LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstappen van Eneco naar NEM

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Dutchco

Overstappen van Eneco naar NEM

Ongelezen bericht door Dutchco »

Via mijn schoonouders kreeg ik het goede idee om mij in te schrijven bij Eigen huis om te kijken of we hier doormiddel van collectieve inkoop een goedkoper tarief konden krijgen voor onze energie leverancier. Op het moment was dat Eneco waar wij een maand bedrag hadden van € 143 p/m hadden. De eind afrekening in november was bijbetalen € 325. Dit was berekend omdat we er een zoon bijgekregen hebben en er wordt dus wat meer gedoucht en de wasmachine draait wat vaker. Nieuwe maand bedrag van Eneco werd €183. Begin december kregen we via Eigen Huis een aanbieding voor 1 jaar vast bij de NEM voor €145 p/m. Ik dacht meteen DOEN dus hebben we via Eigen Huis alles in werking gesteld om dit in orde te maken.Nu kreeg ik vorige week eerst mijn beschikking van de NEM: maand bedrag € 176 p/m en niet de €145 zoals in de mail van Eigen Huis was verteld. Met de NEM gebeld en het bleek een fout van hun zijde. Maand bedrag werd meteen aangepast en er werd bij verteld dat ik over een aantal maanden even op de website mijn standen moest invullen en dan konden ze het maand bedrag meteen aanpassen als dit hoger uitviel. Prima service zou ik zeggen.
Vrijdag kreeg ik mijn eindafrekening van Eneco. Bijbetalen € 305,- over 3 maanden en 10 dagen. Schrok me rot. Meteen gebeld en nu komt Eneco met de verklaring dat omdat ik in de winter overstap ik niet de compensatie maanden (zomer) heb en daardoor het bedrag dus zo hoog is. Dit is dus echt absurd, je wordt gestraft ten eerste omdat je overstapt (waar ik nu spijt van heb) en ten tweede omdat je in de winter overstapt (zegt Eneco).
Ik heb op de website van Eigen Huis als Eneco gekeken en daar staat nergens dat er gecompenseerd wordt en dat het voordeliger is om in de zomer over te stappen.

Ben ik nu in het ootje genomen door zowel Eneco als Eigen Huis en wat kan ik hier aan doen?

Alvast bedankt.

smartjean

Re: Overstappen van Eneco naar NEM

Ongelezen bericht door smartjean »

Je begon al met de fout door mee te doen aan de Eigen Huis actie, die is enkel en alleen opgezet voor Eigen Huis zelf opdat ze de overstapvergoeding kunnen binnen hengelen.

Daarnaast maak je de fout door te denken dat het te betalen maandbedrag is wat je betaald, dat is enkel een voorschot. Dat de NEM het voorschot zo laag zet is een bekend gegeven, de afrekening is dan echter veel hoger.

Wat Eneco zegt klopt wel, als je een heel jaar klant bent zijn er maanden waarin het voorschot eigenlijk veel te hoog is en maanden waarin het te laag is. Die compenseren elkaar over een heel jaar. Nu is dit niet het geval.

Voor de toekomst gebruik vergelijkingssites als http://www.gaslicht.com, www.prizewize.nl of www.easyswitch.nl. Overigens zijn er natuurlijk ook genoeg andere, maar deze drie zijn in ieder geval echt onafhankelijk in hun berekeningen. Ook deze bedrijven verdienen aan jou overstap, maar bieden je zelf de keus de meest voordelige keuze te kiezen.

Eneco mdw

Re: Overstappen van Eneco naar NEM

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste Dutchco,

Ik lees in uw bericht dat u het gevoel heeft dat we u straffen als gevolg van de overstap naar een andere energieleverancier. Hoewel we de overstap betreuren, respecteren we uw keuze. Het is dan ook niet onze intentie om u het gevoel te geven dat we u met de bijbetaling willen benadelen.

Iedereen ontvangt de jaarnota in een andere periode. Helaas valt uw overstap ongelukkig uit, door de wintermaanden die we op de eindnota in rekening brengen. Was u bijvoorbeeld vlak vóór of vlak na de jaarnota overgestapt, was de kans op een bijbetaling een stuk lager. In de berekening van het termijnbedrag op de laatste jaarnota, gingen we er vanuit dat u het volledige jaar de energie bij ons zou afnemen. Deze bijbetaling is het gevolg van de overstap in de wintermaanden en was voor ons vooraf niet bekend.

Dat de naheffing wellicht onverwachts komt, kan ik me goed indenken. Daarom bied ik u graag de mogelijkheid de naheffing in termijnen terug te betalen. Als u hier gebruik van wilt maken, hoor ik het graag van u via [email protected].

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco

Gesloten