LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ook hoge jaarnota Eneco door vervangen batterij in meter?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Eneco Refund
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2009 12:47

Ook hoge jaarnota Eneco door vervangen batterij in meter?

Ongelezen bericht door Eneco Refund »

Hallo,
Wij hebben van Eneco onlangs onze jaarnota 2009 ontvangen.
… en wéér zijn we verbaasd over de stijging van zowel ons verbruik als de kosten daarvan (en met name van de stadsverwarming / SV). Vorig jaar waren we namelijk ook al ‘de klos’ en moesten we honderden Euro’s warm water bijbetalen. Over het verbruik van 2006 en 2007 werd toen (met terugwerkende kracht) een forse correctie uitgevoerd omdat de warmtemeter van de stadverwarming niet de juiste aantallen of eenheden GJ (Gigajoule) zou hebben gemeten. In Houten, Nieuwegein en delen van Utrecht zijn toen kennelijk (begin 2008) bij veel van deze zgn. SVM-F2 digitale meters de batterij vervangen. Verteld werd destijds dat een storing in de software van de meter er toe zou kunnen leiden dat deze anders voortijdig stil zou kunnen komen te staan. Bij ons was dat dus ondertussen echter al het geval geweest en we moesten die periode van stilstand bijbetalen (OK?) maar óók extra omdat de defecte warmtemeters in de maanden daarvoor ook al niet meer nauwkeurig zouden hebben gemeten? Eneco heeft dat gebruik van warmte vervolgens geschat met de graaddagen-methode en ons die schatting dus alsnog in rekening gebracht. Mijn bezwaren en klacht over deze naheffing en gang van zaken werden door de klantenservice afgewimpeld met vage verklaringen van de fabrikant en de leverancier over de stilstand, het defect en de correcties. Ik kon weliswaar voor veel geld de meter laten ijken, maar deze actie en het vervangen van de batterijen klopte toch écht volgens hen. Dat magere bewijs en het hele verhaal over die kapotte meters zat ons toen al ‘niet lekker’, maar nu met wéér extra bijbetaling zou ik graag in contact komen met mensen bij wie dit vorig jaar of nu misschien ook is gebeurd. Op die manier kan ik toch nog eens vergelijken hoe dat bij andere klanten op hún eindafrekening is opgelost om vervolgens te kijken of hier alsnog iets aan te doen is of op andere wijze bezwaar tegen gemaakt kan worden … u kunt me evt. ook uw telefoonnummer mailen om e.e.a te bespreken.
Karin

m1mi.dan0s
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2010 14:39
Contacteer:

Re: Ook hoge jaarnota Eneco door vervangen batterij in meter?

Ongelezen bericht door m1mi.dan0s »

Ook wij hebben onlangs, tijdens onze vakantie, onze jaarnota online ingezien. Verrassend hoog, moet ik zeggen. Niet door het vervangen van een batterij, maar gewoon, verrassend hoog.

Ik wil je er wel op wijzen dat je de jaarnota goed moet doorlezen, in mijn geval zijn er namelijk meerdere dingen compleet incorrect aangegeven. Misschien in jouw geval ook. Erg slordig van Eneco.

Zo heb ik het internet voordeel Gas en Stroom pakket met een enkel tarief. In mijn jaarnota word er uitgegaan van een pakket met laag en normaal tarief. Waardoor natuurlijk het uiteindelijke totaal helemaal niet klopt.
Daarnaast word op het voorblad het bedrag onder 'reeds betaalde termijnen' nogmaals in rekening gebracht. Terwijl in de toelichting dit bedrag afgetrokken word van het totaal. Erg onduidelijk allemaal.

Waar ik erg teleurgesteld in ben, is dat Eneco mij nooit gemeld heeft dat ik mijn meterstanden door moet geven. Sinds begin 2009 woon ik voor het eerst op mezelf en heb dus totaal geen ervaring met dit soort dingen. Ik heb daardoor dus ook in het afgelopen jaar nooit rekening ermee gehouden dat ik mijn meterstanden door zou moeten geven. Achteraf lees ik nu op Eneco.nl dat zij de klant meterstandkaarten toesturen. Ik ben er 100% zeker van dat ik deze nooit ontvangen heb. Nu heeft Eneco "reele" schattingen gemaakt, waardoor ik enorm veel moet bijbetalen.

Door al het bovenstaande verwacht Eneco van mij dat ik meer dan EUR 300,- moet bijbetalen.

Ik heb nog geen kans gehad om contact op te nemen met Eneco over deze klacht. Aangezien ik momenteel op vakantie ben in het buitenland. Maar zodra ik terug ben zal ik ze direct bellen. En ik hoop dat het gesprek niet in teleurstelling zal eindigen.

Ik weet wel dat ik zo gauw mogelijk een overstap ga regelen. Ik heb gezien dat voor 2010 veel goedkopere energieleveranciers zijn.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Ook hoge jaarnota Eneco door vervangen batterij in meter?

Ongelezen bericht door kiz »

In Houten, Nieuwegein en delen van Utrecht zijn toen kennelijk (begin 2008) bij veel van deze zgn. SVM-F2 digitale meters de batterij vervangen.
Ik heb zo'n meter, waar ook de batterij van is vervangen (kan inderdaad best "ergens" in 2008 zijn geweest), maar het heeft geen enkele invloed gehad op het verbruik of de nota.
Wat ik me wél afvraag, registreert de meter bij jullie ook het warmwater, of heb je daar een aparte meter voor?
Wij hebben voor het warmwater namelijk een aparte meter die in m3 meet, de SVM-F2 meet alleen afgenomen warmte in GJ.

m1mi.dan0s
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2010 14:39
Contacteer:

Re: Ook hoge jaarnota Eneco door vervangen batterij in meter?

Ongelezen bericht door m1mi.dan0s »

Vervolg op mijn verhaal.

Ik heb inmiddels het bovenstaande verhaal aan de klantenservice voorgelegd. Ze vond meerdere dingen inderdaad vreemd aan mijn verhaal en was het deels met mij eens.

Ook bij mij is er op 29 april 2009 een meterwissel geweest, waarna ik voor het 'normale' tarief energie ben gaan gebruiken.

Ze gaan mij een gedetailleerde nota opsturen. Ik hoop dat ik 'm voor de incassodatum van 25 januari in huis heb.

Ik hoop dat Eneco en ik er goed uit komen.

sjem80
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 apr 2009 16:47

Re: Ook hoge jaarnota Eneco door vervangen batterij in meter?

Ongelezen bericht door sjem80 »

Ook ik maak sinds een jaar gebruik van stadsverwarming en mijn gegevens na 1 jaar gebruik zijn:

Tapwater (m3) verbruik 137
Warmte(GJ) verbruik 31.18

NB. Ik woon alleen en gebruik de verwarming alleen savonds.
Totaal wat ik terug zou moeten betalen is 1144.83
Maar het kastje voor de warmte(GJ) meting was stuk. In mijn geval was het geen kwestie van batterij verwisselen maar het was verkeerd ingesteld. Er is een monteur geweest die het weer goed heeft gezet en alle waarden voor de warmte zijn op 0 gezet. Ik heb daar een correctie van ontvangen maar ik moet TOCH nog 1144.83 betalen. Waarom ?!

nickie24
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2010 19:44

Re: Ook hoge jaarnota Eneco door vervangen batterij in meter?

Ongelezen bericht door nickie24 »

Ik heb vandaag mijn jaarnota van Eneco ontvangen en dat was flink schrikken. Daar waar ik eerdere jaren meestal wat terugkreeg, moet ik nu meer dan 600 euro bijbetalen. Ik kan niet verklaren waarom mijn verbruik met zo'n 150% is gestegen, daar mijn partner zelfs nog 6 maanden in het buitenland is geweest en er dus eerder een daling in verbruik verwacht mocht worden. Ik ben in mei overgestapt op garantieprijs ecostroom. Zou dit hier mee te maken kunnen hebben? een kleine stijging of daling kan ik accepteren, maar ik kan er niet bij dat een verbruik 150% stijgt. En zou Eneco dat dan niet eerder kunnen melden of verwerk in termijnbedragen en niet op 8 februari melden dat je voor 19 februari 600 euro moet ophoesten?!?

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Ook hoge jaarnota Eneco door vervangen batterij in meter?

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste nickie24,

Uit uw reactie op het forum van Eneco Refund op deze website begrijp ik dat u onverwachts een hoge jaarnota heeft ontvangen. Ik kan me goed voorstellen dat u hier van schrikt. Het overstappen op onze overeenkomst voor de Garantieprijs Ecostroom heeft geen invloed op uw energieverbruik. Graag bekijk ik samen met u uw jaarnota. Als u dit op prijs stelt, geeft u dan uw contactgegevens, samen met het onderwerp van dit forum, aan mij door via het e-mailadres [email protected].

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco

m1mi.dan0s
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jan 2010 14:39
Contacteer:

Re: Ook hoge jaarnota Eneco door vervangen batterij in meter?

Ongelezen bericht door m1mi.dan0s »

Ik heb verder weinig medewerking mogen verwachten van de klantenservice van eneco. Één reden van mijn hoge jaarnota was omdat ik dus het hele jaar een min-bedrag aan gas heb betaald. Reactie van de medewerker van de klantenservice: "Ja, het klinkt inderdaad een beetje vreemd, maar het gebeurt wel vaker hoor". Alsof ik me daardoor beter moet voelen.

Mijn voorschot was als volgt opgebouwt. Ik zou € 48,- p.m. moeten betalen. Ik betaalde € 43,- per maand aangezien € -5,- (lees: min 5 !!) hiervan voor gas was bestemd. Logisch? In mijn ogen niet. Waarom die computers van Eneco die berekening uberhaupt willen maken is mij een raadsel.

Nadat ik mijn overstap naar Energie:direct had doorgegeven kreeg ik een eindnota. Dat ik ook nog eens € 150,- moest betalen. Hierbij zat alles in berekend van mijn oude adres, zelfs de maanden dat ik daar niet meer woonde!
Na hierover contact opgenomen te hebben met de klantenservice gaven ze toe dat de fout niet bij mij lag, maar dat helaas de verhuisdatum (ook al stond die overduidelijk op het verhuisformulier CORRECT aangegeven) niet meer gewijzigd kan worden. Conclusie: ik moet dus maar gewoon betalen, voor iets wat anderen hebben verbruikt.

Goede service van Eneco.

Mike, wil je ook contact met mij opnemen?

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Ook hoge jaarnota Eneco door vervangen batterij in meter?

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste m1mi.dan0s,

Ik begrijp uit uw reactie op dit forum dat we u energie in rekening hebben gebracht voor uw oude adres voor de maanden dat u daar niet meer woonachtig was. Ook lees ik dat de berekening op uw jaarnota voor u onduidelijk is. Ik kan me goed voorstellen dat u hier duidelijke uitleg over wilt. Natuurlijk wil ik ook contact met u opnemen. Ik vraag u om uw contactgegevens en klantnummer samen met het onderwerp van dit forum door te geven via het e-mailadres [email protected].
Met deze gegevens kan ik kijken wat er aan de hand is en inhoudelijk ingaan op uw opmerkingen.

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco

Gesloten