LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meterstanden, mag het ietsie meer zijn?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
GertJ K
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2005 22:27

Meterstanden, mag het ietsie meer zijn?

Ongelezen bericht door GertJ K »

We hebben onlangs een rare ervaring betreffende een eindafrekening gas/licht. Allereerst een afrekening van ruim € 1400,00 over een periode van 5 maanden (dit na verhuizing). Op aanvraag, hebben wij opnieuw de gegevens, die vermeld stonden op de opnameformulieren van de verhuurder, doorgegeven. Tot onze verbazing, bleek er toch een vergissing in het spel te zijn en werd ons vervolgens een gecorrigeerde rekening toegestuurd, het bedrag was nu € 800,00. Bij nadere bestudering (het is net de belastingdienst), bleek er weer een afwijking te zijn in het vermelde gasverbruik en wel 30 m3 te veel. Bij navraag, was dit 'ietsie meer' normaal en een te verwaarlozen detail. Ja ja, 30 maal 5.000.000 keer € 0,50 = € 75.000.000,00 daarvan kan men inderdaad een topmanager van het energiebedrijf goed betalen.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Meterstanden, mag het ietsie meer zijn?

Ongelezen bericht door jimmie »

Helaas gaat die vlieger niet op: de 30 m3 die jij teveel betaalt, betaalt de vorige bewoner te weinig.

Net zoals die 600 euro die jij nu korting hebt gekregen: die wordt op de vorige bewoner verhaald.

j.jagt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 mar 2006 22:45

Re: Meterstanden, mag het ietsie meer zijn?

Ongelezen bericht door j.jagt »

GertJ

Je hoeft hier niet meer te klagen over energiebedrijven en hun praktijken hoor, Jimmie zit er als een geit op de haverkist bovenop om je terecht te wijzen.
En als het Jimmie niet is is het Gerland wel... Volgens mij ingehuurde gasten die de callcenters ontgroeid zijn en nu hier het gepeupel het
juiste pad moeten wijzen.

Of ze vervelen zichzelf stierlijk..

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Meterstanden, mag het ietsie meer zijn?

Ongelezen bericht door wicher »

Helaas gaat die vlieger niet op: de 30 m3 die jij teveel betaalt, betaalt de vorige bewoner te weinig.

Net zoals die 600 euro die jij nu korting hebt gekregen: die wordt op de vorige bewoner verhaald.
Dus jij wil beweren dat de vorige bewoner, die hier dus al minstens 6 a 7 maanden weg is, alsnog een correctie zou krijgen?
Ik betwijfel dat.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Meterstanden, mag het ietsie meer zijn?

Ongelezen bericht door jimmie »

@j.jagt: klagen mag best, gertj heeft ook wel een punt dat het natuurlijk niet terecht is dat hij teveel betaalt, ik wil alleen maar rechtzetten dat dit gewoon een incidentele fout is, en het energiebedrijf niet bewust iedereen 30m3 teveel laat betalen.

@wicher: genoeg verhalen hier van mensen die na lange tijd nog een keer een rekening/naheffing krijgen.

GertJ K
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2005 22:27

Re: Meterstanden, mag het ietsie meer zijn?

Ongelezen bericht door GertJ K »

Ik vind het niet juist, dat men zonder opgaaf van duidelijke redenen afwijkt van het daadwerkelijke verbruik. Ik heb het dan nog niet ééns over de afrekeningsfout. Wanneer er gevraagt wordt om de eindstanden moeten deze ook als zodanig worden afgehandeld. Wanneer je 10m3 teweinig betaalt, is men ook niet zo begripvol.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Meterstanden, mag het ietsie meer zijn?

Ongelezen bericht door jimmie »

@gertj: dat het fout is ben ik met je eens, je suggereert echter dat men dit bewust doet (want anders verwacht je geen 'opgaaf van redenen').

Dit is echter absoluut niet zo, er is geen enkele energieleverancier die dat zou doen (net als elk ander fatsoenlijk bedrijf). Ergens is gewoon een menselijke fout gemaakt waardoor de originele standen niet verwerkt zijn. Net zoals die 30m3 verschil waarschijnlijk ook gewoon een typefout is.

Waar ik nog benieuwd naar ben: heb je voor die 30 m3 nog een correctie gekregen? Als het om een eindafrekening gaat zouden ze dat wel moeten doen, helemaal als je er op aandringt.

GertJ K
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2005 22:27

Re: Meterstanden, mag het ietsie meer zijn?

Ongelezen bericht door GertJ K »

@jimmie

Direkt bij de afrekening, te kennen gegeven dat er een fout in het spel moet zijn. Men verzocht ons om de juiste gegevens nogmaals door te geven, dit hebben we gedaan. Wat ik ook kenbaar moest maken, was dat ik ongevraagd een kabelsignaal had van Essent en men daar ons ook voor liet betalen, kortom allemaal misverstanden. Betreffende de 30m3, men was/is op de hoogte van deze onjuiste gegevens. Men wil géén 'nieuw' overzicht maken (eindafrekening met de juiste gegevens), zodat er een begrijpelijke overzicht komt.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Meterstanden, mag het ietsie meer zijn?

Ongelezen bericht door jimmie »

Dan zou ik ze nog eens bellen, dan wel schriftelijk laten weten dat je graag die 30m3 verrekend wilt hebben. Als je er op staat zijn ze verplicht een correcte rekening te sturen.

Gezien de grote kosten van een correctie doen ze ongetwijfeld kleine correcties liever niet, maar als het een eindafrekening is (en geen jaarrekening is waar het verschil het jaar er op terugkomt), dan moeten ze ook een klein verschil zoals dit corrigeren.

Gesloten