LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stadsverwarming en onderhoud

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
dutchgoalgirl
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jul 2003 12:29

stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door dutchgoalgirl »

Hoi
Ik woon inmiddels in een woning met stadsverwarming. De boiler hiervoor is ruim 24 jaar oud, en volgens mij heeft het de maximale levensduur van 25 jaar ook al gepasseerd. Essent zwijgt echter in alle talen wanneer ik vraag om een installateur te sturen om op zijn minst de problemen die mijn buuv heeft gehad met de stadsverwarming te voorkomen. Echter heb ik wel een kleine die kruipt hier over de vloer. Het idee dat als een leiding knapt hetzelfde gebeurd als bij haar maakt me dat wel een beetje angstig. Echter bellen/ mailen ze me wel terug als ik aan geef dat ik op dag/nacht stroom wil enzo, maar als ik dus aangeef dat er een monteur langs moet komen zijn ze niet te vinden.

Wij zoeken een alternatief want ook de prijs voor stadsverwarming is schrikbarend! Wij hebben de verwarming hier amper aan, en 70% van onze rekening is puur stadsverwarming!

Ook heeft de overheid bedacht dat iedereen een tegemoetkoming krijgt voor de gestegen GAS , maar stadsverwarming heeft geen GAS. Wat krijgen wij dan ter gemoetkoming?????

Ik hoop dat er meerder zijn die met dit probleem zitten, want ik wil dat Essent es wat doet met die verouderde materialen.

een vertegenwoordiger van @home bood wel een een of ander transporter aan voor warm water voorziening, maar dan moesten wij wel even bijna € 600,-- bijleggen! Waar betalen wij al die jaren huur van de boiler voor??? Als de levensduur voorbij is dienen zijn toch voor vervanging te zorgen.

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven. Of dat we een actie kunnen beginnen tegen Essent om ervoor te zorgen dat wij materiaal "krijgen" die weer veilig is.

mvgr Eline

marnix
Berichten: 815
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door marnix »

Volgens mij is die boiler voor uw warme water (kraan/douche) en heeft de stadsverwarming geen opwarminstallatie in uw huis. Dus dat uw boiler oud is heeft niets te maken met de door u te hoog bevonden verwarmingskosten denk ik.
Zitten er metertjes op de radiatoren?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Bij stadsverwarming komt de warmte inderdaad van buiten het huis. De boiler heeft hier niets mee te maken, die is alleen voor heet water uit de kraan of douche.

Is het een huurboiler of in eigendom?

dutchgoalgirl
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jul 2003 12:29

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door dutchgoalgirl »

Helaas! Ik heb een nogal verouderd systeem!
@ home heeft me paar maanden geleden mij geprobeerd uit te leggen wat stadsverwarming is met de daarbij behorende boiler.
De Verwarming dmv CV in huis EN het warmwater voorziening hier gebeurd beide dmv stadsverwarming. Hoewel het warmwater voorziening eigenlijk alleen een beetje hulp krijgt van de stadsverwarming.

Er wordt heetwater door de leidingen in onze straat gepompt die onze CV radioatoren voorzien van warmwater indien wij dit nodig hebben. Met dit warme weer natuurlijk niet, MAAR datzelfde warmwater verwarmt de inhoud van onze oude boiler. Binnenin onze boiler zit water dag opgewarmt wordt dmv electriciteit/stadsverwarming. Daaromheen zit nog een vat waardoor heet stadsverwarming loopt die helpt het water op te warmen/warm te houden, en daarbij zorgt ook de stroom ervoor dat het water warm is. Dus eigenlijk dubbelop. Enkele buren hebben al een nieuwe boiler gekregen omdat de oude kapot was gegaan, maar Essent heeft @ home verboden deze boilers nog langer te plaatsen omdat de leidingen/druk van de stadsverwarming die nieuwe boilers niet kan hebben. Wanneer er in de winter veel mensen gebruik maken van de CV zijn de woningen die aan het einde van de buis zitten dus ook de sigaar want al het warme water is eigenlijk naar de eerste woningen met de nieuwe boiler op gegaan.
Nadat ik 2 maanden terug een emailtje hierover had gezonden kreeg ik netjes een telefoontje en wanneer er iemand iets wist over wat er gebeuren zou met de mensen met de oude boilers zouden ze het laten weten. Dit speelt al vanaf Januari, en tot op heden is Essent nog niet over de brug gekomen met een passend oplossing voor dit probleem.

Wij zijn dit zat, en willen die boiler die ook gekoppeld is aan stadsverwarming dus weg hebben en volledig laten opwarmen dmv electriciteit. Dat mag geen probleem zijn denken wij, en een installatiebedrijf ook niet. Ook het stroomverbruik van die oude boiler is zodanig hoog dat wij weinig verschil zullen merken met het gebruik van een gewone electrictietsboiler. Sterker nog! het gebruik van hele dure stadsverwarming (€ 18,-- tov kwh stroom € 0,05.... zal een hoop schelen!!!!!)

Persoonlijk vind ik het alleen belachlijk dat wij zelf voor vervanging moeten zorgen voor een apparaat dat door essent wordt verhuurd en na 25 jaar toch echt wel op is. En vervangen willen ze het natuurlijk wel, maar wel als je zelf met € 600,-- over de brug komt!) Nou dan is aanschaf electr. boiler ook nog eens goedkoper. prijsindicatie kwam uit op minder dan € 500,-- door een installatie bedrijf!

Ook zijn de leidingen aan vervanging toe, maar ook daar heeft Essent me nog steeds niet voor benaderd! Ik begin hier aardig boos over te worden.
mvgr Eline

ps: Dit gaat om een boiler dat in totaal al 25 jaar gehuurd wordt van @home

gekkie000002
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2006 20:00

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door gekkie000002 »

het is trouwens inhome
en heeft u dan daar al contact mee gehad?deze kunt u niet bereiken via de normale klantenservice.
mijn ervaringen zijn zeer positief, elk mankement werd heel snel verholpen.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door chat »

Een boiler kan inderdaad last krijgen van kalkaanslag zodat deze slecht op temperatuur komt, maar dit heeft geen gevolgen dat je meer joules betaald, de enige die hierdoor nadeel ondervind is @ home.

In geval van een gasboiler zijn de kosten ten lasten van jezelf.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Sterker nog! het gebruik van hele dure stadsverwarming (€ 18,-- tov kwh stroom € 0,05.... zal een hoop schelen!!!!!)
Je vergelijkt nu appels met peren!

1 kWh = 0,0036 GJ = 0,949 m³ aardgas

dus voor 1 gigajoule electriciteit betaal je, als ik even van het laagste Essenttarief (bron www.essent.nl) uitga:

0,0516/0,0036 - 14,3 euro per gigajoule electriciteit
Dit is dan wel in de daluren!
Tussen 7:00 en 23:00 uur (wanneer de boiler het meest gebruikt wordt)
kost een GJ je ruim 30 euro; bijna 2 keer de prijs van een GJ stadwarmte!

Natuurlijk zijn er ook boilers die met een soort nachtstand werken waarbij deze met name s'nachts opgewarmd worden maar laat je wel even goed voorlichten - met name over het rendement - voor je zo'n duur apparaat koopt.

Is een gang naar de geschillen commissie niets voor je?
www.sgc.nl

dutchgoalgirl
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jul 2003 12:29

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door dutchgoalgirl »

Bedankt voor jullie reactie.
Dat stadsverwarming goedkoper/zelfde prijs hoort te wezen als gas huishoudens is wellicht ook zo, en ja electra vergelijken met stroom is niet de optimale vergelijking, maar ik heb simpelweg geen gas aansluiting. De oude boiler die wij hebben is ook aangesloten op electra net! Deze gebruikt stroom zolang de water in de boiler niet voldoende kan worden opgewarmt dmv stadswarmte! In ons geval constant dus!!! Dit kost een hoop Kwh en stadswarmte!

Ik heb een vertegenwoordiger van inhome (sorry je hebt helemaal gelijk ik vergiste me) langs gehad hierover. En die kon niet meer doen dan zo'n duur ding aansmeren dat vervolgens WEER HUUR is! Dus als dan zullen we over zoveel jaar weer met de nodige problemen zitten. Buiten dat weet Essent zelf ook nog niet wat ze hier met de situatie aan moeten, maar wij willen komende winter wel eindelijk VOLDOENDE warm water hebben. Want zoals ik al eerder zei kan de huidige capaciteit stadswarmte het niet meer aan doordat enkele huishoudens wel zijn voorzien van nieuwe boilers.

dutchgoalgirl
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jul 2003 12:29

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door dutchgoalgirl »

OHWJA!
Er komt nog bij dat iedereen in Nederland een tegemoetkoming krijgt van de overheid voor de gestegen GASPRIJZEN, Maar de mensen met stadsverwarming zijn net zo goed in de kosten gestegen omdat de stadsverwarming everedig stijgt met de gasprijzen, MAAR deze mensen kunnen geen aanspraak maken (zover bij mij bekend toeminste) van deze tegemoetkoming!!!
mvgr Eline

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

De teruggave geld voor alle huishoudens en dus niet alleen voor gasklanten. Volgens mij regelen ze dat door het schrappen van belasting ten behoeve van ontwikkeling duurzame enregie o.i.d

zie ook: http://www.elsevier.nl/nieuws/politiek/ ... index.html

Overigens dacht ik toch aardig aangetoond te hebben (met een beetje hulp van de Gasunie 8) ) dat je stroom en warmte en aardgas prima met elkaar kan vergelijken als je er een beetje rekenwerk in stopt en de eenheden gelijk maakt.

Ik zou het probleem gewoon bij Essent laten en kijken of je "munitie" kunt verzamelen voor een klacht, via de geschillen commissie, tegen Essent. Mogelijk zitten ze aan het einde van hun looptijd van de stadwarmteconsessie en willen ze daarom voorlopig niet investeren tot ze weer zekerheid hebben voor een tig aantal jaren.
Een electroboiler gaat of blijft je de jaren handenvol geld kosten ten opzichte van een modern stadswater systeem; rendement van zo'n ding is bedroevend laag naar het schijnt.
Kan je beter energie steken in het op de knieen krijgen van Essent, eventueel met een belangenvereniging van een stel buren of zo.

dutchgoalgirl
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jul 2003 12:29

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door dutchgoalgirl »

Hoi Ali!
Bedankt in ieder geval voor je advies! Ik ben zelf ook nog niet helemaal overtuigd van de boiler oplossing, maar we hebben nu eenmaal de kleine, en de staat van de leidingen zijn gewoon bedroevend. Ik wil gewoon geen risico met haar nemen! Een boiler is naar ons idee alleen beter dan wat we nu hebben, maar Essent moet naar mijn mening met een beter oplossing komen.
Ik ken een jurist en die heeft nog voor mij nagevraagd, maar via een rechtzaak heb ik geen enkele kans schijnt omdat ze dit in hun contract hebben opgenomen. Dat wanneer de boiler aan eind van latijn is zijn niet langer verantwoordelijk zijn voor vervanging van apparatuur. Toch hebben de buren een nieuwe boiler gekregen en wij zitten dus met handen in het haar. Ik ben gewoon bang dat ook bij ons de woonkamer vloer blank komt te staan met kokend heet water, en helemaal bang als ik eraan denk dat het kan gebeuren dat onze kleine meid daar kruipt!
Maargoed we zullen jou advies in ieder geval mee laten wegen in de keuze! Misschien dat ik in mijn vakantie nog wat energie vind om Essent te bereiken, en met concrete eisen te komen! Dat ik anders straks alleen de verplichte stadswarmte voor de CV nog afneem van hun omdat ik geen enkele keuze heb, maar voor de rest over ga op een andere leverancier. Ik weet het anders ook niet meer! Ik weet alleen dat ik niet weer zo'n winter wil hebben
mvgr Eline

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door chat »

Je vergelijkt nu appels met peren!

1 kWh = 0,0036 GJ = 0,949 m³ aardgas
1m3 gronings aardgas levers ongeveer 32 megajoule en staat bij volledige verbranding gelijk aan 8.89 kwh.
Bij een goede cv ketel heb je een jaar rendement van ongeveer 80 a 85%.

De prijs van een kwh elektra die je geeft is zonder de bijkomende kosten per kwh. en zal nog hoger zijn. (btw, transportkosten enz)

dutchgoalgirl
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jul 2003 12:29

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door dutchgoalgirl »

Hartelijk dank voor deze cijfers! Ik denk dat ik die wel in mijn rekenblad kan gebruiken om te zien wat nou het voordeligst is! Wij willen vanaf heden elke maand even de meters opnemen! En ook gemiddeld dag gebruik in de gaten houden! Misschien dat daar nog iets uit komt


Nu heb ik nog een vraag betreft de tegemoetkoming van de overheid voor huishoudens! Iemand een idee waar ik dat nog kan aanvragen?
Ik heb van essent wel een formulier gekregen, maar daar stond stadswarmte niet op! en is inmiddels zoek geraakt! dacht vanmiddag het nog even te proberen om hem gewoon in te sturen, maar hij is zoek.

mvgr Eline

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Wij willen vanaf heden elke maand even de meters opnemen! En ook gemiddeld dag gebruik in de gaten houden! Misschien dat daar nog iets uit komt
Hele strakke actie! Is heel goed voor de beeldvorming. Beste op dit moment - omdat je een idee wilt krijgen wat je nu aan tapwater kwijt bent - is nog per week opnemen. Dan weet je in ieder geval nog wat de bijzonderheden van die week waren.

Wat de aanvraag tegemoetkoming betreft denk ik dat je 2 dingen door elkaar gooit. Als ik op google ga kijken lijkt het erop dat er een actie loopt, of heeft gelopen, voor de laagste inkomens. Daar zou je dan individueel een aanvraag voor in moeten dienen (hoe weet ik niet precies).
Over de 52 euro voor alle huishoudens zegt Economische zaken het volgende:
http://www.ez.nl/content.jsp?objectid=42632

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

@chat
1m3 gronings aardgas levers ongeveer 32 megajoule en staat bij volledige verbranding gelijk aan 8.89 kwh.
Bij een goede cv ketel heb je een jaar rendement van ongeveer 80 a 85%
Hoog rendement ketels maken ook gebruik van de condensatiewarmte van de waterdamp in de rookgassen en dus van de volledige 35 a 36 MJ/nm3 (verbrandingswaarde) die in het gas aanwezig is (afgezien van verliezen) natuurlijk.
Hierdoor kom je met zo'n HR ketel ruim over de 90% rendement heen (zelfs over de 100% als je de stookwaarde van 32MJ/nm3 hanteerd).
80 a 85% is Verbeterd Rendement voor zover mij bekend.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door chat »

Ik heb het ook over volledige verbranding (incl. condenswarmte bovenwaarde 111% of hoe je het ook wilt noemen), nederlands aardgas wordt op deze waarde gehouden door mengen van verschillende kwaliteiten, alleen de industrie krijgt gas van hogere kwaliteit met de waardes waar jij het over hebt. als de warde hoger is zie je dit aan je eindafrekening.

Ik had het ook over een gemiddeld jaar rendement van tapwater, dit ligt lager dan voor verwarmen van een woning en komt niet over de 90 of 100% uit. de nieuwere ketels met het zgn. hr op warm water is tot op heden maximaal zo`n 85 %.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Ben zelf "professioneel grootgebruiker" en we krijgen inderdaad aardgas met 35,17 gemiddeld aangeleverd
(via dezelfde pijplijn waar ook de kleinverbruikers aan lurken).
Maar gasunie stelt op z'n site ook dat ook consumenten dezelfde calorische waarde aangeleverd krijgen !?
http://www.gasuniegas.nl/Veel+gestelde+vragen.htm
en dan het verhaal bij calorische verrekening

wat de boiler betreft zal je wel gelijk hebben. Ik ging inderdaad van een HR verwarmingsketel uit.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Uit jouw verhaal komt naar voren dat je grootste probleem is de angst dat er een lek optreed in de boiler of de leidingen daarnaartoe, met als gevolg heet water over de vloer, en brandwonden of erger.
Ook begrijp ik dat dit bij een van jouw buren al heeft plaatsgevonden.

Natuurlijk is Essent verantwoordelijk voor het deugdelijk onderhoud, maar jij kan niet zelf zien hoe goed of slecht jouw boiler van binnen is, en dus ook of je angst reeel is of niet.

In jouw geval zou ikzelf het volgende doen
1. aangetekende brief schrijven aan Essent waarbij je je zorgen weergeeft betreffende het onderhoud van de boiler , met vermelding van de ramp bij een van jullie buren, en eist dat ze op zeer korte termijn, een onderhoudsinspectie komen uitvoeren bij jouw boiler.
2. Bij geen of onvoldoende resultaat , zou ik zelf een onafhankelijke installateur laten komen voor een onderhouds inspectie cq onderhouds beurt. ( Dit kan je in de brief aan essent aankondigen,)


Afhankelijk van de resulaten van de technische inspectie kunnen er natuurlijk verschillende scenario's zijn, maar ik heb goed hoop dat als deskundigen aangeven dat de boiler een potentieel gevaar vormt, ze deze snel zullen vervangen.

dutchgoalgirl
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 jul 2003 12:29

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door dutchgoalgirl »

Bedankt voor de reactie.
En sorry dat ik de afgelopen dagen neit veel van me hebt laten horen! Maar ben er even een paar dagen tussen uit geweest. Helaas nog niet tot rust gekomen, en het warme weer begint me teveel te worden!

Maargoed! Dat van aangetekende brief heb ik via de mail al gedaan dat ik die zorgen heb, maar dan verwijzen ze me weer naar inhome!
Het irri in hele gebeuren is dat Inhome wel wil helpen, maar niet kan helpen omdat moeder bedrijf Essent tegenwerkt! ZEGGEN ZE!!! Hoe kun je nou je eigen dochter onderneming tegenwerken! Maar een eis neerleggen heb ik dus al eerder geprobeerd, maar ze wijzen mekaar aan! toch vind ik het versturen van een aangetekende brief nog niet eens zo raar idee! Denk dat ik het gewoon nog een keer probeer! Veiligheid voor mijn dochter voorop!
Bedankt! Ik zal de komende dagen niet veel op forjm verschijnen! ik heb afgelopen nacht niet eens geslapen vanwege de warmte! Begin het echt zat te raken! maargoed dat had ik al gezegd!

sandraho1984
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jul 2009 19:45

Re: stadsverwarming en onderhoud

Ongelezen bericht door sandraho1984 »

ik wil van mijn stadsverwarming af
weet iemand hoe ik ervanaf kan komen
ik heb gehoord wanneer je gas aanvraag dat je ervan af kan komen
heeft iemand ervaring hiermee :idea:

Gesloten