Afgelopen mei ben ik bij mijn vriendin ingetrokken die energie afnam bij Oxxio. Echter heb ik haar kunnen overtuigen bij Essent te gaan vanwege haar en mijn goeie ervaring met hun.
Echter nu komt het verhaal.
Mei 2012 is zij in de huidige woning gegaan. Zij nam energie af bij energie bedrijf A. Op 12-11-2012 is er een colporteur van Oxxio (Colporteur van een marketingbureau i.o.v. Oxxio) aan de deur geweest. Die gaf aan dat zij goedkoper uit zou zijn (en als je als alleenstaande moeder van de minimale WW op dat moment moet rondkomen is dat verleidelijk) en dat alles voor haar geregeld zou worden. Zij heeft dus getekend.
Op 27-05-2013 zijn wij overgegaan naar Essent en heb ik telefonisch de meterstand op dat moment doorgegeven. Tot afgelopen zaterdag de eindafrekening van Oxxio op de mat viel. Of wij even €1.200,- willen bij betalen.
Korte opsomming van de gang van zaken:
07-05-2012: Intrek in huidige woning
07-05-2012: Energieafname bij leverancier A
12-11-2012: Colporteur Oxxio aan de deur en tekenen contract
05-12-2012: Ingangsdatum energie Oxxio (niet gemeld bij tekenen contract)
12-12-2012: Contract en meterstandenkaart binnen van Oxxio
15-12-2012: Meterstanden door gegeven via Oxxio.nl
17-01-2013: Eindafrekening leverancier A
27-05-2013: Overstap naar Essent + meterstanden doorgegeven telefonisch
28-05-2013: Levering energie door Essent
25-06-2012: Eindafrekening Oxxio
Op de eindafrekening staat dat hier 4.557 kWh op 7 maanden is verbruikt. Dit is op het moment dat je beide werkt en geen bijzondere dingen als een sauna, vijverpomp e.d. hebt (En ook geen plantage) bijzonder hoog. Ik heb zowel Oxxio als de netwerkbeheerder aan de lijn gehad.
Nu komt de aap uit de mouw dat er op 5-12-2012 een schatting is gedaan door de netwerkbeheerder omdat er nog geen meterstanden bekend waren op het moment van overstappen.
Ik heb hierbij aangegeven dat dat ook niet kan omdat er pas 7 dagen na ingang van de levering door Oxxio pas om meterstanden is gevraagd. Hierop gaf de netwerkbeheerder aan dat ik het dan met Oxxio moest regelen.
Bellen met Oxxio gaf geen uitslag ik moest gewoon betalen zelfs nadat de medewerkers uitspraken hebben gedaan zoals; Wij komen nu eigenlijk geld halen bij u waar wij geen recht op hebben maar de netwerkbeheerder komt het wel bij ons halen
Ik heb intussen contact gehad met mijn jurist en die gaf aan dat er brood inzit om het aan te vechten maar dat ik er alles aan moet doen om het zelf op te lossen.
Ik ben van mening dat mijn vriendin nooit een eerlijke kans (die we bij Essent wel hebben 5 dagen voor en uiterlijk 5 dagen na ingang van contract) heeft gehad op tijd de goede meterstanden door te geven aan Oxxio.
Dat je moet betalen voor gebruik is logisch maar op het moment dat een bedrijf hierin een fout maakt moet je op de blaren zitten als bedrijf zijnde en niet over de rug van de consument je fout proberen recht te trekken.
Kan iemand mij a.u.b. vertellen of dat er een regel is in de Energiewet over het doorgeven van meterstanden en binnen welk termijn?
Ik heb ondertussen wel alles geprobeerd maar ik loop tegen een muur aan bij Oxxio. Ik wacht hun reactie af morgen.
Daarnaast hoor ik ook graag jullie mening en of er meer mensen zijn die hier mee te maken hebben of te maken hebben gehad zodat ik jullie ervaringen kan meenemen.
MvG,