LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafrekening Essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
JRRijsdijk

Jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door JRRijsdijk »

Beste forumleden,
Gisteren heb ik de jaarafrekening van Essent ontvangen. Vorig jaar na mijn verhuizing heb ik mijn voorschot laten bijstellen omdat Essent mij naar mijn mening te hoog ingeschat had. Het voorschot was daarna nog steeds aan de hoge kant, maar dat heb ik echter zo gelaten. Beter iets te veel betalen dan achteraf terugbetalen. Nu is het bedrag dat ik terugkrijg dusdanig hoog dat ik nagevraagd of de door mij misgelopen rente ook doorberekend wordt. Hun antwoord hierop is dat klanten dit zelf in de verbruiksmanager in de gaten kunnen houden en indien nodig bijstellen.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Redstarlet93

Re: Jaarafrekening Essent

Ongelezen bericht door Redstarlet93 »

Je kunt idd via mijnessent de meterstanden doorgeven en op basis daarvan wordt het voorschot berekend.

Misschien snap ik iets niet maar, je kiest er bewust voor het hoge voorschot zo te laten staan, je neemt dus bewust het risico dat je rente misloopt, maar je gaat wel achteraf klagen? Beetje kinderachtig vindt ik.

groeten hendrik

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

De verbruiksmanager leuk van Essent maar wat als je
geen internet hebt, ken echt nog wel wat mensen die nog
geen internet hebben.

Toen de verbruiksmanager er nog niet was kreeg men ook
geen rente over het bedrag wat je teveel had betaald aan
voorschotten, daar doen ze niet aan terwijl hun het geld op
de bank kunnen zetten en zo rente trekken van weet ik hoeveel mensen.
Hoe wordt men rijk, op die manier dus.

Redstarlet93

Ongelezen bericht door Redstarlet93 »

Als je geen internet hebt, bel je toch gewoon? Doet mijn schoonmoeder ook.

Zo moeilijk is het niet hoor

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Er is al antwoord gegeven op je vraag. Maar waarover praten wij? Reken eens uit welke rente je zou moeten ontvangen. Het eerste voorschot staat 11 maanden uit, het tweede 10 maanden enz. Stel dat je € 300 terug krijgt, dan heb je maandelijks € 25 teveel betaald. Mij is de moeite om dit uit te rekenen al teveel en ik zou me alleen maar blij maken dat er niet bijbetaald hoeft te worden en een meevaller heb waar geen rekening mee is gehouden. :D

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Da's niet zo moeilijk: gemiddeld heb je die 300 euro een half jaar te vroeg betaald. Rente à 2% (bij de meeste banken) op jaarbasis. Daar dus de helft van: 1,0%

En dat van 300 euro. Dan zit je met een stevige verliespost van €3,00 aan rentederving. Tenzij je altijd rood staat: dan ben je bij een debetrente van 16% (bij de meeste banken) ineens 8 keer zoveel kwijt, dus 24 euro in plaats van 3 euro. Je betaalt dan immers over het teveel betaalde voorschot debetrente omdat je rood staat. Ik vraag me af bij hoeveel honderdduizenden huishoudens in Nederland dat het geval is. Een onderzoek waard.

Het is dus zaak a) je termijnbedrag precies af te stemmen op je gebruik en b) niet
rood staan.

Je termijnbedrag op je gebruik afstemmen is heel makkelijk. Neem bijvoorbeeld het gebruik van je laatste 3 jaarafrekeningen en stem daar je termijnbedrag op af.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Och, och och,..........geneuzel over rente over een tegoed.
Rente werkt 2 kanten op.
Als je bij moet betalen omdat bij de jaarnota blijkt dat je te weining voorschot hebt betaald wordt er ook geen rente geheven over het tekort dat door de consument 1 jaar lang betaald is.

h@rm@n

Idd shine gelijk heb je, als er bijbetaald moet worden dan hoor je niemand over rente.
De moeite om het uit te rekenen Bob was spreekwoordelijk teveel moeite. Als je het precies uitrekent kom je met 2% rente uit op € 2,75
Ook met het nachttarief c.q. piek-/daltarief zijn het feitelijk kleine bedragen als je niet bewust erop gaat letten. In mijn situatie, verbruiksjaar 2009/2010 met een dalverbruik van 2077 kWh en piekverbruik van 1830 kWh is het volgens de Tariefcalculator van Essent € 5,09 op jaarbasis.
Maar alle kleine beetjes maken een grote :lol: .

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Essent streeft ernaar om aan het eind van een verbruiksjaar op 0 uit te komen of dat zij iets moeten terugbetalen (liefst het laatste natuurlijk). Voor de individuele burger is deze rente enkele duppies/euro's op jaarbasis, echter voor het energiebedrijf lopen al die beetjes heel hard op naar een hoog bedrag. Even kort door de bocht: stel Essent heeft 1 miljoen klanten en de renteopbrengst hierdoor is 2 euro per klant per jaar. Als dat dan zo'n kleinigheidje is, stort het dan maar even op mijn rekening. Maar ok dat is nu eenmaal zo.

Wat me in dit opzicht dan meer stoort, is dat als je 8% meer hebt verbruikt, ze het voorschot met 20% verhogen (zoals in ons geval is gebeurd). Als je vervolgens belt om het voorschot te verlagen en dat je het billijk vindt dat het voorschot maar met 8% stijgt je eerst het standaard antwoord krijgt dat ze het voorschot niet zomaar mogen verlagen met meer dan 10%. Uiteindelijk toch gelukt. Ook lastig dat ze niet even het telefoonnummer van de klantenservice op de jaarafrekening zetten.

Overigens klopt de redenatie van Bob ook niet helemaal. In jaar 2 loop je de rente over de rente mis.. (als sommigen dan toch precies willen zijn). Ze zouden ook een voorbeeld kunnen nemen aan de Belastingdienst. Die keert een betere rente uit dan menig spaarrekening. Doen ze toch nog wat goed :wink:

h@rm@n

Ook lastig dat ze niet even het telefoonnummer van de klantenservice op de jaarafrekening zetten.
Wat denk je dan hiervan Emmy75. Dit staat op mijn laatste jaarafrekening van augustus 2010:
Essent Retail Energie B.V.

http://www.essent.nl/rekening

Klantenservice 0900 1550 (lokaal Tarief)( :))
Bij storingen 0800 9009

Willemsplein 4
Postbus 1484
5200 BM ’s-Hertogenbosch

Bank 24 22 44 777

KvK 13 04 16 11
BTW NL807370447B01

Jaarafrekening 2009/2010
Ik vind het onbegrijplijk dat er geschreven wordt dat het het fijn zou zijn indien er een telefoonnummer van de klantenservice op de jaarafrekening zou moeten staan. :?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@ H@rm@n,

Ik heb speciaal even mijn jaarafrekening erbij gezocht.
Deze is gedateerd op 25 februari 2011.

Bij het voorbeeld op de site staat rechtsboven ook het 0900 nr van de klantenservice vermeld. Op mijn jaarafrekening staat dit telefnoonnummer er niet! Alleen het nummer voor storingen!
Misschien nog een klacht.. het voorbeeld klopt niet t.o.v. mijn jaarafrekening. :wink:
Of ze hebben het speciaal voor mij weggehaald omdat ik de laatste jaren altijd bel om het voorschot te verlagen. :lol:

Gesloten