LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prijsvergelijking OXXIO-Eneco

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Prijsvergelijking OXXIO-Eneco

Ongelezen bericht door jsp »

Vanavond heb ik op de website van OXXIO een prijsvergelijking uitgevoerd tussen de bekende OXXIO aanbieding (3 jaar vast tarief voor stroom, 1 jaar "gratis", en daarbij verplicht gas afnemen) en de tarieven van ENECO. U kunt het zelf narekenen. Verbruik stroom: 1800 KwH per jaar. Verbruik gas: 1200 m3 per jaar. Postcode: 3511 AA.

Bij OXXIO betaal ik zonder prijsstijging voor electriciteit, en met 1 jaar gratis stroom, over 3 jaar genomen € 118, 77 minder dan bij ENECO. Dat is € 3,30 per maand. Maar dan moet ik nog wel even het volgende er bij zeggen.

In het rekenvoorbeeld gaat OXXIO uit van een prijsstijging van 10% per half jaar. Dat is dus maar liefst 21% op jaarbasis. Deze variabele kunt u niet zelf aanpassen bij de berekening.
De werkelijke prijsverhoging van Eneco stroom per 1-7-2006 is: 0%.
De werkelijke prijsverhoging van Eneco gas per 1-7-2006 is: 2,5%.
De prijsverhoging (alleen dus voor gas) per 1-7-2006 bij OXXIO? onbekend.

Dit rekenvoorbeeld is dus duidelijk in het nadeel van ENECO. Je kunt het ook niet zelf narekenen: de prijzen van OXXIO per 1-7-2006 zijn immers nog niet bekend. Uit de website blijkt niet welk tarief wanneer van toepassing is. OXXIO behoudt zich het recht voor om prijsverhogingen achteraf bekend te maken. Let dus op of een rekenvoorbeeld betrouwbaar is, als u een overstap overweegt!

Overigens biedt Eneco ook per 1-7-06 de mogelijkheid om tarieven te vergelijken. Zodra de nieuwe OXXIO (gas)tarieven bekend zijn, zal ik bij Eneco dezelfde berekening (laten) maken en u daarvan op de hoogte houden.

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: Prijsvergelijking OXXIO-Eneco

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

als ik me goed herinner krijg je de eerste 3 jaar ook geen verhoging (tenminste bij de actie die nu loopt van OXXIO)

F. Hofman
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2006 21:11

Re: Prijsvergelijking OXXIO-Eneco

Ongelezen bericht door F. Hofman »

ik heb vandaag een aanbieding van oxxio gekregen. electriciteit tarief -piek €0.0983, dal €0.0507, enkel €0.0788, belasting tot 10.000 kwh €0.0705. hoe lijkt dat?

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Prijsvergelijking OXXIO-Eneco

Ongelezen bericht door jsp »

@ Dutch_com_freak:

Bij de OXXIO actie zet je de stroomprijs voor 2 of 3 jaar vast. Dat is voor iedereen duidelijk. Maar als je deelneemt moet je ook verplicht gas afnemen bij OXXIO. Die prijs is niet vastgezet. Wat gaat OXXIO met de gasprijzen doen? Dat staat niet vast, en dat is eigenlijk de kern van mijn bericht. OXXIO gaat uit van een stijging van 21% per jaar, terwijl deze in werkelijkheid (bij Eneco per 1-7-06 tenminste) maar 2,5% bedraagt.

@F. Hofman: U noemt een tarief van € 0,0705 per KwH in de OXXIO-offerte voor energiebelasting. Dat is bij iedere leverancier gelijk, en dat is het huidige tarief ex BTW. Daarom ga ik er van uit dat de overige door u genoemde tarieven ook ex BTW zijn. Ik heb de moeite genomen e.e.a. te vergelijken met Eneco, dat had u overigens ook zelf kunnen doen en ook met andere leveranciers. Ik sta verder niet in voor de juistheid van de onderstaande door u genoemde OXXIO-tarieven en de onderstaande tarieven die ik van de Eneco site heb geplukt.

De vergelijkbare tarieven van Eneco (bij dubbeltariefmeter, daluren 2100-0700 uur, aansluiting t/m 3x 25 amp) zijn per 1-1-2006: Piek 0,07479 (OXXIO: 0,0983) en dal 0,04118 (OXXIO: 0,0507) per Kwh. Enkeltarief Eneco: 0,05840 (OXXIO: 0,0788). Dit zijn de meest ongunstige Eneco-tarieven, bij daluren tussen 2300-0700 zijn hun tarieven nog iets lager, zie website. Volgens Eneco worden hun stroomtarieven per 1-7-2006 niet verhoogd.

Hoe lijkt dat?

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Prijsvergelijking OXXIO-Eneco

Ongelezen bericht door jsp »

Deze topic gaat over een prijsvergelijking tussen OXXIO en Eneco. Op de website van OXXIO heb ik hierboven de prijzen tussen beide maatschappijen vergeleken met mijn werkelijke verbruik (1800 Kwh stroom enkeltarief en 1200 m3 gas). Ik beloofde u nog een vergelijking te maken op de website van Eneco, hetgeen sinds ook 1 juli jl. mogelijk is.

Als ik mij zou overleveren aan 3 jaar OXXIO (met vaste stroomprijs en variabele gasprijs), zou ik volgens OXXIO in totaal € 118,77 goedkoper uit zijn dan bij Eneco (met een variabele stroom- en gasprijs). Dat is dus wel ná aftrek van 1 jaar "gratis" OXXIO-stroom, en met een ingecalculeerde prijsstijging van niet minder dan 21% per jaar. De werkelijke prijsstijging (bij Eneco) per 1-7-06 was overigens: stroom: 0%. Gas: 2,5%. OXXIO geeft niet aan waar zij de tarieven voor deze berekening en de onderbouwing voor deze hoge prijsstijging vandaan haalt.

Volgens de website van Eneco zou ik met een variabele stroom- en gasprijs, op basis van de huidige tarieven per 1-7-06, bij hen jaarlijks
€ 3,17 duurder uit zijn dan bij OXXIO. Als ik voor 3 jaar vaste prijs voor stroom zou kiezen scheelt het € 1,78 per jaar. Echter, als je bij Eneco zowel stroom als gas afneemt krijg je 30% korting op het vastrecht. Dat is
€ 14,21 per jaar. Over 3 jaar genomen ben ik dus minimaal zo'n 3 tientjes goedkoper uit bij Eneco. Zonder "gratis" stroom! En zonder onterechte incasso's en onterechte aanmaningen! En met een jaarafrekening op tijd! Tel uit je winst. Eneco haalt haar tariefinformatie overigens van www.energieprijzen.nl.

Conclusie: 1. Eneco lijkt voor mij goedkoper dan OXXIO, zelfs bij een jaar "gratis" stroom. 2. Laat u niet in de luren leggen met "gratis" stroom. Via de gasprijs betaalt u dat dubbel en dwars terug. Als u tussentijds opzegt verdwijnt het voordeel meteen. 3. Op de verschillende websites staan prijsvergelijkings-programma's die bij dezelfde gegevens totaal verschillende uitkomsten bieden. Als u écht zeker wilt weten wat het u oplevert om over te stappen, of van een aanbieding gebruik te maken, is het verstandig om het zelf handmatig uit te rekenen op basis van uw werkelijke verbruik.

TBMON
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2006 14:07

Re: Prijsvergelijking OXXIO-Eneco

Ongelezen bericht door TBMON »

zo wie zo zou je je twijfels moeten hebben bij een prijsvergelijking die een leverancier maakt die je naar binnen wil lokken....

BTW jaar gratis stroom is gewoon sigaar uit eigen doos...

Gesloten