hallo,
wij hebben een nieuwebouwhuis betrokken 1 nov 2008.
Het is een huis met de hoogst mogelijke isolatie waarden en een WTW (warmte terug win systeem), HR ketel (nieuw) ,inhoud huis 600m3.
We wonen met 2 volwassenen en 1 baby.
er zijn 2 zaken die ons opvallen en niet goed zijn in onze ogen:
we zetten ca. 22:30 u de thermostaat terug naar 16 gr.
In de ochtend staat de temp (door het WTW) nog op 16,5 -17 gr.
De thermostaat gaat naar 20 gr. Dit opwarmen duurt meestal tegen 5 uur lang. Dit vinden wij te hoog.
Weet iemand wat gemiddeld of in onze situatie de opwarmtijd moet zijn?
Tevens hebben we al een gasverbruik vanaf 1 nov - nu (4 maanden) van 1700 m3.
Is dit normaal?
(in onze vorige woning 450m3, jaren 30 met een oude brakke ketel stookten we 1300 m3 per jaar)
Ik hoor graag of hier maatstaven voor zijn , we denken namelijk dat de (kapaciteits) berekeningen door de verwarmings installateur niet goed zijn gedaan.
gr
rob
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] opwarmtijd + gasverbruik erg hoog
Re: opwarmtijd + gasverbruik erg hoog
Ik woon in een woning van 2002 met HR ketel + zonneboiler volledig geisoleerd en HR++ glas. Wij hebben geen wtw maar een centraal afzuigsysteem. Ik denk dat wij dit jaar op 1400 m3 uitkomen.
Het opwarmen van 17 naar 20 graden is ca 1/2 uur.
De CV gaat om 22:00 uur automatisch naar 15 graden, het is dan tot 23:30 meestal nog 20 of 19,5 graden. Als ik om 7 uur smorgens beneden kom is het meestal nog 17 graden in de kamer. Behalve als het flink vriest dan is het tussen de 15 en 16 graden. De ketel is dan dus de hele nacht neit aan geweest denk ik.
Ik vind uw warmte verlies aardig hoog.
Werkt die wtw installatie wel goed ?
Het opwarmen van 17 naar 20 graden is ca 1/2 uur.
De CV gaat om 22:00 uur automatisch naar 15 graden, het is dan tot 23:30 meestal nog 20 of 19,5 graden. Als ik om 7 uur smorgens beneden kom is het meestal nog 17 graden in de kamer. Behalve als het flink vriest dan is het tussen de 15 en 16 graden. De ketel is dan dus de hele nacht neit aan geweest denk ik.
Ik vind uw warmte verlies aardig hoog.
Werkt die wtw installatie wel goed ?
dat lijkt wel constant ja, volgens het bestek (wat ik steeds hoor van de instalateur) mag die niet lager komen snachts dan 17 graden.) Dat doet ie ook niet. Opvallend is dat buren met dezefde woning en systeem met dezelfde situatie zitten dus dan lijkt me niet dat de apperatuur niet goed werkt of dat zou die bij allen niet moeten doen en dat is onwaarschijnlijk denk ik.
klinkt best wel hoog, 1700 m3 in 4 maanden.
Vergeet wel niet dat een strenge winter gehad hebben en dat je net in deze maanden het meeste gas verstookt
Vergeet wel niet dat een strenge winter gehad hebben en dat je net in deze maanden het meeste gas verstookt