LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kosten stadsverwarming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
nour6

kosten stadsverwarming

Ongelezen bericht door nour6 »

Beste Allen,

we zijn opzoek naar een koophuis, maar ik lees allerlei verhalen over stadsverwarming ,
graag een advies is het verstandig om huis te kopen aangesloten op stadsverwarming ??

Ik heb Nuon geprobeerd te bellen 15 min in de wacht !! geen antwoord !

De consumentenbond (ik ben lid !) verwijzen me naar de klachtenCompas ! niks te vinden !

De verhalen op internet zijn ronduit negatief ! hoger kosten ! niet overstappen , ect ..

Kennissen die ik sprak zeggen niet doen !?

Mvg,
Nour

riddert

Re: kosten stadsverwarming

Ongelezen bericht door riddert »

nour6 schreef:
we zijn opzoek naar een koophuis, maar ik lees allerlei verhalen over stadsverwarming ,
graag een advies is het verstandig om huis te kopen aangesloten op stadsverwarming ??
Ik heb geen idee of dit verstandig is of niet. Maar volgens mij heb je geen keus. Als een woning aangesloten is op stadsverwarming kun je volgens mij deze woning niet kopen zonder de aansluiting. Dus als het in het huis aanwezig is zou ik het erbij nemen. Maar vraag je aankoopmakelaar eens, die zal er ongetwijfeld meer vanaf weten.

nour6

Ongelezen bericht door nour6 »

Die vragen heb ik ook aan mijn aankoopmakelaar gesteld , (het gaat hier om nieuwbouw project in Amsterdam) want het wordt verkocht als groen en goedkoop !, ik krijg een mailje terug met : www.noun.nl !!

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

nour6 schreef:Die vragen heb ik ook aan mijn aankoopmakelaar gesteld , (het gaat hier om nieuwbouw project in Amsterdam) want het wordt verkocht als groen en goedkoop !, ik krijg een mailje terug met : http://www.noun.nl !!
Dan zou ik op zoek gaan naar een andere makelaar ( en huis ).

hoek_nl

Ongelezen bericht door hoek_nl »

Stadsverwarming is duurder dan Gasaansluiting, maar helaas heb je geen keuze.
Het is in feite een CV installatie voor de hele wijk, dus alle huizen in de wijk worden op de Stadsverwarming (wijk-cv) aangesloten en krijgen daarom geen gasaansluiting.

Een Centrale (wijk-)CV zou zuiniger moeten zijn dan een cv per woning is het idee.
Toch is het niet goedkoper. En dat kan alleen maar verklaard worden door de tarieven. (of slechte meters maar dat is een andere discussie)

Voorbeeld:

1-persoons nieuwbouw (2013) studio in Amsterdam-Noord, oppervlakte 30m2, uitstekend geisoleerd. Zuinige stoker (die 5dagen per week werkt en dus ook nog weinig thuis is)

Verbruik 2013 (11maanden) 9GJ.

Op jaarbasis zal dat 10Gj zijn, gemiddeld verbruik stadswarmte 2persoon huishouden is ongeveer 34GJ
dus dan mag je zeggen dat 10GJ zuinig is. Toch betekent dit een maandbedrag van ruim €64.

Volgens NIBUD is een gemiddeld maandbedrag voor GAS voor een appartement €66.
Dat is voor een 2-pesoonshuishouden, met minimaal 2x zoveel vloeropppervlak.

Hieruit kun je wel opmaken dat stadswarmte DUUR is.

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 »

hoek_nl schreef:Hieruit kun je wel opmaken dat stadswarmte DUUR is.
Als je appels met peren vergelijkt misschien.

Wanneer je stadsverwarming hebt hoef je geen cv ketel aan te schaffen en te onderhouden. Dat voordeel wordt toegevoegd aan het maandelijkse tarief stadsverwarming om deze rendabel te kunnen maken.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat SV ( stadsverwarming) duur(der) is.
Het nadeel bij stadsverwarming is dat u vast zit aan de leverancier die aldaar voorziet in SV. U kunt dus niet switchen voor dit product.
Bij stadsverwarming hebt u geen kosten zoals CV-ketel aanschaf, jaarlijks onderhoud en afschrijving van de CV ketel. Deze kosten worden in het vergelijk nog wel eens vergeten.
Informatie over stadsverwarming met bedragen op de Nuon website:
http://www.nuon.nl/energie/stadsverwarm ... rieven.jsp

Een medewerker kan en zal u niet meer kunnen vertellen.

Er zijn mensen die zweren bij SV, er zijn mensen die er niets van moeten hebben. Vaak maakt onbekend ook onbemind. Net zoals dat er mensen zijn die niets van CV ketel verwarming moeten hebben.
Je kunt het vergelijken dat de een zweert bij Volvo maar een ander bij Toyota.

Wat wilt u nog graag weten over stadsverwarming? Wat zijn uw exacte vragen?

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Ik heb beide gehad en mijn voorkeur is toch een gasaansluiting met een zuinige hr ketel dat is echt factoor 4 goedkoper.

Hier aanbieding toen gehad naar een woning met stadsverwarming nu blijkt dat gemiddeld de stookkosten daar ruim 1200 euro zijn en wij betalen hier nog geen 300 euro :)

Bovendien zijn die woningen beter geïsoleerd, nee bijven hier wel zitten met lage stookkosten.

Ach dat onderhoud van Hr stel ook niet zoveel voor veel kun je zelf ook doen, en is hier pas na 3 jaar gebeurd. En nieuwe hr is ook nog geen 800 euro dus als zou je iedere 5 jaar een andere ketel nemen ben je nog goedkoper uit.

R1chardS

Ongelezen bericht door R1chardS »

1 januari is de warmtewet in werking getreden.
Via de volgende link kunt u informatie vinden over de gereguleerde maximumtarieven.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... ewet-vast/
Voor werkelijke tarieven moet u bij uw warmteleverancier zijn (zie de link in het bericht van Shine).

Josephien12

Slobberbone schreef:Ik heb beide gehad en mijn voorkeur is toch een gasaansluiting met een zuinige hr ketel dat is echt factoor 4 goedkoper.

Hier aanbieding toen gehad naar een woning met stadsverwarming nu blijkt dat gemiddeld de stookkosten daar ruim 1200 euro zijn en wij betalen hier nog geen 300 euro :)

Bovendien zijn die woningen beter geïsoleerd, nee bijven hier wel zitten met lage stookkosten.

Ach dat onderhoud van Hr stel ook niet zoveel voor veel kun je zelf ook doen, en is hier pas na 3 jaar gebeurd. En nieuwe hr is ook nog geen 800 euro dus als zou je iedere 5 jaar een andere ketel nemen ben je nog goedkoper uit.
Je moet er van uit gaan dat TS een gemiddeld energieverbruik zou hebben als zij gas verbruikt. Uw energieverbruik is extreem laag en niet vergelijkbaar.

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

Stadsverwarming is duurder dan Gasaansluiting,
En hoe kom je op het idee dat stadwarmte duurder zou zijn.
Geen ervaring zelf met gas, maar ik geloof niet dat gas goedkoper is, een nieuwe cv ketel kost ook snel tussen de 1000-2000 euro. weet niet waar Slobberbone ene ketel van 800 euro vandaan haalt. Zal wel flut ketel zijn. Je moet gewoon goed geisoleerd hus hebben.

Weet ook niet waarom plotseling bij stadswarmte het verbruik zou
verdubbelen als je met 2 personen bent. Aaardige lariekoek.

en 10GJ is vrij laag. zit zelf rond de 13GJ
Enigste nadeel met stadswarmte is dat je vrij hoge vastrecht hebt. voordeel vans tadswarmte.
Heen gas in huis en geen ketel die loopt te brommen dreunen etc. waar je knettergek van word.

Slobberbone

Josephien12 schreef:
Slobberbone schreef:Ik heb beide gehad en mijn voorkeur is toch een gasaansluiting met een zuinige hr ketel dat is echt factoor 4 goedkoper.

Je moet er van uit gaan dat TS een gemiddeld energieverbruik zou hebben als zij gas verbruikt. Uw energieverbruik is extreem laag en niet vergelijkbaar.
Ons verbruik is niet anders dan toen we stadsverwarming hadden toen waren we nog met zijn tweetjes in ons knusse 45 m2 appartement en de stookkosten daar waren hoger dan een nu met een eengezinswoning 125m2 en 4 personen meer :o

Slobberbone

sadfly schreef:
Stadsverwarming is duurder dan Gasaansluiting,
En hoe kom je op het idee dat stadwarmte duurder zou zijn.
Geen ervaring zelf met gas, maar ik geloof niet dat gas goedkoper is, een nieuwe cv ketel kost ook snel tussen de 1000-2000 euro. weet niet waar Slobberbone ene ketel van 800 euro vandaan haalt. Zal wel flut ketel zijn. Je moet gewoon goed geisoleerd hus hebben.

Weet ook niet waarom plotseling bij stadswarmte het verbruik zou
verdubbelen als je met 2 personen bent. Aaardige lariekoek.

en 10GJ is vrij laag. zit zelf rond de 13GJ
Enigste nadeel met stadswarmte is dat je vrij hoge vastrecht hebt. voordeel vans tadswarmte.
Heen gas in huis en geen ketel die loopt te brommen dreunen etc. waar je knettergek van word.

Intergas hr 22/28 is een prima ketel en zuinig instelbaar en is zeker voor die prijs te koop. Ik heb beide gehad en stadswarmte/blokverwarming is echt factor 4 duurder :shock:

Nu wordt vaak de ketelkosten meegenomen, maar wordt bij stadswarmte moet je vaak ook koken op elektra en tapwater op aparte boiler verwarmen. Met die extra besparingen dan kun je na 10 jaar makkelijk een zuinige HR ketel van betalen.

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

Nee tapwater krijg je via stadswarmte. daarvoro word net als in CV ketel een warmte wisselaar geplaats. teminste wel hier in de omgeving.

Slobberbone

sadfly schreef:Nee tapwater krijg je via stadswarmte. daarvoro word net als in CV ketel een warmte wisselaar geplaats. teminste wel hier in de omgeving.
En daar zal ook wel een aparte nota voor zijn :wink:

Josephien12

Slobberbone schreef:
Josephien12 schreef:
Ons verbruik is niet anders dan toen we stadsverwarming hadden toen waren we nog met zijn tweetjes in ons knusse 45 m2 appartement en de stookkosten daar waren hoger dan een nu met een eengezinswoning 125m2 en 4 personen meer :o
Lees nogmaals wat ik schrijf. Uw energieverbruik is extreem laag, tegen het belachelijke aan en dat is een keuze om op die manier te leven. Een keuze die de gemiddelde nederlander niet maakt. Welk vergelijk van uw situatie met die van de "gemiddelde" nederlander (mocht die bestaan) gaat niet op.

Slobberbone

Josephien12 schreef:
Slobberbone schreef:
Josephien12 schreef:
Lees nogmaals wat ik schrijf. Uw energieverbruik is extreem laag, tegen het belachelijke aan en dat is een keuze om op die manier te leven. Een keuze die de gemiddelde nederlander niet maakt. Welk vergelijk van uw situatie met die van de "gemiddelde" nederlander (mocht die bestaan) gaat niet op.
Nogmaals valt best mee , er zijn er zat die nog zuiniger leven :o En het is hier gewoon 19 graden, dus niks geen dikke truien etc...

Mijn vergelijk was hoe wij nu leven en toen met stadsverwarming en dat was en is veel duurder.

Gesloten