaar omhoog te lopen in een heel hoog tempo zonder dat de verwarming hoog staat of dat er veel warm water gebruikt wordt.
Ze zijn er al mee naar de stadsverwarming toegeweest maar die heeft aangegeven dat het niet kan dat de meter zou oploopt als de verwarming maar op 16/17 graden staat of dat ze heel veel warm water moeten gebruiken maar dat is ook niet het geval.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Sprietje

snake25

Re: Hoge rekening verwarming en warmwater

Ongelezen bericht door snake25 »

op moment dat de thermostaat de gevraagde temperatuur heeft bereikt dan zou er bij de stadsverwarmings unit een klep moeten sluiten.
indien dit niet gebeurd dat deze klep open blijft staan blijft de teller door tikken.
ik weet niet wat voor klep er in de meterkast zit dus kan zonder zulke informatie geen nadere uitspraken kunnen doen.

het moet in iedergeval wel zo zijn als je de thermostaat op bijvoorbeeld 10 graden insteld moeten de radiatoren helemaal koud blijven, komt hier alsnog warmte op dan sluit de klep dus niet goed af en telt de teller vrolijk door

Ron58

Re: Hoge rekening verwarming en warmwater

Ongelezen bericht door Ron58 »

indien dit niet gebeurd dat deze klep open blijft staan blijft de teller door tikken.
Het verbruik aan GJ wordt (hier in Almere) berekend door het verschil in temperatuur tussen in en uitgaand warm water.
Zou het systeem niet afsluiten als de ingestelde temperatuur bereikt is, dan zou m.i. de temperatuur blijven stijgen.
Zijn alle radiatoren op temperatuur, dan sluiten de thermostatische knoppen en wordt er geen warmte meer verbruikt. Ik verwacht dus niet dat er een klep open blijft staan.

Wij verbruiken in een ruime eengezinswoning per jaar de helft van die 70 GJ.

Warm water zit niet bij de GJ in, daarvoor is er een aparte meter die kubieke meters telt.

Gesloten