Beste lezer van dit bericht,
Op mijn dak liggen zonnepanelen, salderen gaat eindigen in 2027. Het zal aan mijn haarkleur liggen maar ik krijg de cirkel maar niet rond. Ik heb een jaarverbruik van 2700 kWh, mijn zonnepanelen leveren ongeveer hetzelfde op. Op jaarbasis lever ik vrijwel niet terug, op dagbasis uiteraard wel ( in de zomer dan). Hoe wordt het salderen eigenlijk berekend? Op jaarbasis of op dagbasis? Indien het op jaarbasis is wordt ik nog niet zo hard getroffen. Op dagbasis is een ander verhaal, ik heb geen mogelijkheid tot thuiswerken en kan dus niet in de zomer optimaal gebruik maken van mijn opgewerkte stroom. Kan iemand mij de weg wijzen in de voor mij onbekende weg?
Alvast hartelijk dank voor het lezen van mijn vraag.
Salderen, hoe zit het nou precies?
Re: Salderen, hoe zit het nou precies?
Salderen wordt afgeschaft.
U betaald dan voor aan u geleverde stroom de tarieven van uw leverancier.
Voor teruggeleverde stroom ontvangt u dan een vergoeding van uw leverancier
Er wordt dan niets meer onderling weggestreept.
U betaald dan voor aan u geleverde stroom de tarieven van uw leverancier.
Voor teruggeleverde stroom ontvangt u dan een vergoeding van uw leverancier
Er wordt dan niets meer onderling weggestreept.
-
Het doel van zonnepanelen is altijd geweest om voor eigen gebruik stroom op te wekken. Dat wil dus zeggen dat u straks toch moet proberen om stroomverbruikers aan te zetten op het moment dat er opgewekt word.
Zonder salderen is het rekensommetje heel makkelijk. Wat u aan stroom inkoopt moet u betalen. De besparing die u dan heeft is het stroom wat van de panelen rechtstreeks naar eigen verbruikers gaat.
Zonder salderen is het rekensommetje heel makkelijk. Wat u aan stroom inkoopt moet u betalen. De besparing die u dan heeft is het stroom wat van de panelen rechtstreeks naar eigen verbruikers gaat.
En een klein beetje geld voor het terugleveren.NeoDutchio schreef: ↑18 sep 2024 07:42De besparing die u dan heeft is het stroom wat van de panelen rechtstreeks naar eigen verbruikers gaat.
NeoDutchio
vindt dit leuk
Volgens de wet moet salderen op jaarbasis. Heel eenvoudig tegen elkaar wegstrepen van wat men (op verschillende momenten) opneemt en teruglevert. Volgens de energiemaatschappijen kost dat geld, dat op een of andere manier verrekend moet worden. Die kosten werden meegenomen in de kWh-prijs, zodat iedereen eraan meebetaalde. Omdat dat volgens sommigen oneerlijk is, worden die kosten nu neergelegd bij de veroorzakers. Bezitters van zonnepanelen dus. De manier waarop verrekening plaatsvindt, verschilt per leverancier.
Off-topic: Het voordeel van de teruglevering wordt soms gezien als een vorm van subsidie, waar niet iedereen aan hoeft mee te betalen. Hoe zit het dan met subsidie op o.a. sport en cultuur, waar ook niet iedereen wat mee heeft?
Off-topic: Het voordeel van de teruglevering wordt soms gezien als een vorm van subsidie, waar niet iedereen aan hoeft mee te betalen. Hoe zit het dan met subsidie op o.a. sport en cultuur, waar ook niet iedereen wat mee heeft?
De overheid gebruikt subsidies om gedragsverandering bij burgers teweeg te brengen.de auditu schreef: Off-topic: Het voordeel van de teruglevering wordt soms gezien als een vorm van subsidie, waar niet iedereen aan hoeft mee te betalen. Hoe zit het dan met subsidie op o.a. sport en cultuur, waar ook niet iedereen wat mee heeft?
Dat is gelukt bij de zonnepanelen. Er liggen er nu genoeg in Nederland.
Nu wil de overheid aanleren om zelf de stroom te gebruiken wanneer die opgewekt wordt door de panelen. Door apparaten slim in te schakelen zoals de wasmachine. Of de EV op te laden als de zon schijnt. Of door een thuisbatterij aan te schaffen.
Je saldeert nog 2 jaar, tot 1 januari 2027
Daarna is het voorbij.
Daarna is het voorbij.