LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kosten meteropnemer? dat ben ik zelf!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
willy h
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2006 13:17

kosten meteropnemer? dat ben ik zelf!

Ongelezen bericht door willy h »

Deze week de rekening van Essent ontvangen. Met al die verschillende kostenposten tegenwoordig een waar kunstwerk!
Na enig uitpluizen vond ik de post: Meetkosten. Op de achterzijde staat als verklaring voor deze post van 50,21 euro: onderhoud aan de meter, beheer en, jawel, meteropname.

Nou, da's fijn, dat heb ik dus zelf gedaan! Mogen ze mij dus betalen! De klantenservice van Essent weet hier geen raad mee, toen ik vroeg of ze mij mijn vergoeding wilden overmaken...

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: kosten meteropnemer? dat ben ik zelf!

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Oke de meteropname doe je zelf. Maar het onderhoud en beheer van de meter ook? Nee dat dacht ik al.....

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: kosten meteropnemer? dat ben ik zelf!

Ongelezen bericht door Martin1976 »

belachelijk dat ze dat rekenen, gewoon geldklopperij mijns inziens. Beheer van de meter, hoe vaak gebeurt er wat met dat ding zoals nakijken of repareren? Eens in de 20 jaar? En opnemen doe je zelf dus laten ze dat bedrag lekker terugboeken!

tukker2
Berichten: 74
Lid geworden op: 26 jan 2006 12:50

Re: kosten meteropnemer? dat ben ik zelf!

Ongelezen bericht door tukker2 »

Ze komen in opdracht van essent eens in de drie jaar langs
Meestal komen ze als je aan het werk bent je krijgt dan een kaartje door de brievenbus of je die als je de gegevens hebt noteert je achter het raam wilt doen zodat ze deze gegevens dan weer kunnen noteren.
Het onderhoud aan de meters komt weer van een ander bedrijf maar de meters worden eens in de 10 jaar of zo vernieuwd
Zelf heb ik al een nieuwe gasmeter en een nieuwe elektrameter gekregen ik woon dan ook meer dan 15 jaar op hetzelfde adres.
Dus die 50 euri is voor essent mooi mee genomen.

Medewerker meetbedrijf
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 nov 2005 14:15

Re: kosten meteropnemer? dat ben ik zelf!

Ongelezen bericht door Medewerker meetbedrijf »

@ Willy H.

Vergeet niet dat wij ook mensen in dienst hebben die zich bezighouden met het plaatsen/verwijderen van de juiste meter. Maar ook moeten de meters jaarlijks opgenomen worden (in iedergeval eens per drie jaar). Verder krijgen wij veel vragen over meterstanden, vermoedelijke afwijkingen in verbruik, etc die wij dan kostenloos beantwoorden.
Om te kunnen garanderen dat serie meters voldoen aan de gestelde eisen moeten wij de meters steekproefgewijs laten ijken (ingangsijking, maar ook een periodieke steekproef). Om dit allemaal mogelijk te maken betaal je meterhuur.


MV

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: kosten meteropnemer? dat ben ik zelf!

Ongelezen bericht door jimmie »

Ook al geef je de standen zelf door, verwerking daarvan kost nog steeds geld. En bovendien komt er zoals al eerder gezegd eens per drie jaar verplicht een meteropnemer langs.

Dus dat er geld gerekend wordt voor meteropname is terecht. Kan het goedkoper? Vast wel, er is nauwelijks concurrentie, dus ik kan me zo voorstellen dat het meetbedrijf niet het meest efficiente bedrijf is, dan wel niet een bedrijfsonderdeel dat nauwelijks winst kan maken.

Echter, het gras is bij de concurrent ook niet echt veel groener: oxxio biedt zelf meters aan, deze zijn even duur als bij de traditionele leverancier en dan krijg je er verplicht ook nog een contract met oxxio bij. Vooral dat laatste kan ik niemand aanraden. Verder zijn er voor zover ik weet nog geen bedrijven in de metermarkt gestapt.

Er ligt een recent advies van de DTE om de markt voor meetbedrijven weer te sluiten. De politiek moet daar nog over beslissen. Als dat gebeurt, dan gaat de overheid zich weer met de tarieven bemoeien en hoe het werk uitgevoerd moet worden. Veel goedkoper zal het dan ook wel weer niet worden, maar in plaats van op essent kun je dan weer op de overheid commentaar geven.

Overigens nog een slotopmerking: de kosten die nu apart op je rekening staan heb je altijd al betaald. Door de privatisering op de energiemarkt zijn ze nu duidelijker gesplitst.

Gesloten