LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxxio eindafrekening na geschatte incorrecte beginstand

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
SBurgel

Oxxio eindafrekening na geschatte incorrecte beginstand

Ongelezen bericht door SBurgel »

Beste mensen,

Afgelopen mei ben ik bij mijn vriendin ingetrokken die energie afnam bij Oxxio. Echter heb ik haar kunnen overtuigen bij Essent te gaan vanwege haar en mijn goeie ervaring met hun.

Echter nu komt het verhaal.

Mei 2012 is zij in de huidige woning gegaan. Zij nam energie af bij energie bedrijf A. Op 12-11-2012 is er een colporteur van Oxxio (Colporteur van een marketingbureau i.o.v. Oxxio) aan de deur geweest. Die gaf aan dat zij goedkoper uit zou zijn (en als je als alleenstaande moeder van de minimale WW op dat moment moet rondkomen is dat verleidelijk) en dat alles voor haar geregeld zou worden. Zij heeft dus getekend.

Op 27-05-2013 zijn wij overgegaan naar Essent en heb ik telefonisch de meterstand op dat moment doorgegeven. Tot afgelopen zaterdag de eindafrekening van Oxxio op de mat viel. Of wij even €1.200,- willen bij betalen.

Korte opsomming van de gang van zaken:

07-05-2012: Intrek in huidige woning
07-05-2012: Energieafname bij leverancier A
12-11-2012: Colporteur Oxxio aan de deur en tekenen contract
05-12-2012: Ingangsdatum energie Oxxio (niet gemeld bij tekenen contract)
12-12-2012: Contract en meterstandenkaart binnen van Oxxio
15-12-2012: Meterstanden door gegeven via Oxxio.nl
17-01-2013: Eindafrekening leverancier A
27-05-2013: Overstap naar Essent + meterstanden doorgegeven telefonisch
28-05-2013: Levering energie door Essent
25-06-2012: Eindafrekening Oxxio

Op de eindafrekening staat dat hier 4.557 kWh op 7 maanden is verbruikt. Dit is op het moment dat je beide werkt en geen bijzondere dingen als een sauna, vijverpomp e.d. hebt (En ook geen plantage) bijzonder hoog. Ik heb zowel Oxxio als de netwerkbeheerder aan de lijn gehad.

Nu komt de aap uit de mouw dat er op 5-12-2012 een schatting is gedaan door de netwerkbeheerder omdat er nog geen meterstanden bekend waren op het moment van overstappen.

Ik heb hierbij aangegeven dat dat ook niet kan omdat er pas 7 dagen na ingang van de levering door Oxxio pas om meterstanden is gevraagd. Hierop gaf de netwerkbeheerder aan dat ik het dan met Oxxio moest regelen.

Bellen met Oxxio gaf geen uitslag ik moest gewoon betalen zelfs nadat de medewerkers uitspraken hebben gedaan zoals; Wij komen nu eigenlijk geld halen bij u waar wij geen recht op hebben maar de netwerkbeheerder komt het wel bij ons halen :evil: , U heeft het verbruikt dus u moet toch betalen :evil: en De netwerkbeheerder komt het bij ons halen dus halen wij het bij u :evil:

Ik heb intussen contact gehad met mijn jurist en die gaf aan dat er brood inzit om het aan te vechten maar dat ik er alles aan moet doen om het zelf op te lossen.

Ik ben van mening dat mijn vriendin nooit een eerlijke kans (die we bij Essent wel hebben 5 dagen voor en uiterlijk 5 dagen na ingang van contract) heeft gehad op tijd de goede meterstanden door te geven aan Oxxio.

Dat je moet betalen voor gebruik is logisch maar op het moment dat een bedrijf hierin een fout maakt moet je op de blaren zitten als bedrijf zijnde en niet over de rug van de consument je fout proberen recht te trekken.

Kan iemand mij a.u.b. vertellen of dat er een regel is in de Energiewet over het doorgeven van meterstanden en binnen welk termijn?

Ik heb ondertussen wel alles geprobeerd maar ik loop tegen een muur aan bij Oxxio. Ik wacht hun reactie af morgen.

Daarnaast hoor ik ook graag jullie mening en of er meer mensen zijn die hier mee te maken hebben of te maken hebben gehad zodat ik jullie ervaringen kan meenemen.

MvG,

Slobberbone

Re: Oxxio eindafrekening na geschatte incorrecte beginstand

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Vreemd een eindstand is er toch ook bij oude maatschappij dus dan is er ook een begin stand. En vaak bij overstap je huidig verbruik doorgeven je weet wat je verbruikt en dat betaal je, als maatschappij laat schatten kun je hele vreemde bedragen krijgen bv ik denk als wij dat doen ik een veelvoud ga betalen dan wat wij nu betalen.

En meterstanden die geef je nooit telefonisch door.

Hoeveel meer is er in rekening gebracht aan Kw,s bij meer dan 1000 Kw dan kun je bij Netbeheerder een correctie aanvragen.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

welke stand staat er op de eindafrekening van leverancier A? dit is meteen de beginstand van oxxio. klopt deze wel?

deoxxiomedewerker
Contacteer:

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste SBurgel,

Vervelend dat de meterstanden van uw vriendin zijn geschat. Wij zoeken graag voor u uit wat er is mis gegaan met het doorgeven van de meterstanden. Het is van belang dat de eindstand van de vorige leverancier en de beginstand van Oxxio op elkaar aansluiten. Indien de beginstand te laag is geschat, is het in rekening gebrachte verbruik op de eindafrekening bij de vorige leverancier ook te laag. U heeft het verbruik dan al wel gehad, het wordt alleen door de schatting van de stand, bij Oxxio in rekening gebracht. De stand kan in dit geval niet worden aangepast.
Wilt u zo vriendelijk zijn een foto van uw meterstand en uw klantnummer aan ons door te mailen via deoxxiomedewerker@oxxio.nl wij kunnen dan de zaak verder voor u uitzoeken.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
Oxxio Nederland B.V.

SBurgel

Ongelezen bericht door SBurgel »

Beste oxxio-medewerker,

Graag heb ik vandaag telefonisch contact met u.

Ik heb tevergeefs geprobeerd vandaag 2x iemand van de special attention desk aan de lijn te krijgen.

Daarnaast heb ik telefonisch contact gehad met de netwerkbeheerder, de huidige leverancier en de rechtsbijstand.

Met alle partijen kom ik op dezelfde conclusie uit behalve met Oxxio. Dat de fout bij jullie ligt.

Ik kan mijn tijd in mijn vakantie wel beter gebruiken en wil hier graag onderling uitkomen maar als Oxxio mij niet op een fatsoenlijke manier te woord kan staan zie ik geen andere optie dan mijn rechtsbijstand aan het werk te zetten aangezien die aangegeven hebben dat ik gelijk heb en hun graag dat gelijk willen ophalen bij Oxxio.

MvG,

S Burgel

Energiefreak

Ongelezen bericht door Energiefreak »

Ik snap dat het vervelend is dat je nu ineens moet bijbetalen (zeker omdat je vriendin wel standen heeft doorgegeven) echter het is een beetje lood om oud ijzer. Je zult hoe dan ook moeten betalen mits de eindstanden van leverancier a anders zijn dan de beginstanden van oxxio.

Zijn de het dezelfde standen dan moet je gewoon afrekenen. Dan is dit het verbruik wat je gehad hebt. Uiteraard kun je de beginstanden door oxxio laten corrigeren. Wat gebeurt er dan:

Je krijgt van zowel leverancier A als oxxio een nieuwe slot factuur.
Deze keer moet je, wat je nu bij oxxio moet bijbetalen, betalen aan leverancier A. want daar is te weinig in rekening gebracht.

Alleen als je standen nu bij lange na niet in de buurt komen van de eindstanden van oxxio maak je een kans anders niet.

deoxxiomedewerker
Contacteer:

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste S Burgel,

Wij hebben uw e-mail in goede orde ontvangen. Ik of één van mijn collega's zal zo spoedig mogelijk contact met u opnemen om de situatie te bespreken.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
Oxxio Nederland B.V.

Gesloten