LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] knipperende LED verlichting door informatie op het lichtnet
-
Re: knipperende LED verlichting door informatie op het lichtnet
Ik ken dit probleem alleen van (vracht)auto's.
Zelfs als alles uit staat blijven de led's soms een uur lang knipperen. Dit ligt aan Canbus.
Zelfs als alles uit staat blijven de led's soms een uur lang knipperen. Dit ligt aan Canbus.
-
Het is een gegeven dat er informatie over het lichtnet wordt verstuurd (hetzij door de netbeheerder, hetzijn internet-over-power, hetzij stoorsignalen van schakelende apparaten). Als lampen hierdoor gaan knipperen is er een ontwerpfout gemaakt in de lampen. Een ontwerper hoort te weten dat een spatzuivere sinus niet voorkomt op het lichtnet en dient dus maatregelen te nemen om het product zo te ontwerpen dat het niet gevoelig is voor aanwezigen stoorsignalen.
@renewouters,
Ik heb zelf al aardig wat producten ontworpen en idd je moet rekening houden met de omgeving waarin het wordt geplaatst.
Met de Europese eenwording zijn alle Nederlandse normen waar je je als ontwerper aan moet houden overgegaan in Europese regels
MAW als je product aan de EU eisen voldoet dan mag het verkocht worden, het zou moeten werken , ook in Nederland
Ik neem aan dat mijn producten aan de EU norm voldoen. Ze worden immers onder CE verkocht.
Er zijn op veel nieuwe producten in ontwikkeling voor de Europees markt komende uit America en China.
Apple homekit is een nieuw protocol waar vele multinationals zich aan hebben geconformeerd, oa Ikea
Als ik als consument nu met een simpele dimmer al vast loop waar ik heen moet met mijn klachten
Wat betekend dat dan als ik echt ga investeren en mijn huis slimmer ga maken ?
Ben ik aan de goden overgeleverd ?
Ik heb zelf al aardig wat producten ontworpen en idd je moet rekening houden met de omgeving waarin het wordt geplaatst.
Met de Europese eenwording zijn alle Nederlandse normen waar je je als ontwerper aan moet houden overgegaan in Europese regels
MAW als je product aan de EU eisen voldoet dan mag het verkocht worden, het zou moeten werken , ook in Nederland
Ik neem aan dat mijn producten aan de EU norm voldoen. Ze worden immers onder CE verkocht.
Er zijn op veel nieuwe producten in ontwikkeling voor de Europees markt komende uit America en China.
Apple homekit is een nieuw protocol waar vele multinationals zich aan hebben geconformeerd, oa Ikea
Als ik als consument nu met een simpele dimmer al vast loop waar ik heen moet met mijn klachten
Wat betekend dat dan als ik echt ga investeren en mijn huis slimmer ga maken ?
Ben ik aan de goden overgeleverd ?
Ken weinig huizen met CanBusTheotrucker schreef:Ik ken dit probleem alleen van (vracht)auto's.
CE is een administratieve toelating, het product zelf wordt niet getest.Hans- schreef:Ik neem aan dat mijn producten aan de EU norm voldoen. Ze worden immers onder CE verkocht.
In jouw plaats zou ik je probleem in elk geval melden bij het verkopende bedrijf van 'klik aan klik uit' (is dat een huismerk?) en van de lamp. Niet aan de balie, maar via de website en dan t.a.v. afdeling marketing, want die beslist over het assortiment.
Reden: ik vermoed, dat het ontwerp van de dimmers net te simpel is en dat er een schakeling of onderdeel is weggelaten om de kostprijs verder te drukken. Je kunt beter een dimmer met overspanningsbeveiliging gebruiken, ook handig bij onweer.
Je levert jezelf over.Hans- schreef:Ben ik aan de goden overgeleverd ?
Als je je huis 'slimmer' wilt maken, pak niet de nieuwste of goedkoopste producten. Tegenwoordig wordt alles direct op de markt gegooid en pas versie twee of drie is kwalitatief goed genoeg om het langer dan 1 jaar vol te houden. Leukste vraag, die je momenteel in winkels als MediaMarkt/BCC bij koffiezetters, koelkasten, vaatwassers en ander witgoed kunt stellen: 'En, kun je de pieptoon / wifi / knipperlicht ook uitschakelen of blokkeren?'

@Jablan,
Los van dit ontwerp wil ik je even corrigeren over CE certificering daar je beeld onjuist is.
CE Certificering is vaak een zelf certificering proces waar de fabrikant zelf test of zijn product voldoet aan de normen.
Hiermee reduceer je kosten en kan het product sneller op de markt worden gezet.
Er wordt echter binnen bedrijven wel getest, gedocumenteerd en ondertekend op waarheid.
Binnen de EU worden steekproeven genomen.
Als je als fabrikant het CE logo misbruikt kan je als bedrijf of persoon worden vervolgt voor het plegen van een economisch delict.
BTW, Nog even als aanvulling ik heb storing met apparatuur van klik aan klik uit en van Philips.
Vanavond was het om 21.59 en vervolgens om 22.59 weer disco in de woning
Los van dit ontwerp wil ik je even corrigeren over CE certificering daar je beeld onjuist is.
CE Certificering is vaak een zelf certificering proces waar de fabrikant zelf test of zijn product voldoet aan de normen.
Hiermee reduceer je kosten en kan het product sneller op de markt worden gezet.
Er wordt echter binnen bedrijven wel getest, gedocumenteerd en ondertekend op waarheid.
Binnen de EU worden steekproeven genomen.
Als je als fabrikant het CE logo misbruikt kan je als bedrijf of persoon worden vervolgt voor het plegen van een economisch delict.
BTW, Nog even als aanvulling ik heb storing met apparatuur van klik aan klik uit en van Philips.
Vanavond was het om 21.59 en vervolgens om 22.59 weer disco in de woning
Misschien een hele simpele vraag, maar heb je bijv. al eens gechecked met bijv. je buren of je een of meerdere van jouw lampen daar eens mag testen om 22:00 en 23:00 om te kijken of het issue niet beperkt is tot jouw woning? Gezien de populariteit van led lampen zou je anders denken dat dit een veel meer verspreid probleem zou moeten zijn.
Onjuist. IKEA heeft zijn eigen thuisdiscoLED-serie. Philips ook. Alleen Apple gebruikt Apple.Hans- schreef:...
Het probleem geef je zelf aan: de fabrikant test zelf. Daarom mijn woordkeus 'administratieve toelating'. Want zelfs op de meest inferieure producten staat een CE-logo.Hans- schreef:Los van dit ontwerp wil ik je even corrigeren over CE certificering daar je beeld onjuist is.
Deze pagina ken je waarschijnlijk al: https://www.klikaanklikuit.nl/nl/faq/Hans- schreef:Nog even als aanvulling ik heb storing met apparatuur van klik aan klik uit en van Philips. Vanavond was het om 21.59 en vervolgens om 22.59 weer disco in de woning
Je storing lijkt mij interferentie van een ander apparaat, bijvoorbeeld het modem van je internetleverancier of een signaal van een alarminstallatie in de omgeving. Als het van de signalen in het elektriciteitsnet zou zijn, zouden je lampen ook 's morgens bij het afschakelen even in discostand moeten gaan.
Heb je al eens het voltage gemeten rond 22 en 23 uur 's avonds? Ik heb jaren vlakbij een winkelgebied gewoond en als de winkels open waren, kwam er hoogstens 210 volt door. Plus regelmatig storingen. Pas nadat een tweede voedingskabel was aangelegd, werd het beter. Dit was in de gloeilampentiujd en die gaven overdag echt zwakker licht dan 's avonds, wanneer de winkels dicht waren.
De signalen in het electriciteitsnet lijken mij geen oorzaak - onze buitenlampen gaan aan op het 1e schakelsignaal van de straatverlichting en de LED-verlichting in huis, ook die achter een dimmer, is heel constant. (Er zijn 2 signalen voor straatverlichting, de 1e is voor portieken en andere 'donkere' plekken en de 2e voor de echte buitenverlichting)
O.a. Philips Hue en Ikea Tradfri zijn homekit gecertificeerd en nemen dus wel degelijk deel aan het Apple Ecosysteem naast hun eigen Ecosystemen. Zo kunnen Tradfri lampen bijv. ook gekoppeld worden in het Hue Ecosysteem.Revoked schreef:Onjuist. IKEA heeft zijn eigen thuisdiscoLED-serie. Philips ook. Alleen Apple gebruikt Apple.Hans- schreef:...
Vandaag weer extra bewijs gekregen dat het toch echt de TF is die deze verstoring veroorzaakt.
( Uit de gegeven reacties blijkt dat daaraan wordt getwijfeld. )
Mijn led lampen waren al aan voor de straatverlichting was aangezet.
Bij het inschakelen van de straatverlichting ( gebeurt via TF) begon ook mijn led verlichting te knipperen.
Dit versterkt mijn analyse dat dit niet komt door iets uit mijn woning.
( Uit de gegeven reacties blijkt dat daaraan wordt getwijfeld. )
Mijn led lampen waren al aan voor de straatverlichting was aangezet.
Bij het inschakelen van de straatverlichting ( gebeurt via TF) begon ook mijn led verlichting te knipperen.
Dit versterkt mijn analyse dat dit niet komt door iets uit mijn woning.
Het zal ook best daardoor komen. Daar zijn maar 2 oplossingen voor, of dimmers die hier geen last van hebben (laagspannings led verlichting) of filteren. Bij een 3 fasen installatie zou je kunnen kijken of je een andere fase kunt pakken.
Nou, toch wel. Het signaal niet nee, maar het probleem wel. Jouw apparatuur kan blijkbaar gewoon niet overweg met het bewuste signaal.Hans- schreef: Dit versterkt mijn analyse dat dit niet komt door iets uit mijn woning.
@moneyman.
Klopt idd dat bestrijd ik niet, maar wederom moeten deze producten voldoen aan de EU norm hier tegen kunnen of niet ?
Ik lees bv dat je geen 220volt led achter een dimmer zetten. Dimmen werkt alleen goed bij 12 Volt led.
Als dat zo is dan heb je dus niets aan alle 220V dimbare led lampen waar nu de winkels mee vol liggen.
MAW dit zijn allemaal inferieure producten ?.
Poeh. dat zou wat zijn zeg.
Klopt idd dat bestrijd ik niet, maar wederom moeten deze producten voldoen aan de EU norm hier tegen kunnen of niet ?
Ik lees bv dat je geen 220volt led achter een dimmer zetten. Dimmen werkt alleen goed bij 12 Volt led.
Als dat zo is dan heb je dus niets aan alle 220V dimbare led lampen waar nu de winkels mee vol liggen.
MAW dit zijn allemaal inferieure producten ?.
Poeh. dat zou wat zijn zeg.
Ik heb gewoon 220V gedimde led, en geen knippersensatie in huis. Dus ja, het ligt uiteindelijk aan jouw spullen/opstelling.
@moneyman.
Duidelijke mening, ik deel hem echter niet. Gaat me iets te ver om bv Philips af te schijven als leverancier van slechte producten
Duidelijke mening, ik deel hem echter niet. Gaat me iets te ver om bv Philips af te schijven als leverancier van slechte producten
Voordat je dat doet, test inderdaad eens de installatie in huis door de lampen ook ergens anders te testen zoals ik al aangaf. Als het puur aan die puls zou zijn dan zou het mijn inziens veel meer klachten moeten regenen over dit soort apparatuur. Zoals ik al aangaf, informeer bijv. eens bij anderen in de straat of zij er ook last van hebben en of je misschien eens je lampen daar mag testen op de betreffende tijdstippen.Hans- schreef:@moneyman.
Om welke dimmer gaat het eigenlijk? Klik aan klik uit geeft bij sommige dimmers namelijk aan dat ze ook voor LED geschikt zijn, maar bij andere alleen dat ze geschikt zijn voor gloeilampen en halogeenverlichting.
@kweenie,
Van Klik aan - klik uit dimmers zijn : de AMWR-210 en de ACM-100.
AMWR-210 is eigenlijk voor halogeen maar met een 15w gloeilamp als extra belasting werkte hij prima. ( belasting van led 6x5w= 30 wat).
Omdat ik met led verder wilde uitbreiden heb ik een ACM-100 aangeschaft en gelijk een 2e aangeschaft als vervanging voor de AMWR-210
De ACM-100 is geschikt voor LED. minimale belasting is 3W.
Op dimmer 1 ( ACM-100) zit een belasting van 6x5w=30W.
Op dimmer 2 (ACM-100) zit een belasting van 2x5W=10W
De gebruikte led lamp is een COB type led type : https://www.ecobright.nl/led-spot-gu10/ ... ral-white/
Verder heb ik in een staande lamp de halogeenstaaf vervangen voor een ledlamp van Philips.
http://www.lighting.philips.nl/prof/led ... EU/product
Deze lamp heeft een eigen geïntegreerde dimmer.
De dimmer heeft geen last van een te lage belasting door de led.
Van Klik aan - klik uit dimmers zijn : de AMWR-210 en de ACM-100.
AMWR-210 is eigenlijk voor halogeen maar met een 15w gloeilamp als extra belasting werkte hij prima. ( belasting van led 6x5w= 30 wat).
Omdat ik met led verder wilde uitbreiden heb ik een ACM-100 aangeschaft en gelijk een 2e aangeschaft als vervanging voor de AMWR-210
De ACM-100 is geschikt voor LED. minimale belasting is 3W.
Op dimmer 1 ( ACM-100) zit een belasting van 6x5w=30W.
Op dimmer 2 (ACM-100) zit een belasting van 2x5W=10W
De gebruikte led lamp is een COB type led type : https://www.ecobright.nl/led-spot-gu10/ ... ral-white/
Verder heb ik in een staande lamp de halogeenstaaf vervangen voor een ledlamp van Philips.
http://www.lighting.philips.nl/prof/led ... EU/product
Deze lamp heeft een eigen geïntegreerde dimmer.
De dimmer heeft geen last van een te lage belasting door de led.
Jouw conclusie lees je niet in mijn post.Hans- schreef:@moneyman.Moneyman schreef:Ik heb gewoon 220V gedimde led, en geen knippersensatie in huis. Dus ja, het ligt uiteindelijk aan jouw spullen/opstelling.